تشنج

معنی کلمه تشنج در لغت نامه دهخدا

تشنج. [ ت َ ش َن ْ ن ُ ] ( ع مص ) انجوغ گرفتن. ( تاج المصادر بیهقی ). درکشیدگی و ترنجیدگی پوست. یقال : تشنج جلده ؛ ای تقبض. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). کشیده شدن عضو که از حرکت انبساطی بازماند، خواه از برودت ، خواه از یبوست. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). بهم بازآمدن و کوتاه شدن عضله ها و عصب ها باشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). تقلصی است که بر عصب عارض گردد و مانع انبساط اعضاء شود. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ) ( از بحر الجواهر ) :
بود کمپیری نودساله کلان
پرتشنج روی و رنگش زعفران.مولوی.از تشنج رو چو پشت سوسمار
رفته نطق و طعم دندانها ز کار.مولوی.برف گشته موی همچون پرّ زاغ
وز تشنج روی گشته داغ داغ.مولوی.|| لرزیدن. ( فرهنگ فارسی معین ). || در فارسی معاصر بهم ریختگی ، هیجان وآشوب را گویند: بازار متشنج است. اوضاع متشنج است. اوضاع دچار تشنج شده. و رجوع به متشنج شود.

معنی کلمه تشنج در فرهنگ معین

(تَ شَ نُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - انقباضات پی درپی و غیرارادی ماهیچه ها. ۲ - در فارسی به معنای ناآرامی ، آشفتگی .

معنی کلمه تشنج در فرهنگ عمید

۱. در هم کشیده شدن، ترنجیده شدن.
۲. کشیده شدن اعضای بدن، ترنجیدگی.
۳. (پزشکی ) انقباضات غیر ارادی عضلات که ناشی از تحریکات غیرعادی مغز است و گاه باعث بیهوشی می شود.

معنی کلمه تشنج در فرهنگ فارسی

درهم کشیده شدن، ترنجیده شدن، کشیده شدن اعضای بدن
۱-( مصدر ) ترنجیده شدن در هم کشیده شدن اعضای بدن انجوغ گرفتن . ۲- لرزیدن. ۳- ( اسم ) ترنجیدگی لرزش . جمع : تشنجات .

معنی کلمه تشنج در دانشنامه عمومی

تشنج ( به انگلیسی: Convulsion ) نشانه بروز یک فعالیت نورونی همزمان، غیرطبیعی و شدید در مغز است که می تواند به صورت تغییر در وضعیت روانی، سطح هوشیاری، حرکات تونیک و کلونیک بروز یابد. این عارضه معمولاً با حمله صرع اشتباه گرفته می شود که به بروز ناگهانی نشانه ها یا علائم تشنجی در افراد مبتلا به صرع اشاره دارد. تشنج علل غیر صرعی دیگری نیز مانند هیپوگلیسمی، تب و تشنج، افت فشار خون، میگرن، ضربه مغزی دارد.
معمولاً بیمار قبل از حالت تشنج علائمی را احساس می کند که احتمال تشنج قریب الوقوع را می دهد. در مواردی بدن بیمار منقبض می شود. در صورتی که فرد دچار حمله شد بیمار را به پهلو بخوابانید تا راه تنفس او باز شود و دچار خفگی نشود. برخلاف تصور رایج نیازی به بیرون آوردن زبان از دهان نیست، چرا که فردی که دچار تشنج شده است زبانش را نخواهد خورد! و فقط در صورتی که دهان فرد دچار تشنج باز است بهتر است جهت جلوگیری از گاز زدن زبان یک تکه دستمال بین دندان ها قرار دهید. اما بایستی احتیاط کنید که مبادا انگشتان شما لای دندان های بیمار گیر کند. نگه داشتن دست و پای بیمار نیز ابداً توصیه نمی شود زیرا حرکات شدید و انقباضی ممکن است موجب دررفتگی یا شکستگی دست و پای او شود. اما اگر حمله تشنج در مجاورت آتش یا لبه پله ها رخ داده برای جلوگیری از افتادن بیمار در محل خطر، وی را با احتیاط از محل خطرناک دور کنید. در صورتی که بیمار در حالت بیهوشی قرار دارد به اجبار به او دارو ندهید، زیرا خطر آسپیراسیون و مرگ وجود دارد. معمولاً حالت بیهوشی فرد بین ۲ تا ۳ دقیقه طول می کشد. در مواقعی رنگ پریدگی، کبودی و… امکان دارد که در اغلب موارد، جای نگرانی نیست. پس از بازگشت کامل هشیاری، به وی نوشیدنی شیرین بدهید اما راجع به جزئیات حمله تشنج، به بیمار توضیح ندهید. درمان دارویی:میدازولام، فنوباربیتال، فنو تویین، دیازپام
• تب بالا
• صرع
• سکته مغزی
• قند خون پایین
• ضربه مغزی
• میگرن
• تومور مغزی
• سوء مصرف الکل
• کمبود ویتامین دی
• مصرف داروهای غیرقانونی یا مواد مخدر
• کمبود خواب
• میزان پایین سدیم خون هیپوناترمی
• خونریزی مغزی ناشی از ترومای سر
• مصرف بعضی از داروها
• افت فشار خون
پزشکان به طور کلی تشنج را به دو دسته کانونی و عمومی بر اساس محل فعالیت غیرطبیعی مغز تقسیم می کنند:
تشنج (فیلم). تشنج ( به انگلیسی: Seizure ) فیلمی از الیور استون محصول سال ۱۹۷۴ شرکت اُرایون پیکچرز است.

