همایی

معنی کلمه همایی در لغت نامه دهخدا

همایی. [ هَُ ] ( ص نسبی ) منسوب به همای. بلندپایه. همایون. همایونی. || ( حامص ) همای بودن. بلندپروازی. آزادی و آزادگی :
جغد به دور تو همایی کند
سر که رسد پیش تو پایی کند.نظامی.
همایی. [ هَُ ] ( اِخ ) معلوم نیست که مولدش کجاست. اکثر عمر خود را در عراق گذراند. یک بار به خراسان سفر کرد. مردی کم سخن بود و این مطلع از اوست :
جانا منم ز دست فراق تو مرده ای
خون در تنم نمانده چو نار فشرده ای.
( از مجالس النفائس امیر علیشیر نوایی ص 120 از ترجمه فارسی ).
وی از معاصران نوایی و از شعرای قرن نهم هجری بوده است.
همایی. [ هَُ ] ( اِخ ) دهی است از بخش الیگودرز شهرستان بروجرد که 115 تن سکنه دارد. آب آن از قنات و چاه و محصول عمده اش غله و لبنیات و پنبه است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 6 ).
همایی. [ هَُ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای بخش ششتمد شهرستان سبزوار که تابستانی گرم و آبهایی تلخ و شور دارد. به علت دوری از مرکز شهر اغلب کمینگاه سارقان است. آبادیها در میان تپه ماهورها واقع شده است. تعداد قراء آن 23 و سکنه آن 8950 تن است. زراعت قابل ملاحظه ندارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).
همایی. [ هَُ ] ( اِخ ) ده مرکزی دهستان همایی بخش ششتمد شهرستان سبزوار دارای 357 تن سکنه. محصول عمده اش پنبه و زیره است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).
همایی. [هَُ ] ( اِخ ) دهی است از بخش کدکن شهرستان تربت حیدریه که 175 تن سکنه دارد. آب آن از قنات و محصول عمده اش غله و پنبه است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).
همایی. [ هَُ ] ( اِخ )ده کوچکی است از بخش بروجن شهرستان شهرکرد که دارای 29 تن سکنه است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10 ).

معنی کلمه همایی در فرهنگ معین

(هُ ) (حامص . ) همای بودن ، مانند هما بودن .

معنی کلمه همایی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به همای

معنی کلمه همایی در ویکی واژه

همای بودن، مانند هما بودن.

جملاتی از کاربرد کلمه همایی

وزارت دفاع روسیه در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کرد در بمبارانی که در حومهٔ رقه انجام داده است، احتمالاً ابوبکر بغدادی کشته شده است. آن بیانیه افزوده بود: «در حملهٔ جنگنده‌های روسیه به یک گردهمایی رهبران داعش که روز ۲۸ مه در حومهٔ جنوبی رقه در سوریه برگزار شده بود، ۳۰ تن از رهبران رده میانی داعش و ۳۰۰ تن از نفرات آن کشته شده‌اند.» وزارت دفاع روسیه گفته بود براساس اطلاعاتی که از مجاری مختلف بررسی شده، احتمالاً ابوبکر بغدادی در این گردهمایی حضور داشته و کشته شده است. افزون بر این رئیس کمیته دفاعی و امنیتی مجلس علیا روسیه روز جمعه ۲۳ ژوئن ۲۰۱۷ احتمال کشته شدن ابوبکر البغدادی را نزدیک به ۱۰۰ درصد دانسته بود.
وقت رفتن جسم قدسی را مسوز ای آه گرم تا نگردد ز استخوان او همایی بی‌نصیب
در ژانویهٔ ۱۹۵۶ کامو برگزاری یک گردهمایی عمومی در الجزایر را عهده‌دار شد که این گردهمایی مورد مخالفت شدید دو طرف مناقشه، جبهه تندرو فرانسویان الجزایر و مسلمانان قصبه، قرار گرفت.
بنامیزد چنان فرّخ لقایی که گویی سایۀ پرّ همایی
همت اگر پایه فزایی کند پشه بی‌بال همایی کند
اتحادیهٔ بین‌المللی پیکار خلق‌ها در ماه مه ۲۰۰۱ در زوتفن هلند و در موقعیت اولین گردهمایی بین‌المللی تأسیس شد که مشارکت‌کنندگانی به نمایندگی از سازمان‌های توده‌ای از ۴۰ کشور در آن حضور داشتند:
در ۳۰ مهر ۹۳ تجمعی در تهران و اصفهان در اعتراض به بی‌توجهی به اسیدپاشی‌ها صورت گرفت. در این گردهمایی، شماری از زنان و مردان اصفهانی حوالی ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه ۳۰ام مهرماه با تجمع در مقابل دادگستری کل استان اصفهان، شعارهای «دادستان، دادستان جواب ما را بده» و «استاندار، استاندار جواب ما را بده» سر دادند و خواستار دستگیری و مجازاتِ عواملِ اسید پاشی شدند. تجمع تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی و تجمع در اصفهان در مقابل دادگستری این شهر در خیابان نیکبخت انجام گرفت.
چه باشد عالم فانی و عرض و طول آن صائب؟ همایی دولت روی زمین در زیر پا دارد
فلک بسان همایی ست پرگشاده مقیم برانک بیضه ملکت به زیر پر گیرد
ویرانه‌ی آب و گل چون مسکن بوم آمد این عرصه کجا شاید پروازِ همایی را ؟
در عراق آمدی از ملک حجاز، ای شه خوبان با شکوه و عظمت بود تو را فر همایی
همایی بین که سایه بر تو افکند به زاغی کز کف تو جست منگر
با توجه به اتخاذ برای چگونگی برگزاری تبلیغات نامزدها در شرایط کرونا از سوی ستاد مقابله با کرونا تجمعات در فضای سر بسته ممنوع و در فضای باز الزاماً باید در هر ۸ متر مربع یک نفر حضور داشته باشد. حامیان رئیسی در این دوره از انتخابات با گردهمایی‌هایی با حضور برخی از مسئولین مانند سعید محمد، کاندیدای تأیید صلاحیت نشده از سوی شورای نگهبان برگزار شده‌است.
آن انرایت در دوبلین متولد شده و آن جا زندگی و کار می‌کند. او یک مجموعه داستان کوتاه با عنوان «هوای دیروز» دارد که در دو جلد منتشر شده. یک کتاب غیرداستانی با عنوان «بچه دار شدن» و چهار رمان در کارنامه ادبی او جای دارد. وی در سال ۲۰۰۷ با رمان «گردهمایی» برنده جایزه من بوکر و جایزه داستان ایرلند شده‌است.
نظر مهر ز افلاک مجویید که صبح استخوانی است که فیضش به همایی نرسید
مکن یاد دنیا، که اندیشهٔ ما هماییست کین استخوان برنگیرد
دربارهٔ اهداف تجمع بابیان در بدشت، افسانه نجم‌آبادی گفته‌است که به‌دنبال شدت گرفتن سرکوب بابیان، رهبران بابی در بدشت جمع شدند تا در مورد سَمت و سوی آینده آئین جدید تصمیم بگیرند. از دیدگاه جوان کول، هدف از گردهمایی بدشت آزادسازی سیدعلی‌محمد باب بود که در آن زمان در قلعه ماکو در زندان بود. ماریون وودمن هدف کنفرانس را اعلام جدایی و استقلال کامل آئین باب از اسلام دانسته‌است.