تلاقی

معنی کلمه تلاقی در لغت نامه دهخدا

تلاقی. [ ت َ ] ( ع مص )فاهم رسیدن و یکدیگر را دیدن. ( زوزنی ). یکدیگر را دیدن. ( دهار ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). باهم ملاقات کردن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). دیدار کردن و همدیگر را دیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). بیکدیگر رسیدن. ( از اقرب الموارد ). یوم التلاقی ؛ روز رستخیز. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || ( اِ ) ملاقات و مصادفت. || دچارشدگی : تلاقی فئتین ؛ دچارشدگی دو گروه باهم. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تلاقی در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) دیدار کردن .

معنی کلمه تلاقی در فرهنگ عمید

۱. به هم رسیدن، رسیدن دو شخص یا دو چیز به هم.
۲. یکدیگر را دیدن، دیدار کردن با هم.

معنی کلمه تلاقی در فرهنگ فارسی

بهم رسیدن، رسیدن، دیدارکردن، روزقیامت، دیدن
۱ -( مصدر ) دیدار کردن فراهم رسیدن بهم رسیدن هم را دیدن . ۲ -( اسم ) دیدار . یا یوم تلاقی ( یوم التلاقی ) . روز قیامت .

معنی کلمه تلاقی در ویکی واژه

تلاقی (جمع تلاقی‌ها)
دیدار کردن.
بیکدیگر رسیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تلاقی

روستای توریستی و بزرگ النجق در 53 کیلومتری تبریز و تابع شهرستان مرند می باشد، از طرف شرق از طریق جاده تبریز به تبریز و از طرف غرب از طریق جاده مرند به شهرستان مرند متصل می باشد. النجق به علت قرار گرفتن در نقطه تلاقی سه شهرستان مرند، ورزقان و شبستر و همچنین وسعت زیاد با شهرهای صوفیان و بناب مرند و اکثریت روستاهای اطراف از جمله زرغان، دوگیجان، نوجه درق، قینر، طرزم، کهل، ایوند، اندبیل و کلاش مرز مشترک دارد.
امط عن الدرر الزهر الیواقیتا واجعل لحج تلاقینا مواقیتا
خُرَمشَهر یکی از شهرهای کشور ایران از توابع استان خوزستان و مرکز شهرستان خرمشهر است. این شهر در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون و در ناحیه‌ای باتلاقی و پست قرار گرفته‌است. اغلب جمعیت خرمشهر را مردم ایرانی تشکیل می‌دهند. خرمشهر به جهت واقع‌شدن در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق، از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه‌ای برخوردار است. این شهر در انتهایی‌ترین نقطه استان خوزستان قرار گرفته و اسکله‌های آن در کرانه‌های رودخانهٔ اروندرود جای گرفته‌است.
ادماندز و همکاران (۲۰۰۷) ۳۵ تلاقی درون‌گونه‌ای را فهرست می‌کند که سبب افسردگی برون‌آمیزی «در تنوع گیاهان، بی‌مهرگان و مهره‌داران» شده‌است. ناسازگاری بین دو جمعیت که سبب افسردگی برون‌آمیزی می‌شود، در پستانداران سریع‌تر از پرندگان و گیاهان حتی کندتر از هر دوی آنها تکامل می‌یابد.
پسرعموی حسین، عبدالله بن جعفر به عمرو، والی مکه، نامه‌ای نوشت و از وی خواست که در صورت بازگشت حسین به مکه، امان‌نامه‌ای برایش بنویسد که جانش تضمین شود. وی در پاسخ، عبدالله بن جعفر را با لشکری به سرکردگی برادر خود، یحییٰ، در پی حسین فرستاد. وقتی که دو گروه با هم تلاقی کردند، از حسین خواستند که برگردد، اما حسین در پاسخ گفت که در عالم رؤیا پدربزرگش محمد را دیده است که از وی خواسته تا به راهش ادامه دهد و تقدیر را به خدا واگذار کند.
سنا برق لساقینا بکاسات تلاقینا تضیء فی تراقینا بنور لاح کالفرقان
احداث «خیابان تهران» از سال ۱۳۰۹ شروع شد و در سال ۱۳۱۱ شمسی گشایش یافت. این خیابان در ابتدا به میدانی با نام «فردوسی» رسید و پس از آن، با گذر از خیابان «دبیرستان فردوسی» (دانش)، به میدان دیگری به نام «گل ختمی» رسید. با ادامه یافتن این خیابان به سمت زمین‌های «لشکر نوین خراسان»، این میدان در تلاقی گاه خیابان تهران با خیابان «فرودگاه-سردادور» ایجاد شد.
شهری را که امروز آن را خرمشهر می‌نامند و در منتهی‌الیه جنوب غربی کشور ایران در محل تلاقی رود کارون به اروند رود قرار دارد و از جمله شهرهای قدیمی است که در طول تاریخ حامل نام‌های متعددی بوده‌است. قدیمی‌ترین نامی که از این شهر است، نام «خاراکس» است که مورخان بنای آن را به اسکندر مقدونی نسبت می‌دهند. برخی نیز بنای آن را پیش از اسکندری می‌دانند و معتقدند که خاراکس پایتخت پادشاهی میسان بوده که در قرن دوم پیش از میلاد مسیح در جنوب عراق و جنوب غربی ایران تشکیل شده بود. مملکت میسان را «اسبار سیز» در سال ۱۲۷ ق. م در جلگه‌ای وسیعی که از شمال به جنوب پادشاهی بابل و از جنوب به پادشاهی ایلام متصل بود، تأسیس کرد.
یا مُشرب المحیا قُم و اسقنا الحمیا فالعیش قد تهیا و الوصل فی التلاقی
یا نعم ساقی حلو التلاقی مر الفراقٖ لا تظلمونا
الا قم، واغتنم یوم التلاقی و در بالکاس وارفق بالرفاقی
بتشنگان بیابان شوق خضر امل ره تلاقی عذب زلال بگشاید
آبشار افرینه آبشاری عریض و پر آب در کنار روستای افرینه در بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر است که سرچشمه آن در ۳۸ کیلومتری جنوب خرم آباد قرار دارد و از تلاقی رودهای چمشک و افرینه تشکیل می‌شود. آبشار افرینه سرانجام به رودخانه کشکان می‌ریزد. این ابشار ۱۴ متر عمق و ۱۰ متر ارتفاع دارد.
الی الرحمن اشکو طول شوقی لعل الدهر تأدن بالتلاقی
فرست آن عشق ساقی را بگردان جام باقی را که از مزج و تلاقی را ندانم جامش از صهبا
بلیت ان صبحی بالبلایا الاق مرور ایام التلاقی
مرکز دهستان آزادلو; روستای مرزی آزادلو می‌باشد که در محل تلاقی رودخانه‌های داشدیبی چای و بلغارچای واقع شده‌است. این روستا در ۲۲ کیلومتری شمال شرقی شهر گرمی واقع شده‌است.
خوشحالم از تلاقی خدام روضه ات باشد کنم تلافی عمری که شد تلف