توک
معنی کلمه توک در لغت نامه دهخدا

توک

معنی کلمه توک در لغت نامه دهخدا

توک. ( اِ ) به معنی چشم باشد که به عربی عین خوانند. ( برهان ). چشم را گویند. ( فرهنگ جهانگیری ) ( از فرهنگ رشیدی ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) :
ز توک مست تو عالم خراب است
به قید زلف تو خلقی گرفتار.فرالاوی ( از فرهنگ جهانگیری و رشیدی ). || یک دسته موی و پشم را می گویند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). یک دسته موی و ابریشم. ( فرهنگ جهانگیری ). پشم بر تن حیوان. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) :
چندین که مهر پیش تو سر بر زمین نهاد
دارم عجب که قندز شب را نسوخت توک.ظهیر فاریابی ( از یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).|| موی پیشانی و کاکل اسب را نیز گفته اند. ( برهان ) ( از فرهنگ رشیدی ) ( از ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). بعضی گویند به هر دو معنی آخر ترکی است. ( برهان ) ( آنندراج ). این کلمه گمان می کنم اصل توک به معنی مو در زبان آذری باشد. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). به هر دو معنی آخر رجوع به منتهی الارب ذیل کلمات خصلة. عذرة. عرفاص. قرن. نغرقه. قرزل. قرزلة. قزیعة. قصبة. تقصبة. کعبة. تقصیب. غسنة. غسناة. نصة شود.

معنی کلمه توک در فرهنگ معین

[ تر. ] (اِ. ) ۱ - یک دسته موی و پشم . ۲ - موی پیشانی . ۳ - کاکل اسب .

معنی کلمه توک در فرهنگ عمید

۱. یک دسته موی یا پشم.
۲. موی پیشانی اسب، کاکل.
۳. چشم.

معنی کلمه توک در فرهنگ فارسی

( اسم ) چشم عین .

معنی کلمه توک در دانشنامه عمومی

توک (مجارستان). توک ( به مجاری: Tök ) یک سکونتگاه مسکونی در مجارستان است که در استان پشت واقع شده است.
توک ۲۴٫۷۳ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۳۹۸ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه توک در ویکی واژه

مو، موی سر، موی بدن، یا پشم هر موجود دیگر مانند سگ یا گربه با کاکل اسب.
این لغت ریشه آذری دارد اما قِل نیز مترادف با مو هست، از همینجا تفاوت گویش‌های ترکی یا آذری با گویش بهاری آشکار می‌گردد.[۱]
↑ گویش‌های ترکی یا آذری ممکن است جملگی منبعث از گویش بهاری باشند. به هر حال گویش بهاری مانند گویش تهرانی در میان گروه بزرگ گویش‌های ترکی برجسته‌تر است.

جملاتی از کاربرد کلمه توک

نسبت حجم گویچه‌های قرمز خون به کل خون بر حسب درصد را هماتوکریت می‌نامند. این نسبت در زنان و مردان سالم و بالغ به ترتیب برابر ۴۵–۳۵ و ۵۰–۴۰ درصد است.
گر به بال پشه‌ای صورت حزم توکشند بال او سخت‌تر از سدّ سکندر گردد
توکه ته جرعه جام تو بود کوثر عشق چه خبر داری ازین شعله که آشام من است
ژولیوس اشپرینگر، اشپرینگر ورلاگ را در برلین در سال ۱۸۴۲ تأسیس کرد و پسرش فردیناند اشپرینگر آن را از یک شرکت کوچک با چهار کارمند به دومین ناشر دانشگاهی آلمان با ۶۵ کارمند تنها در ۳۰ سال رشد داد. در سال ۱۹۶۴، اشپرینگر کسب و کار خود را در سطح بین‌المللی با بازکردن یک دفتر در شهر نیویورک گسترش داد. به زودی به دنبال آن دفاتری در توکیو، پاریس، میلان، هنگ کنگ و دهلی به راه انداخت.
مر مرا خستگی چشم توکوبد به درست که نکردستی یک ماه سوی باده نظر
بر توکل گر بود فیروزی‌ات حق دهد مانند مرغان روزی‌ات
بوررو مولینا همچنین برندهٔ مدال طلای بازی‌های آمریکای مرکزی و کارائیب در سال ۲۰۱۴ و قهرمان شش دورهٔ مسابقات قهرمانی پان امریکن است. او سابقه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را نیز دارد که در این مسابقات به مدال دست نیافت.
آن را که بادبان عزیمت توکل است موج خطر سفینه آرام می شود
دربارهٔ مهاجرت کاریان و ترریان و توکرویان و گالات‌ها و سفرهای دور و دراز و جهانگشایی پیشوایانی از قبیل مادیا رهبر اسکیت‌ها و تئارکوی حبشی و کوبای ترری و سسوستریس و پسامتیخ مصری یا پارسیان از کوروش گرفته تا خشایارشاه کمتر کسی اطلاع دارد…
حتی خرجت من مصرهم کما خرج موسی من مصر فرعون فاقد الغوث عادم العون ملاء العیون صفر الیدین راجعا بخفی حنین هاربا من شماته الاصحاب راضیا من الغنیمه بالایاب فقلت رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر و توکلت علیه و هو نعم المولی و نعم النصیر.
از افتخارات وی می‌توان به کسب مدال برنز مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ اشاره کرد. وی سابقه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را دارد.
و گفت: توکل آنست که اگر چیزی بود و اگر نبود؛ در هر دو حال ساکن بود.
دسامبر ۱۹۷۴ - از ریاست دانشگاه توکای استعفا داد.
کام وگلوی تو تر، شیر توکّل نکرد کار تو از کودکی، خوردن و غم داشتن
توکلی در انتخابات نهم ریاست جمهوری از کاندیداهای اولیه بود، اما بر اساس پیمانی میان کاندیداهای اصولگرا، که بعدها هیچ‌کدام از آن‌ها جز احمد توکلی به آن وفادار نماند به نفع قالیباف کنار رفت. آنان پیمان بسته بودند که به نفع کاندیدایی که در نظرسنجی‌ها پیش افتاد انصراف دهند.
هرکسی در این چمن از کشتکاری خرم است ما چو مرغان تکیه بر شاخ توکل می‌کنیم
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال استوک سیتی، باشگاه فوتبال نورتویچ ویکتوریا، و باشگاه فوتبال پورت ویل اشاره کرد.
این آزادراه ۹۴.۳ کیلومتر (۵۸.۶ مایل) مسافت دارد و از شهرهای مهمی مانند استاینز، براکنل، باسینگستوک و وینچستر عبور میکند.
از دیدگاه گرایش سیاسی نیز گروه‌های منکر طیف همگنی را تشکیل نمی‌دهند. برخی کمونیست و سوسیالیست هستند (مانند: پل راسینیر) و برخی چپ میانه‌رو (مانند: سرج سیون) گروهی لیبرال بوده (مانند:دیوید کول) و برخی محافظه‌کارند (مانند:کارلو ماتوکنو) برخی طرفداران دست راستی در میان آنان به چشم می‌خورد (مانند:یودو والندی و مارک وبر) و برخی ناسیونال سوسیالیست می‌باشند (مانند ارنست زوندل).
سهل بن عبداللّه‑رحمة اللّه علیه‑گفته است علامت توکل آن است که سؤال نکند و روی ناخوش ندارد.