معنی کلمه تشنج در دانشنامه آزاد فارسی

تَشَنُّج (convulsion)
مجموعه ای از انقباضات شدید و غیرارادی ماهیچه ها، گاه همراه با بیهوشی. تشنج علل گوناگون دارد، از آن جمله است بیماری هایی مغزی مثل صرع، جراحت، تب زیاد، مسمومیت، و برق گرفتگی.

معنی کلمه تشنج در ویکی واژه

convulsione
انقباضات پی درپی و غیرارادی ماهیچه‌ها.
در فارسی به معنای ناآرامی، آشفتگی.

جملاتی از کاربرد کلمه تشنج

برخی از علائم ناشی از اختلالات متابولیک عبارتند از: لتارژی، کاهش وزن، یرقان و تشنج. این علائم بر حسب نوع بیماری، متفاوت خواهد بود.
مصرف بیش از حد و غیر پزشکی از آمفتامین می‌تواند منجر به علائم مختلفی شود اما به ندرت موجب مرگ است. شدت علائم مصرف بیش از حد با دوز افزایش می‌یابد و با میزان تحمل نسبت به دارو آمفتامین کاهش می‌یابد. شناخته شده است که افرادی که تا ۵ گرم آمفتامین در روز مصرف می‌کنند، تقریباً ۱۰۰ برابر تحمل دوز درمانی روزانه را دارند. استفاده بیش از حد مجاز و بدون تجویز پزشک می‌تواند موجب مسمومیت مرگبار با آمفتامین باشد که شامل تشنج و کما نیز می‌شود.
از تشنج رو چو پشت سوسمار رفته نطق و طعم و دندانها ز کار
درمان مسمومیت با این سم عموماً حمایتی است و شامل کنترل علائم حیاتی، کنترل مسیر تنفسی بیمار، کنترل تشنج و اسپاسم عضلانی و تنفس مکانیکی و انجام دیالیز، در مواقعی که کلیه‌ها دچار مشکل شده‌اند. مصرف خوراکی کربن فعال به‌منظور جذب سطحی سم و کاهش میزان استریکنین آزاد و فعال در بدن مناسب است. خارج کردن سم از لوله گوارش بیمار، از طریق شست‌وشوی معده با همراهی تانیک اسید و پتاسیم پرمنگنات نیز انجام می‌شود.
در ۱۸ ژوئیههٔ ۱۹۸۸م، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی طی نشستی با مسئولان آذربایجان، ارمنستان و آرتساخ به این نکته اشاره کرد که مطابق قانون اساسی اتحاد جماهیر شوروی تغییر مرزها امکانپذیر نیست و بدین ترتیب مسئلهٔ (حق تعیین سرنوشت ملت‌ها) به (تغییر مرزها) تعبیر شد. در پی این بیانیه تعدادی از مأموران امنیتی مسکو به آرتساخ فرستاده شدند ولی اوضاع منطقه همچنان متشنج بود و افزون‌بر آن حملاتی نیز از سوی باکو به مردم مناطق مرزی ارمنستان و آرتساخ صورت می‌گرفت.
