تفرجگاه

معنی کلمه تفرجگاه در لغت نامه دهخدا

تفرج گاه. [ ت َ ف َرْ رُ ] ( اِ مرکب ) جای تفرج و جایی که شادمانی آورد. و جای گشت و گذار مانند باغ و مرغزار و جز آن. ( ناظم الاطباء ). تفرج جای. جای سیر و تماشا. تفرج گه : و هردم به تفرج گاهی از نعم دنیا متمتع گردد. ( گلستان ). رجوع به تفرج و دیگر ترکیبهای آن شود.

معنی کلمه تفرجگاه در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (اِمر. ) گردشگاه ، جای تفرج .

معنی کلمه تفرجگاه در فرهنگ عمید

جایی مانند باغ و مرغزار که شادی و نشاط بیاورد، جای تفرج، گردشگاه.

جملاتی از کاربرد کلمه تفرجگاه

از آثار دیدنی این شهر می‌توان به آرامگاه امامزاده سید ابراهیم لاهرود، آبگرم شابیل لاهرود، قوتورسویی، غار تاریخی، شیروان دره سی و تفرجگاه داغلار باغی اشاره نمود.
جان نثار مقدم جانان نکرده، دم به دم چیست بهره از تفرجگاه بحث جان نثار
در پایین باباکوهی فضایی وجود دارد که در سال ۱۳۹۲ه. ش توسط تیمی به سرپرستی مهندس علی بهرام کیان بازسازی ، مقاوم سازی و به تفرجگاه تبدیل گردید
آلتین آراشان (در قرقیزی به معنی: آبگرم طلایی) یک تفرجگاه دره‌ای و کوهستانی در نزدیکی دریاچه قراکول و دریاچه ایسیق‌کول در شمال شرقی قرقیزستان است. این مکان در امتداد مسیر پیاده‌روی از آق‌سو قرار دارد. آلتین آراشان یک چشمه آب گرم است که در یک دره کوهستانی واقع شده‌است و قله ۵۰۲۰ متری پیک پالاتکا در قسمت جنوبی آن جای گرفته‌است.
آبشار آبتاف: (به کردی: ئاو تاف) آبشار آبتاف در مسیر میمه به پهلة زرین آباد شهرستان دهلران واقع شده است. آبشار آبتاف در زمرة آبشارهای زیبای استان ایلام است که از پیرامون آن به عنوان تفرجگاه استفاده می‌شود .
چراگاه غزالان تتاری تفرجگاه ترکان قبائل
گر تفرجگاه جنات نعیمت آرزوست چشم بگشا تا ببینی جنت بی‌اشتباه
نزدیکی این کوه به شهر تا آن حد است که در دامنهٔ آن احداث مسکن صورت گرفته و هم‌اکنون نیز در جریان است. افراد بسیاری (به ویژه در تعطیلات) به این تفرجگاه می‌روند و از منظره شهر سنندج دیدن می‌کنند.
بلندترین کوه البرز و ایران، کوه دماوند (۵۶۱۰ متر) است که در استان مازندران، شهرستان آمل، در منطقه لاریجان قرار دارد. دامنه‌ها و دره‌های البرز از تفرجگاه‌های مهم مردم استان‌های مازندران، تهران، زنجان، البرز، گیلان، اردبیلقزوین، سمنان و گلستان است. از مهم‌ترین رودهای دامنهٔ شمالی البرز سفیدرود و دامنه‌های جنوبی کرج و جاجرود را می‌توان نام برد. قله‌های بسیاری برای کوهنوردی در این رشته کوه وجود دارند که می‌توان از میان آنها دماوند، علم‌کوه، سماموس، خلنو، آزادکوه، شاه‌البرز، سیالان، وروشت، دوبرار، توچال، شاه‌وار و پهنه‌حصار را نام برد.
دریاچه اوان به عنوان شاخص‌ترین و بزرگ‌ترین دریاچه در استان قزوین شناخته می‌شود. طول این دریاچه در حدود ۳۲۵ و عرض آن در حدود ۲۷۵ متر بوده و عمق آن بین ۱ الی ۵ متر در نوسان است؛ آب دریاچه را چشمه‌های موجود در کف آن و نیز بارش باران و برف تأمین می‌کند؛ در تابستان این دریاچه یکی از تفرجگاه‌های زیبای قزوین بوده و امکانات قایقرانی، و ماهیگیری در پیرامون آن فراهم می‌شود؛ ضمناً این دریاچه در فصول سرد سال محلی برای مهاجرت پرندگانی همچون قو، غاز و مرغابی محسوب می‌شود.
بار چندی در تفرجگاه ذات پاک خود حور حسن خویش بودی در جنان خویشتن