تمبر
معنی کلمه تمبر در فرهنگ معین

تمبر

معنی کلمه تمبر در فرهنگ معین

(تَ ) [ فر. ] (اِ. ) تکه کاغذی کوچک و چسبناک که ادارة پست چاپ و در مقابل اخذ حق حمل و نقل نامه ها و غیره به نامه و محمول الصاق کند.

معنی کلمه تمبر در فرهنگ عمید

تکۀ کاغذ کوچک چهارگوشه که روی آن عکس شخص یا چیزی و نرخ معیّنی چاپ شده و در پست خانه روی پاکت ها می چسبانند یا در ادارات دیگر روی نامه ها و اسناد چسبانده می شود.

معنی کلمه تمبر در فرهنگ فارسی

( اسم ) برگه ای کوچک که ادارات پست طبع و در مقابل اخذ حق حمل و نقل نامه ها و غیره نامه و محمول الصاق کنند .

معنی کلمه تمبر در دانشنامه عمومی

تَمبر ( به فرانسوی: timbre ) یا تمبر پستی مدرکی چاپی است که نشان دهندهٔ پیش پرداخت مبلغی برای خدمات پُستی است. تمبر معمولاً به صورت کاغذی کوچک و چهارگوش تهیه می شود که در چهارسوی آن، کاغذ حالت دندانه دار دارد و در پشت آن چسبی خاص مالیده شده که با برخورد آب، خاصیت چسبندگی پیدا می کند.
چسباندن تمبر بر روی یک نامه یا بستهٔ پستی نشان دهندهٔ این است که فرستنده، مبلغ کامل یا بخشی از آن را برای ارسال محموله پرداخته است. درصورتی که ارزش تمبر الصاقی کمتر از بهای خدمات پستیِ مربوطه باشد، گفته می شود که محموله «کسرِ تمبر» دارد.
تصویر تمبرها را از روی تصویر افراد مهم مانند پادشاه یا ملکه ( در کشورهای پادشاهی ) ، رؤسای جمهور ( در کشورهای جمهوری ) ، دانشمندان، هنرمندان و سایر مشاهیر، یا از روی رویدادهای مهم و تاریخی، سالگردها یا مناسبت ها، یا مکان های تاریخی یا دولتی، یادبودها، و حتی از تصویر حیوانات، مناظر طبیعی، پیشرفت های علمی ( مانند فرستادن ماهواره به فضا ) ، و موارد دیگر چاپ می کنند. افرادی که تمبر جمع آوری می کنند، تمبرها را به ترتیب سال چاپ و ارزش در آلبوم نگهداری می کنند. به افرادی که به صورت حرفه ای تمبر جمع آوری می کنند «تمبرباز» می گویند.
نقوش روی تمبرها، همواره دیدگاه های رسمی حکومت ها را در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیان می کنند و از این لحاظ طراحی تمبرها برای دولت ها، از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. در ایران در دوره قاجاریه، نشان شیر و خورشید یا تصویر شاه، تنها تصاویر موجود بر روی تمبرها بود. تمبر پستی به واسطه نقوش و طرح های روی خود حاوی پیامی تصویری است؛ زبان تصویر زبان مشترک بین تمام فرهنگ ها و ملل مختلف است بنابراین تمبر به عنوان کوچک ترین اوراق بهادار و سفیر فرهنگی به راحتی و بدون گذرنامه از مرزها می گذرد و به دلیل همین نقش ارتباطی مؤثر، همواره طراحی تمبرها برای دولت ها از حساسیت بسیاری برخوردار بوده است.
واژهٔ «تمبر» برای پُست در فارسی از زبان فرانسوی ( timbre ) وام گرفته شده است. در فارسی سره از واژهٔ «پـِیکه» بدین منظور استفاده می شود.
در سال ۱۶۳۵ م، یکی از کارمندان پُست فرانسه به نام مسیو ولایه پاکتی با علامت ویژه ابداع کرد و به جریان انداخت. پس از وی یک نفر سوئیسی به نام جیمس چالمره تمبرهایی در چاپخانهٔ خود چاپ کرد و آنها را در سال ۱۸۳۴ به دولت بریتانیا عرضه نمود. [ نیازمند منبع] در سال 1837 رونالد هیل، کارمند ارشد ادارهٔ پُست بریتانیا، اهمیت کار را در مجلس عوام به تأیید رساند. [ نیازمند منبع]
معنی کلمه تمبر در فرهنگ عمید

