تشابه
معنی کلمه تشابه در لغت نامه دهخدا

تشابه

معنی کلمه تشابه در لغت نامه دهخدا

تشابه. [ت َ ب ُ ه ْ ] ( ع مص ) بهم مانیدن. ( زوزنی ) ( دهار ) ( مجمل اللغة ). بیکدیگر مانند شدن. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). مانند شدن یقال تشابها یعنی به همدیگر مانند شدند. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). بهمدیگر مانند شدن. ( آنندراج ) ( از متن اللغة ). بیکدیگر مانند شدن به حدی که موجب اشتباه گردد. ( از اقرب الموارد ). بیکدیگر شبیه بودن. ( از المنجد ). || پوشیده شدن. ( مجمل اللغة ). || متشابه یعنی غیرمحکم شدن کار. ( از المنجد ). || نزد متکلمان اتحاد در کیفیت است که آن را مشابهت نیز گویند همچنین است در شرح مواقف و در اطول آمده است که در اصطلاح علم کلام تشابه اتحاد در اعراض است. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). و تشابه اطراف ، نزد بلغا قسمتی از تناسب است. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). و رجوع به تناسب شود.

معنی کلمه تشابه در فرهنگ معین

(تَ بُ ) (مص ل . ) به هم مانند بودن .

معنی کلمه تشابه در فرهنگ عمید

۱. به یکدیگر شبیه شدن.
۲. مانند هم بودن.

معنی کلمه تشابه در فرهنگ فارسی

به یکدیگرشبیه شدن، بهم مانندبودن، مانندهم بودن
۱- ( مصدر ) بهم مانند بودن بیکدیگر شبیه بودن . ۲ -( اسم ) همانندی . جمع : تشابهات .

معنی کلمه تشابه در دانشنامه عمومی

تشابه (هندسه). هنگامی دو شکل هندسی متشابه هستند که هم شکل باشند؛ یعنی در صورتی دو شکل هندسی را متشابه می نامیم که با استفاده از عملیاتی چون تغییر مقیاس، دوران، انتقال یا بازتاب بتوان یکی را به دیگری تبدیل کرد.
گاهی تشخیص تشابه دو شکل هندسی دشوار است؛ زیرا ممکن است نیاز به اعمال دوران، انتقال یا بازتاب محوری نیز باشد.
دو مثلث △ABC و △A′B′C′ متشابه هستند اگر و تنها اگر اندازهٔ زوایای متناظر برابر باشد:از این می توان نتیجه گرفت که ان دو مثلث همنهشت هستند اگر و تنها اگر اضلاع متناظر متناسب باشند. می توان نشان داد دو مثلث که با زوایای برابر متشابه هستند و می توان ثابت کرد که اضلاع متناظر نیز در این صورت متناسب هستند. این حالت به عنوان قضیهٔ تشابه ززز شناخته می شود. توجه شود که «ززز» تنها یک یادیار است و هر ز یه یکی از سه «زاویهٔ» مثلث اشاره دارد. با توجه به این قضیه گاهی برای ساده سازی در تعریف مثلث متشابه، انطباق زوایای متناظر دو مثلث را کافی می دانند. گزاره های زیادی هستند که شرط لازم و کافی برای تشابه دو مثلث را بیان می کنند:
• مثلث هایی که زوایای برابر داشته باشند که در هندسهٔ اقلیدسی بر همنهشت بودن تمام زوایای آن دلالت دارد. به عبارت دیگر:
• اضلاع متناظر متناسب باشند:
• نسبت دو ضلع برابر باشد و اندازهٔ زاویهٔ بین دو ضلع برابر باشد. مثلا:
هرگاه دو چند ضلعی متشابه باشند:
• زوایای متناظر برابر هستند.
• اضلاع متناظر نیز دارای تناسب مشخصی هستند.
به ازای هر n عضو اعداد طبیعی، تمام n - ضلعی های منتظم با یکدیگر متشابه اند.
چندین نوع منحنی وجود دارد که تمام نمونه های آن ها با یکدیگر متشابه هستند:
• دایره ها
• سهمی ها
• هذلولی هایی که برون مرکزی برابر دارند.
• بیضی هایی که برون مرکزی برابر دارند.
• زنجیرواره
• نمودار تابع لگاریتم برای پایه های مختلف
• نمودار تابع نمایی برای پایه های مختلف
• مارپیچ لگاریتمی ها خود متشابه هستند.
معنی کلمه تشابه در فرهنگ معین
معنی کلمه تشابه در فرهنگ عمید
معنی کلمه تشابه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه تشابه در دانشنامه عمومی

معنی کلمه تشابه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تَشَابَهَ: شبیه به هم است(منظور این است که با معانی دیگری غیر از قصد اصلی نیز می توان آن را معنی کرد ولی با کمک گرفتن از آیاتی که فقط یک معنی از آنها استنباط می شود و محکمات می باشند معنی اصلی آیات متشابه نیز آشکار می گردد مثلاً ممکن است کسی با توجه به عبارت "ی...
معنی تَشَابَهَ عَلی: مشتبه شده بر
ریشه کلمه:
شبه (۱۲ بار)

معنی کلمه تشابه در ویکی واژه

به هم مانند بودن.

