تلمیذ

معنی کلمه تلمیذ در لغت نامه دهخدا

تلمیذ. [ ت ِ ] ( اِ ) شاگرد. و این معرب تلمیذ است که بفتح باشد.( غیاث اللغات ) . شاگرد و محصل. ( ناظم الاطباء ). شاگرد و تلامذه جمع و ظاهراً فارسی است و عربی فصیح نیست و لهذا صاحب قاموس نیاورده... ( آنندراج ). شاگرد. ج ، تلام ، تلامی ، تلامیذ، تلامذة. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). شاگرد و این اسم مولد است. ( از بحر الجواهر ). متعلم و خادم و گویند کسی است که خود را تسلیم معلمی کند تا او را هنری بیاموزد، علم بود یا نه ، پس مدتی او را خدمت کند تا آن را از او بیاموزد. ( از اقرب الموارد ). صاحب نشوءاللغة این کلمه را در ذیل اعجمیات معروف یا مشهور آورده و معادل آن را ذیل عربیات فراموش شده و مجهول «خریج » ذکر کرده است. رجوع به همین کتاب ص 94 شود : عطارد تلمیذ افادت او بود. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 255 ). تلمیذ بی ارادت ، عاشق بی زر است. ( گلستان ).

معنی کلمه تلمیذ در فرهنگ معین

(تِ ) [ ع . ] (اِ. ) شاگرد، دانش آموز. ج . تلامذه ، تلامیذ.

معنی کلمه تلمیذ در فرهنگ عمید

کسی که نزد معلم درس می خواند، شاگرد، دانش آموز.

معنی کلمه تلمیذ در فرهنگ فارسی

شاگرد، دانش آمو ، کسی نزدمعلم درس میخواند
( اسم ) شاگرد دانش آموز . جمع : تلامذه تلامیذ .

معنی کلمه تلمیذ در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تلمیذ، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و غیر مفید در مدح و ذم است.
از جمله الفاظ غیر مفید مدح و ذمّ "تلمیذ" و جمع آن "تلامیذ" به معنای خدمتگزار و پیرو می باشد. برخی گفته اند: مراد از "تلمیذ" متعلّم و خدمتگزار خاص معلّم است. در حدیث آمده است که امام صادق (علیه السّلام) در مورد شخصی به هشام می فرماید: "یا هشام علّمه فانّی احبّ ان یکون تلماذاً لک " ای هشام به او تعلیم و آموزش بده دوست دارم که او "تلماذ" شما باشد. از این روایت استفاده می شود فصیح این واژه "تلماذ" است و مراد از آن متعلّم است.

معنی کلمه تلمیذ در ویکی واژه

شاگرد، دانش آموز.
تلامذه، تلامیذ.

جملاتی از کاربرد کلمه تلمیذ

و هل یحری و یلق ان اقول البدر عبد من عباده، والشمس قدح من زناده، والمشتری مشتری لسعادته، والمریخ به ارادته، والزهره فی مجالسه، والرجل جذوه من مقابسه، والعطارد تلمیذ من تلامذته، مستعلی فی ملازمته، والسماء سمعه من سموه، والسماک اثر من علوه، والارض تربه من اقدامه، والریح هزه من احکامه، والنار شعله من حراره عتبه، والماء رشحه من غزاره طبعه، والخلد ریاض من رحمته، والنور بیاض من عزته، والعقل من اطوار تجرده، والروح من آثار تفقده، والقلب دار حفاظه، والنطق صب الفاظه، والعلم حاله من حالاته، والدین لازم من لوازم ذاته، کلا و یابی العقل ان یکون ما قلت حریا لشرح مدحه وافیا بوصف وصفه.
و اول کسی که جامه بافت آدم بود: چون از آسمان بزمین آمد از برهنگی بنالید. جبرئیل آمد، و او را فرمود تا یکی نر میش را بکشت، و آن را پوست کند، و پشم آن برچید، و به حوا داد تا برشت، و آدم از آن جامه صوف بافت بتعلیم جبرئیل. ازینجا گفت مصطفی (ص): «اول من سبح آدم، و کان جبرئیل معلّمه، و آدم تلمیذه ثلاثة ایام».
هبةالله بن صاعد بغدادی شهرت‌یافته به امین‌الدوله بن تلمیذ یا ابن تلمیذ (۱۰۷۴ - ۱۱۶۵م) پزشک برجسته، موسیقی‌دان، ادیب، شاعر و نویسندهٔ چندزبان‌دان در عهد ایران سلجوقی بود. او در زمان سلطنت ملکشاه یکم و محمود یکم سلجوقی می زیست. .
و هُوَ مولانا عبدالرّزّاق. جامع علوم عقلی و نقلی و تلمیذ مولانا صدرای شیرازی. گوهر مراد و شوارق از جملهٔ تصانیف محقّقانهٔ اوست و بر فصوص الحکم شیخ ابن عربی به فارسی شرحی نوشته. در حکمت عقلی نادرهٔ زمان و وحید اوان خود بوده. چهار و پنج هزار بیت دیوانش به نظر رسید. این چند بیت او قلمی گردید. رَحْمةٌ اللّهِ عَلَیه:
من شنیدم که صاحب دیذی داشت ناپاکزاده تلمیذی
نام شریفش آقا عبداللّه و از کمالات عقلیه و نقلیه آگاه. والدش حاج علی عسکر و به محامد صفات در آن شهر مشتهر. خود در خدمت علما و فضلا اکتساب کمالات نمود. در عقلیات تلمیذ ملااحمد یزدی و سایر الهیین معاصرین بود وحکمت طبیعی را در خدمت جناب فضیلت مآب حاج میرزا سید رضی که الحق حکیمی عیسوی دم و طبیبی مبارک قدم بود، اقتباس فرمود. پس از تکمیل کمالات به تحصیل حالات مایل شد. مدتی به تهذیب اخلاق و مجاهدهٔ نفسانیه سرآورد و با فضلا و عرفا معاشرت کرد. غرض، مردی است طالب ترک و تجرید و جاذب حال و توحید. به شوق صحبت فقیران و عزیزان از مصاحب امرا و اعیان گریزان. غالب اوقاتش صرف تعبد و طاعات و اکثر معالجاتش مَحْضاً للّهِ و الحَسَنات. پاکی فطرتش از حصول قربت اهل دنیا مانع، و علو همتش به وصول معیشت مقرری قانع. فقیر را به خدمتش کمال اخلاص است. این ابیات از اوست:
سزای قافیت دال ذال خواهم گفت نه بلکه ابن عمید است مرترا تلمیذ
آقا حسین خوانساری متولد سال ۱۰۱۶ قمری در خوانسار ایران است. آقا حسین قبل از رسیدن به سن بلوغ برای تحصیل علوم اسلامی به اصفهان رفت و در مدرسه خواجه ملک حوزه علمیه اصفهان به تحصیل مشغول شد. در اصفهان از حضور اساتید زیادی استفاده کرد و به همین دلیل خود را «شاگرد بشریت» (به عربی «تلمیذ البشر») نامید که به تعدد اساتید وی اشاره می‌کند.
الی تلمیذه نام یکی از آلبوم‌های کاظم الساهر، خواننده، شاعر و آهنگساز عراقی است. این آلبوم که مشتمل بر ۱۳ آهنگ می‌باشد در سال ۲۰۰۴ میلادی و توسط شرکت عربستانی روتانا منتشر شد.