توهمات

معنی کلمه توهمات در لغت نامه دهخدا

توهمات. [ ت َ وَهَْ هَُ ] ( ع اِ ) خیالات و چیزهای خیالی و موهومات و چیزهائی که وجود خارجی نداشته باشد. ( ناظم الاطباء ). رجوع به توهم شود.

معنی کلمه توهمات در فرهنگ فارسی

( مصدر اسم ) جمع توهم
ماخوذ از تازی خیالات و چیزهای خیالی و موهومات و چیزهائی که وجود خارجی نداشته باشد

جملاتی از کاربرد کلمه توهمات

و مخفی نماند که کسی که عبادت را به جهت طمع از مردم، و حب مدح ایشان به جا نیاورد و مطلقا ریا در نظر او نباشد بلکه به جهت امر الهی به عبادت پردازد باز بسیار می شود که شیطان مردود، دست از او برنمی دارد و در صدد معارضه با او برمی آید، خصوصا در اثنای عبادت پس چیزهایی به خاطر او می رساند و توهمات و افکار به دل او می افکند تا اینکه اندک میلی به ریا از برای او پیدا می شود و دل او را مضطرب می گرداند و اگر در آن وقت آن کس خود کراهت از آن حالت داشته باشد و با نفس خود مجادله نماید و بر آن متغیر گردد بر او گناهی نیست، و عبادت او فاسد نمی شود و باید که اگر چنین وسوسه ای از شیطان حاصل شود به آن التفات نکرد و متوجه آن نشد و دل را مشغول عبادت گردانید و حضور قلب در عبادت را از دست نداد و به مجادله شیطان و معارضه با آن نپرداخت، زیرا می شود که شیطان از ریا کردن کسی مأیوس باشد اما توهم ریا را به خاطر او بگذراند، به جهت این که او در صدد معارضه و مجادله دفع آن توهم برآید و از حضور قلب باز ماند و اگر آدمی پی دفع آن توهم رود و مشغول جواب شیطان گردد، شیطان به مطلوب خود می رسد و دست از آن شخص برنمی دارد و اما هرگاه ملتفت آن نگردد و به قوت قلب، متوجه عبادت شود از او مأیوس می شود و دیگر پیرامون او نمی گردد.
قباد که در رؤیاها و توهمات خودش زندگی می‌کند و آرزو دارد که یک شبه ره صد ساله را برود و به ستاره‌ای مشهور تبدیل شود، بنابراین تصمیم می‌گیرد که وارد دنیای فوتبال شود اما پس از پیوستنش به یک تیم لیگ برتر، اتفاقات جالبی برای او رخ می‌دهد. در این میان کسانی هستند که موافق حضور او در تیم نمی‌باشند از آنجایی که قباد اصلا بازی خوبی ندارد و با رانت و رابطه وارد فوتبال شده همه دست به دست هم می‌دهند تا وی را از باشگاه «دلاوران» اخراج نمایند اما موفق نمی‌شوند…
اختلال روانی ناشی از مصرف الکل یا توهمات الکلی اغلب در زمینه نوشیدن اتفاق می‌افتد اما می‌تواند در حضور ترک هم رخ دهد. شروع حاد توهم بصری و شنوایی و هذیان اغلب شامل هذیان با طبیعت آزار و شکنجه است. این توهم و هذیان معمولاً ظرف ۴۸ ساعت از بین می‌رود. اگر چه در برخی از موارد می‌توانند بسیار بیشتر طول بکشد.
به‌طور کلی و با استفاده بی‌قید و شرط از اصطلاح پارانویا، می‌توانیم بگوییم توهمات پارانویید می‌توانند شامل مواردی چون اینکه شخص تصور می‌کند تحت تعقیب است، مسموم شده‌است یا به عنوان مثال شخص متوهم فکر می‌کند که یک شخصیت مهم سیاسی، ادبی یا ورزشی دورادور عاشق اوست. چنین توهماتی به عنوان جنون جنسی نیز شناخته می‌شوند. توهمات معمول پارانویید شامل این باور است که شخص خود را مبتلا به بیماریی تخیلی یا آلودگی انگلی می‌داند، یا اینکه باور دارد مأموریتی ویژه داشته یا اینکه برگزیده خداوند است، یا اینکه اعمال وی توسط نیرویی خارجی کنترل می‌شود.
چون این توهمات در خاطر بود و دل بدین معانی نگرانی تمام داشت و این قیاسات و مقدمات معین و مبرهن شد، رسما و طبعا و عقلا و شرعا واجب آمد این بکر دوشیزه را در تتق معانی و سرادق الفاظ جلوه کردن و بی نقاب و حجاب به عالمیان نمودن و گفتن :
و حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که «ایمان بنده، کامل نیست تا در او سه خصلت بوده باشد: انفاق در راه خدا با وجود تنگدستی و انصاف دادن از خود و سلام کردن» و فرمود که «سید و آقای جمیع اعمال، انصاف دادن از خود است» و فرمود که «هر که مواسات کند فقیری را از مال خود، و انصاف دهد مردمان را، پس حقا که آن مومن است» و از حضرت امیرالمومنین علیه السلام مروی است که «آگاه باشید هر که انصاف بدهد، و آنچه حق است بگوید خدا زیاد نکند از برای او مگر عزت را» و همین حدیث، کافی است از برای کسانی که از برای توهمات فاسده چشم از حق می پوشند.
فارق اندر میان نور و ظُلَم چیست غیر از توهمات عدم
تئوری‌های توطئه در ایران مجموعهٔ از باورها هستند که سیر وقایع و تاریخ ایران و سیاست آن را به نیروهای متخاصم خارجی و سازمان‌های مخفی نسبت می‌دهند. در روان‌شناسی اجتماعی معاصر این تئوری‌های به عنوان مجموعه‌هایی بسط یافته از «توهمات جمعی» تعریف می‌شوند. یکی از گروه‌هایی که در ایران علیه آن‌ها تئوری توطئه مطرح شده‌است بهائیان هستند.
پس از ورود آینه آنها ابتدا با اتفاقات عجیب و دلخراش در خانه مواجه می‌شوند. تحت تأثیر نیروی آینه رابطه آلن با ماری سرد می‌شود و ماری مظنون می‌شود که همسرش به او خیانت کرده‌است. و در اثر توهماتی که آینه به آنها القا می‌کند در خانه قتل اتفاق می‌افتد و آلن و راسل هر دو به قتل می‌رسند و پسرشان تیم به ظن مشکل روانی و قتل به بیمارستان روانی منتقل می‌شود.
با بررسی زاویه‌های میانی بین قائم و معکوس، مطالعات ظاهر تدریجی یا ناگهانی توهمات را کشف کرده‌اند. مشاهده اثر تاچر بر روی تمامی گروه‌هایی که بر روی آنها آزمایش انجام شده پدیدار گردید. کودکان این اثر را مشاهده کردند، همچنین کودکانی که به اوتیسم مبتلا بودند و افراد مبتلا به چهره‌کوری هم این اثر را مشاهده کردند.
دو شاخصه شناسایی توهمات پارانوئید (۱) آمادگی ذهنی پذیرش سست‌ترین شواهد در حمایت از باورهای غیرواقعی و (۲) عدم توانایی در تشخیص شواهد و ادله مستحکمی است که افکار پارانوید را رد می‌کند.
اسکورپیون در تقابل با ساب-زیرو(بی‌هان) موفق به شکست این مبارز یخی شد و بنا بر قولی که به ریدن داده بود قصد بخشیدن جان او را داشت. اما در همین زمان کوان چی در محل حاضر شد و با نشان دادن تصاویر و توهماتی از مرگ خانوادهٔ اسکورپیون توسط ساب-زیرو(بی‌هان) او را وادار کرد تا قول خود را بشکند و ساب-زیرو(بی‌هان) را بکشد.
پس سزاوار مومن آن است که همیشه در دل خود ریا را مکروه داشته باشد و خاطر خود را به قصد قربت قرار بدهد و چنان در نزد مخمر کند که امثال این توهمات و خطرات از وساوس شیطان لعین است و التفات به آنها نکند و به همان چیز که خاطر خود را به آن قرار داده اکتفا نماید بلکه در عبادت و اخلاص بیفزاید تا شیطان ناامید گردد و چون شیطان بنده را به این نوع شناخت دیگر متعرض او نمی شود.
در هنگام جمع کردن شواهد آنها متوجه می‌شوند که تحت تأثیر نیروی آینه حواسشان دچار اختلال شده‌است و در صحت چیزهایی که می‌بینند و می‌شنوند تردید دارند. کایلی و تیم سعی می‌کنند فریب توهمات آینه را نخورند و آینه را نابود کنند اما با اتفاقات دلخراشی مواجه می‌شوند و …
″آزادسازی ابو کمال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا پروژه این گروه در منطقه و به‌طور کلی توهمات هواداران آن برای تقسیم سوریه، شکست خورد بخش‌های بزرگی از مرز سوریه با عراق را کنترل کرده و امنیت مسیرهای بین دو کشور را تأمین کردیم. ″