تماشاگر

تماشاگر

معنی کلمه تماشاگر در لغت نامه دهخدا

تماشاگر. [ ت َ گ َ ] ( ص مرکب ) تماشاچی. تماشاکننده. نظاره گیان. که نظاره کند. نگرنده. ج ، تماشاگران :
تماشاگران باغ بگذاشته
مغان از چمن رخت برداشته.نظامی.رجوع به تماشا و دیگر ترکیبهای آن شود.

معنی کلمه تماشاگر در فرهنگ معین

( ~. گَ ) [ ع - فا. ] (اِمر. ) بیننده ، ناظر، کسی که تماشا می کند.

معنی کلمه تماشاگر در فرهنگ عمید

= تماشاچی

معنی کلمه تماشاگر در فرهنگ فارسی

تماشاچی . تماشا کننده .

معنی کلمه تماشاگر در فرهنگستان زبان و ادب

{sightseer} [گردشگری و جهانگردی] گردشگری که به تماشای دیدنی های شهر می پردازد

معنی کلمه تماشاگر در دانشنامه عمومی

تماشاگر ( کره ای:  왓쳐؛ انگلیسی: Watcher ) یک مجموعهٔ تلویزیونی کره جنوبی سال ۲۰۱۹ با بازی هان سوک - کیو، سو کانگ جون و کیم هیون جو است. این مجموعه از ۶ ژوئیه تا ۲۵ اوت ۲۰۱۹، روزهای شنبه و یکشنبه ساعت ۲۲:۰۰ ( کی اس تی ) از اوسی ان برای ۱۶ قسمت پخش شد.
یک قتل وحشیانه در ۱۵ سال پیش اتفاق افتاد و باعث شد تا زندگی سه نفر از این رو به آن رو شود. پانزده سال بعد، این سه نفر – که توسط سرنوشت کنار هم قرار گرفته اند – در جستجوی پاسخ هستند.
• هان سوک - کیو در نقش دو چی گوانگ
• سو کانگ جون در نقش کانگ یون گون
• کیم هیون جو در نقش هان ته جو
این مجموعه به کارگردانی آن گیل هو است که پیش از این کارگردان غریبه و خاطرات الحمرا بوده است.
تماشاگر (فیلم). تماشاگر یا ناظر به ( به انگلیسی: Watcher ) یک فیلم دلهره آور روان شناختی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به نویسندگی و کارگردانی کلوئی اوکونو، بر اساس فیلمنامه ای از زک فورد است. این فیلم در ۳ ژوئن ۲۰۲۲ در ایالات متحده منتشر شد.
* توجه: آن چه در ادامه می خوانید داستان فیلم را لو می دهد *
یک زن آمریکایی به نام جولیا به همراه همسرش فرانسیس ( که در کار بازاریابی است ) به بخارست نقل مکان می کند. فرانسیس، که مادرش رومانیایی است، به این زبان مسلط است، اما جولیا نه. این زوج به یک آپارتمان با یک پنجره بزرگ نقل مکان می کنند. جولیا بلافاصله متوجه مردی می شود که در پنجره ای از ساختمان روبروی خیابان به بیرون خیره شده است. در حالی که فرانسیس ساعت های طولانی کار می کند، جولیا تلاش می کند تا با شهر آشنا شود و شروع به یادگیری زبان رومانیایی می کند. با این حال حضور دائمی مردی در پنجره که به نظر می آید در حال دید زدن اوست، جولیا را عصبی می کند.
جولیا از وجود یک قاتل زنجیره ای ( که رسانه های محلی به او عنکبوت می گویند ) در شهر مطلع می شود و وحشت او را فرامی گیرد. قربانیان او زنان جوان هستند که قاتل سر آن ها را از بدن جدا کرده است. جولیا یک روز در حالی که در شهر قدم می زند، احساس می کند مردی او را تعقیب می کند. او به سالن سینما می گریزد، اما مرد به دنبال او می رود و مستقیماً پشت سر او می نشیند. جولیا می ترسد و از سینما خارج می شود و به مرکز خریدی در همان نزدیکی می رود، در حالی که مرد نیز او را تعقیب می کند. جولیا موفق می شود از درب خروجی پشتی فرار کند. همان شب، فرانسیس متوجه وحشت زیاد جولیا از این حادثه می شود. به پیشنهاد فرانسیس، آن دو از مرکز خرید دیدن می کنند تا فیلم دوربین های امنیتی را بررسی کنند. آنها فیلمی از مرد و جولیا در فروشگاه پیدا می کنند، اما فرانسیس متقاعد نمی شود که او در تعقیب جولیا بوده است.
جولیا با همسایه دیوار به دیوار خود، ایرینا، آشنا می شود. در حالی که آن دو با هم نوشیدنی می نوشند، کریستین دوست پسر سابق ایرینا در خانه او را می زند، اما ایرینا او را مجبور می کند که برود. ایرینا به جولیا تپانچه ای را نشان می دهد که کریستین به او داده و برای محافظت از خود آن را در کشوی میز قهوه خوری خود نگه می دارد. اواخر همان شب، جولیا به آپارتمان خود بازمی گردد و بازهم متوجه نگاه خیره مردی در پنجره آپارتمان روبرویی می شود. جولیا برای او دست تکان می دهد به این امید که مرد متوجه او نباشد اما مرد هم متقابلا دست تکان می دهد. جولیا که متقاعد شده است مردی که در پنجره آپارتمان روبرو می ایستد همان مردی است که او را تعقیب کرده است، با پلیس تماس می گیرد. فرانسیس به اتفاق یک افسر پلیس به ساختمان روبرو می روند تا با مظنون ( مردی به اسم دنیل وبر ) صحبت کنند.

