عیلام

معنی کلمه عیلام در لغت نامه دهخدا

عیلام. [ ع َ ] ( ع اِ ) کفتار نر. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). ج ، عَیالیم. ( اقرب الموارد ).
عیلام. ( اِخ ) کشوری بود در قدیم شامل خوزستان ، لرستان ( پشتکوه ) و کوههای بختیاری کنونی. حدود این کشور از مغرب رود دجله از مشرق قسمتی از پارس ،از شمال راه بابل به همدان و از جنوب خلیج فارس تا بوشهر بود. شهرهای مهم آن شوش ، ماداکتو، خایدالو ( درجای خرم آباد کنونی ) بود. مردم عیلام زبان و خطی مخصوص داشتند و دین آنان مبتنی بر شرک و بت پرستی بود. عیلامیان دولتی بزرگ تشکیل دادند و تاریخ آنان را به سه قسمت تقسیم میکنند: 1 - عهدی که تاریخ عیلام با تاریخ سومریان و اکدیان ارتباط کامل دارد ( از ازمنه قدیم تا 2225 ق.م. ). 2 - عهدی که تاریخ عیلام با تاریخ دولت بابل مربوط میشود ( 2265 تا 745 ق.م. ). 3 - عهدی که آشور جدید رقیب عیلام است ( 745 تا 645 ق.م. ). عیلام در سال 645 ق.م. به دست آشوربانیپال منقرض گردید.
عهد اول - دراین عهد تاریخ عیلام تاریک است. با وجود این دیده میشود که پاتسی های سومر و اکد با عیلامیان جنگهای دفاعی میکنند، اگر هم گاهی غالب میشوند تسلط آنان بر عیلام دوامی ندارد و عاقبت عیلام بر سومر و اکد دست یافته دولت ایشان را منقرض میسازد.
عهد دوم - در این عهد عیلامیان با پادشاهان بابل در زدوخوردند. در دوره کاسوها «خورباتیلا» پادشاه عیلام با «کوری گالزو» پادشاه بابل جنگید و سپس «شوتروک ناخونتا» بابل را تصرف کرد و اشیاء نفیس آن را به غارت به شوش برد. عاقبت تاخت وتاز عیلامیان دولت کاسوها را از پای درآورد. از پادشاهان نامی عیلام در این دوره «شیل خاکین شوشناک » است. این پادشاه که سایسی مدبر و بزرگ بود، بناهای بسیار ساخت و یکی از کارهای اواین است : هر بنایی را که تعمیر میکرد، مینوشت که این بنا را که ساخته بود و چه کتیبه ای داشت. عین آن کتیبه را - که بزبان سامی بود - مینویساند و ترجمه انزانی ( عیلامی ) را بدان می افزود. این علاقه مندی پادشاه مزبور مورد قدردانی دانشمندان باستانشناسی است. در زمان او ادبیات و صنایع عیلامی به اوج ترقی خود رسیده بود. در این عهد جنگهای دیگری بین عیلام و بابل صورت گرفت ( تا انقراض بابل به دست آسوریان ).
عهد سوم - وقایع عمده این عهد عبارتست از جنگهای آسور با عیلام ( پس از همجوار شدن دو کشور ). نتیجه این جنگها آن شد که در سال 645 ق.م. سپاهیان آسوربانی پال ، شوش را تصرف کردند و خزانه پادشاهان عیلام به دست آنان افتاد. طلا و نقره ای که بابل در موقع اتحاد به عیلام داده بود با مجسمه ها و اشیاء نفیس معابد عیلام و آنچه در خانه ها از ثروت و اشیاء گرانبها بود به نینوا منتقل شد.آسوریان به کشتار و غارت اکتفا نکرده ، استخوانهای پادشاهان عیلام و اشخاص نامی را بیرون آورده به نینوا فرستادند. رفتار آسوریان را در عیلام ، حزقیال چنین تعبیر کرده : «این است عیلام و تمام جمعیت آن در اطراف قبر آن ، همه کشته شدند و همه از دم شمشیر گذشتند». مجسمه «نه نه » ربةالنوع «ارخ » را که مدت 1635 سال در تصرف عیلامیان بود، پادشاه آسور به دست آورده برای شهرارخ پس فرستاد. آسوریان اسرای بسیار از شوش و شهرهای دیگر به آسور بردند. «خون بام کالداش » آخرین پادشاه عیلام که فرار کرده بود پس از چندی گرفتار شد و آسوربانی پال او و «تام ماری تو» پادشاه سابق عیلام را به عرابه خود بست و مجبورشان کرد عرابه سلطنتی را تا معبد «آسور» و «ایشتار» ( خدایان آسور ) بکشند. عیلامیان نوعی تمدن و صنایع بوجود آوردند و خطی برای خود ترتیب داده بودند، ولیکن از حیث تشکیلات سیاسی هیچگاه نتوانستند از حال ملوک الطوایفی بیرون آیند، بخصوص مردم کوهستانی آن ، که همیشه نیم مستقل یا مستقل بودند. با وجود این عیلامیان در مدت چندهزار سال قومیت خود را در مقابل مردمی نیرومند مانند سومریان ، اکدیان و دولی قادر مثل بابل و آسور حفظ کردند و گاهی هم آنها را شکستی فاحش دادند. عاقبت ، اگر هم عیلام به زانو درآمد، بجهت جنگهای داخلی بود. بهر حال از سال 645 ق.م. دولت عیلام از صفحه روزگار محو شد و گذشته های آن به مرور فراموش گردید. در مالمیر بختیاری در «شکفت سلمان » و غیره آثار بسیار از دوره عیلامیان دیده میشود. متأسفانه این آثار را به استثنای آنچه در دسترس نبوده خراب کرده اند. در اینجا حجاریهای برجسته با خطوط میخی شوشی و انزانی ( عیلامی ) بسیار یافته اند و محققان ، آثار را به قرنهای 13 و 12 ق.م. مسیح مربوط میدانند. ( از فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به تاریخ ایران باستان شود.

