تمت

معنی کلمه تمت در لغت نامه دهخدا

تمت. [ ت َ ] ( ع اِ ) روییدگی است و بر آن غیر مأکول. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). روییدگی که برش مأکول نیست. ( ناظم الاطباء ).
تمت. [ ت َم ْ م َ ] ( ع فعل ) کلمه فعل مأخوذاز تازی که در آخر کاری گویند و یا در آخر نامه نویسند یعنی تمام شد و به انجام رسید. ( ناظم الاطباء ).
تمة. [ ت َم ْ م َ ] ( ع اِ ) طلسم مبطل سحر که از موی شتر سازند. ( ناظم الاطباء ).
تمة. [ ت ُم ْ م َ ] ( ع اِ ) پاره ای از موی و مانند آن که به کسی دهند تا بدان گلیم خود را درست و تمام سازد. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). ج ، تمم [ ت ُ م َ / ت ِ م َ ]. || انعام و بخشش. ( ناظم الاطباء ).
تمة. [ ت َ م َ ] ( ع مص ) بگردیدن خوردنی. ( تاج المصادر بیهقی ). تغییر بوی و طعم غذا. ( از اقرب الموارد ). تباه شدن و بویناک گردیدن طعام و شیر و گوشت. ( آنندراج ). تمة الطعام تمهاً و تماهة؛ بدبوی و بدمزه گردید و کذا تمة اللحم ؛ یعنی ، فاسد و تباه گردید. ( منتهی الارب ). رجوع به تماهة شود.

معنی کلمه تمت در فرهنگ معین

(تَ مَّ ) [ ع . ] (فع . ) به پایان رسید، تمام شد (در آخر کتاب ها و رساله ها نوشته شود ).

معنی کلمه تمت در فرهنگ فارسی

( فعل ) بپایان رسید تمام شد ( در آخر کتابها و رساله ها نوشته شود ). یا از بای بسم الله تاتای تمت .
کلمه فعل ماخوذ از تازی که در آخر کاری گویند و یا در آخر نامه نویسند یعنی تمام شد و به انجام رسید .

معنی کلمه تمت در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تَمَّتْ: تمام شد- به انجام رسید
معنی لَمْ تَمُتْ: نمرده است
ریشه کلمه:
تمم (۲۲ بار)

معنی کلمه تمت در ویکی واژه

از خدایان مردم عیلام باستان توصیف شده و تمت راپت یا تمتی راپاتا اصطلاح مکملی هستند که جزء اول آنها به به نام خدای تمت (تمتی) مزیین است.
به پایان رسید، تمام شد (در آخر کتاب‌ها و رساله‌ها نوشته می‌شود).

