تقاضا

تقاضا

معنی کلمه تقاضا در لغت نامه دهخدا

تقاضا. [ ت َ ] ( ع مص ) در فارسی بجای تقاضی استعمال شده است. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). درخواست و طلب و خواهش و مطالبه. ( ناظم الاطباء ). خواهش و با لفظ کردن و داشتن و آمدن مستعمل. ( آنندراج ) :
گویی از دو لب من ، بوسه تقاضا چه کنی
وامخواهی نبود، کو به تقاضانشود.منوچهری.نه طمع کرده ام ز کیسه کس
نه تقاضاست شعر من نه هجا.مسعودسعد.و هر کسی را رسمی و معیشتی فرمودندی و هرسال بدو رسانیدندی بی تقاضا. ( نوروزنامه منسوب به خیام ).
با تقاضای عقل و نفس و حواس
کی توان بود کردگارشناس.سنایی.در حضور انعام دیدم اربه غیبت نیست آن
وام احسان را تقاضا برنتابد بیش از این.خاقانی.خود پیشت آفتاب چو من هست سائلی
کش لرز شرم وقت تقاضا برافکند.خاقانی.نه لفظ من به تقاضای سرد معروف است
نه صدر تو به مواعید کج سزاوار است.خاقانی.بلبل نیم که عاشق یاقوت و زر بُوَم
بر شاخ گل حدیث تقاضا برآورم.خاقانی.به تمنای گوشت مردن به
که تقاضای زشت قصابان.( گلستان ).حلاوت نباشد شکر در نیش
که باشد تقاضای تلخ از پیش.( بوستان ). || سخت گیری. || اقتضا و تأکید و ابرام. || افژول و احتیاج. || ترغیب. || عادت. ( ناظم الاطباء ).
- تقاضای سن ؛ عادت سن و لازمه سن و اقتضای سن. ( ناظم الاطباء ).
- تقاضای شدید ؛ ابرام سخت. ( ناظم الاطباء ).
- عرضه و تقاضا ؛ اصطلاح علم اقتصاد است که گروهی از علمای این علم آنرا از عوامل اصلی تعیین و تغییر ارزش کالا میدانند و عدم موازنه این دو را موجب تغییر ارزشها اعلام میکنند چنانکه اگر عرضه کالایی کم گردد و تقاضای آن کالا ثابت بماندیا افزایش یابد ارزش آن کالا ترقی خواهد کرد و این ترقی تا برقراری موازنه ثانوی ادامه خواهد داشت و بالعکس اگر عرضه کالایی فراوان گردد و تقاضای آن کالا ثابت بماند و یا آنکه کم گردد ارزش آن کالا کاهش می یابد ولی اگر عرضه و تقاضای کالایی با نسبت دقیق و همگام کم یا زیاد گردد اثری در ترقی یا تنزل ارزش آن کالا نخواهد کرد.

معنی کلمه تقاضا در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص ل . ) درخواست کردن .

معنی کلمه تقاضا در فرهنگ عمید

۱. بازخواستن، درخواست کردن، خواهش کردن.
۲. درخواست.

معنی کلمه تقاضا در فرهنگ فارسی

بازخواستن، درخواست کردن، خواهش کردن، درخواست
۱ -( مصدر ) در خواست کردن.۲ - ( اسم ) در خواست .

معنی کلمه تقاضا در فرهنگستان زبان و ادب

{demand} [اقتصاد] تمایل به تملک کالا یا استفاده از خدمات، همراه با توانایی خرید آن

