تلاوت

معنی کلمه تلاوت در لغت نامه دهخدا

تلاوت. [ ت ِ وَ] ( ع مص ) تلاوة. خواندن. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). خواندن قرآن و جز آن. ( آنندراج ). خواندن با قرائت و اندیشه و تأمل. ( ناظم الاطباء ) :
اگر خدای جهان را سمیع می دانی
مکن بلند برای خدا تلاوت را.صائب ( از آنندراج ).رجوع به تلاوة شود.
تلاوة. [ ت ِ وَ ] ( ع مص ) خواندن قرآن را. تلوت القرآن و نحوه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). قرأت. ( اقرب الموارد ). تلاوت. رجوع به تلاوت شود.
تلاوة. [ت ُ وَ ] ( ع اِ ) بقیه وام و مانند آن. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). بمعنی تلیة است ، یقال : تلیت لی من حقی تلیة او تلاوة؛ای بقیت بقیة. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به تلیة شود.

معنی کلمه تلاوت در فرهنگ معین

(تَ وَ ) [ ع . ] (مص م . ) خواندن ، قرائت کردن .

معنی کلمه تلاوت در فرهنگ عمید

۱. قرائت قرآن.
۲. خواندن کتاب.

معنی کلمه تلاوت در فرهنگ فارسی

خواندن کتاب ، قرائت قر آن
۱ -( مصدر ) خواندن قرائت کردن . ۲ - ( اسم ) قرائت .

معنی کلمه تلاوت در دانشنامه آزاد فارسی

تَلاوَت
اصطلاحی مختصِ خواندن کتب آسمانی؛ به خلاف قرائت که خواندن هر کتابی است. طبق روایات، آنچه را از قرآن قرائت کردن که عمل به آن واجب باشد، تلاوت است. حق تلاوت قرآن، به تصریح خود قرآن، پیروی کردن عملی است (بقره، ۱۲۱).

معنی کلمه تلاوت در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] تَلاوَت، به معنای خواندن قرآن و اندیشیدن در معانی آن است. مادّۀ تلاوت فقط یک بار در قرآن کریم آمده، اما مشتقات آن بیش از پنجاه بار به کار رفته است. در بسیاری از احادیث پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار بر تلاوت قرآن تأکید شده است. در حدیثی نبوی آمده است که تلاوت قرآن، نور و مایه برکت و وسعت روزی است. تلاوت قرآن آدابی دارد. از آداب ظاهری آن وضو گرفتن خواندن با صوت نیکو و از آداب باطنی آن، اخلاص، خشوع و تدبر در آیات است.
تلاوت، یکی از صورت های مصدری ریشه «ت ـ ل ـ و» و به معنای خواندن است. به نوشته ابن فارس این ریشه یک معنا بیش ندارد و آن در پی آمدن (اِتْباع، اتّباع) است و چون در خواندن قرآن آیات در پی یکدیگر می آیند، به آن «تِلاوة القرآن» گفته شده است. راغب اصفهانی نیز همین معنا را برای ریشه مذکور بیان کرده و گفته است به خواندن قرآن و اندیشیدن در معانی آن تِلاوت می گویند. وی همچنین اشاره کرده که واژه تِلاوت فقط به خواندن کتاب های آسمانی اختصاص دارد، بر خلاف قرائت که کاربرد آن عام است، اما به نوشته ابن منظور برخی کاربرد تلاوت را نیز عام می دانند.
مفسران نیز تلاوت را به معنای خواندن و برگرفته از معنای اصلی آن (در پی آمدن) دانسته اند. از جمله، به نوشته شیخ طوسی و طبرسی و علامه طباطبایی خواندن (قرائت) را از آنرو تلاوت می گویند که حروف از پی یکدیگر می آیند. توضیح بعدی طوسی و طبرسی نیز در خور توجه است: عمل خواندن را تلاوت می گویند چون حروف در پی یکدیگر ادا می شوند و به آن قرائت می گویند از آنرو که حروف در یک جا جمع می شوند.

