توقف

معنی کلمه توقف در لغت نامه دهخدا

توقف. [ ت َ وَق ْ ق ُ ] ( ع مص ) درنگ کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). ایستادن. ( زوزنی ). بازایستادن. درنگ کردن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). بازایستادن و با لفظ کردن مستعمل است. ( از آنندراج ). || چشم داشتن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || ثابت ماندن بر چیزی. یقال : توقف علی الشی ٔ. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || بازایستادن از چیزی. یقال : توقف عن جواب کلامه. ( از اقرب الموارد ). || ( اِمص ) ایست. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) ( ناظم الاطباء ). درنگی و دیری و ماندگی و ایستادگی و تردید و تأخیر و تحمل و بردباری. ( ناظم الاطباء ) :... مهلتی و توقفی باشد تا وی این حاصل را بدهد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 123 ). گفتم اگر چاره نیست از زدن ، خلوتی باید تا نیکو دو فصل سخن گویم و توقفی در زخم ایشان ، پس از آن فرمان خداوند باشد. ( تاریخ بیهقی چ فیاض ص 167 ).
تحرک هست گردش را توقف صورت نکته
تمامی آخر منزل کمالیت سرا پایان.ناصرخسرو ( دیوان ص 359 ).درویشی را ضرورتی پیش آمد. کسی گفت : فلان ، نعمتی دارد بی قیاس. اگر بر حاجت تو واقف گردد هرآینه درقضای آن توقف روا ندارد. ( گلستان ). رجوع به توقف کردن و توقف نمودن شود. || توقف شیئی بر شیئی ، اگر از جهت شروع باشد آن را مقدمه نامند و هرگاه از جهت شعور باشد آن را معرف خوانند و اگر از جهت وجود باشد از دو قسم خارج نیست یا داخل در آن چیز است ،در این صورت آن را رکن خوانند همچون قیام و قعود نسبت به نماز و یا داخل در آن نیست ، و در این صورت هرگاه مؤثر در آن باشد علت فاعلی است مانند مصلی نسبت به نماز و اگر چنین نباشد آن را شرط گویند خواه وجودی باشد همچون وضوء نسبت به نماز و خواه عدمی مانند ازاله نجاست نسبت بدان. ( از تعریفات جرجانی ). رجوع به کشاف اصطلاحات الفنون شود.

معنی کلمه توقف در فرهنگ معین

(تَ وَ قُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - ایستادن . درنگ کردن . ۲ - ثابت ماندن .

معنی کلمه توقف در فرهنگ عمید

۱. بازایستادن، درنگ کردن.
۲. ثابت ماندن.
۳. اقامت.
۴. [مجاز] رکود، وقفه.

معنی کلمه توقف در فرهنگ فارسی

بازایستادن، درنگ کردن، ثابت ماندن درامری
۱ - ( مصدر ) درنگ کردن فرو ایستادن باز ایستادن . ۲ - ثابت ماندن ( در امری ) . ۳ - ( اسم ) درنگ ایست . ۴ - حالت تاجری که نتواند وام خود را بپردازددرماندگی . جمع : توقفات .

معنی کلمه توقف در فرهنگستان زبان و ادب

{shut down} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] عمل متوقف کردن

معنی کلمه توقف در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] توقف به ترک فتوا یا ترک عمل به دلیل فقهی اطلاق می شود.
توقف، به معنای عمل نکردن یا فتوا ندادن طبق مضمون دلیلی خاص می باشد.
کابرد اصولی توقف
در اصول فقه در موارد مختلفی از توقف، بحث به میان آمده است، از جمله:۱. در دوران بین محذورین، برخی توقف کرده اند؛ به این معنا که در این مسئله، نه ملتزم به وجوب شده اند نه ملتزم به حرمت و نه اباحه ظاهری ، بلکه اصلا حکم نکرده و واقعه را بدون حکم قلمداد نموده اند.به این ترتیب، این گروه در مقام عمل، دارای آزادی عمل می باشند؛ یعنی یا آن عمل را انجام می دهند، که با احتمال وجوب می سازد و یا آن را ترک می کنند، که با احتمال حرمت سازگار است.۲. در تعارض ادله، اگر دو یا چند دلیلی که در حکمی شرعی تعارض کرده اند متعادل باشند و هیچ یک بر دیگری ترجیحی نداشته باشد، برخی از اصولیون توقف را پیشنهاد کرده و به هیچ یک از دو دلیل متعارض عمل نمی کنند.
انواع توقف
توقف دو نوع است:۱. توقف در مقام عمل؛ یعنی این که مکلف طبق هیچ کدام از ادله متعارض عمل نکند و منتظر رسیدن بیان معصوم بماند؛۲. توقف در مقام فتوا، که مجتهد طبق هیچ کدام از ادله متعارض فتوا ندهد.
فرق تساقط با توقف
...

معنی کلمه توقف در ویکی واژه

sosta
arresto
ایستادن. درنگ کردن.
ثابت ماندن.

