دیدار کردن

معنی کلمه دیدار کردن در لغت نامه دهخدا

دیدار کردن. [ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) عیادت کردن. پرسیدن بیمار. || ملاقات کردن. خود را نمودن. بدیدن کسی رفتن. دیدن یکدیگر را. التقاء. تلاقی. لقاء. لقیان. لقیه. ( یادداشت مؤلف ) :
به جیحون بر از نیزه دیوار کرد
اباگیو گودرز دیدار کرد.فردوسی.ماه و خورشید را قران باشد
هر گهی با پدر کنی دیدار.فرخی.تا ز چشم نرگس تازه بنفشه دور شد
غنچه گل با شکوفه ارغوان دیدار کرد.فرخی.و بیرون شدن ملک معظم بدرشهر دروازه طبقگران و دیداری کردند و سخن گفتن باامراء بزرگ. ( تاریخ سیستان ). ملوک... وفاق و ملاطفات را پیوسته گردانند و آنگاه آن لطف حال را بدان منزلت رسانند که دیدار کنند دیدار کردنی بسزا. ( تاریخ بیهقی ص 71 ). بدان وقت که بر در سمرقند دیدار کردند و عقود و عهود پیوستند. ( تاریخ بیهقی ص 213 ). بدان وقت که با قدرخان دیدار کرد. ( تاریخ بیهقی ص 416 ).نه جایی تهی گفتن از وی رواست
نه دیدار کردن توان کو کجاست.اسدی.جهان چشم بتمییز برگشادم ازو
دو شاهدم برعایت همی کند دیدار.ناصرخسرو. || به مجاورت و برابر رسیدن. رودررو شدن :
پس آنگه بچوگان بر او کار کرد
چنان شد که با ماه دیدار کرد.فردوسی. || خود را نمودن. ( یادداشت مؤلف ):
وآنگاه به قطران و به قیروش بشستند
یعنی نکندصبح پس این شب دیدار.( منسوب به منوچهری ).- دیدار تازه کردن ؛ پس از زمانی دراز بدیدار خویشی یا دوستی شدن. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه دیدار کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ملاقات کردن .

معنی کلمه دیدار کردن در ویکی واژه

به طور رسمی کنار هم جمع شدن برای بحث کردن راجع به موضوعی: نخست وزیر با رهبران اروپا دیدار و مذاکره کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه دیدار کردن