عوارض جانبی شامل استفراغ، گرگرفتگی پوست، سردرد، خارش، مشکلات کلیوی و افت فشار خون است. واکنش‌های آلرژیک یا تشنج با شیوع کمتر ممکن است رخ دهد. آلرژی به پوویدون آیوداین یا حلزون صدف‌دار بیشتر از سایر آلرژی‌ها بر خطر عوارض جانبی تأثیر نمی‌گذارد. استفاده در اواخر بارداری ممکن است باعث کم‌کاری تیروئید در نوزاد شود. آیوهگزول یک ماده حاجب پرتونگاری غیریونیِ یددار بوده و از خانواده کم اسمولار است.
در نعره خناق آرد و در جلوه تشنج گر باس تو یاری ندهد کوس و علم را
مهدی آیتی در ۲۹ تیر ۱۳۹۵ گفت که «اسنادِ آرشیوی نشان می‌دهد از سال ۴۱ تا ۸۱ مجالس قبل و بعد انقلاب طرح تقسیم استان خراسان را روی میز داشتند و همیشه با تشنج سیاسی در منطقه موکول به مجلس بعدی می‌شد، اما در آن سال هماهنگی بین مجلس و دولت اصلاح‌طلب باعث شد این پروژه ملی به نتیجه برسد و یکی از مسائل توسعه‌ای استان بود.»
ترامادول داروی دیگری‌ست که در موارد نادری در مصرف همزمان با اس‌اس‌آرها منجر به بروز تشنج شده است.
یکی از شاهدان عینی به بی‌بی‌سی گفت: «در پی اعتراضات امروز عصر چندین نفر دستگیرشده بودند و گروهی از مردم در اعتراض به این دستگیری‌ها در مقابل کلانتری شهر تجمع کردند. شلیک تیر مأموران انتظامی جو را متشنج کرد که در نهایت معترضان وارد کلانتری شدند و کلانتری را به آتش کشیدند.» کمپین حقوق بشر در ایران در توییتی نوشت که «به گزارش رسانه‌های محلی دست کم سه شهروند غیرنظامی در پی شلیک مستقیم پلیس کشته شده‌اند.»
بود کمپیری نودساله کلان پر تشنج روی و رنگش زعفران
کندی زبان در جایی پیش می‌آید که دستگاه‌های تکلم انسان دچار پاره‌ای از تشنج‌ها است؛ از اینرو ادای کلمات ناگهان به مانع برخورد می‌کند و پیوسته مکثی در میان صحبت روی می‌دهد. به هنگام چنین رویدادی معمولاً انسان حرفی را که روی آن مکث ایجاد شده‌است، چندبار تکرار می‌کند.
در دوران پادشاهی شاه اسماعیل دوم بین عثمانی و ایران هرگز جنگی اتفاق نیفتاد و پیمان آماسیه همچنان پا بر جا بود اما روابط دو دولت همواره متشنج بود و صلح بیشتر به آتش‌بس شبیه بود. شاه ایران هیئت سفارت جدیدی به عثمانی ارسال نکرد. در طول پادشاهی شاه اسماعیل دوم، دولت عثمانی همواره با حالتی آماده‌باش به سپاه قزلباش نگاه می‌کرد.