توهین
معنی کلمه توهین در لغت نامه دهخدا

توهین

معنی کلمه توهین در لغت نامه دهخدا

توهین. [ ت َ ] ( ع مص ) سست کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( دهار ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). سست گردانیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). ضعیف گردانیدن. ( از اقرب الموارد ). خوار کردن. خوار شمردن. خوارداشت. ضعیف و سست شمردن. حقیر و سبک داشتن. سبک داشت. ( از یادداشتهای مرحوم دهخدا ). توهین که معمولاً استخفاف و کوچک شمردن استعمال میشود در لغت به معنی ضعیف ساختن است و در زبان عربی بجای آن اهانت گویند. ( نشریه دانشکده ادبیات تبریز سال 1 شماره 2 ). || ( اِ ) خواری و زبونی و ناتوانی و سستی. ( ناظم الاطباء ) : توقیر من به تحقیر و تعظیم به توهین بدل گردد. ( سندبادنامه ص 72 ).

معنی کلمه توهین در فرهنگ معین

(تُ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - خوار کردن ، خوار داشتن . ۲ - سُست کردن .

معنی کلمه توهین در فرهنگ عمید

۱. خواروخفیف کردن.
۲. [قدیمی] سست کردن.
۳. [قدیمی] ضعیف کردن.

معنی کلمه توهین در فرهنگ فارسی

سست کردن، ضعیف کردن، خواروخفیف کردن
( مصدر ) ۱ - خوار کردن خوار داشتن سبک داشتن خفیف کردن سست کردن . ۳- ( اسم ) خواری خفت . جمع : توهینات .

معنی کلمه توهین در دانشنامه عمومی

توهین یا اهانت عبارت یا بیانی ( یا گاهی رفتاری ) است که بی احترامی یا تمسخر است. توهین ممکن است عمدی یا تصادفی باشد. توهین ممکن است واقعی باشد، اما در عین حال تحقیرآمیز باشد، مانند کلمه " هم خون ".
تعارف پشت دستی ( یا چپ دستی ) یا asteism، اهانتی است که به عنوان یک تعارف پنهان می شود یا با آن همراه است، به ویژه در شرایطی که تحقیر یا تحقیر عمدی باشد.
حمله شخصی، توهینی است که به برخی از ویژگی های شخص وارد می شود.
سیگنال ها در ده دسته تقسیم بندی می شوند:
• سیگنال های بی علاقگی
• سیگنال های کسالت
• سیگنال های ناشکیبایی
• سیگنال های برتری
• سیگنال های تعارف تغییر شکل یافته
• سیگنال های ناراحتی ساختگی
• سیگنال های رد کردن
• سیگنال های مسخره کردن
• توهین های نمادین
• سیگنال های کثیف
توهین (فیلم). توهین ( فرانسوی: L'insulte ) فیلمی است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این فیلم در نودمین دوره جوایز اسکار که از طرف لبنان برای آکادمی فرستاده شده بود، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان شد.