دو ماه پیش از آغاز جنگ، صدام حسین و زیبیگنیو برژینسکی در عمان با یکدیگر دیدار کردند. باور بنی صدر این بود که برژینسکی در این ملاقات به صدام اطمینان داده که ایالات متحده مخالفتی با الحاق خوزستان به عراق ندارد.
در ۱۷ اوت ۲۰۲۱ , رهبر حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که همپیمان طالبان است، گلبدین حکمتیار، با حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق، و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و رئیس اجراییه سابق، در دوحه، قطر، با هدف شکل‌دادن به یک حکومت دیدار کردند (گرچه مشخص نبود کرزی یا عبدالله مستقیماً در چنین حکومتی نقش داشته باشند). رئیس‌جمهور محمداشرف غنی، در پی پیشروی طالبان به تاجیکستان یا ازبکستان گریخت، و نهایتاً از امارات متحده عربی سربرآورد و گفت از چنین مذاکراتی حمایت می‌کند و در حال گفتگو برای بازگشت به افغانستان است.
هرون بدین جواب بیارامید و بساخت آمدن و دیدار کردن را با لشکری گران و آراسته قرب سی هزار سوار و پیاده و غلامان بسیار و کوکبه‌یی بزرگ‌ بجای آمد که آنرا ضمیر آنجا تمام است‌ سه روز باقی مانده از ذی الحجّه سنه خمس و عشرین و اربعمائه‌، و بر کران آب برابر شاه ملک نزول کرد. و شاه ملک چون عدّت و آلت بر آن جمله دید بترسید و ثقات‌ خویش را گفت «ما را کاری برآمد و دشمنان خویش را قهر کردیم و صواب آنست که گرگ آشتی‌یی‌ کنیم و بازگردیم، که نباید که خطائی افتد. و هنر بزرگ‌ آنست که این جیحون در میان است.» گفتند: همچنین باید کرد. پس رسولان شدن و آمدن گرفتند از هر دو جانب و عهدی کردند و بمیان جیحون آمدند و دیدار کردند و زود بازگشتند. ناگاه بی‌خبر هرون نیمشب شاه ملک درکشید و راه بیابان جند ولایت خویش بگرفت و بتعجیل برفت و خبر بهرون رسید گفت: این مرد دشمنی بزرگ است، بخوارزم بیامد و سلجوقیان را بزد و با ما دیدار کرد و صلحی بیفتاد، و جز زمستان که این بیابان برف گیرد از جند اینجا نتوان آمد و من روی بخراسان و شغلی بزرگ دارم، چون ازینجا بروم، باری دلم بازپس نباشد، گفتند همچنین است.
ز جان و مالشان یکباره نادیدار کردندی اگر یک ساعت دیگر نگشتی شاه دیداری
دو نماینده خمینی، یعنی شهریار روحانی و رضا صدر، روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با اندرو یانگ، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد دیدار کردند. یانگ پس از این دیدار، در گزارشی به کاخ سفید می‌نویسد:
در ۳ ژوئیه ۱۹۱۳ اینشتین موفق به کسب آرای لازم برای عضویت در فرهنگستان علوم پروس در برلین شد. ماکس پلانک و والتر نرنست یک هفته پس از آن او را در زوریخ دیدار کردند تا او را متقاعد کنند به فرهنگستان محلق شود. علاوه‌بر این آن‌ها به او سمت ریاست انجمن قیصر ویلهلم برای فیزیک[توضیح ۳] را دادند که قرار بود به‌زودی تأسیس شود.[توضیح ۴]در ۲۴ ژوئیه او رسماً به عضویت فرهنگستان درآمد و پذیرفت که در سال بعد به امپراتوری آلمان بازگردد.
در سال ۲۰۰۴، کاستا، همراه با پیتر آندره همراه نخست وزیر انگلستان تونی بلر طی مراسم ورود ۱۰ عضو جدید به اتحادیه اروپا که شامل قبرس نیز بود، دیدار کردند. در سال ۲۰۰۵ در برنامه مسابقه‌ای من یک هنرمند هستم... مرا از اینجا بیرون کنید! و از برنامه بعد از ۱۴ روز خارج شد.
خوش آمد با توام دیدار کردن نظر در روی چون گلنار کردن
در سال ۱۹۷۱، این زوج در هاریسویل (رود آیلند)، با «خانواده پرون» دیدار کردند که ادعا کردند در خانه‌ای زندگی می‌کنند که توسط جادوگری که در قرن نوزدهم در آنجا زندگی می‌کرده تسخیر شده‌است. پس از مطالعه و تحقیق، آن‌ها پی بردند که جادوگری به نام «بتشیبا شرمن» در آنجا نفرین شده‌است و به خاطر همین، هر کس که به آنجا می‌آمد کشته می‌شد.
یکی پاسخ نامه باید نوشت پدیدار کردن همه خوب و زشت
در سال ۲۰۱۷، سون اوه-گونگ (لی سونگ گی) و وو ما-وانگ (چا سئونگ وون) در تعارض با یکدیگر هستند زیرا آن‌ها به دنبال نور واقعی در یک دنیای تاریک هستند که در همه جای آن شرارت‌ها وجود دارد. از آنجا، سون اوه-گونگ نقش حمایتی خود را نسبت به جین سون-می (اوه یئون سئو)، همان دختر کوچکی که سال‌ها پیش با او آشنا شده بود، محدود کرد. به مناسبت داشتن یک قرارداد از ۲۵ سال پیش با جین سون-می، سون-می قادر بود که از سون اوه-گونگ تقاضای کمک کند، در قبال بخشیدن آزادی سون اوه-گونگ به او. (بدین ترتیب) این دو در مصافی سرنوشت‌ساز دوباره با هم دیدار کردند.
ز من در پیش تو کاری نیابد به جز نظاره دیدار کردن
در سال ۱۳۸۸، او به همراه سید عبدالکریم موسوی اردبیلی با حسینعلی منتظری دیدار کردند. در این دیدار که در دهکدهٔ خاوه از توابع شهر قم (محل سکونت تابستانی منتظری) صورت گرفت، دربارهٔ مسایل فقهی باهم تبادل افکار کردند. وی همچنین در سال ۱۳۸۹ در جریان نخستین سفر سید علی خامنه‌ای به شهر قم پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، در دفترش در قم با او دیدار کرد. در سال ۱۳۹۷ شبیری زنجانی به منزل عبدالله نوری رفت که در آنجا عده‌ای از اصلاح‌طلبان از جمله سید محمد خاتمی حضور داشتند و با او دیدار کردند که این دیدار وی با واکنش تند محمد یزدی روبرو شد.
چو دیدار کردند با یکدگر گرفتند مر یکدگر را به بر
این جوانمرد در اشراب شوق دادند و با شرم هام دیدار کردند تا از خود فانی شد. یکی شنید و یکی دید و بیکی رسید. چه شنید و چه دید و بچه رسید؟ ذکر حق شنید، چراغ آشنایی دید، و با روز نخستین رسید. اجابت لطف شنید، توقیع دوستی دید، و بدوستی لم یزل رسید. این جوانمرد اول نشانی یافت بی دل شد، پس باز یافت همه دل شد، پس دوست دید و در سر دل شد.
او هم‌دورهٔ ابن حوقل بوده‌است. آن‌ها در هند با یکدیگر دیدار کردند و نه تنها کتاب‌هایشان هم‌نام است، بلکه در بسیاری از موارد از اصطلاحات یکسانی استفاده کرده‌اند. وی از هند تا اقیانوس اطلس را گشته‌است. فعالیت وی بیشتر در ترسیم نقشه بوده‌است.
در وان، توسط کلارنس، آصرف، و سایر مبلغین با او دیدار کردند.
نه جایی تهی گفتن از وی رواست نه دیدار کردن توان کو کجاست