تشکل

معنی کلمه تشکل در لغت نامه دهخدا

تشکل. [ ت َ ش َک ْ ک ُ ] ( ع مص ) صورت گرفتن چیزی. ( ناظم الاطباء ). ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || بعضی از میوه پخته شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). به پختن درآمدن انگور و رسیده شدن بعض آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). نیم رس شدن انگور. ( آنندراج ).

معنی کلمه تشکل در فرهنگ معین

(تَ شَ کُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) صورت پذیرفتن ، شکل گرفتن .

معنی کلمه تشکل در فرهنگ عمید

۱. شکل پیدا کردن، صورت پذیرفتن، به صورتی درآمدن.
۲. [قدیمی] خوب صورت شدن.

معنی کلمه تشکل در فرهنگ فارسی

شکل پیداکردن، صورت پذیرفتن، خوب صورت شدن
۱-( مصدر ) صورت پذیرفتن قبول شکل و صورت کردن . ۲- نیکو صورت شدن . ۳- ( اسم ) صورت پذیری .جمع : تشکلات .

معنی کلمه تشکل در ویکی واژه

صورت پذیرفتن، شکل گرفتن.

جملاتی از کاربرد کلمه تشکل

وی یکی از علمای حامی نهضت ملی شدن صنعت نفت بود. وی در مسجد وکیل شیراز منبر می‌رفت و پس از حمایت از نهضت ملی شدن صنعت نفت، جمله معروفِ «مصدِّق، مصدَّق است» را می‌گفت که پس از آن تاریخ، به صورت ضرب‌المثل درآمد. علاوه بر این، وی برای پیروزی مصدق در نیویورک (دیدار با اعضای شورای امنیت) نیز دعا می‌کرد. به‌رغم این، پس از آنکه اختلافاتی میان مصدق و کاشانی به‌وجود آمد و بالا گرفت، سید نورالدین با وی درافتاد و این کار به اختلاف وی با سید حسام‌الدین فال‌اسیری منجر شد؛ به همین دلیل فال‌اسیری در برابر حزب برادران، تشکل حزب‌الله را تأسیس کرد . و در برابر فتوای سید نورالدین برای باز بودن مغازه‌ها و حمایت نکردن از دولت مصدق، به بستن آن‌ها و ضرورت حمایت از آن فتوا داد.
فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نهاد حرفه‌ای بین‌المللی حسابداری در جهان است. ۱۷۳ انجمن حرفه‌ای حسابداری از ۱۲۹ کشور جهان در آیفک عضویت دارند. در این انجمن‌ها در مجموع بیش از دو و نیم میلیون حسابدار شاغل در حرفه‌های حسابداری و حسابرسی بخش‌های دولتی و خصوصی سراسر جهان عضو هستند. آیفک از این حیث یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های حرفه‌ای در جهان است.
اولین اتاق‌های بازرگانی در دنیا با این تفکر و احساس نیاز تشکیل شدند که نهادی به وجود بیاورند برای گفتمان متمرکز و متشکل و سازماندهی‌شده با دولت و از این طریق فعالان بخش خصوصی بتوانند مشکلات خودشان را طرح و حل کنند، پیشنهاد دهند و موضوعات بین فعالان اقتصادی و دولت را پیگیری کنند.
هانگول یک الفبای آوایی است که متشکل از قطعات هجا است. هر قطعه متشکل از حداقل دو حرف از ۲۴ حروف هانگول، همراه با حداقل یکی از ۱۴ صامت (همخوان) و ۱۰ مصوت (واکه) است. این قطعات هجایی را می‌توان افقی از راست به چپ همچنین عمودی از بالا به پائین در ستون‌های از راست به چپ نوشت. در اصل، الفبای هانگول چندین علامت اضافه داشته‌است.
زهی رفیع جنابی که درگه عالیت سپهر را به بسیط زمین تشکل کرد
بل جوان در ملک و مزرعه پدر خود واقع در شمال لس آنجلس که یک زمین بزرگ و نظام گسیخته و متشکل از مناطقی بود که حالا معروف به بل ایر و پسیفیک پلسیدس هستند، بزرگ شد. یکی از دوستان نزدیک دوران کودکی و همراه وی در اسب سواری، ویل راجرز جونیور نام داشت، کسی که پدرش مالک یک مزرعه بزرگ درست در شمال مزرعه خانواده بل بود.
کامو در آخرین مقاله‌ای که در مورد الجزایر نوشت تلاش کرد از گونه‌ای فدراسیون متشکل از فرهنگ‌های مختلف بر مبنای مدل سوئیس برای الجزایر دفاع کند که این نیز با مخالفت شدید طرفین دعوا روبرو شد.
مسعود از فرصت به دست آمده بیشترین استفاده را کرده و به سازماندهی نیروهای مقاومت در برابر اشغال افغانستان در بیرون از درهٔ پنجشیر اقدام می‌کند. در همین راستا با ایجاد شورای نظار یکی از منظم‌ترین تشَکل‌های نظامی و چریکی در برابر اشغال شوروی و رویارویی با رژیم کمونیستی را پایه‌گذاری می‌نماید. شورای نظار در ابتدا متشکل از حزب‌ها و گروه‌های مختلف در ۹ ولایت شمالی افغانستان ایجاد می‌گردد.
نیست شکل ننگ و نادانی که شرم آید مرا این تشکل داشتن تا شرمساری داشتن
روان بر آتش و برده تعین از آتش جگر ز آهن و جسته تشکل از آهن
هر چیز که محدود بود شکل پذیرد زان جاه تو بیرون بود از حد تشکل
گاه چو آبی متشکل شود خلق رود تشنه بدو جان‌سپار
در طول ماه مارس آن سال در سراسر سامار، سرتیپ جیکوب اچ. اسمیت به سرگرد لیتلتون والر، افسر فرمانده یک گردان متشکل از ۳۱۵ تفنگدار دریایی ایالات متحده که به نیروهای اسمیت در سامار منصوب شده‌بود، دستور داد تا همه افراد بالای ده سال که «توانایی حمل سلاح در خصومت‌های واقعی دارند» را بکشند.