تفرس

معنی کلمه تفرس در لغت نامه دهخدا

تفرس. [ ت َ ف َرْ رُ ] ( ع مص ) فراست بردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). دانستن بعلامت و نشان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). دریافتن چیزی را در نظر اول بعلامات و آثار. ( غیاث اللغات ). تعرف به ظن صائب. ( از اقرب الموارد ). دریافت بفراست و زیرکی و ادراک و فهم و هوشیاری. ( ناظم الاطباء ) : به نظر تفرس از احوال باطن او تفحصی کرد. ( سندبادنامه ص 189 ). از آنجا که صدق تفرس فطانت پادشاه بود دانست که... ( جهانگشای جوینی ). و چون جنیقای به حس عقل تفرس کرده بود... ( جهانگشای جوینی ). || ثبات ورزیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). ثبات ورزیدن و درنگ کردن. ( از اقرب الموارد ). || نمودن بمردم که او سوار ماهر بسواری است. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ): فلان ُ لیس بفارس و لکنه ُ یتفرس. ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه تفرس در فرهنگ معین

(تَ فَ رُّ ) [ ع . ] (مص م . ) با هوشیاری دریافتن و فهمیدن .

معنی کلمه تفرس در فرهنگ عمید

۱. نظر انداختن و خیره شدن به چیزی برای فهم آن.
۲. مطلبی یا امری را به زیرکی از روی نشانه و علامت فهمیدن، به فراست دریافتن.

معنی کلمه تفرس در فرهنگ فارسی

بفراست دریافتن، نظرانداختن، مطلبی رابزیرکی، فهمیدن ازروی نشانه وعلامت فهمیدن
( مصدر ) بفراست دریافتن درک کردن بوبردن .

معنی کلمه تفرس در دانشنامه آزاد فارسی

تَفَرُّس
(در لغت به معنی دریافتن و شناختن چیزی با علامت و نشان) در اصطلاح کلام اسماعیلی، نخستین مرحله از مراحل هفت گانۀ دعوت به این آیین. بدین ترتیب که داعی با زیرکی و هوشیاری ویژۀ خود شخصی را که مناسب تبلیغ و آمادۀ قبول دعوت است بازمی شناسد تا با به کارگیری روش های خاص، او را به آیین اسماعیلی درآورد. نیز← اسماعیلیه

معنی کلمه تفرس در ویکی واژه

با هوشیاری دریافتن و فهمیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تفرس

هر که داند که مؤمن آگاه متفرس بود به نورالله
اگرچه خرد یکی شاخک گیاه بود که تو بدو نگری زادسرو غاتفرست
درویشی قوی همت با پادشاهی صاحب شوکت طریقه اختلاطی و سابقه انبساطی داشت روزی از وی نسبت به خودگرانی تفرس کرد هر چند تجسس نمود جز کثرت تردد و بسیاری آمد شد آن را سببی نیافت.
شیخ الاسلام گفت: که معاذ مصری کنیت او ابوجعفر است استاد شیخ ابوالحسن سیروانی کهین ایذ، شیخ معاذ گوید: کی از بوجعفر حداد مصری پرسیدم و از ابن البرقی «ابوعبداللّه٭ کی تصوف چیست؟ ابن البرقی و بوجعفر مصری هر دو بمصر بوده‌اند. و ابن البرقی ابوعبداللّه البرقی» من کبرا مشایخ مصر، من المتفرسین والمتقدمین هر دو جواب دادند: کی تصوف اثر اوست بزمین: گاه آشکار کند و گاه پنهان. شیخ الاسلام گفت: کی از سال بزیی از مخلوق درین باب چنین نشنوی مه ازین. آسمان و زمین و فلک و همه صنایع خویش آشکار باز نمود، دز هیچیز چنان آشکار نیست کی در دیدهٔ دوست ازان خود. این جستن دوستان او و سفر و زیارت: ایشان از بهر اینست: نه روا بود هیچ مرقع پوش را، روز او شب شود، تا این بنه داند: بدیدار او روح در تن روح بود، و پدیداری دوستی ازان او، در روح تو روح بود.
و سئل ابو الحسین النوری من این تولدت فراسة المتفرسین؟ فقال من قوله تعالی: «وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی» فمن کان حظّه من ذلک النّور اتم کان مشاهدته احکم و حکمه بالفراسة اصدق الا تری کیف اوجب نفخ الرّوح فیه السّجود له بقوله: «فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ».
اگرچه خُرد یکی شاخکی گیاه بُوَد کی تو بدو نگری زاد سرو غاتفرست
پیش از کارلسون در سال ۱۷۷۸ جرج کریستوف لیختنبرگ یک روش چاپ الکتروستاتیکی ابداع نموده بوداما کارلسون این روش چاپ را با عکاسی درهم آمیخت. روش اولیه کارلسون زمانبر و طاقتفرسا بود زیرا چندین مرحله این روش به صورت دستی و با ورقهای مسطح انجام می‌گرفت. اما حدود ۱۸ سال بعد با کشف این نکته کلیدی که بجای ورق‌های مسطح باید از استوانه فلزی با روکش سلنیوم استفاده کرد این روش به صورت کاملاً خودکار انجام گرفت. این تکامل باعث تولید اولین دستگاه کپی خودکار به نام زیراکس ۹۱۴ در سال ۱۹۶۰ توسط شرکت هالویید-زیراکس شد. زیروگرافی در بیشتر دستگاه‌های کپی و چاپگرهای لیزری و ال‌ای‌دی کاربرد دارد.
نور خدا کی رسد بدیده اعمی هر که نه مؤمن کجا شود متفرس
دهد باشد گرت بسط تفرس بهر ذی روحی او بسط تنفس
شود هر حرف معلوم از تنفس نفس هم کاشف از هو در تفرس
بر آسمان تفرس توئی همایون بدر ببارگاه تقدس توئی سراج مضیئی