معنی کلمه تلاوت در ویکی واژه

خواندن، قرائت کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تلاوت

عاقلان را حلاوتی در جان غافلان را تلاوتی به زبان
و عمده عبادات شرعیه چند چیز است: طهارت و نماز و ذکر و دعا و تلاوت قرآن و روزه و حج و زیارت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و جهاد و ادای حق معروف، که شامل زکوه و خمس و صدقات مستحبه و غیر اینها بوده باشد.
خواجه را نیست جز تلاوت کار لیکن آن طرد و لعنت آرد بار
محمدرضا شجریان در سال ۱۳۵۶ در مسابقهٔ تلاوت قرآن کشوری، رتبهٔ نخست را به دست آورد. و در اول اسفندماه همان سال شرکت دل‌آواز را بنیان‌گذاری کرد.
اگر این سوره را بر انسانی که چشم‌درد دارد، تلاوت نمایند، به اذن خداوند درد وی از بین می‌رود.
اموال خود را از تلف و دامان خود را از ننگ بی عفتی حفظ کنید به وسیله تلاوت سوره نور، و زنانتان را در پرتو دستوراتش از انحراف مصون دارید که هر کس قرائت این سوره را در هر شبانه روز ادامه دهد، احدی از خانواده او هرگز تا پایان عمر گرفتار عمل منافی عفت نخواهد شد
منطق داودیش لب بتلاوت گشود یا که انا الله سرود آیۀ رب ودود
متوکل چنان کرد. سپس گفت: مرا چیزی برخوان، امام تلاوت کرد: «کم ترکوا من جنات و عیون ». متوکل گفت: مرا شعری بر خوان که تحسین کنم. فرمود: من شعر چندان به یاد ندارم. متوکل گفت: ناگزیر باید چنین کرد. امام برخواند:
فقها گفته‌اند که استحاضه زن، نماز واجب را از او ساقط نمی‌کند، زیرا این زن پاک است و می‌تواند قرآن را بخواند و تلاوت کند، و چون حکم خون استحاضه با نجاست خون حیض فرق دارد، کافی است زن خود را از خونی که مازاد بر عادت ماهیانه اش است پاک کند تا قرآن را از حفظ یا از روی مصحف یا در هنگام نماز بخواند.
و سرانجام این آیه را تلاوت کرد: «تتجا فی جنوبهم عن المضاجع . . . تا به انتهایش رسید. سپس گفت: آیا ترا به سرهمه ی کارها و پایه ی اصلی آن و اعلی تر نقطه اش ره بنمایم؟ گفتم: بلی، فرمود: سر همه ی کارها اسلام است و پایه ی اصلیش نماز و اعلی تر نقطه اش جهاد است.
سجدهٔ تلاوت که از آن به سجدهٔ عزیمه نیز یاد می‌شود سجده‌ای است که به سبب تلاوت آیات سجده در قرآن، بر شخص مسلمان واجب یا مستحب می‌گردد.
مسلماً این درخشندگی صورت در صحنهٔ قیامت نشانهٔ ایمان قوی و راستینی است که در سایهٔ تلاوت این سوره و تفکر و سپس عمل به آن حاصل شده‌است، نه تلاوتی خالی از اندیشه و عمل.
پدر وی به صورت حرفه‌ای در مراسم مذهبی به تلاوت قرآن مشغول بود و ابراهیم نیز قرآن خوانی را از پدرش آموخته است و همچنین به صورت خودآموز تمرین خوشنویسی کرده‌است که اغلب در سراسر آثار هنری‌اش به چشم میخورد.
چه لازم است کنی ختم، میهمانی را؟ به مجمعی که روی، ختم کن تلاوت را
آنگاه که از منزل در پی حاجتی بیرون شدی آیت‌الکرسی تلاوت کن، زیرا موجب برآورده شدن حاجت می‌باشد.
تعبیرهایی که در روایات بالا آمده به خوبی نشان می‌دهد که منظور تلاوتی است که سرچشمه آگاهی و ایمان و عمل باشد.
مشغول تلاوت و عبادت از اهل وظیفه هم زیادت
هر کس این سوره را تلاوت نماید خداوند او را تا پایان عمر از خسف و دگرگونی چهره در امان می‌دارد.[پ]
چهارم: آنکه همیشه زبان او به ذکر خدا مشغول باشد و بجز حدیث او چیزی نشنود و نگوید و به غیر از نام او نخواند و نجوید و در هر مجلسی به ذکر خدا و رسول او و تلاوت قرآن و بیان احادیث زبان گشاید.
گویند که چون ابن یمین رحلت می‌نمود شب به تلاوت مشغول شد تا هنگام فوت رسید و این رباعی گفته به جوارِ رحمت حق پیوست. صبح این رباعی را بر سر سجاده‌اش یافتند: