تصمیم

معنی کلمه تصمیم در لغت نامه دهخدا

تصمیم. [ ت َ ] ( ع مص ) کر گردانیدن کسی را. ( از اقرب الموارد ). || گزیدن کسی را و دندان فروبردن در آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || بگذشتن شمشیر و تیر از آن چیز که بر آن آید. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). درگذشتن شمشیر از استخوان و آهن و جز آن از آنچه بر وی آید یا رسیدن پیوندها را و بریدن. || قادر کردن مرد اسپ را برگیاه ، پس فربه و کلان شکم گردیدن. || بیاد کسی دادن سخن را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || خالص کردن و استوار کردن.( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || بگذشتن در رفتن و جز آن. ( تاج المصادر بیهقی ). بگذشتن در کاری. ( زوزنی ). گذشتن در کار و در عزیمت. ( از منتهی الارب ).برای خود در کاری رفتن و عزم بر آن کردن. ( از قطر المحیط ). || ( اِمص ) مأخوذ از تازی در فارسی امروز بمعنی اراده ، عزم ، قصد و بیشتر با داشتن و گرفتن استعمال شود. || ( اصطلاح نجوم ) در اصطلاح احکامیان دوری کوکب از آفتاب بمقدار شانزده درجه و نیم. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). تصمیم آن است که ستاره با آفتاب باشد و یا بمقارنه او کمتر از شانزده دقیقه مانده بود و یا بمقارنه بر او گذشته بود به کمتراز شانزده دقیقه. ( التفهیم بیرونی چ همایی ص 461 ).

معنی کلمه تصمیم در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) اراده کردن ، آهنگ انجام کاری کردن .

معنی کلمه تصمیم در فرهنگ عمید

عزم و اراده کردن به کاری، با عزم راسخ درصدد اجرای امری برآمدن.

معنی کلمه تصمیم در فرهنگ فارسی

عزم واراده کردن بکاری، باعزم راسخ درصدداجرابودن
۱ - ( مصدر ) اراده کردن آهنگ کاری کردن . ۲ - ( اسم )قصد آهنگ . جمع : تصمیمات .

معنی کلمه تصمیم در ویکی واژه

[tasmim]، /تَصمیم/
decisione
proposito
اراده کردن، آهنگ انجام کاری کردن.
چیزی که اراده شده‌است.
اراده کردن

جملاتی از کاربرد کلمه تصمیم

نیم شب آن سید والاگهر تصمیم داد عزم رفتن را چو باز از آشیان ضیغم زغاب
استغفار را مرتبه ی علیین است و بر شش معنی واقع همی گردد: اول آن پشیمانی است بر بگذشته و دوم: تصمیم بر این که آدمی بگذشته باز نیاورد.
در این مناخ تنگ ندیدند جای امن تصمیم عزم داده بکاخ دگر شدند
بدستیاری اقبال و پایمردی بخت کنون عزیمت این امر را دهم تصمیم
از حالت چشم تو مرا بیم گرفته کاین شوخ پریچهر، چه تصمیم گرفته
هزار عقده گشاید اراده و تصمیم پی گرفتن تصمیم اراده باید کرد
با این حال، هنوز مخالفانی برای ادغام بادن و وورتمبرگ وجود داشت. در سال ۱۹۵۶ دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان تصمیم گرفت که مردم بادن باید در یک همه‌پرسی جداگانه نظر خود را بیان کنند. با این حال، رفراندوم دوم به تعویق افتاد و دادگاه قانون اساسی فدرال در سال ۱۹۶۹ تصمیم گرفت که همه‌پرسی دیگری تا ۳۰ ژوئن ۱۹۷۰ برگزار شود. همه‌پرسی در منطقهٔ تاریخی بادن سرانجام در ۷ ژوئن ۱۹۷۰ برگزار شد و ۸۱٫۹ درصد از رأی‌دهندگان به نفع ادغام بادن و وورتمبرگ رأی دادند.
چون که ضرر وساوس و خواطر ردیه را دانستی و علاج آن را شناختی بدان که مقابل آن، خواطر محموده و افکار حسنه است که شرعا یا عقلا مستحسن باشد و آن بر شش قسم است، زیرا که یا مبدأ فعلی است از افعال حسنه و محرک آدمی است بر آن، یعنی تذکر و قصد یکی از اعمال حسنه و تصمیم بر آن یا مبدأ فعلی و عملی نیست و آن پنج قسم است:
شرکت والت دیزنی پس از ساخت موفق انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله در سال ۱۹۳۷ و کسب سود زیاد از این فیلم تصمیم به ساخت استودیویی بزرگتر و مجهزتر گرفت، به همین دلیل استودیوهایی در مجموعه‌ای با وسعت ۲۰٫۶ هکتار ایجاد کرد که ساخت و تکمیل آن در سال ۱۹۳۹ به پایان رسید.
چرا نه، گر دل سختت چو صخره صماست؛ عزیمت سفر قم نمیکنی تصمیم؟!
به عقیده او سیاستمداران و تصمیم‌گیران جهان می‌بایستی به جای خواندن کتاب‌های پلیسی و سیاسی کتاب‌های او را مطالعه کنند، زیرا خیال‌پردازی می‌تواند راه را برای عملی شدن ایده‌های انقلابی هموارتر سازد.
هیئت وزیران آلبانی در مورد قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری و ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ در واکنش به حمله سایبری با ایران قطع رابطه کرد.
[تصمیم امیر در رفتن در پی بوری تگین‌]
در قلب صبوحی بکن ای یار، تفحُص باری که خیال تو، چه تصمیم گرفته
"وی بدون مشورت با او [هادی] اقتدار خود را بر امور او [هادی] اعمال می‌کرد و به تصمیم گیری در انحصار خود ادامه داد، الخیزران در زمان پسرش هادی قدرتمندترین فرد امپراتوری باقی‌ماند. خّیزُران مانند گذشته رفتار می‌کرد، در زمان سلطنت مهدی؟ با کنترل کامل بر امور مربوط به امر و نهی، داد و ستد و حتی مرگ و زندگی به طور موثر فعالیت داشت و باعث شد؛ کلیه رعایان، مقامات، فقیهان، قاضیان، بازرگانان، بزرگان، فرمانداران و سرداران و گناهکاران در روز و مرتب از درب خانه او رفت و آمد کنن و از او شفاعت یا رحمت بخواهند یا با او مشورت کنن و او با رتق و فتق امور مسلمین اقتدار خلیفه رو با چالش رو برو کرد."