جملاتی از کاربرد کلمه تمت

جذب آرتمتر با غذا ۲ تا ۳ برابر بهبود می‌یابد. به پروتئین بسیار متصل است (۹۵٫۴٪). حداکثر غلظت آرتمتر ۲ ساعت پس از تجویز مشاهده می‌شود.
مر این یگانه ی اهل زمانه را یارب به کام دولت و دنیا و دین متمتع دار
نواله ستمت قسمت از ازل داریم نصیبه ازل است این ستم نه اکنون است
گفتمت صائب ازان زلف ببر، نشنیدی این زمان دست در آغوش پریشانی کن
من برای نوشتن الغدیر، ۱۰٬۰۰۰ کتاب را از بای بسم الله تا تای تمت خوانده‌ام و به ۱۰۰٬۰۰۰ کتاب مراجعه مکرر داشتم.
گفتمت مستی ز جام حسن و خونم ریختی آری آری زین عمل هشیاریت معلوم شد
آگاه نه‌ای بتا که بندی محکم دست ستمت نهاده بر پای دلم
آرتمتر همچنین می‌تواند در درمان و پیشگیری از عفونت‌های ترماتود شیستوزومیاز هنگام استفاده در ترکیب با پرازیکوانتل استفاده شود.
دشتی معتقد است محمد از قرآن به عنوان ابزاری برای پیشبرد نظرات شخصی اش استفاده کرده است و خواسته‌های نفسانی خود را در ظرف کلام خدا به اطرافیان تحمیل کرده است. از همین رو بوده است که عایشه، یکی از همسران محمد، در مقام انتقاد از محمد گفته است «می‌بینم که پروردگارت به انجام خواسته‌هایت [=هواهای نفسانی] می‌شتابد.» (انی اری ربک یسارع فی هواک). این قضیه به‌خصوص در زمینه تمتع محمد از زنان منظور نظر بوده است. دشتی می‌گوید قرآن مشحون است از حکم‌هایی که تمتع‌های محمد از زنان را به انحای مختلف حلال می‌شمرد و همان تمتع‌ها را بر دیگران حرام. گفته بالا از عایشه هم در یکی از همین ماجراها (بخشیدن ام شریک دوسیه خویشتن را به محمد) بر زبان رانده شده است.
از بحرم و برّم نبود هیچ تمتع تا طبع و کفت این دو مرا بحر و بر آمد
نیاید از تو ستم ور ستم کنی به مثل ز رحمت دگران خوشتر آیدم ستمت
دویل در ۲۲ مه ۱۸۵۹ در شهر ادینبورگ در اسکاتلند متولد شد. پدرش، چارلز آلتمتون دویل در انگلستان زاده شد. پدر و مادر دویل هر دو از نژاد کاتولیک ایرلندی بودند و در سال ۱۸۵۵ ازدواج کردند. در سال ۱۸۶۴، خانواده دویل به دلیل اعتیاد به الکل پراکنده شدند و کودکان به‌طور موقت در ادینبورگ ساکن شدند. در سال ۱۸۶۷ خانواده توانست دوباره جمع شود زندگی را از سر بگیرد. دویل پدر خود را در سال ۱۸۹۳ از دست داد.
اسلام در عربستان دین رسمی است. ارتباط بین اسلام و عربستان سعودی (یا حداقل منطقه حجاز غربی این کشور) به‌طور منحصر به فرد قوی است. به گونه‌ای که به عربستان، «خانه اسلام» گفته می‌شود. محل شهرهای مکه و مدینه است، جایی که محمد، پیامبر اسلام، در آن زندگی کرده و درگذشته است، و سالانه میلیون‌ها زائر حج تمتع و عمره، مسلمان را به خود جلب می‌کند و همچنین هزاران روحانی و دانشجو که از سراسر جهان اسلام به تحصیل به این کشور می‌آیند همگی در قطب اسلام بودن این کشور مؤثر است.
متوسط تعداد زائران حج تمتع در یک دهه اخیر دو و نیم میلیون نفر در سال بوده است. چون حج تمتع در مدت زمان محدودی در سال اتفاق می‌افتد، حکومت عربستان برای جلوگیری از ازدحام جمعیت، برای هر کشور سهمیه تعیین می‌کند. بخش قابل توجهی از زائران حج تمتع در عربستان سعودی زندگی می‌کنند. البته همه آن‌ها شهروند عربستان نیستند و ملیت‌های مختلفی دارند. به‌طور متوسط در ۱۰ سال اخیر، تعداد زائران داخلی، به اندازه نصف زائران خارجی بوده است.
حال خود برگفتمت ای پاک مرد همچو من در خون نشین بر خاک درد
برکشته ات بنالم در ماتمت بگریم بر اشک من بخندی گر در غمت بگریم
هنگامی که آرتمتر/لومفانترین استفاده می‌شود، داروهای ضدبارداری هورمونی ممکن است کارآمد نباشند.
این سر به مهر نامه بدان مهربان رسان کس را خبر مکن که کجا می‌فرستمت
بهشت و دوزخ نیز از دیدگاه باب نه محلی برای شکنجه ابدی برخی مردم یا محلی برای تمتّع جسمی و جنسی برخی دیگر است بلکه معانی روحانی دارد. بهشت شناخت و رضای خدا از طریق ایمان به فرستاده خداوند و عمل به ارزش‌های نوین او برای شکوفایی کمالات روحانی است و دوزخ محرومیت از این تکامل.