تناد

معنی کلمه تناد در لغت نامه دهخدا

تناد. [ ت َ دد ] ( ع مص ) از یکدیگر رمیدن. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). پراکنده شدن و از هم گریختن و رمیدن و منه قراءة ابن عباس و جماعة یوم التناد بشد الدال. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء )... به تشدید دال پراکنده شدن و از همدیگر رمیدن و یوم التناد که در قرآن واقع است به هر دو روش ( به تخفیف و تشدید دال ) خوانده اند. ( آنندراج ). تخالف و تنافر. ( اقرب الموارد ). || تفرق. ( اقرب الموارد ).
- یوم التناد ؛ کنایه از، روز قیامت. ( غیاث اللغات ). یوم التنادی. ( اقرب الموارد ). رجوع به تنادی شود.
تناد. [ ت َ ] ( ع مص ) باهم ندا دادن یکدیگر را. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). در اصل تنادی بوده. ( آنندراج ). رجوع به ماده قبل و تنادی می شود.

معنی کلمه تناد در فرهنگ معین

(تَ دّ ) [ ع . ] (مص ل . ) از یکدیگر رمیدن ، پراکنده شدن .

معنی کلمه تناد در فرهنگ فارسی

ازهمدیگررمیدن، پراکنده شدن، پراکندگی، قیامت
با هم ندادن یکدیگر را

معنی کلمه تناد در ویکی واژه

از یکدیگر رمیدن، پراکنده شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تناد

پایان جنگ‌های داخلی آمریکا در ۹ مه ۱۸۶۵ برای ارتش اتحادیه ۳۶۰ هزار کشته و ۲۸۰ هزار زخمی و مجروح بر جای گذاشت هر چند مورخین تاریخ جنگ‌های داخلی این ارقام را خیلی دقیق به حساب نمی‌آورند اما امروزه به عنوان آمار مشخص شده قابل استناد است.
فرستناد مکتوب آن ساده مرد ز یحیی طلب جست آن کار کرد
از مدینه تا تیسفون: او در این کتاب به بررسی و گردآوری ریشه، سبب‌ها و چگونگی رویدادهای گذشته ایران و هجوم اعراب به ایران با استناد به آثار مورخان و پژوهشگران مربوط همچون الواقدی، البلاذری، جرجی زیدان، ابن خلدون، طبری، ابن الثیر، ابن قتیبه و… پرداخته‌است.
بروجردی معتقد بود که شیعه در عصر حاضر باید بر مقام علمی اهل بیت تأکید ورزد و اگر شیعه به استناد حدیث ثقلین به مرجعیت علمی اهل بیت اکتفا کند، قادر خواهد بود همهٔ مسلمانان را پیرامون اهل بیت جمع کند.
احمد کاشانی در یکم دی ماه ۹۴ با حضور در فرمانداری شهرستان کاشان برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام نمود. اگرچه ابتدا در هیئت اجرایی شهرستان کاشان با استناد به بند ۳ ماده ۲۸ (عدم ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه) رد صلاحیت شد و در مرحله دوم با استناد به بند ۳ ماده ۳۰ قانون انتخابات، بازداشت ۳۰ سال پیش را دستاویز رد صلاحیت وی قرار دادند، اما سرانجام با اعلام نظر شورای نگهبان در ۹۴/۱۱/۱۷ صلاحیت وی برای شرکت در انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم به تأیید شورای نگهبان رسید. ولی رأی نیاورد
اصبغ پس از مرگ علی نیز مدتی زنده بود اما تاریخ دقیق درگذشت او مشخص نیست و دربارهٔ اینکه او تا چه زمانی زنده بوده‌است، اقوال مختلفی وجود دارد و حتی گفته شده که وی پس از سده اول قمری درگذشته است. این اقوال گوناگون، از روایات مختلف وی -منقول در منابع روایی- سرچشمه گرفته‌است؛ برای مثال از او روایتی از حسن بن علی و حسین بن علی نقل شده‌است یا شیخ طوسی آورده‌است که اصبغ اثری در «مقتل» حسین داشته‌است. در استناد این موارد، باید بسیار احتیاط کرد؛ زیرا مثلاً طریق روایی اثر یادشده را به سبب کثرت افراد مجهول، ضعیف شمرده‌اند.
بعد از آن یا حسرتا شد یا عباد بر شما محتوم تا یوم التناد
بنابر ادعای برخی افراد و بدون استناد علمی، بندر خاراکس که هرودوت از آن یاد کرده، احتمالاً در این منطقه بوده‌است؛ که این‌گونه نیست بلکه در تاریخ هرودوت، منظور از بندر خاراکس خرمشهر است، و نه منطقه مزبور. ایران و عثمانی تا قبل از عهدنامه ارزروم در ۱۸۴۷ بر سر این جزیره اختلاف داشتند.
در جلد دوم این کتاب، با استناد به اسنادی، نشان می‌دهد که وزیر امور خارجهٔ واتیکان، کاردینال تارچیسو برتونه، اسقف ویگانو را به واشینگتن فرستاده تا به پروندهٔ چندمیلیون‌دلاری‌ای رسیدگی کند که علیه اسقف‌نشینهای آمریکا در ارتباط با سوء استفادهٔ جنسی اقامه شده‌است. سند دیگر پرده از ماجرای اسرارآمیز و حل‌نشدهٔ ناپدیدشدن امانوئلا اورلاندی، دختر ۱۵سالهٔ یکی از کارکنان واتیکان می‌گشاید و افشای آن باعت می‌شود که پرونده دوباره گشوده شود.
اصالت هستی‌شناسی نظریه کسانی است که معتقدند وجود مطلق معیاری است که عقل در حکم خود نسبت به وجود و عدم، بدان استناد می‌کند. این وجود مطلق همان خداوند است و شناخت ما نسبت به آن، شهودی و مستقیم است نه شناخت استدلالی و استنتاجی. از این قبیل است نظریه رؤیت در خداوند در فلسفه نیکولا مالبرانش و بعضی دیگر از متفکران قدیم و جدید.
کم انادی و هو لایسقی یصغی؟ التناد وافادی، وافادی، وافاد
اعلامیه استقلال مرزهای فلسطین را مطابق مرزهای قیمومیت بریتانیا بر فلسطین که شامل تمام دولت اسرائیل و همچنین کرانه باختری رود اردن و نوار غزه می‌شد. این اعلامیه به طرح سازمان ملل برای تقسیم فلسطین در سال ۱۹۴۷ میلادی و «قطعنامه‌های سازمان ملل پس سال ۱۹۴۷» به عنوان عوامل مشروع برای تشکیل کشور فلسطین استناد می‌کند.
هنوز هم دربارهٔ اینکه چه مقدار نتایج حاصله قابل استناد است وجود دارد. آب و هیدروژن مخلوط شده با متان ممکن است واکنش‌های شیمیایی را تغییر دهد. یک فیزیکدان در مؤسسه فریتز هابر در برلین نشان داد که کربن موجود در این سیارات به اندازه کافی برای تشکیل الماس از ابتدا متمرکز نیست. به دلیل سریع حل شدن الماس، وجود و تشکیل شدن الماس در مشتری و زحل رد شد. جایی که غلظت کربن بسیار کمتر است.
استناد کنگره‌ش را ماه بادام نیم دست واندرو پیوسته عالی مسند دستور باد
یا محبا قم تنادم فالمحب لا ینام یا نعوسا قم تفرج حسن ربات الحجال