تعبیه

معنی کلمه تعبیه در لغت نامه دهخدا

( تعبیة ) تعبیة. [ ت َ ی َ ] ( ع مص ) تعبئة. ( اقرب الموارد ). لشکر بترتیب بداشتن جنگ را. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). تَعَبّی. ( منتهی الارب ).آراستن و آماده کردن لشکر و سامان آن را. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). آراستن. ( غیاث اللغات ). تعبیه. آرایش جنگی :
پیرایه عالم تویی ،فخر بنی آدم تویی
داناتر از رستم تویی ، در کار جنگ و تعبیه.منوچهری.خوارزمشاه چون بشنید، ده سرهنگ با خیل سوی بخارا تاختن آورد وخود به تعبیه رفت و راه ها از چپ و از راست بگرفت تااز کمین خللی نزاید. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 348 ). آلتونتاش چون به دبوسی رسید طلیعه علی تکین پیدا آمد، فرمود تا کوس فروکوفتند و بوقها بدمیدند با تعبیه تمام براند و لشکرگاهی کردند برابر خصم. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 350 ). چون صبح بدمید خوارزمشاه بر بالایی بایستاد و سالاران و مقدمان نزدیک وی و تعبیه ها بر حال خویش. گفت ای آزادمردان چون روز شود خصمی سخت... پیش خواهد آمد. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 351 ). و بسیجیده آن شده که بر این تعبیه در صحرای مباسطت آیم. ( کلیله و دمنه ). ابوعلی هم بر آن منوال تعبیه لشکر بیاراست. ( ترجمه تاریخ یمینی ). چون به نزدیک دشمن رسید به تعبیه لشکر مشغول شد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ اول تهران ص 349 ). || ساختن چیزی که قدری غریب نماید. ( غیاث اللغات ).
|| آماده کردن و ترتیب دادن چیزی.( آنندراج ). نظم و ترتیب دادن :
این دولت و این ملک ببازی نتوان داشت
بازی نبود تعبیه اختر سیار.امیرمعزی ( از آنندراج ).بفرمود تا بزمگان او به تعبیه خیول و تغشیه فیول بیاراستند. ( ترجمه تاریخ یمینی چ اول تهران ص 332 ). || مقرر نمودن. متمکن کردن. قرار دادن. استوار کردن.
|| حیله جنگی. خدعه جنگی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) : خوارزمشاه چون لشکر سلطانی بدیداول بشکوهید که علی تکین [ یعنی جنگ با علی تکین ] تعبیه است [ و قصد این لشکر فروگرفتن خوارزمشاه است ]،خود را فراهم گرفت و کشتی از میان جیحون بازگردانیده بود تا کدخدایش احمد عبدالصمد وی را قوت دل داد.( تاریخ بیهقی ، یادداشت مرحوم دهخدا ). || پنهان کردن و پوشیدن چیزی را. ( غیاث اللغات ). پنهان داشتن. به حیله و مکر در جایی قرار دادن : و در میان ما به عیاری تعبیه شده تا بوقت فرصت یاران را خبر کند. ( گلستان ). چه دانید اگر این هم از جمله دزدان است به عیاری در این کاروان تعبیه شده. ( گلستان ). || بمجاز مطلق حیله :

معنی کلمه تعبیه در فرهنگ معین

(تَ یِ ) [ ع . تعبیة ] (مص م . ) آراستن ، آماده کردن .

معنی کلمه تعبیه در فرهنگ عمید

۱. ساختن و آراستن.
۲. آماده کردن.
۳. [قدیمی] بسیج کردن سپاه.

معنی کلمه تعبیه در فرهنگ فارسی

ساختن و آراستن، آماده کردن، بسیج کردن سپاه
۱( مصدر ) آراستن ساختن آماده کردن ( سپاه لشکر ) . ۲ - ( اسم ) آراستگی ساختگی آرایش . ۳ -( اسم )ساز و برگ .

معنی کلمه تعبیه در ویکی واژه

چیزی را در جایی نصب کردن؛ کار گذاشتن؛ قرار دادن. تعبیه معرب تبیه بوده که اصطلاح اخیر از دو بخش تب | ئیه تشکیل شده است و استنتاج از آن در زبان معیار باستان کسی در شُرف تب کردن است.
آراستن، آماده کردن.
فراهم آوردن مقدمات هر کاری.
تعبیة

