تفرج

معنی کلمه تفرج در لغت نامه دهخدا

تفرج. [ ت َ ف َرْرُ ] ( ع مص ) انس جستن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). گشایش یافتن و از تنگی و دشواری بیرون آمدن و خوشحالی. ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ). تکشف غم. ( اقرب الموارد ). || در استعمال فارسی مجازاً بمعنی سیر و تماشا... و در «خیابان » نوشته که تفرج در لغت بمعنی گشادگی گرفتن است و فارسیان اکثر بمعنی سیر و تماشا استعمال کنند چراکه سیر موجب گشادگی گرفتن خاطر تنگدلان است. ( غیاث اللغات ). سیر و تماشا و خوشحالی و گشادگی خاطر تنگدل. ( ناظم الاطباء ) :
خوشاتفرج نوروز خاصه در شیراز
که برکند دل مرد مسافر از وطنش.سعدی.باری بحکم تفرج ، با تنی چند از خاصان به مصلای شیراز بیرون رفت. ( گلستان ). پسر گفت ای پدر فواید سفر بسیار است از نزهت خاطر... و تفرج بلدان و مجاورت خلدان. ( گلستان ).
دیده ما چو به امید تو دریاست چرا
به تفرج گذری بر لب دریا نکنی.حافظ.برکنار رودخانه قم سراها و کوشکها بودند که بجهت نزهت و تفرج و ترفیه خاطر در آن می نشستند. ( تاریخ قم ص 35 ).

معنی کلمه تفرج در فرهنگ معین

(تَ فَ رُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - از تنگی و دشواری بیرون آمدن . ۲ - گردش ، سیر.

معنی کلمه تفرج در فرهنگ عمید

۱. سیر و گشت.
۲. [قدیمی، مجاز] گشایش یافتن، از تنگی و دشواری بیرون آمدن، زایل شدن غم و اندوه.
۳. [قدیمی، مجاز] گشادگی خاطر.

معنی کلمه تفرج در فرهنگ فارسی

گشایش یافتن، زایل شدن ازغم واندوه، گشادگی خاطر
۱ -( مصدر ) گشایش یافتناز تنگی و دشواری بیرون آمدن . ۲ - خوشی جستن . ۳ - ( اسم ) گردش سیر گشادگی خاطر : (( بقصد تفرج بصحرا رفت . ) ) جمع : تفرجات .

معنی کلمه تفرج در فرهنگستان زبان و ادب

[گردشگری و جهانگردی] ← گشت یک روزه

معنی کلمه تفرج در ویکی واژه

از تنگی و دشواری بیرون آمدن.
گردش، سیر.

