مأیوس

معنی کلمه مأیوس در لغت نامه دهخدا

مایوس. ( اِ ) ماه پنجم از ماههای رومیان برابر باماه شباط از ماههای سریانیان. ( از التفهیم ص 230 ).
مأیوس. [ م َءْ ] ( ع ص ) ناامید و بی امید. ( ناظم الاطباء ). میئوس. نومید. و رجوع به میئوس و یأس شود.

معنی کلمه مأیوس در فرهنگ معین

( مأیوس ) (مَ ) [ ع . ] (ص . ) ناامید، بی امید.

معنی کلمه مأیوس در فرهنگ عمید

نا امید شده، نومید، بی امید.

معنی کلمه مأیوس در فرهنگ فارسی

ناامیدشده، نومید، بی امید
( اسم ) نا امید گشته نومید : ای که مایوس از همه سویی بسوی عشق رو کن . کعب. دلهاست اینجاهر چه خواهی آرزو کن. ( نظام وفا ) جمع : مایوسین .
ناامید و بی امید

جملاتی از کاربرد کلمه مأیوس

چند نشینی به‌ کلفت دل مأیوس همچو دویدن به طبع آبله محبوس
بماند از نظر رحمت خدا مأیوس به سوی هر که تو یک بار بنگری به عتاب
میچ مکانل، رهبر فراکسیون جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، نیز استیضاح ترامپ در این مجلس را یک «اشتباه سیاسی» خواند و گفت از تصمیم میت رامنی هم شگفت زده و مأیوس شده‌است.
از کثرت جراحت و درد از علاج آن مأیوس گشته است طبیبت رضاقلی
جوانی روستایی وقتی درمی‌یابد که پدر دختر مورد علاقه‌اش با ازدواج آنها موافقت نخواهد کرد، مأیوس و ناامید دهکده را ترک می‌کند و اتفاقاً با مردی روبرو می‌شود که کارش جمع‌آوری آهنگ‌های محلی است. جوان روستایی چون صدای خوشی دارد، به وسیلهٔ مرد به شهر دعوت می‌شود و در آنجا تحت تعلیم آواز قرار گرفته و به زودی در آوازخوانی موفقیت به دست می‌آورد. او یکبار به هنگام اجرای ترانه‌ای در رادیو اعلام می‌کند که آهنگش را بخاطر محبوبش و خانوادهٔ خود در دهکده می‌خواند. دختر و خانوادهٔ جوان روستایی صدای او را می‌شنوند و روز بعد در فرستندهٔ رادیو اجتماع کرده و بار دیگر او را به میان خود می‌برند.
گر به صد چاه جهنم سرنگون غلتم خوش است در دل مأیوس خود یارب نلغزد پای من
دو سال بعد، در جام ملت‌های اروپای سال ۱۹۹۶، تیم ملی ایتالیا نه تنها با انجام بازی‌های نه‌چندان زیبا و جذاب، هوادارانش را مأیوس کرد، بلکه این تیم در مرحله مقدماتی نیز از دور رقابت‌ها حذف شد.
زین بزم‌، سر خوش دل مأیوس می‌رویم پیمانهٔ شکستهٔ ما هم شراب داشت
ایتالیا، مالزی، اتحادیه اروپا، پاکستان، واتیکان، لیبی، آلمان و کشورهای دیگر از اعدام صدام حمایت نکردند یا آن را موجب بی‌ثبات‌سازی اوضاع منطقه دانستند. هند در پاسخی محتاطانه نسبت به اعدام صدام حسین رئیس‌جمهور سابق عراق، اعلام کرد که نسبت به این واقعهٔ «تأسف‌بار» «مأیوس» شده ولی احزاب سیاسی و رهبران مسلمان هند به شدت اعدام «غیرقانونی» یک وطن‌دوست را نکوهش کردند.
هاشمی رفسنجانی در ۱۰ مهر ۱۳۶۳ در مصاحبه رادیو تلویزیونی در مورد طرح صلح ژاپن گفت: این‌روزها هرکس می‌خواهد خود را مطرح کند طرح صلحی برای جنگ ایران و عراق می‌دهد. ولی ما آنها را مأیوس کردیم و گفتیم ما هیچ طرحی را که متضمن سقوط صدام و حذف حزب بعث نباشد نمی‌پذیریم. این درحالی بود که عراق از طرح صلح ژاپن استقبال کرد.
ناامید این قدر از بختم و مأیوس از یار که گر آید به برم می نشود باور ما
مأیوسیم از بخت چنان است که گر یار باشد به برم کافرم ار باورم افتد
از دیدن آفتاب در خطهٔ طوس چندیست که گشته‌اند مردم مأیوس
ندیدی یا نماندت یاد از پیش شدی مأیوس از بیگانه و خویش
سردار محمد داود از تلاش‌های دیپلماتیک با ایالات متحده نیز مأیوس گردید بالاخره سردار محمد داود از نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا که در سال ۱۹۵۴ به کابل آمده بود تقاضای رسمی نمود اما ریچارد نیکسون با تقاضای موصوف توافق نکرد. این یک دلیل واضع بود که آمریکا در مورد این کشور برنامه داشت تا افغانستان مسلح به سلاح روسی شود. در اخیر یک منطقه زور آزمائی بین این دو ابرقدرت گردد.
زیرک‌زاده به عضویت جبهه ملی دوم نیز درآمد. اما در این جبهه چندان به فعالیت نپرداخت. چنانچه خودش می‌گوید دیگر آن حرارت قبل را نداشته‌است زیرا وی در جوانی فکر می‌کرد که ممالک غربی به کمک ایران در جهت پیشرفت خواهند آمد اما پس از کودتا به او ثابت شد که آن‌ها تنها به فکر منافع ملی خویش هستند و چنانچه پیشرفت ایران به ضرر منافع ملی‌شان باشد حتی جلوی آن خواهند ایستاد و بدین گونه او از پیشرفت مبارزات مأیوس شده بود. زیرک‌زاده در سال ۱۳۵۹ یعنی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به آمریکا رفت و پیش از بازگشت مجددش به ایران سال‌ها در آنجا به‌سر برد.
به زندانت مرا جانی است محبوس مگردانم ز جان خویش مأیوس