جملاتی از کاربرد کلمه توهین

تاریخ نگاران اسلامی، در صدر اسلام، اسم تعدادی از مرتدها را آورده‌اند. آنگونه که از متون تاریخی به دست می‌آید پس از فتح مکه، محمد دستور اعدام ۴ مرتد را صادر کرد: عبدالله بن خطل، عبدالله بن سعد بن ابی سرح، مقیس بن صبابه یا حبابه، ساره. در مورد شخص چهارم که ذکر شد (ساره). جدا از جرم ارتداد. در بین مسلمانان برای کفار قریش جاسوسی می‌کرد و چندین بار به شخص پیامبر توهیناتی کرده بود. بنابراین او هم پیامبر را سب می‌نمود و هم برای دشمنان مسلمانان جاسوسی می‌کرد.
بلکه حالش پس از وصولش چون وضع وی قبل از آن باشد، بی تردید چنین کس قابل سرزنش بوده و مستوجب خواری و توهین.
تدبیر حبیب تو هم پله با تقدیر تمجید عدوی تو هم رتبه توهینا
تاد پکر (دیوید کوچنر) «بهترین دوست همیشگی» مایکل اسکات (استیو کارل) به کارکنان دربارهٔ شایعات خام دربارهٔ یک رسوایی مدیریت ارشد توهین می‌کند. توبی فلندرسون (پل لیبرشتاین) به مایکل اطلاع می‌دهد که او سیاست‌های آزار جنسی شرکت را بررسی خواهد کرد، زیرا مدیر مالی شرکت پس از ادعاهایی که توسط منشی او مطرح شد، استعفا داد. نگرانی مایکل زمانی که فکر می‌کند این ماجرا بر محیط آرام اداره تأثیر می‌گذارد افزایش می‌یابد و هنگامی که می‌فهمد شرکت یک وکیل برای صحبت کردن با او فرستاده بسیار خشمگین می‌شود. مایکل و کارکنان انبار ویدئوی آزار و اذیت جنسی را مسخره می‌کنند، اما وقتی جن لوینسون (ملورا هاردین) و وکیل به شرکت می‌آیند مسخره کردن آن‌ها پایان می‌باید.
ماده ۳۰۱ قانون کیفری ترکیه، ماده‌ای قانونی است که با تعریفش از «خیانت به هویت ترکی و جمهوری ترکیه» باعث دستگیری یا تعقیب قضایی بسیاری از نویسندگان و روزنامه‌نگاران ترکیه شده‌است. این ماده، هرگونه زیر سؤال بردن هویت تٌرکی، تبار و موجودیت تاریخی تٌرک‌ها را از تٌرک‌های عثمانی گرفته تا دیگر اقوام تٌرک زبان را جرم می‌داند. با استناد به این قانون معمولی‌ترین انتقادها از عملکرد تبار تٌرک، حتی در گذشته‌های بسیار دور، توهین محسوب شود. این قانون دست سیستم قضایی را برای دستگیری بسیاری از روشنفکران و نویسندگان تُرک را به اتهام خیانت به هویت تٌرکی به خوبی باز گذاشته‌است.
به مجلس کرد توهین از سر کیف ولیکن بی خبر بود از کم و کیف
خصم تو گر نبود نکرد ایزد با عزت تو خلقت توهین را
نامه حق‌گویی طوفان را به آزادی مدام منتشر بی‌زحمت توقیف و توهین می‌کنم
آلتئا آن هیمهٔ نیمسوز را که فرشتگان سرنوشت در اجاق انداخته بودند از اجاق بیرون آورد، آن را خاموش کرد و در صندوقی نهاد و آن را پنهان کرد. برادران آلتئا نیز در خیل شکارچیانی بودند که به شکار گراز وحشی رفته بودند. آن‌ها وقتی دیدند جایزه به یک دختر تعلق گرفت سخت خشمگین شدند و این عمل را نوعی توهین به خویشتن تلقی کرده و گفتند پوست گراز را نباید به آتالانتا بدهند. ملئاگروس آن‌ها را غافلگیر کرد و هر دو را کشت.
گفته‌اند شاه‌مراد جواب نامه را با توهین داده اما دستوری مبنی بر آمادگی اسرای ایرانی صادر کرد که اگر لازم شد، به ایران بازگردند. در همین زمان، روس‌ها به قفقاز حمله کردند. آقامحمدخان به تهران بازگشت.
در فضای اینترنتی کمپین حمایت از پسوندهای اینترنتی با نام‌های «دات خلیج فارس» و «دات پارس» در راستای ثبت دامنه‌های جدید اینترنتی که از سوی مؤسسه جهانی نام‌ها و ارقام اینترنتی تشکیل شد. نظرات ثبت شده در وب سایت آیکن با رعایت اصول عمومی مربوط شامل رعایت نکات ادبی، عدم توهین به سایرین و ارائه منطق و دلیل برای حمایت، به هر زبانی امکان‌پذیر بود.
بر هم زنشان چو دو سبو تو تا بشکند آن یکی به توهین
به مجلس کرد توهین از سر کیف ولیکن بی‌خبر بود از کم و کیف
و نشاید که پادشاه تغیر مزاج خویش بی یقینی صادق با اهل و امانت روا دارد، ولیکن باید که در مجال حلم و بسطت علم او همه چیز گنجان باشد و سوابق خدمتگاران، نیکو پیش چشم دارد و مساعی و مآثر ایشان بر صحیفه دل بنگارد و آن را ضایع و بی ثمرت نگرداند واهمال جانب و توهین منزلت ایشان جایز نشمرد. و هرگناه که از عمد و قصد منزه باشد ذات هوا و اخلاص را مجروح نگرداند، و در عقوبت آن مبالغت نشاید. و سخن بی هنران ناآزموده در بدگفت هنرمند کافی نشنود، و عقل و رای خویش را در همه معانی حکمی عدل و ممیزی بحق بشناسد.