جملاتی از کاربرد کلمه تشابه

و اما متشابه الاجزا دو متناسب الاعضاء آنست که من در این دو بیت گفته ام که هر دو را یکسان بتوان خواند و بدین نسق شعر:
متشابه ترا شده محکم کرده بر محکمش معوّل کم
ث - نقاشی اگر شامل صور طبیعی یا غیرطبیعی نزدیک باشد، هنرمند باید عمداً آن‌ها را ویران کند به‌طوری که غیرقابل تشابه به طبیعت عادی باشد تا عوامل هنری کاملاً و بدون انگل جلوه‌گر شوند.
کارخانه محل کلاس‌های متشابه داخل کد که اشیاء از آنها ساخته می‌شوند می‌باشد. هدف پیاده‌سازی الگو جداسازی ساخت اشیاء از استفاده‎ آنها و ساخت خانواده‌هایی از اشیاء مرتبط بدون نیاز به وابستگی به نوع کلاس آن‌هاست.
سبب این است، کز بصیرت کم متشابه نداند از محکم
عده‌ای معتقدند که فرانسیس دریک موجود در بازی‌های این مجموعه، ربطی به فرانسیس دریک واقعی که یک سیاح و دزد دریایی بود ندارد و تنها یک تشابه اسمی است. اما عده‌ای دیگر می‌گویند که حتی نام نیتن دریک هم از روی فرانسیس دریک واقعی گرفته شده‌است. فرانسیس دریک تا به حال در اقبال دریک و فریب دریک حضور داشته‌است.
اُرکید تحت نظارت سازمانی به همین نام ارائه می‌شود، لیکن تحت مالکیت هیچ مؤسسه یا پایگاه اطلاعاتی نیست و عضویت در آن برای همگان آزاد و رایگان است. اُرکید برای حل مشکل تشابه اسامی پژوهشگران، مشارکت‌کنندگان و نویسندگان از سال ۲۰۱۲ میلادی شروع به کار کرد.
آپسو پادشاهی بد است، به همان بدی انلیل و حتی بدتر. این دو شخصیت نماد نظمی هستند که باید از سر راه برداشته شود. تشابهات این دو نفر یادآور میزان بد بودن انلیل است و در انوما الیش این موضوع سبب افزایش مشروعیتِ به قدرت رسیدن مردوک است. از طرفی دیگر، این موضوع می‌تواند به هنگام خواندن آترا-هاسیس، بینامتنیِ معکوس ایجاد کند. زمانی که انلیل از هیاهوی بشریت شکایت می‌کند و به سبب ایجاد ویرانی محکوم می‌شود، دنیای جدید مردوک و رویدادهای انوما الیش و نیز خروج انلیل از صحنه را به خواننده یادآوری می‌کند.
به عقیده برخی از کارشناسان به دلایلی همچون قرارگرفتن زیارتگاه بر فراز کوه، نزدیکی به چشمه، ویژگی‌های معماری سنگی، اختصاص زیارت آن به زنان در برخی دوره‌ها، کاربرد واژه بانو و شهربانو برای ایزدبانوی آناهید و تشابه افسانه بی‌بی شهربانو با داستان زیارتگاه زرتشتی «بانوی پارس» در یزد، این بنا در اصل از نیایشگاه‌های آناهید، الهه آب‌ها و باروری و از پرستشگاه‌های زرتشتیان پیش از اسلام بوده‌است.
تشابه نام فریغون با فریدون و گفتار نویسندهٔ حدودالعالم مایهٔ آن شده که برخی از خاورشناسان گفته‌اند اگر پیوندی میان فریغونیان و خوارزمیان در کار باشد، می‌توان سلسلهٔ نسب آنها را به فریدون پیشدادی یا سیاووش کیانی رساند (مینورسکی. ۱۷۴).
«اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ» عن عون بن عبد اللَّه قال: قالوا یا رسول اللَّه لو حدّثتنا، فنزلت: «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ». و القرآن احسن الحدیث لکونه صدقا کلّه. و قیل: احسن الحدیث لفصاحته و اعجازه. و قیل: لانه اکمل الکتب و اکثرها احکاما. «کِتاباً مُتَشابِهاً» یشبه بعضه بعضا فی الحقّ و الحسن و البیان و الصدق و یصدّق بعضه بعضا لیس فیه تناقض و لا اختلاف. و قیل: «متشابها» یشبه اللّفظ اللّفظ و المعنی المعنی غیر مختلفین.
فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ بر پی آن متشابه ایستاده‌اند از این کتاب «ابتغاء الفتنة» جستن شور دل را و آشفتگی دین را، وَ ابْتِغاءَ تَأْوِیلِهِ و جستن تأویل آن، که تا حقیقت مراد خدای از آن چیز بدانند وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ و نداند تأویل آن مگر خدای وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ، یَقُولُونَ و تمام دانشان که در علم پای بر استواری دادند می‌گویند آمَنَّا بِهِ بگرویدیم بآنچ خدای فرو فرستاد کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا همه از نزدیک خدای ماست... وَ ما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ (۷) و حق در نیابد و پند نپذیرد مگر خداوندان مغز.