معنی کلمه تقاضا در دانشنامه عمومی

تقاضا ( به انگلیسی: Demand ) به میل، خواست و توانایی یک فرد، برای دریافت کالا یا خدمات گفته می شود. منحنی تقاضا، مکان هندسی مجموعه نقاطی است، که یک فرد برای به دست آوردن کالا یا خدماتی حاضر به پرداخت پول بوده و یک تولیدکننده به ازای هر قیمتی مایل به چه میزان تولید می باشد.
تقاضا را چنین تفسیر می کنند که عبارتست از کمیتی یا مقداری از کالای خاص که در یک یا گروهی از بازارهای مربوط به یک یا گروهی از قیمت های مشخص مورد خریداری قرار می گیرد. مقداری از یک کالای اقتصادی که براساس قیمت معین خریداری می شود. در این صورت به عنوان تقاضای بازار نامیده می شود.
شیب منحنی تقاضا منفی است، یعنی اینکه هر چقدر قیمت افزایش یابد مقدار تقاضا کاهش می یابد. عوامل زیادی به جز قیمت بر روی تقاضای افراد مؤثر است که از آن جمله می توان به قیمت کالاهای جانشین و مکمل، سلیقه مصرف کنندگان، انتظارات از آینده و میزان درآمد مصرف کنندگان اشاره نمود.
قانون تقاضا به این معنی است که با افزایش قیمت، مقدار تقاضا کاهش یافته و در مقابل با کاهش قیمت، مقدار تقاضا افزایش می یابد. به رابطه معکوس قیمت و تقاضا قانون تقاضا می گویند.
تقاضای مرکب یا تقاضای نامتجانس؛ کل تقاضا برای یک محصول یا خدمت که از تعداد نامعینی خواست های متنوع سرچشمه گرفته باشد به طوری که همه آن ها می توانند از طریق کالا یا خدمات خاص اقناع شوند. برای مثال تقاضا برای کارگر روزانه ممکن است در مورد کارهای تولیدی کشاورزی یا کارهای ساختمانی با تعداد زیادی از سایر فعالیت ها سرچشمه بگیرد.
تقاضای اشتقاقی یا تقاضای فرعی؛ این واژه در مورد تقاضایی که از بازار قبلی یعنی بازار خرده فروشی اشتقاق یافته باشد به کار برده می شود. این واژه جدولی را نشان می دهد که از کاهش هزینه های بازاریابی که اتفاق افتاده آمده باشد. در اطراف سطح قیمت های خرده فروشی جدول تقاضای مصرف کننده
تقاضای مؤثر؛ مصرف کننده هایی که علاقه مند یا قادرند که بیش از قیمت رایج یا جاری در بازار بپردازند.
تقاضای با کشش؛ وقتی که کاهش محتوی در قیمت سبب می شود که حجم زیادی کالا خریداری شود. کل هزینه برای کالا افزایش یافته در این صورت گفته می شود که این تقاضا توأم با کشش است یا تقاضا با کشش توأم می باشد.
وقتی تقاضا بدون کشش است که با وجود کاهش زیاد قیمت درآمد کمی از کالاهای فروخته شده به دست آمده در نتیجه کل پول مصرف شده برای کالاها کاهش می یابد.