جملاتی از کاربرد کلمه تفرج

مسیر جاده‌ای به سمت این آتشکده به شرح زیر است: از کازرون به طرف منطقهٔ تفرجگاهی دریاچهٔ پریشان حرکت کرده، حدوداً ۲ کیلومتر مانده به دوراهی که یک طرف آن به دریاچه ختم شده و طرف دیگر جادهٔ جدید کازرون شیراز را پی می‌گیرد، در سمت راست و تقریباً در فاصلهٔ یک کیلومتری جاده بنایی چهارطاقی مربوط به دورهٔ ساسانیان قرار دارد.
مضافاً این که کوه سبلان، دریاچه شورابیل (در داخل شهر)، گردنه حیران، رودخانه بالیقلوچای (در داخل شهر)، آبشار سیبیه خانی «آق بلاغ»، لرد، جنگل فندق‌لو، پیست اسکی آلوارس، پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلوی نمین(اردبیل)، پیکره سنگی بابا داوود عنبران، شهر توریستی سرعین، روستای گردشگری لرد ،تفرجگاه بولاغلار و دریاچه نئور، پل معلق شیشه ای هیر، دریاچه سوها، پل معلق پیرتقی، تفرجگاه بولاغلار و موزه مردم‌شناسی اردبیل، موزه مفاخر اردبیل، موزه صنایع دستی اردبیل، موزه عمارت شهرداری اردبیل، موزه تاریخ علوم اردبیل، موزه تاریخ طبیعی اردبیل و دیگر موزه‌های واقع در موزه شیخ صفی الدین اردبیلی در زمره جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر به حساب می‌آیند.
نشسته دو روزم درین مرغزار تفرج کنان بر لب جویبار
تفرج کنان در هوا و هوس گذشتیم بر خاکِ بسیار کس
دوش تفرج‌کنان خوش ز حرم تا به دیر رفتم و کردم تمام سیر مقامات را
لاهرود یکی از شهرهای استان اردبیل است. این شهر در شمال غربی ایران و در ۱۶ کیلومتری مشگین شهر و ۵۵کیلومتری شهر اردبیل قراردارد. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به آرامگاه امامزاده سید ابراهیم لاهرود، چشمه‌های آبگرم قوتورسویی و شابیل، غار تاریخی لاهرود، تفرجگاه داغلار باغی و شیروان دره اشاره نمود.
موقعیت این روستا از شرق به روستای سوته کش و غرب روستای کش آباد از شمال روستای بولکان و از جنوب روستای الولک می باشد. و تفرج گاه مردم در فصل بهار و تابستان می‌باشد.
آبشار گچان: آبشار گچان در ۱۵ کیلومتری شمال شهر ایلام و در میان تنگ که خود یکی از تفرجگاه‌های ایلام است قرار دارد. در این منطقه که کوه‌های زیبا و معظم مانشت و قلارنگ به همراه گچان گویی به هم رسیده‌اند منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. به گونه‌ای که در فصول بهار، تابستان و پاییز و حتی زمستان بعلت دسترسی تقریبا راحت آن پذیرای خیل عظیم دوستداران طبیعت است.
برناردی به‌منظور اجرای موسیقی با کالج علوم موسیقایی کی کیزریک در سال ۱۹۴۰ به کالیفرنیا رفت. توانایی وی در موسیقی در سال ۱۹۹۴ در سن ۸۲ سالگی با اعطای نشان ستارهٔ پیاده‌روی مشاهیر هالیوود به وی، مورد قدردانی قرار گرفت. جالب این‌که، چنان‌چه روزنامه لس آنجلس تایمز اشاره کرد، نشان ستاره برناردی - و نشان ستارهٔ ۲۹ موسیقی‌دان و بازیگر دیگر- توسط آژانس نوسازی اجتماعی شهر (سازمانی که برناردی سال‌ها با آن در مبارزه بود)، تأسیس شد. این باج در بلاک ۷۰۰۰ در تفرج‌گاه هالیوود است.
اگر تفرّج مجنون به نجد بود اکنون تفرجی ست که در وجد داستان من است
تفرجگاه آرزنی در ۶ کیلومتری این شهر قرار دارد.
جاء عشقی راح عقلی یا ندیمی بالهدر ضامن قلبی ما تفرج طال شوقی ما قصر
به بوستان ز برای تفرج عشاق عروس نامیه را جلوه می دهد مشاط
نگهدارد بگل طیب و تفرج نگهدارد به یم عمق و تموج
او در سال ۱۹۶۳ جزیره‌ای کوچک به نام اسکورپیوس را خرید و به تفرجگاه تابستانی خود تبدیل کرد. در این زمان او به عنوان یکی از بزرگترین و معروفترین کشتی داران مستقل دنیا، به ویژه در زمینه کشتی‌های نفتکش محسوب می‌شد. او با زنان متعددی از جمله ماریا کالاس رفت‌وآمد داشت و در ۲۰ اکتبر ۱۹۶۸، پنج سال پس از ترور جان اف. کندی رئیس‌جمهوری وقت آمریکا با ژاکلین اوناسیس ازدواج کرد.
دلا تفرج فردوس اگر همی طلبی بیا و نزهت فردوس بین در این طنبی
آبشار سرطاف: آبشار سرطاف در شهرستان ایلام واقع شده است و یکی از تفرجگاه‌های عمومی مردم ایلام می‌باشد .
با دوست هر کجا که نشینی تفرجست خواهی میان گلشن و خواهی کنار دشت
در تفرج گه به بستان گه به باغ در تماشا گه به صحرا گه به راغ
آبشار آب مراد در آمل در روستای ییلاقی دشت لاسم قرار دارد که مجموعه هفت آبشارهای لاسم است و به آب مراد معروف می‌باشد. آبشار آب مراد لاسم تفرجگاه شاهان قاجار از جمله ناصرالدین شاه بوده‌است.