می دانی

معنی کلمه می دانی در لغت نامه دهخدا

میدانی. [ م َ / م ِ ] ( اِ ) کسی که در پیشاپیش امیر و یا وزیر حرکت کند و القاب او را اعلام نماید. ( ناظم الاطباء ) . معرف. مرتبه دار.
میدانی. [ م َ / م ِ ] ( ص نسبی ) منسوب است به میدان و آن محله ای است به نیشابور. ( یادداشت مؤلف ). منسوب است به میدان زیاد نیشابور. ( از انساب سمعانی ). || منسوب است به میدان که محله ای است در اصفهان. ( از انساب سمعانی ).
میدانی. [ م َ / م ِ ] ( اِخ ) ابوالفضل احمدبن محمد... رجوع به ابوالفضل احمدبن محمدبن احمد شود.

معنی کلمه می دانی در فرهنگ فارسی

ادیب لغوی قرن پنجم و آغاز قرن ششم . وی از معاصران زمخشری بود و علوم ادبی را از علی بن احمد مفسر فراگرفت و در لغت و امثال عرب به مقامی رفیع رسید . از آثار اوست : الانموذج فی النحو نزهه الطرف فی علم الصرف و هادی الشادی در علم نحو . نام یکی از دهستانهای بخش جانکی گرمسیر شهرستان اهواز استان ششم ( خوزستان ).
( صفت ) منسوب به میدان : کپنک پوشکان میدانی درکمین تواند میدانی ? ( ضیائ اصفهانی )
ابوالفضل احمد بن محمد

جملاتی از کاربرد کلمه می دانی

عاشق یک روی می دانی که کیست آنکه در او غیر او پیچیده است
هر که سازد نام ما را حلقه از هم صحبتان عین رحمت، همچو خط جام می دانیم ما
آرتور گقامی دانیلیان (ارمنی: Արթուր Գեղամի Դանիելյան؛ اوکراینی: Артур Гегамович Данієлян زادهٔ ۹ فوریهٔ ۱۹۹۸ در تاوریفکا، استان پولتاوا) بازیکن فوتبال در پست مدافع اهل ارمنستان است.
شب قدری ولی از دل سیاهی تو قدر خود نمی دانی چه حاصل
روایت شده‌است که … نبی الله یک روز گفت: می دانی خورشید کجا می‌رود؟ آنان پاسخ دادند: الله و رسولش بهتر می‌دانند. او (پیامبر الهی) اظهار کرد. به درستی که (خورشید) به تدریج می‌گذرد تا این که به قرارگاه خود زیر تخت [عرش الله] می‌رسد. سپس می‌افتد سجده می‌کند و آن جا باقی می‌ماند تا این که از او خواسته شود: برخیز و برو به مکانی که از آن آمدی، و بازمی‌گردد و به ظهور از محل طلوعش ادامه می‌دهد …
می‌دانید، بسیاری از طرفداران فکر می‌کنند که ما ابرقهرمان هستیم یا از راک ساخته شده‌ایم و از ما موسیقی و تور می‌خواهند، اما می‌دانید که ما دیگر 30 ساله نیستیم، ما عاشق گشت و گذار و کشف مکان های جدید هستیم، اما بیایید صادق باشیم، هر چه زمان بیشتر می گذرد، نمایش های کمتری خواهیم داشت، اِسلیپ‌نات به معنای داشتن شرایط بدنی و روحی خوب است و می دانید که ما نیز خانواده داریم.
جز هست کننده هر چه هست است تویی افسوس که قدر خود نمی دانی تو
عادت آن ماه شهر آشوب می دانیم ما
وقتی وابستگی درست (واقعی) نقض نشده است ، نمی دانیم که آیا وابستگی واقعی بین گزاره ها وجود دارد یا خیر.
تفاوت دوم این روش با روش های دیگر پویا بودن آن است، در این روش تغییراتی که درون ماده در حال شکل گیری هستند(مانند رشد ترک)،به صورت آنی قابل مطالعه هستند، از طرفی می دانیم که ترکی که هنوز رشد نکرده است با ترک نهایی بسیار متفاوت است و در این مرحله می توان اقداماتی جهت جلوگیری از رشد آن انجام داد.
خود تو می دانی که این ره راه نیست ور بود پایان آن جز چاه نیست
مجنون و پریشان تو ام دستم گیر خود می دانی آن تو ام دستم گیر
قدر دنیا را تو می دانی که گر دستت دهد یک درم از وی بدست آری بصد دینار دین
همی دانی که از تو ناشکیبم و لیک از دشمنانت با نهیبم
جایی که از پاسخ دهنده در مورد نام تجاری درخواست می‌شود و می‌پرسد آیا آن را دیده‌اید یا در مورد آن شنیده‌اید. در برخی از آزمونهای یادآوری با کمک، ممکن است از پاسخ دهنده بخواهد آنچه در مورد مارک می دانیدرا توضیح دهید. برای توضیح بسته، رنگ، لوگو یا سایر ویژگی‌های متمایز. از آزمونهای یاداوری با کمک به منظور بررسی تشخیص برند استفاده می‌شود.
نیست ما را در جهان با هیچ کاری احتیاج هیچ کاری غیر استغنا نمی دانیم ما