معنی کلمه تقاضا در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:عرضه

معنی کلمه تقاضا در ویکی واژه

petizione
درخواست کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تقاضا

در بخشی از نازی زدایی که توسط انگلیسی‌ها بعد از جنگ جهانی شکل گرفت، تمامی باشگاه‌های مربوط به منطقه برانشوآیگ که از قبل تأسیس شده بودند، منحل شدند و سپس، تقاضای شکل‌گیری تنها یک تیم متحد برای شهر را صادر کردند. بدین ترتیب، در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۴۵، تیمی جدید با نام تی‌اس‌وی برانشوآیگ[واژه‌نامه ۶] ایجاد شد. در سال ۱۹۴۹، این تیم نام فعلی باشگاه (یعنی آینتراخت برانشوآیگ) را اختیار کرد. تیم در بالاترین سطوح لیگ آلمان مسابقه می‌داد و تنها در فصل ۱۹۵۲–۱۹۵۳ بود که آن‌ها لیگ را در دستهٔ دوم گذراندند. آن‌ها هم‌چنین باری دیگر در دور پایانی مسابقات ملی در سال ۱۹۵۸ شرکت کردند ولی باز ناکام ماندند.
دل دوستانش ساکن نگردد؛ که سکونت حرام است بر ایشان. اندر دنیا مضطرب، اندر حال طلب و اندر عقبی مضطرب، اندر حال طرب در دنیا به غیبت از حق، سکونت بر ایشان روا نه و اندر عقبی به حضور حقّ و تجلّی و رؤیت قرار بر ایشان روا نه. پس دنیا مر ایشان را چون عقبی، و عقبی چون دنیا؛ از آن که سکونت دل دو چیز تقاضا کند: یا یافت مقصود و یا غفلت از مراد. یافت وی اندر عقبی و دنیا روا نه، تا دل از خفقان محبّت ساکن شود؛ و غفلت بر دوستان وی حرام، تا دل از حرکات طلب ساکن شود. و این اصلی قوی است اندر طریقت محقّقان و اللّه أعلمُ بِالصَّواب.
هرکه یار ماست میل کشتن ما می‌کند جرم یاران چیست دوران این تقاضا می‌کند
در آوریل ۲۰۱۵، گزارش شد که سارکیسیان و همسرش تقاضای طلاق کردند. سارکیسیان و همسر سابق وی دارای سه فرزند، دو دختر و یک پسر هستند. نام آنها تیلور، اشلی و بردی است.
گر شد سفال، خور ز تقاضای روزگار ور شد پشیز، دُر به تمنای جوهری
پس از جنگ مردم آزادی‌خواه می‌خواهند جایگاه شایسته خود را به‌دست آورند. مردم گرجستان افرادی که در مبارزه با فاشیسم نهایت فداکاری را کردند. این افراد حق ارائه مطالبات قانونی خود را به دست آورده‌اند. ما از افکار عمومی جهان در مورد سرزمین‌های باستانی که ترکیه از ما گرفته‌است، درخواست می‌کنیم. بحث بر سر جنایتی است که میهن ملی ما را به دو نیمه کرده‌است. این درخواست دربارهٔ زمینی است، که عامل هزار سال تلاش طولانی مردم ما بوده‌است. این یادداشت با یک تقاضا به پایان می‌رسد: مردم گرجستان باید وطن خود را پس بگیرند. زمینی که هرگز رها نکرده‌اند و نمی‌توانند رها کنند.
از تقاضاهای مستان وز جواب لن تران در شفاعت مو به موی احمد مختار مست
در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۵، آدمی پس از مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ در بازی برابر آرسنال که به پیروزی ۲–۱ دینامو زاگرب منجر شد، ۴ سال از حضور در مسابقات محروم شد. مربی دیناموزاگرب، زوران مامیچ اعلام کرد که باشگاه تقاضای فرجام خواهد کرد. دادخواهی به‌طور قطع توسط یوفا رد شد.
کان کیسه تهی کرد و ز جودت بتقاضاست مسکین چکند گر نکند هم ز کفت وام
چو هر جا هست حسن اینش تقاضاست نخست این جنبش از حسن ازل خاست
لیک می‌گوید بگو هین عیب نیست جز تقاضای قضای غیب نیست
ولی چو بنده تقاضای رسم خویش کنم چو شاخ کرگدنان برخورد به شانه تو
وی پس از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۳۴۶ به دیدار پاپ رفت و نشستی که ابتدا نیم‌ساعت پیش‌بینی شده بود، به تقاضای پاپ بیش از دو ساعت به درازا کشید.
مدت خلقت آسمان و زمین در قرآن متفاوت ذکر شده است. در آیات ۹ تا ۱۲ سوره فصلّت آمده که زمین و آسمان در هشت روز آفریده شد؛ اما در آیه چهارم از سوره سجده و هفت آیه دیگر گفته شده: «فِی سِتَّةِ أَیَّام» یعنی در شش روز آفریده شده است: عدد ۸ از جمع اعداد موجود در این آیه محاسبه شده است: «بگو: آیا شما به آن کس که زمین را در دو روز آفرید کافر می‌شوید و برای او همانندهایی قرار می‌دهید؟! او پروردگار جهانیان است. او بر فراز زمین کوه‌های استواری قرار داد و برکاتی در آن نهاد و مواد غذایی آن را مقدّر فرمود، ـ این‌ها همه در چهار روز بود ـ درست به اندازه نیاز تقاضا کنندگان. آنگاه آن‌ها را به‌صورت هفت آسمان در دو روز آفرید، ...».[آیه ۳۱] منتقدان با جمع زدن عدد ۲ و ۴ و ۲ به عدد ۸ رسیده‌اند.
گبر را در نیم‌شب یا صبحدم چون تقاضا آمد و درد شکم
اما من تقاضای او را رد کردم و گفتم که در افغانستان تمام تنظیم‌ها در جهاد و مبارزه سهیم بوده‌اند و دولت را نمی‌توان از یک یا دو گروه تشکیل داد و دولت باید ممثلِ خواست تمامِ مردم و گروه‌های مختلف باشد.
قصه چه کنم که به تقاضای تو دی دادند قرار کار فردای تو دی
او در پاسخ به تقاضای پسرش مبنی بر خروج از ایران گفت:
کینز تلاش می‌کرد که میان «شبه تورم» و «تورم مطلق» یا واقعی تفاوت قائل شود. نوع نخست، وقتی پدید می‌آید که در یک جریان بهبود دوره‌ای، افزایش در تقاضاهای پولی برای کالا تا حدی به صورت هزینه‌ها، منجر به افزایش اشتغال و بازده واقعی کالاها شود و تا اندازه‌ای نیز بها و هزینهٔ تولید یک واحد از کالا را بالا برد. نوع بعدی هنگامی پدید می‌آید که «افزایش در مقدار تقاضای مؤثر، موجب افزایش بازده نشده و تماماً خود را در افزایش هزینه هر واحد تولید منعکس می‌سازد که کاملاً متناسب با افزایش در تقاضای مؤثر است.