معنی کلمه تمبر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تمبر به برگه ای دارای اعتبار مالی را گویند و عنوان تمبر از عناوین جدید است و از آن در بخش مسائل مستحدثه سخن رفته است.
تمبر به برگه ای کوچک و چهار گوش اطلاق می شود که دارای نقشی خاص است و به بهایی که روی آن درج شده مبادله و به نامه های ارسالی و اسناد دولتی و غیر آن چسبانیده می شود.
حکم خرید و فروش تمبر
خرید و فروش تمبر حتی به بهای بیش از اعتبار قید شده در آن جایز است و ربا محسوب نمی شود. از آنجا که ارزش تمبر اعتباری است و اعتبار کننده، آن را برای یک بار استفاده اعتبار کرده است، در نتیجه با یک بار استفاده از مالیت ساقط می شود و اگر بر حسب اتفاق، مهر بطلان بر آن نخورده باشد به تصریح برخی معاصران، استفاده دوباره از آن جایز نیست و ضمان آور است.
تاریخچه تمبر در جهان اسلام
تمبرهای پستی (عربی: طابِـع (بریدی)، فارسی: تمبر، ترکی: پول) از ابتکارات اروپاییان است.در واقع، نخستین تمبر پستی جهان («پنی سیاه» که تصویر ملکه ویکتوریای جوان بر آن بود) در ۱۲۵۶/۱۸۴۰ در انگلستان منتشر شد. پیوند آشکاری میان گسترش تمبرپستی و توسعة متصرفات اروپا وجود دارد. انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی در ایجاد خدمات پستی و انتشار تمبردر شمال افریقا و خاورمیانه شرکت داشته اند. دفاتر پستی خارجی این کشورها، در لبنان، سوریه، فلسطین، مراکش، لیبی و مصر، تمبر کشورهای خود را منتشر می کردند؛ در نتیجه، محل ارسال این تمبرها را تنها به کمک مُهر ابطال آن ها می توان تشخیص داد. نخستین کشورهای اسلامی که به انتشار تمبر روی آوردند، هند (۱۲۷۰/ ۱۸۵۴)، دولت عثمانی (۱۲۸۰) و مصر (۱۲۸۳/ ۱۸۶۶) بودند. به رغم این که تمبر پستی در شمال افریقا و خاورمیانه بیش از یکصد سال قدمت دارد، تا همین اواخر به تمبرشناسی اسلامی توجه چندانی نشده بود. این واقعیت که از ۱۳۳۹ تا ۱۳۵۰ ش/ ۱۹۶۰ـ ۱۹۸۰ مضامین روی تمبرها تنوع یافته و چندین کشوراسلامی از تمبر پستی برای تبلیغ استفاده کرده اند، افزایش توجه به تمبرشناسی اسلامی را نشان می دهد.
تمبر شناسی
...

معنی کلمه تمبر در ویکی واژه

francobollo
تکه کاغذی کوچک و چسبناک که ادارة پست چاپ و در مقابل اخذ حق حمل و نقل نامه‌ها و غیره به نامه و محمول الصاق کند.

