معیشتی

معنی کلمه معیشتی در ویکی واژه

عربی + فارسی
صفت برای چیزی که مربوط به معیشت و زندگی است.

جملاتی از کاربرد کلمه معیشتی

اعتراضات ۱۴۰۱ بازنشستگان تأمین اجتماعی در ادامه سال‌های گذشته در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه مزدی شورای‌عالی کار و وضعیت نامساعد معیشتی در شهرهای مختلف ایران به شکل تجمع و راهپیمایی ادامه داشته‌است. بازنشستگان نسبت به مصوبه روز ۱۵ خرداد هیئت وزیران مبتنی بر افزایش ۱۰٪ به حقوق خود به اعتراض خود ادامه داده و خواهان ازدیاد حقوق به میزان نرخ موجود سبد معیشت شدند.
معلمان ایران در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ در اعتراض به وضعیت معیشتی و کالایی سازی آموزش و پرورش مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. در جریان این تجمع شماری از معلمان بازداشت شدند. محمد حبیبی عضو کانون صنفی معلمان تهران، یکی از بازداشت شدگان آن روز، از آن زمان در زندان نگهداری می‌شود. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حبیبی را به ۷ سال و نیم زندان، دو سال ممنوعیت فعالیت سیاسی و اجتماعی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده‌است. علاوه بر او، شش تن دیگر از بازداشت شدگان این تجمع نیز به ۹ ماه زندان و جریمه نقدی بدل از ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.
بنا به گزارش شبکه‌های اجتماعی، گروه‌هایی از بازنشستگان معترض مخابرات در شهرهای کرمانشاه، اصفهان، تهران و اردبیل در اعتراض به وضعیت شغلی و معیشتی خود تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور نیز طی بیانیه‌ای از این تجمع آنها حمایت کرد. بازنشستگان در شهرهای مختلف شعار دادند: «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»، «حسین حسین شعارشون، دروغ و دزدی کارشون» و «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن»،
اگرت معیشتی هست و کفافِ کامرانی به مرادِ خویش برخور ز درختِ زندگانی
در اهواز و شوش بازنشستگان تأمین اجتماعی در اعتراض به وضعیت بد معیشتی، تبعیض و نابرابری تجمع اعتراضی برگزار کردند. همچنین بازنشستگان فولاد در اصفهان در اعتراض به وضعیت بد درمان و معیشت خود تجمع اعتراضی داشتند. بازنشستگان در کرمانشاه نیز به خیابان آمدند و به تجمع هفتگی خود ادامه دادند.
در اهواز بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در واکنش اعتراضی به شرایط بد معیشتی و عدم رسیدگی به خواست و مطالبات‌شان برای بار دوم در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان تجمع اعتراضی برپا کردند.
گروه‌هایی از بازنشستگان کشوری با در دست داشتن پلاکارد و دادن شعارهای اعتراضی در اعتراض به عدم همسان سازی دستمزد و اوضاع نامناسب معیشتی خود در مقابل ساختمان‌های استانداری و صندوق بازنشستگی کشوری شهرهای قزوین، سنندج، همدان، کرمانشاه، اهواز و ایلام تجمع اعتراضی برپا کردند.
بنابر گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، گروهایی از بازنشستگان شرکت مخابرات در استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی، ایلام، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، کردستان، سیستان و بلوچستان، گیلان، اردبیل و آذربایجان غربی در اعتراض به وضعیت معیشتی و بی‌توجهی به مطالبات آنها حداقل در ۱۳ استان تجمع‌های اعتراضی برپا کردند.
افزایش مواد خوراکی باعث نارضایتی مردم و اعتراضات معیشتی در ایران شد. اعتراضات به گرانی مواد خوراکی ابتدا از استان خوزستان شروع و سپس در ایران سراسری شد.
شنبه ۱۴ خرداد، کارگری بنام مجید بهجت نژاد، متأهل و پدر ۳ فرزند به دلیل مشکلات معیشتی دست به خودسوزی زد. او پس از خودسوزی در بیمارستان یاسوج به کما رفته و جان خود را از دست داد.
بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، تشکل‌های بازنشستگان و کارگران، در تهران، اهواز، رشت، کرمانشاه، شوش و هفت‌تپه تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. از طرف دیگر، بازنشستگان صنعت فولاد نیز در اصفهان تجمع اعتراضی بر پاکرده و خواستار بهبود شرایط معیشتی خود و اجرای درست «قانون همسان‌سازی حقوق‌ها» شدند.