معنی کلمه عیلام در فرهنگ فارسی

کشوری بود در قدیم شامل خوزستان لرستان ( پشتکوه ) و کوههای بختیاری کنونی . حدود این کشور از مغرب رود دجله از مشرق قسمتی از پارسی از شمال راه بابل بهمدان و از جنوب خلیج فارس تابوشهر بود . شهرهای مهم آن شوش ماداکتو خایدالو ( درجای خرم آباد کنونی ) بود . مردم عیلام زبان و خطی مخصوص داشتند و دین آنان دولتی مبتنی بر شرک و بت پرستی بود . عیلامیان دولتی بزرگ تشکیل دادند و تاریخ آنان را بسه قسمت تقسیم میکنند : ۱ - عهدی که تاریخ عیلام با تاریخ سومریان واکدیان ارتباط کامل دارد ( از ازمن. قدیم تا ۲۲۲۵ ق . م . ) . ۲- عهدی که تاریخ عیلام با تاریخ دولت بابل مربوط میشود ( ۶۴۵-۲۲۶۵ ق . م . ) . ۳- عهدی که آشور جدید رقیب عیلام است ( ۶۴۵-۷۴۵ ق م . ) . عیلام در ۶۴۵ ق م . بدست آوشر بانیپال منقرض گردید . عهد اول در این عهد تاریخ عیلام تاریک است . با وجود این دیده میشود که پاتسی های سومر واکد با عیلامیان جنگهای دفاعی میکنند.اگر هم گاهی غالب میشوند تسلط آنان بر عیلام دوامی ندارد و عاقبت عیلام بر سومر واکد دست یافته دولت ایشانرا منقرض میسازد . عهد دوم - دراین عهد عیلامیان با پادشاهان بابل در زد و خوردند. در دور. کاسوها ( خورباتیلا ) پادشاه عیلام با ( کوری گالزو ) پادشاه بابل جنگید و سپس ( شوتروک ناخونتا ) بابل را تصرف کرد و اشیائ نفیس آنرا بغارت بشوش برد . عاقبت تاخت وتاز عیلامیان دولت کاسوها را از پای در آورد . از پادشاهان نامی عیلام در این دوره ( شی خاکین شوشناک ) است . این پادشاه که سایسی مدبر و بزرگ بود بناهای بسیار ساخت و یکی از کارهای او ای است : هر بنایی را که تعمیر میکرد مینوشت که این بنا را که ساخته بود و چه کتیبهای داشت . عین آن کتیبه را که بزبان سامی بود- مینویساند و ترجمه. انزانی ( عیلامی ) را بدان می افزود . این علاقهمندی پادشاه مزبور مورد قدردانی دانشمندان باستانشناسی است . درزمان او ادبیات و صنایع عیلامی باوج ترقی خود رسیده بود . درین عهد جنگهای دیگری بین عیلام و بابل صورت گرفت ( تا انقراض بابل بدست آسوریان ) . عهد سوم وقایع عمد. این عهد عبارتست از جنگهای آسور باعیلام ( پس از همجوار شدن دو کشور ) . نتیج. این جنگها آن شد که در سال ۶۴۵ ق م . سپاهیان آسوریانی پال شوش را تصرف کردند و خزانه. پادشاهان عیلام بدست آنان افتاد . طلا ونقرهایث که بابل در موقع اتحاد بعیلام داده بود با مجسمه ها اشیائ نفیس معابد عیلام و آنچه در خانه ها از ثروت و اشیائ گرانبها بود به نینوا منتقل شد . آسوریان بکشتار و غارت اکتفا نکرده استخوانهای پادشاهان عیلام و اشخاص نامی را بیرون آورده به نینوا فرستادند . رفتار آسوریان را در عیلام حزقیال چنین تعبیر کرده : ( این است عیلام و تمام جمعیت آن در اطراف قبر آن همه کشتهشدند وهمه از دم شمشیر گذشتند. ) مجسمه (نهنه ) ربهالنوع ارخ را که مدت ۱۶۳۵ سال در تصرف عیلامیان بود پادشاه آسور بدست آورده برای شهر ارخ پس فرستاد . آسوریان اسرای بسیار از شوش و شهرهای دیگر به آسور بردند .[ خوم بان کاداش ] آخرین پادشاه عیلام که فرار کرده بود پس از چندی گرفتار شد و آسوربانی پال او و [ تام ماری تو ] پادشاه سابق عیلام را بعرابه خود بست و مجبورشان کرد عرابه سلطنتی را تا معبد [ آسور ] و [ ایشتار ] خدایان آسور - بکشند . عیلامیان نوعی تمدن و صنایع بوجود آوردند و خطی برای خود ترتیب داده بودند و لیکن از حیث تشکیلات سیاسی هیچگاه نتوانستند از حال ملوک الطوایفی بیرون آیند بخصوص مردم کوهستانی آن که همیشه نیم مستقل یا مستقل بودند . با وجود این عیلامیان در مدت چند هزار سال قومین خود را در مقابل مردمی نیرومند مانند سومریان اکدیان و دولی قادر مثل بابل و آسور حفظ کردند و گاهی هم آنها را شکستی فاحش دادند. عاقبت اگر هم عیلام بزانو در آمد بجهت جنگهای درونی خانه برانداز بود. بهر حال از سال ۶۴۵ ق . م . دولت عیلام از صفحه روزگار محو شد و گذشته های آن بمرور فراموش گردید.در مالمیر بختیاری در [ شکفت سلمان و غیره آثار بسیار از دوره عیلامیان دیده میشود.متاسفانه این آثار را باستثنای آنچه که در دسترس نبوده خراب کرده اند. در اینجا حجاریهای برجسته با خطوط میخی شوشی و انزانی ( عیلامی ) بسیار یافته اند و محققان این آثار را بقرنهای ۱۲ - ۱۳ ق .م. مربوط میدانند.
کشوری بود در قدیم شامل خوزستان لرستان و کوههای بختیاری کنونی

معنی کلمه عیلام در ویکی واژه

‌عیلام
از تمدن‌های هزاره سوم که روابط نزدیک با شومر داشت، عیلامیان در قرن بیست‌ و سوم پ. م. تحت فرمان پادشاهان اکد درآمدند. موقعیت عیلام (ایلام) در شمال خلیج فارس، اراضی استان خوزستان بویژه اراضی رودهای کرخه و کارون است. عیلام و انشان دو سرزمین با سابقه تمدنی بسیار کهن هستند و نخستین نوشتارها به زبان‌های ایرانی در اینجا پدید آمدند.

جملاتی از کاربرد کلمه عیلام

کاخ آپادانای شوش در زمان داریوش در حدود سال‌های ۵۱۵ تا ۵۲۱ پیش از میلاد و به دستور او بر روی آثار و بقایای عیلامی در شوش بنا شد. دیوارهای این کاخ از خشت با نمای آجری و ستون‌های آن از سنگ است. دیوارهای داخلی آن با آجر لعاب‌دار پوشیده شده‌بود و دارای نقش‌های سربازان گارد جاویدان، شیر بالدار و گل نیلوفر آبی بوده‌است.
سنگ‌نگاره‌های کول‌فرح یا سنگ‌نگاره‌های کول‌فره (که با نام کتیبه‌های سنگی کول فرح در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است) سنگ‌نگاره‌هایی مربوط به دوره عیلامیان است که در شهرستان ایذه، روستای کول فرح جای گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
اَنشان یا انزان نام ناحیه مهم عیلامی در فارس غربی و مرکز آن است. متون اکدی و سومری در اواخر هزاره سوم پیش از میلاد گواهی سرزمین انشان را می‌دهند. حاکمان عیلامی در هزاره دوم پیش از میلاد، به‌طور سنتی عنوان شاه انزان و شوشان شوش را داشتند، انزان معمولاً لفظ عیلامی انشان بود. در اواسط هزاره‌یکم پیش از میلاد، انشان سرزمین خانگی پارس‌های هخامنشی شد.
از لحاظ تاریخی، خوزستان یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی فلات ایران محسوب می‌شود که پیشینهٔ سکونت انسان در آن به ۲٬۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و شکل‌گیری تمدن عیلام در هزارهٔ سوم پیش از میلاد، بازمی‌گردد.
این استان (منطقه جغرافیایی این استان) در دوره هزاره ۴ قبل از میلاد بخشی از تمدن عیلام بوده.
اتر کیتاه (۱۲۸۶-۱۲۹۵ پیش از میلاد) یکی از شاهان عیلامی و برادر پاهیر ایشان بود.
نمونه‌نویسه‌گردانده‌ای از ترجمهٔ عیلامی یک گزارش از تخت جمشید توسط ریچارد هلک:
استان کهگیلویه وبویراحمد از مناطق اصلی تاریخی عیلامی و الیمائی بوده.