معنی کلمه تماشاگر در ویکی واژه

spettatore
بیننده، ناظر، کسی که تماشا می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه تماشاگر

همیشه تا به نگه خوش شود تماشاگر مدام تا ز زبان دم زند تقاضایی
و در خبر است که هرکه با شما نیکویی کند مکافات کنید. اگر نتوانید چندان دعا کنید که دانید که مکافات تمام شد و تماشاگر بدان بود که عیب صدقه پوشیده دارد و اندک آن اندک نداند و حقیر نشناسد، چنان که شرط دهنده آن است که آنچه دهد، اگرچه بسیار بود، آن را حقیر دارد و به چشم تعظیم بدان ننگرد.
تاب جمال تو ز کس راست نیاید ز هوس حلقهٔ گیسوی تو بس چشم تماشاگر تو
عجب بود آن شکستن زو عجب تر تماشاگر حزین تر از کمان گر
رکورد بیشترین تعداد تماشاگر در این ورزشگاه در ۱۷ فوریه ۱۹۳۴ و در جام حذفی انگلستان بین تیم‌های شفیلد ونزدی و منچستر سیتی با ۷۲٬۸۴۱ ثبت شده است. آن دیدار به تساوی ۲-۲ انجامید.
آل پاچینو در طول فعالیت حرفه‌ای خود، نامزد و برندهٔ جوایز پرشماری شده‌است: نه نامزدی اسکار (یک‌بار برنده)، هجده نامزدی گلدن‌گلوب (چهاربار برنده)، پنج نامزدی بفتا (یک‌بار برنده)، سه نامزدی امی (دوبار برنده) و دو نامزدی تونی (دوبار برنده). پاچینو در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه سیسیل بی دمیل شد و بنیاد فیلم آمریکا در سال ۲۰۰۷ به پاچینو جایزه یک عمر دستاورد هنری را اهدا کرد. او همچنین در سال ۲۰۱۱ به پاس فعالیت حرفه‌ای خود، موفق به دریافت نشان ملی هنر از باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، شد. تماشاگران بریتانیایی در یک نظرسنجی از کانال ۴ در سال ۲۰۰۳، پاچینو را به عنوان «بزرگ‌ترین ستارهٔ تاریخ سینما» انتخاب کردند.
برین بساط تماشاگریم تا بینیم چه می کند امل پهلوان و مرگ شجاع
هر چند زکار خود خبردار نه‌ایم بیهوده تماشاگر گلزار نه‌ایم
وی در ورزشگاه‌های مملو از تماشاگر، به شعرخوانی می‌پرداخت و او را بابت فنِ بیانِ ماهرانه‌اش می‌ستودند. برخی از این اشعار وی، توسط ویستن هیو آودن به انگلیسی ترجمه شده است.
بهر تماشاگری روی خویش آینه کن لیک ز زانوی خویش
افتتاحیهٔ درخشش ابدی یک ذهن پاک در ۱۹ مارس ۲۰۰۴ در آمریکای شمالی برگزار شد و با استقبال همگانی منتقدان و تماشاگران روبرو شد. طرح داستانی، فیلم‌نامه، کارگردانی گوندری و نقش‌آفرینی‌ها، به ویژه کری و وینسلت مورد تحسین قرار گرفت. این فیلم برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد و وینسلت نیز برای نقش‌آفرینی‌اش نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. این فیلم در سال‌های پس از اکران به محبوبیت بیشتری دست یافت و از سوی بسیاری از منتقدان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم در نظر گرفته شده‌است. این فیلم از سوی انستیتوی فیلم آمریکا به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۰۴ نامیده شد.