جملاتی از کاربرد کلمه تعبیه

مساحت مجموعه فرهنگی نماد مینودر ۱۰۰۰ متر مربع بوده و شامل دو بخش موزه دائمی و گالری می باشد. این مجموعه در طبقه زیرین المان تعبیه شده است. مجموعه فرهنگی هنوز تکمیل نشده ، و ساخت و تجهیز آن تا پایان سال ۹۲ به طول می انجامد.
این سیستم از رایج‌ترین سیستم‌های نصب لوور است. به دلیل سادگی و اقتصادی بودن و امکان نصب مستقیم بر روی سیستم‌های نمای شیشه یا ورق کامپوزیت کاربرد متداول‌تری دارد. درنصب ثابت، لوورها یا به وسیله سوراخ‌هایی که بر روی درپوش آن‌ها تعبیه شده‌است به سازه متصل می‌شوند یا توسط پایه بر روی نگه دارنده خود متصل می‌شوند.
بلبل از فیض گل آموخت سخن ورنه نبود این همه قول و غزل تعبیه در منقارش
در پردۀ اسرار کسی را ره نیست زین تعبیه جان هیچ‌کس آگه نیست
فلش پلیر در گذشته دارای پایگاه گسترده‌ای از کاربران، با بیش از ۹۰٪ نفوذ در رایانه‌های شخصی متصل به اینترنت و قالب پرونده رایج برای بازی، پویانمایی، و واسط‌های گرافیکی کاربر تعبیه شده در صفحات وب بود. ادوبی ادعا می‌کند که بیش از ۴۰۰ میلیون از کل بیش از ۱ میلیارد دسکتاپ متصل به اینترنت، در ظرف شش هفته پس از انتشار، اقدام به روز رسانی به نسخه تازه فلش پلیر می‌کنند.
از بازوی هیبت توزخمی وز تعبیه بلا جهانی
اسپایدرویک سال‌ها قبل ناپدید شده، اما قبل از رفتن حصاری جادویی پیرامون خانه برای حفاظت از دخترش تعبیه کرده‌است. جارد موضوع را با برادر و خواهرش در میان می‌گذارد، اما آنها حرف‌های جارد را جدی نمی‌گیرند. تا اینکه سیمون توسط بختک‌های شرور مولگارث دزدیده و به اسارت گرفته می‌شود. همزمان جارد با بختکی خوش قلب و دشمن مولگارث به نام هاگسکوئیل آشنا می‌شنود. مولگارث سیمون را رها می‌کند تا کتابچه را برای وی بیاورد.
در هر کلمه‌ای از کلمات «بسم اللَّه» اسرار ازل و ابد تعبیه است، امّا در حجب عزّت متواری است تا سمع هر ناسزایی بدو نرسد و هر نامحرمی راه بدو نبرد. نه هر چه بسمع ظاهر رسد جان و دل آن را قبول کند، ظاهر شنیدن دیگرست و باطن پذیرفتن دیگر.
این چه خالست که قیمت شکن مشک ختاست وین چه جعد است که صد تعبیه‌اش در شکنست
بنابراین یک سطح تعبیه شده در آن تعریف می شود
در این مدل، عمده مشخصات و ریزه‌کاری‌های جنگندهٔ وای‌اف-۱۷ حفظ شده‌است، با این حال از دل این هواپیما، جنگندهٔ جدید اف-۱۸ سربرآورده است؛ جنگنده‌ای یک‌نفره، با قابلیت تهاجمی که انبوهی از تکنولوژی‌های جدید و سیستم‌های دیجیتالی کامپیوتری در آن به کار رفته‌است. در کابین این جنگنده، از یک جفت سیستم لولهٔ اشعهٔ کاتد به عنوان نمایشگر اطلاعات استفاده شده‌است و سیستم کنترل بر پایهٔ ارزیابی دستور خلبان، کنترل پرواز را شبیه‌سازی می‌کند. سیستم‌های تعبیه شده در این جنگنده هم برای دو مأموریت‌های هوابه‌هوا و هم مأموریت‌های زمینی - ضد کشتی در نظر گرفته شده‌اند.
تمامی کف شوی ها مکانیزم یکسانی دارند. برس در جلوی دستگاه با استفاده از ریختن آب و مواد شوینده عملیات شستشو را انجام می‌ دهد و با استفاده از تی مخصوص و فن تعبیه شده در انتهای دستگاه کثیفی و آلودگی سطح را جمع‌ آوری می‌ کند و سطحی کاملاً تمیز و خشک و ایمن را فراهم می کند.
مهر تو در سنگریزه های بدخشی تعبیه کرده است داروی خفقانرا
درمدینۀ دانش علی که تعبیه کرد خدای درقلم اوکلید امن وامان
شناخته شده‌ترین انواع بدافزارها، ویروس‌ها و کرم‌ها، بیشتر از هر نوع رفتار خاص، برای شیوه پخش آنها شناخته می‌شوند. ویروس رایانه ای نرم‌افزاری است که بدون اطلاع و رضایت کاربر در برخی از نرم‌افزارهای اجرایی دیگر (از جمله خود سیستم عامل) روی سیستم مورد نظر تعبیه شده و هنگام اجرای آن، ویروس در سایر اجرایی پخش می‌شود. از طرف دیگر، کرم یک نرم‌افزار بدافزار مستقل است که به‌طور فعال خود را از طریق شبکه برای آلوده کردن رایانه‌های دیگر منتقل می‌کند. این تعاریف منجر به این نکته می‌شود که ویروس به کاربر نیاز دارد تا یک نرم‌افزار آلوده یا سیستم عامل آلوده را برای انتشار ویروس اجرا کند، در حالی که کرم خود را گسترش می‌دهد.
ما و من تعبیهٔ صنعت استاد دلیم قلقل شیشه صدای نفس شیشه‌گر است
مرا بگوی در آن نار دانه به دو نیم چگونه تعبیه کردی دو رسته در یتیم
تا چه سری است دهان تو که صد مصر شکر باشدش تعبیه در تنگ بدین مختصری
با این‌که رومبولا در مسیر خطوط راه‌آهن قرار داشت، اما یکلن دستور داد قربانیان راه را با پای پیاده از ریگا تا محل از پیش آماده شده طی کنند.کامیون‌ها و اتوبوس‌هایی نیز برای حمل کودکان و افراد مسن تعبیه شده بود. به قربانیان گفته شده بود که باید به محل دیگری منتقل شوند و تا ۲۰ کیلوگرم اجازه دارند که با خودشان وسیله حمل کنند. روز اول اعدام‌ها، ۳۰ نوامبر ۱۹۴۱، با جمع‌آوری قربانیان در ساعت ۴ صبح آغاز شد. قربانیان در صف‌های هزار نفری به محل از پیش آماده شده برده شدند. همراه با آنان چندین سرباز اس‌اس نیز بودند که به هر فردی که توانایی ادامه راه را نداشت یا قصد فرار داشت شلیک می‌کردند.