جملاتی از کاربرد کلمه تمبر

نباشد هیچ فرزانه ستمگر نباشد هیچ آزاده ستمبر
شهر ابرزباخ آن در فیلزدر ایالت بادن-وورتمبرگ در کشور آلمان واقع شده‌است.
چهاردهم ماه دسامبر سال ۱۴۸۲ میلادی، با امضای پیمان مونزینگن با ابرهارد ششم، گراف وورتمبرگ-اشتوتگارت و پسر عمویش نهایتاً موفق شد زیر پرچم خود، مجدداً وورتمبرگ را که از سال ۱۴۴۲ میلادی دو نیم شده بود، متحد کند. زین پس با قانون جانشینی حق اولویت نخستین فرزند این اتحاد تقریباً همواره پابرجا باقی ماند. سپس پایتخت خود را از اوراخ به اشتوتگارت منتقل نمود. همان سال نشان رز طلایی را از پاپ سیکستوس چهارم دریافت کرد.
تمبر ازدواج محمدرضاشاه و ملکه فوزیه، تمبری است از نوع یادبود که به مناسبت ازدواج محمدرضاشاه و فوزیه پهلوی و در سال ۱۳۱۸ خورشیدی، در ۵ سری چاپ گردید. این تمبر توسط پست ایران منتشر گردید.
تعدادی از شرکت‌های معروف در این ایالت مستقر هستند، به عنوان مثال گروه مرسدس بنز، پورشه، بوش، کارل زایس، اس‌آپ (با ارزش‌ترین برند اروپا و همچنین بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری غیر آمریکایی) و هایدلبرگر دروکماشینن. با وجود این، اقتصاد بادن-وورتمبرگ تحت سلطهٔ شرکت‌های کوچک و متوسط است، مانند اکثر شرکت‌ها در کشورهای آلمانی‌زبان. اگرچه این منطقه از نظر منابع طبیعی قابل کار (سرب، روی، آهن، نقره، مس و نمک) ضعیف است و در برخی مناطق هنوز بسیار روستایی هستند، اما به‌طور کلی منطقه به شدت صنعتی شده‌است.
آلبوم تمبر (فیلم) فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیومرث پوراحمد ساختهٔ سال ۱۳۶۵ است.
دادم عریضه را و سپردم بهای تمبر گفتا بیا به محکمه اندر صباح غد
سترتاز آمد به لاسادمون به جنگ اندرون کشته شد تمبرون
این گویش همانند سایر گویش‌های آلمانیش برای گویشوران آلمانی استاندارد به راحتی قابل فهم نیست. گویشوران این زبان از نسل مهاجرینی هستند که در سال ۱۸۴۳ از جنگل سیاه در ایالت بادن آلمان (در بادن-وورتمبرگ کنونی) به ونزوئلا مهاجرت کردند. بیشتر این افراد به زبان اسپانیایی نیز صحبت می‌کنند و وامواژه‌های بسیاری از اسپانیایی وارد این زبان شده‌است.
ادوارد زلّر در شهر اشتاینهایم آن در مور از ایالت وورتمبرگ به دنیا آمد. وی پسر یکی از مقامات آلمان بود. او به شدت تحت تأثیر هگل بود. در سال ۱۸۳۶ مدرک دکترای خود را با ارائه پایان‌نامه ای براساس قوانین افلاطون دریافت کرد. در سال ۱۸۴۷ پروفسور دانشگاه دانشگاه برن شد.
آرشاک فتواچیان (ارمنی: Արշակ Աբրահամի Ֆեթվաճյան؛ ۱ اکتبر ۱۸۶۶ – ۷ اکتبر ۱۹۴۷) نقاش اهل ارمنستان بود. او بیشتر بابت نقاشی‌های آبرنگ از یادمان‌های معماری قرون وسطایی شهر آنی، و برای طراحی پول و تمبرهای اولین جمهوری ارمنستان مشهور است.
ارزش ریالی این تمبر در دو قطعه ۵۰ دینار به رنگ قهوه ای و ۲ ریال سیاه رنگ است و با تصویری از آرامگاه وی و رضاشاه در سال‌های آخر حکومت به چاپ رسیده‌است.
ارتش امپراتوری آلمان وارث بسیاری از سنت‌ها و مفاهیم ارتش پروس بود که بزرگ‌ترین ارتش تشکیل دهنده آن بود. طبق ماده ۶۱ قانون اساسی امپراتوری، قانون نظامی پروس قرار بود در سراسر رایش آلمان معرفی شود. پادشاهی باواریا، ساکسون و وورتمبرگ به استفاده از واحدهای نظامی خود ادامه دادند. رهبران محافظه کار ارتش نقش فزاینده ای در سیاست‌های داخلی و خارجی داشتند.