در فصل ۲۰۱۲–۲۰۱۳ بایرن مونیخ بار دیگر به فینال لیگ قهرمانان اروپا با درخشش آرین روبن حاضر شد و این با در مقابل بورسیا دورتموند آلمان به پیروزی ۲–۱ رسید و پنجمین قهرمانی خود را جشن گرفت. در نیمه اول بازی آرین روبن با از دست دادن چندین موقعیت گل شرایطی روحیی خود را از دست داد و از سوی تماشاگران تحت فشار قرار گرفت، اما در دقیقه ۸۹ بازی آرین روبن با حرکتی زیبا دفاع بورسیا دورتموند را جا گذاشت و با وایدنفلر تک به تک شد و توپ را به آرامی وارد دروازه دورتموند کرد تا کابوس ناکامی در فینال لیگ قهرمانان اروپا را از بین ببرد. روبن با این گل بار دیگر محبوبیت خود را میان هواداران کسب کرد.
ز عالم چو آیینه ای ساختی تماشاگر و هم تماشا توئی
این فیلم در جشنواره فیلم تورنتو، «بهترین فیلم به‌انتخاب مردم» شد. مورتن تیلدام، این جایزه را افتخاری بزرگ دانست. بازی تقلید با استقبال بسیار خوب منتقدان و تماشاگران روبه‌رو و یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۱۴ شد. این فیلم در هشتادوهفتمین دوره اسکار نیز در هشت رشته نامزد شد، و اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی به گراهام مور رسید.
در تماشای صورت و معنی هم تماشاگر و تماشا تو
کم زن از وصل ریاحین نفس ای مرغ قفس که تماشاگر بستان ز شکاف قفسی
چیزهای عجیب با واکنش بسیار مثبتی از سوی منتقدان و خصوصاً تماشاگران همراه بود و در زمینه‌های شخصیت‌پردازی، اجرای تیم بازیگران، فضاسازی، موسیقی، نویسندگی و کارگردانی و ارجاعات هوشمندانه به عناصر دهه هشتاد مورد ستایش قرار گرفت. سریال موفق به کسب نامزدی و کسب جوایز زیادی از جشنواره‌ها و مراسم‌های مختلف سینمایی تلویزیونی شد. سریال در شصت و نهمین دوره جوایز امی در شانزده رشته نامزد کسب جایزه شد. همچنین در سال ۲۰۱۶، سریال موفق به دریافت جایزه بهترین تیم بازیگری از مراسم انجمن جوایز بازیگران شد. سریال تاکنون چهار بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب در رشته‌های مختلف شده‌است؛ از جمله نامزدیِ بهترین بازیگر نقش زن اصلی سریال درام برای وینونا رایدر.
هنگام آماده شدن برای اجرای نمایش بعدی ماشینی که جک دزدیده بود روی پل تصادف کرده و منهدم می‌شود و دیگر اعضا بدون او نمایش را در منطقه «۵ پوینتز» اجرا می‌کنند و در این نمایش گاوصندوقی شبیه همان که شرایک در آن مرد را می‌دزدند. آن‌ها نمایش را با غیب شدن در هوا و تبدیل شدن به پول‌هایی که بر سر تماشاگران می‌ریزد به اتمام می‌رسانند.
از ابتدای فصل ۹۶–۱۳۹۵ و با اجازه منصوریان مربی وقت باشگاه به بانوان اجازه ورود به زمین تمرین استقلال، کمپ ناصر حجازی داده شد تا تماشاگر تمرین‌های پیش فصل استقلال باشند، اما این امر که با استقبال نسبی دختران هوادار استقلال رو به رو شده بود و بازخوردهای مثبتی هم داشت با مخالفت مدیریت وقت باشگاه رو به رو شد و بعد از فقط دو جلسه ورود دختران به تمرین‌های باشگاه نیز ممنوع شد و پس از آن زنان استقلالی دیگر نتوانستند تماشاگر تمرینات این تیم باشند.
در سال ۱۹۲۷، لورل و هاردی با هم در فیلم‌های ازدواج چپ‌اندرقیچی، سوپ اردک (بدون ارتباط با فیلم سوپ اردک برادران مارکس در سال ۱۹۳۳) و با عشق و نارضایتی بازی کردند. مدیر ناظر استودیوهای هال روچ، لئو مک‌کری، متوجه واکنش تماشاگران به بازی این دو باهم شد و از این پس آنها را در یک تیم کمدی به کار گرفت که منجر به ساخته شدن مجموعه فیلم‌های لورل و هاردی در اواخر همان سال گردید.