تندر
معنی کلمه تندر در لغت نامه دهخدا

تندر

معنی کلمه تندر در لغت نامه دهخدا

تندر.[ ت ُ دَ / دُ ] ( اِ ) رعد بود. ( لغت فرس اسدی چ اقبال ص 138 ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( از فرهنگ رشیدی ) ( از ناظم الاطباء ) ( از معیار جمالی ). بمعنی غرنده باشد عموماً و رعد را گویند خصوصاً. ( برهان ). غرنده که به تازیش رعد خوانند. ( شرفنامه منیری ). بانگ رعد. ( اوبهی ) ( غیاث اللغات ). تندور. ( حاشیه لغت فرس اسدی ) ( معیار جمالی ) ( اوبهی ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( فرهنگ رشیدی ) ( شرفنامه منیری ). ریشه هندی باستان «تن ، تانیتی » ( صدا پیچیدن ، صدا،صدا دادن )، تنیی تو ( رعد )، لاتینی تونار ، تونی تروس ، انگلیسی «ثاندر» ، افغانی متداول تندر ، افغانی محض «تنا» ( رعد ). ( حاشیه برهان چ معین ) :
به دشمن پر از خشم آواز کرد
تو گفتی مگر تندر آغاز کرد.رودکی ( از لسان العجم شعوری ).علم ابر و تندر بود کوس او
کمان آدینده شود ژاله تیر.رودکی.هست از آهم آتش دوزخ ابیز
ناله ای از من ز تندر صد ازیز.منجیک.ستد نیزه از دست آن نامدار
بغرید چون تندر از کوهسار.فردوسی.کجک بر سر پیل زد شاه چین
بغرید چون تندر فرودین.فردوسی.همی کوفت بر خاک رویینه سم
چو تندر خروشید و افشاند دم.فردوسی.چو تندر خروشان شده هر دوان
شه جادوان رستم پهلوان.فردوسی.نه چرخ است و اجزای او چون ستاره
نه ابر است و آوای او همچو تندر.فرخی.خروشی برکشیدی تند تندر
که موی مردمان کردی چوسوزن.منوچهری.بغرید چون تندر اندر بهار
به کین روی بنهاد بر هر چهار.اسدی.بر اسبان بی زین به تیغ و کمند
خروشان چو تندر بر ابربلند.اسدی.چو تندر همه بیشه بانگ هژبر
شده گردشان گردگردان چو ابر.اسدی.چه می دارد بدینگونه معلق گوی خاکی را
میان آتش و آب و هوا و تندر و نکبا؟ناصرخسرو.قطره باران از او روان شده چون تیر
غران چون مرکب از میانش تندر.مسعودسعد.آواز تندر آرد در گوش باد گرز
باران خون چکاند بر تن بخار تیغ.مسعودسعد.اطلس به رنگ آتش وَاصل عمامه از نی

معنی کلمه تندر در فرهنگ معین

(تُ دَ ) (اِ. ) رعد، آسمان غرش .

معنی کلمه تندر در فرهنگ عمید

۱. (هواشناسی ) = رعد
۲. [قدیمی] هرچیز غرّنده.

معنی کلمه تندر در فرهنگ فارسی

رعد، غرش ابر، آسمان غرش، هرچیزغرنده
( اسم ) غرضی که از آسمان بگوش رسد آسمان غرش غرش ابر رعد .

معنی کلمه تندر در فرهنگ اسم ها

اسم: تندر (دختر) (فارسی، عربی) (تلفظ: tan dor) (فارسی: تَندُر) (انگلیسی: tan dor)
معنی: آن که بدنی سفید و درخشان چون دُر دارد، تن ( فارسی ) + در ( عربی ) آن که بدنی سفید و درخشان چون دُر دارد

معنی کلمه تندر در فرهنگستان زبان و ادب

{thunder} [علوم جَوّ] صدای حاصل از انبساط ناگهانی گازها در امتداد مجرای تخلیۀ الکتریکی آذرخش