متشابه بخوان در او ماویز وز خیالات بیهده بگریز
برخی منابع به تشابهات داستانی بین این فیلم و رؤیای زندگی عمو اسکروج اشاره کرده‌اند.
او همچنین در دانشگاه کلمبیا استاد پیوسته زیست‌شناسی (۹۴–۱۸۹۱)، جانورشناسی بی مهرگان (۱۸۹۷–۱۸۹۷) و استاد جانورشناسی (از سال ۱۸۹۷) بود. ویلسون به عنوان اولین زیست‌شناس سلولی در آمریکا شناخته شده‌است. در سال ۱۸۹۸ او از تشابه در جنین برای توصیف روابط فیلوژنتیک استفاده کرد. وی با مشاهده شکاف مارپیچی در صدف‌ها، کرم‌های پهن و آنلئیدها نتیجه گرفت که اندامهای مشابه از همان گروه سلولها هستند و به این نتیجه رسیدند که تمام این ارگانیسم‌ها باید یک جد مشترک داشته باشند. وی در سال ۱۹۰۲ به عنوان عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا انتخاب شد.
دو سالک متشابه سلوک را در عشق یکی ز وصل بشارت یکی ز هجران داد
قوله تعالی. مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ دو قسم عظیم است از اقسام قرآن: یکی ظاهر روشن، یکی غامض مشکل، آن ظاهر، جلال شریعت راست، و این مشکل جمال حقیقت راست، آن ظاهر بآنست تا عامه خلق بدریافت آن و عمل بدان بناز و نعمت رسند. و این مشکل بآنست تا خواص خلق بتسلیم آن و اقرار بآن براز ولی نعمت رسند. و از آنجا که نعمت و ناز است تا آنجا که انس و راز است بسا نشیب و فراز است، و از عزت آن حال و شرف آن کار پرده غموض و تشابه از آن برنگرفت، تا هر نامحرمی درین کوی قدم ننهد، که نه هر کسی شایسته دانستن اسرار ملوک بود.
(فعل اثر فاعل است اندر مفعول و فعل از فاعل بر اندازه فعل پذیر آید. و مفعولات اندر عالم از پدید آمدن نبات و حیوان ظاهر است، هر چند که عالم به ترکیب اجسام خویش اندر مکان های آن نیز خود مفعول است. از بهر آنکه نبات و حیوان بر مثال دو مرکب اند، هر یکی از دو جوهر: یکی جوهر جسم و دیگر جوهر نفس- چو ترکیب انگشتری از سیم و نگین- و عالم به جملگی خویش بر مثال مرکبی است از چهار جوهر طبایع، و هر چند که هر یکی از این اجسام عالم- اعنی خاک و آب و هوا و آتش- اندر ذات خویش به اجزای متشابه خویش مرکب اند، ترکیب اندر چیزی که از جواهر مختلف مرکب باشد ظاهرتر باشد. پس وجود این مرکب نخستین که جواهر مختلف اندر ترکیب او ظاهر است و آن عالم است، بر مرکب خویش دلیلی ظاهر است. و وجود این دو مرکب کز او یکی نبات و یکی حیوان است، از این دو جوهر کز او یکی جسم است و دیگر نفس است، و نفس اندر این دو مفعول جزوی به رویی فاعل است و به رویی مفعول است، دلیل است برآنکه نفس نیز مفعول است و مر فاعل او را فعل اندر چیزی ثابت العین نیست، بل که فعل او ابداع است، اعنی پدید آوردن این دو چیز نه از چیزی. و وجود این مرکب که نبات است به ذات خویش به تعلیق نفس نباتی اندر طبایع و وجود این مرکب که حیوان است به ذات خویش به تعلیق نفس حسی اندر طبایع و ظهور هر نوعی از انواع این دو جنس مرکب به اتحاد این دو جوهر کز او یکی جسم است و دیگر نفس است اندر ایشان و عدم این دو مرکب چو این اتحاد اجتماع مر این جوهران را نباشد، دلیل است بر وجود این مرکب نخستین که عالم است به ذات خویش چو طبایع اندر او بدین ترکیب که هستند بر یکدیگر متعلق باشند، و بر عدم این مرکب نخستین چو مر این جواهر را از این ترتیب نباشد.)
مشخص نیست که آیا این متن از مسیح شناسی فرزندخواندگی یا تجسم مثالی مسیح حمایت میکند، اما بر اساس تشابهات ادبی آن با رساله دوم شیث بزرگ ، ممکن است به خوبی مورد دومی باشد.