توخالی

معنی کلمه توخالی در لغت نامه دهخدا

توخالی. ( ص مرکب ) کاواک. مجوف. اجوف. مقابل توپر، مصمت ، رُسْت. بی مغز. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || دروغین. ( یادداشت ایضاً ).
- تشر توخالی ؛ دعوی بی معنی. تهدیدی بی قدرت انجام آن. توپ خالی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
- توپ توخالی ؛ تشر توخالی. تهدید توخالی.
- وعده های توخالی ؛ وعده های دروغین.

معنی کلمه توخالی در فرهنگ معین

[ فا - ع . ] (ص . ) ۱ - آن چه درونش خالی است ، پوک . مق تو پُر. ۲ - (عا. ) بی - ارزش ، پوچ .

معنی کلمه توخالی در فرهنگ فارسی

کاواک . مقابل توپر بی مغز .

معنی کلمه توخالی در ویکی واژه

آن چه درونش خالی است، پوک. مق تو پُر.
بی - ارزش، پوچ.

جملاتی از کاربرد کلمه توخالی

گُنبد (به پهلوی: گومبت) سازه‌ای است معمارانه شبیه نیم‌کره‌ای توخالی. تاریخ ساخت گنبد با مواد گوناگون به پیش از تاریخ می‌رسد.
در آثار هنری، اسپس را به شکل زنی به تصویر کشیده‌اند که دامن خویش را گره زده‌است و در همان حال یک کورنوکوپیا [شاخی توخالی به شکل قیف، که اهمیت اسطوره‌ای داشت و گاه شاخ نیکبختی خوانده می‌شد] و تعدادی گل در دست دارد.
ذرات نیکل واقع در کربن رشته‌ای که در گاز متان و هیدروژن بین ۴۹۰ درجه سانتیگراد (۹۱۴ درجه فارنهایت) و ۵۹۰ درجه سانتیگراد (۱۰۹۴ درجه فارنهایت) رشد می‌کند، در انتهای بالاتر محدوده دما به شکل گلابی هستند. در دماهای بالاتر، ذرات فلز تغییر شکل می‌دهند. طول ساختار مخروطی رشته‌ها نیز با افزایش دما افزایش می‌یابد. هنگامی که یک کاتالیزور مس و سیلیس در دمای ۹۲۷ درجه سانتیگراد (۱۷۰۱ درجه فارنهایت) در معرض متان و هیدروژن قرار می‌گیرد، ساختارهای کربنی رشته‌ای توخالی و دراز تشکیل می‌شود و اینها همچنین حاوی قطرات فلز هستند.
ای از تو همه پر و توخالی ز همه بنموده جمال تو مثالی زهمه
در بسیاری از موارد روش مستقیم جهت اکستروژن آلیاژهای منیزیم به‌کار گرفته می‌شود، و تجهیزات اکستروژن شامل محفظه، قالب و مسدود کننده در هنگام عملیات در دمایی برابر با دمای شمشال نگهداری می‌شوند؛ البته این دما ۲۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد کمتر از دمای اکستروژن است. در اکستروژن مستقیم قطعات مختلف دارای طرح‌های مختلف ساده یا تو-خالی را می‌توان تولید کرد. لوله‌ها را می‌توان با اکستروژن لوله‌های توخالی، و قرار دادن یک ماندرل متصل به پیستون اصلی درون آن، تولید نمود.
گروه‌هایی از پرستاران و کادر درمان در شهرهای کرمانشاه و شیراز در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالبات شغلی و معیشتی خود تجمع اعتراضی برپا کردند. آنها علل اعتراض خود را «وضعیت شغلی و دستمزدی، اضافه‌کار اجباری پرستاری و وعده‌های توخالی مسئولان و پایین بودن تعرفه‌ها اعلام کردند. بر اساس آمار سازمان نظام پرستاری، سالانه بیش از ۲۷۰۰ پرستار مهاجرت می‌کنند که زنگ خطری جدی برای نظام سلامت مردم است.
طی سال‌های متمادی فرایند اسپینینگ فلزات، بدون تغییر باقی ماند. در آن سال‌ها اصولاً از فلزات نرم مانند آلومینیم و مس آن هم با ضخامت‌های کم برای اسپینینگ استفاده می‌شد و فلزات سخت و ورق‌های ضخیم را نمی‌توانستند توسط اسپینینگ شکل‌دهی نمایند. کم‌کم با گسترش نیاز صنعت به قطعات مدور توخالی و دقیق تر از نظر ابعادی، این فرایند نیز روند تکاملی خود را طی نمود. متعاقباً در طراحی دستگاه‌های اسپینینگ، وظیفهٔ هدایت ابزارهای شکل‌دهی به جای دست اپراتور به عهدهٔ تجهیزات مکانیکی گذاشته شد و به این ترتیب اولین پایه‌های نوع جدیدی از این فرایند به نام اسپینینگ ماشینی یا قدرتی گذاشته شد. به وسیلهٔ این فرایند، امکان اسپینینگ فلزات سخت‌تر با ضخامت‌های بیشتر به وجود آمد.
ز بار مهر توخالی نمی کنم پهلو به تیغ کینه شکافندم ار که پهلو را
یک جسم رسانای توخالی تمام بارش را در سطح خارجی خود نگه می‌دارد. در نتیجه میدان در تمام نقاط داخل جسم صفر است.: 88  این موضوع نقش اصلی را در قفس فاراده بازی می‌کند. این قفس، یک پوستهٔ فلزی رساناست که فضای داخلی خود را از تأثیرات الکتریکی خارجی جدا می‌کند.[نیازمند منبع]
الیاف نارگیل بین پوسته سخت و داخلی و لایه بیرونی نارگیل یافت می‌شود. سلولهای فیبر باریک و توخالی هستند و دارای دیواره‌های ضخیمی از سلولز می‌باشند. آنها در صورتی که نارگیل رسیده نباشد کمرنگ می‌باشند، اما بعداً با قرار گرفتن لایه ای از لیگنین در دیواره‌هایشان، سفت و زردتر می‌شوند. هر سلول حدود ۱ میلیمتر طول و ۱۰ تا ۲۰ میکرومتر قطر دارد.
۱. (۲) اجزاء و مثل اتاق‌ها و تالار و حیاط، جای تهی، حجم پر نشده و توخالی، کیفیت و بیان معماری.
البته این دنباله‌دار برای اولین بار در ۲۴۰ قبل از میلاد در چین دیده و ثبت شده اما ادموند هالی اولین فردی بود که دوره‌ای بودن آن را تشخیص داد. این دنباله‌دار آخرین بار در سال ۱۹۸۶ دیده شد و بار دیگر در ۲۰۶۱ مشاهده خواهد شد. ادموند هالی تنها در این زمینه به تحقیق نپرداخته بود، او دربارهٔ توخالی بودن کره زمین و حفره‌ها و کوه‌های موجود در مریخ و ماه نیز اکتشافاتی داشته‌است.