معنی کلمه تندر در دانشنامه عمومی

تُندَر ( به عربی: رَعد ) صدای ایجاد شده ناشی از آذرخش است. بسته به نوع آذرخش و فاصله شنونده از منشأ صدا، تندر ممکن است صدایی زیر و تیز و سریع یا غرشی سنگین و بم باشد. افزایش ناگهانی فشار و دما موجب انبساط سریع هوای اطراف کمربند آذرخش می شود و این انبساط صوت شنیده شده را ایجاد می کند. به دلیل بسیار بزرگتر بودن سرعت نور از صوت، می توان فاصله از محل آذرخش را با اندازه گیری اختلاف زمانی دیده شدن آذرخش و شنیده شدن صدای آن محاسبه کرد.
دلیل شنیده شدن این صدا هنگام آذرخش از دیرباز مورد بررسی قرار گرفته است. نخستین نظر ثبت شده در این مورد مربوط به ارسطو در سه قرن پیش از میلاد است. یکی از نخستین ایده ها، ایجاد تندر به خاطر برخورد ابرها بود. در اواسط قرن نوزدهم، تندر را ناشی از ایجاد خلأ می دانستند.
در قرن بیستم، نتیجه گرفته شد که تندر یک موج صوتی ایجاد شده به خاطر انبساط گرمایی پلاسما در مسیر آذرخش است. دما در مسیر آذرخش در مدت کوتاه وجود آن ( حدود ۵۰ میکروثانیه ) توسط روش های طیف سنجی اندازه گیری شده است. این دما از دمای اولیهٔ ۲۰٬۰۰۰ کلوین به سرعت به ۳۰٬۰۰۰ کلوین می رسد و سپس به تدریج به ۱۰٬۰۰۰ کلوین بازمی گردد. متوسط آن حدود ۲۰٬۴۰۰ کلوین است. این گرم شدن موجب انبساط سریع این هوا و ورود آن به هوای سردتر اطراف با سرعتی بیش از سرعت صوت در آن هوای سردتر می شود. این پالس ایجاد شده همان موج صوتی است که شبیه به موج ناشی از انفجار یا پالس صوتی ایجاد شده در لحظهٔ شکسته شدن دیوار صوتی توسط هواپیما یی مافوق صوت است. بررسی های آزمایشگاهی و مدل سازی های انجام شده تاکنون، این مدل را تأیید کرده است، هرچند هنوز مدل سازی آذرخش مورد توجه پژوهش گران است. مدل های دیگری نیز بر اساس اثرات الکترومغناطیسی جریان الکتریکی شدید در مسیر پلاسما در آذرخش مطرح شده اند.
مشاهدهٔ نور آذرخش و شنیده شدن تندر به دنبال آن، بیانگر کمتر بودن سرعت صوت از سرعت نور در هوا است. با استفاده از این تفاوت می توان فاصله از محل آذرخش را محاسبه کرد. برای این منظور می توان سرعت صوت را در هوا در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد حدود ۳۴۳ متر بر ثانیه ( ۱٬۲۳۶ کیلومتر بر ساعت ) فرض نمود و از رابطهٔ زیر فاصله را یافت:
x = v t
که در آن t اختلاف زمانی دیده شدن آذرخش و شنیده شدن تندر و v سرعت صدا در هواست. در این محاسبه سرعت نور ( به درستی ) بی نهایت فرض می شود.
تندر (فیلم). تندر ( انگلیسی: Thunder ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۱۹۲۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به لان چینی و تام کین اشاره کرد.

معنی کلمه تندر در ویکی واژه

tuono
رعد، آسمان غرش.