جملاتی از کاربرد کلمه توقف

که از شرم جمالش بی توقف خود اندر چاه می افتاد یوسف
بنابر اظهار نظر علی فتح‌الله‌زاده، سردبیر وقت استقلال جوان، به دلیل ضررهای مالی، انتشار نسخه کاغذی این روزنامه، در سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۴ متوقف شد. وب سایت این روزنامه همچنان فعال است. بنابر اطلاعیه وبسایت رسمی این روزنامه، پس از ۲۸ سال، علی فتح‌الله‌زاده و علی آقامحمدی از تیم مدیریتی استقلال‌جوان کنار رفتند. در حال حاضر اکبر رستمی نیا صاحب امتیاز و مدیر مسئول این روزنامه است و علی خلف نیز سردبیر آن می‌باشد.
۲) توقف در مسجد جامع شهر یا مساجد چهارگانه معروف(مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه و مسجد بصره )
چون نعمتهایی را که ادراک غذا بر آنها توقف دارد مجملا دانستی بدان که ادراک غذا و فهمیدن آن مطلقا فایده نمی بخشد مادامی که خواهش به آن نباشد و آدمی شوق و رغبت به آن نداشته باشد همچنان که بیمار طعام را می بیند و می داند که آن بهترین چیزهاست از برای او و لیکن چون رغبت او ساقط شده است از آن کناره می کند.
بخفیه جامه او را ببر کرد برون رفت و توقف در گذر کرد
به نظر می‌رسد توسعه آن در سال ۲۰۰۹ متوقف شده است.
خانه پردازان چو سیلاب از جهان آب و گل بی توقف راست تا آغوش دریا می روند
بی توقف شخص شوم ناسزا برد مقراضش به پیش نانوا
گروه کار نوشتن آلبوم را در ژوئن سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. زمان انتشار این آلبوم چندین بار تغییر کرده‌است. اولین بار در ۲۲ فوریهٔ سال ۲۰۱۰ گروه به همراه استیو لیلی‌وایت وارد استودیو شد، اما بعد از آن ضبط کار به خاطر اینکه «خوب در نمی‌آمد» متوقف شد. در آن زمان برنامه‌ریزی شده بود که آلبوم در ماه اوت یا سپتامبر سا ۲۰۱۰ منتشر شود، اما لی بعداً اعلام کرد که گروه استودیو را ترک کرده‌است. در ۱۱ آوریل سال ۲۰۱۱ گروه با یک تهیه‌کننده دیگر به نام نیک راسکولینز به استودیو رفت و ضبط آلبوم در ۸ ژوئیهٔ سال ۲۰۱۱ به پایان رسید. تک‌آهنگ این آلبوم به نام «چیزی که می‌خواهی» در ۹ اوت سال ۲۰۱۱ منتشر شد.
اما با حملهٔ شوروی به افغانستان در ۱۹۷۹ میلادی کاوش‌های باستان‌شناسی بدخشان را که احتمالاً می‌توانست این فرضیهٔ شگفت‌انگیز را تأیید کند، متوقف ساخت.
و گفته اند که دو احمد بوده اند در نیشابور. یکی همه در دین و یکی همه در دنیا. یکی را احمد حرب گفته اند، و یکی را احمد بازرگان. این احمد به صفتی بوده است که چندان ذکر بر وی غالب بود که مزین می‌خواست که موی لب او را ست کند، او لب می‌جنبانید. گفتش: چندان توقف کن که این مویت راست کنم.
در سال ۱۹۲۰ نوشتن دربارهٔ «آن» را متوقف کرد و در یادداشت‌هایش نوشت که از این شخصیت خسته شده‌است. هرچند مجموعه کتاب‌های دیگر او، «امیلی»، «پت» و تک رمان‌هایش آثار موفقی بودند، اما با کتاب‌های «آن» قابل مقایسه نبودند.
ثبت فرمای تا شوی واقف بی توقف ز نام آن محبوب
و الفرقة الأخری مختلف فیها، قال الحسن: نجت فرقتان، و هلکت فرقة، و قال بعضهم: هلکت فرقتان، و قال بعضهم بالتوقف فی امرهم، و الروایات الثلاث عن ابن عباس.
در حال حاضر دو طرف به علت مذاکرات هسته‌ای پیش رو، موقتاً از کاهش تعهدات را متوقف کرده‌اند.
این توقف چیست؟ حیرانی چرا‌؟ پا بنه، مردانه اندر جو در آ
در آسمان مدار و توقف مراد تست تا برمدار ماند تو بر مراد مان
در سال ۱۹۴۸، اتحادیهٔ فوتبال به دلیل اعتراض بازیکنان به هدایت دی استفانو و آدولفو پدرنرا (هم‌تیمی دی استفانو) که موجب اعتصاب بازیکنان ریور پلاته برای دستیابی به حقوق و دستمزد خود بود، مسابقات را برای مدتی متوقف کرد. علی‌رغم آن اوضاع بد در آرژانتین، دی استفانو در ۲۳ بازی ۱۳ گل به ثمر رساند و در نهایت ریور پلاته سوم شد. این اعتصاب به مدت ۸ ماه تا سال ۱۹۴۹ ادامه داشت و در نهایت باعث رفتن بهترین بازیکنان آرژانتین به لیگ‌های دیگر از جمله کلمبیا شد. دی استفانو در یکی از آخرین بازی‌های خود در ریور پلاته، در ۳۱ ژوئیهٔ ۱۹۴۹، مجبور شد به مدت ۲۰ دقیقه به عنوان دروازه‌بان جایگزین آمادئو کاریزو شود. او در مدت ۲۰ دقیقه در برابر بوکا جونیورز هیچ گلی دریافت نکرد و در نهایت ریور پلاته پیروز شد.