جملاتی از کاربرد کلمه تندر

نرگس بیمار تو رنج خود ار بر من نهد تندرستی را به شمشیر از جهان بیرون کنم
غلام غمزهٔ بیمارتم که از هوسش چه تندرستان خود را ناتوان دارند؟
اما نامهٔ «هجده صفحه‌ای» با استقبال سرد مقامات آمریکایی همراه بود. به گفته مقامات کاخ سفید نامه وی حاوی پیامی نبود و در حقیقت هیچ پیشنهاد مشخص سیاسی در آن نبود. در همین حال احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از روحانیون پرنفوذ در طیف تندرو جناح محافظه کار، در خطابه نماز جمعه تهران، نامهٔ محمود احمدی‌نژاد به جرج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا را «عملی فوق‌العاده» و از «الهامات خدا» خواند.
بجستی به مانند تندر ز جای نماندی کزو بگذرد باد پای
تو یار شادمانی باش، تا دشمن خوردانده تو جفت تندرستی باش، تا دشمن بُوَد نالان
عشق سرمست است و رندان تندرست ازذوق او عقل مخمور است و دور از عاشقان دلخسته است
مُنَغَّص بُوَد عیش آن تندرست که باشد به پهلوی بیمارِ سست
اینکه آیا رابطه ای بین اینترنت و تنهایی وجود دارد، بحث‌برانگیز است. برخی از یافته‌ها نشان می‌دهد که کاربران اینترنت تنها هستند. از طرف دیگر، مطالعات ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ نشان داد که «استفاده از اینترنت باعث شد که تنهایی و افسردگی به‌طور چشمگیری کاهش یابد، در حالی که حمایت اجتماعی و عزت نفس افزایش چشمگیری یافته‌است.» زندگی مردم با افزایش احساس آزادی و کنترل آن‌ها، تأثیر مثبتی بر تندرستی و خوشبختی دارد.
التندراف ۸٫۶۱ کیلومترمربع مساحت دارد ۲۵۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
بس که در خاک تندرستان را دفن کردیم و زخم خورده نمرد
به نقل از بی‌بی‌سی، جردن ساتر، یک تئوری توطئه یوتوبی که از تئوری توطئه راست تندرو کیوانان و جنبش ضد واکس حمایت می‌کند، به ادعای کذبی کرده‌است که شیوع این بیماری شیوه ای برای کنترل جمعیت است که توسط مؤسسه پیربرایت در انگلیس و توسط مدیرعامل سابق مایکروسافت بیل گیتس ایجاد شده‌است. آزادگان لیبرالیسم، تئوری پردازان توطئه نظم نوین جهانی و بنیادگرایی مسیحی بیشتر از همه به این تئوری عقیده دارند.
سید محمدحسین حسینی طهرانی از شاگردان سید هاشم حداد و سید محمدحسین طباطبایی و منتقدین تندروی مکتب معارف خراسان، آراء میرزا مهدی اصفهانی را با آراء احمد احسائی تطبیق داده و معتقد است رد عرفان و فلسفه از طرف میرزا مهدی، در اثر «وازدگی نفس» و به‌واسطهٔ «عدم تحمل و عدم وصول» در سلوک و از سر کین است.
در مقابل ارزیابی کندرو، ارزیابی تندرو یا استراتژی موکد قرار دارد. این استراتژی ارزیابی در بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور خلاصه، در این ارزیابی برخلاف ارزیابی کندرو، رویهٔ یک تابع، حتی اگر هیچگاه مورد استفاده قرار نگیرد و یا بعد از زمان زیادی به آن نیاز داشته باشد، به محض فراخوانی برای یک یا چندین متغیر با مقادیر مشخص اجرا می‌شود.
در آن میدان پر غوغا که بانگ‌ کوس تندرسا درید از هیبت آوا دل گردان کنداور
تندرستی بر نمی تابد مزاج عاشقان استخوان ما شکست مومیایی می دهد
باید به اسپارتا به عنوان نخستین ایالت فلکیش نگریست. قرار دادن کودکان بیمار، ضعیف و ناقص‌الخلقه در معرض طبیعت، به‌طور خلاصه، نابودی آنها، مناسب تر و در واقع هزار برابر انسانی تر از جنون احمقانهٔ امروز ما است که توسط آن کم‌ارزش‌ترین‌ها به قیمتی گزاف حفظ می‌شوند، اما زندگی صدها هزار کودک تندرست در نتیجه پیشگیری از بارداری یا سقط جنین گرفته می‌شود، تا بعداً نژادی به انحطاط کشیده شده و سرشار از بیماری‌ها ایجاد کند.
ایا چون تندرستی خوش بکردار جوانی کش شه دشمن کش و کین کش گشاده کف گشاده در
آن‌گاه از دوقلوی آغازین دوقلوهای زمین و توفان و رعد و برق و آهن و دریا و شکارگر زاده شدند. دوقلوهای زمین فرمانروای زمین شدند و به‌زمین فروآمدند. دوقلوی توفان در آسمان ماندند تا فرماندهٔ تندر و برق و باران باشند. دوقلوهای آهن به‌زمین آمدند تا جنگل‌ها را پیراسته و زمین‌های کشاورزی را سامان دهند و سلاح و وسیله فراهم آورند.