تزین

معنی کلمه تزین در لغت نامه دهخدا

تزین. [ ت َ زَی ْ ی ُ ]( ع مص ) آراسته شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). خویشتن را بیاراستن. ( زوزنی ). خویشتن را برآراستن. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( از مجمل اللغة ). نیک و آراسته شدن.( از متن اللغة ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ): تزین اصلها و تصون فرعها. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 299 ).

معنی کلمه تزین در فرهنگ معین

(تَ زَ یُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) آراسته شدن ، زینت یافتن .

معنی کلمه تزین در فرهنگ عمید

آراسته شدن، زینت یافتن.

معنی کلمه تزین در فرهنگ فارسی

۱-( مصدر ) آراسته شدن زینت یافتن. ۲- ( اسم ) آراستگی . ۳- خود آرایی . جمع تزینات .

معنی کلمه تزین در ویکی واژه

آراسته شدن، زینت یافتن.

جملاتی از کاربرد کلمه تزین

در سال ۱۸۴۸، با تحریک افکار ملی‌گرایانه ماتزینی، گیسلانزونی چندین روزنامه جمهوری‌خواه را در میلان تأسیس کرد اما در نهایت مجبور شد به سوئیس پناهنده شود. هنگام سفر به رم، جایی که می‌خواست در حالی که برای کمک به دفاع از جمهوری نوپا به رم سفر کرده بود، گیسلانزونی توسط فرانسوی‌ها دستگیر و برای مدت کوتاهی در جزیره کرس بازداشت شد.
نبودش آن تزین عرش اعظم ز نعلینت نمیشد گر مزین
یک ابرمکعب واحد چندبعدی، یک سطح محدب از نقاط با دگرگونی‌های علامت در مختصات کارتزین است
شیخ الاسلام گفت:که بوعبداللّه با کو گفت، بو طبیب فرخان گفت، کی جنید گفت، که سری گفت: بدایة المعرفة تجرید النفس للتقرید الحق و هم وی گفت: من تزین للناس بما لیس فیه، سقط عن عین اللّه عز و جل،
پالی آثار ویلیام شکسپیر و ویکتور هوگو اشعار فرانسوی و یونانی را به ایتالیایی ترجمه کرد. تالار ادبی او روشنفکران آن زمان از جمله اوگو فسکولو، لرد بایرون، آلساندرو مانزونی، آندریاس کالوس، آلفونس دو لامارتین، جووانی باتیستا نیکولینی، جوزپه ماتزینی و فیرمین دیدوت را به خود جذب کرد.
قال ابو عبداللّه الدینوری لبعض اصحابه: لا تعجبک التزین من هذه اللبسة الظاهرة علیهم، فما زینوا الظواهر الا ان خربوا البواطن.
فان الارض اخضرت بنور و قال الله للعاری تزین
وکل تزین بالمرء زین وازینه التجمل بالعفاف
پس از پایان قراردادش با سمپدوریا در ۲۰۱۱، کاسانو به آ.ث. میلان پیوست. با این حال به دلیل نارضایتی از فروش بازیکنان کلیدی میلان، به ویژه زلاتان ابراهیموویچ و تیاگو سیلوا، وی در پایان فصل از میلان درخواست انتقال کرد. در ۲۱ اوت ۲۰۱۲ میلان با پرداخت ۷ میلیون یورو بر سر تبادل کاسانو و جامپائولو پاتزینی با اینتر توافق کرد و در روز بعد این بازیکن رسماً به اینتر پیوست.
بر مردان همچنانست که حق مردان بر زنان. بر هر دو واجب است که یکدیگر را چندانک خویشتن را پاک دارند، و خوش دارند، و خوش زندگی کنند، و عشرت و صحبت راساخته باشند. قال ابن عباس رض انی لاحبّ ان اتزیّن للمرأة کما احب ان تتزین لی لان اللَّه تعالی یقول وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ همانست که جای دیگر گفت: عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ. و مصطفی ع گفت‌ «خیرکم خیرکم لاهله».
معماری نئوگوتیک (گوتیک ویکتوریایی، احیای گوتیک)، یک جنبش معماری است که در اواخر سال‌های ۱۷۴۰ میلادی در انگستان به وجود آمد. محبوبیت این سبک در اوایل قرن نوزدهم افزایش یافت در آن زمان بسیاری از ستایندگان تحصیل کرده سبک نئوگوتیک بر خلاف پیروی از سبک نئوکلاسیک رایج در آن زمان به دنبال احیای سبک گوتیک قرون وسطایی رفتند. نئوگوتیک ویژگی‌های خاصی را از سبک گوتیک اصلی مانند الگوهای تزینی، گلدسته‌ها، لبه‌های ترینی و پنجره‌های نوک تیز به ارث می‌برد.
و فی الایة تحلیل لبس الذهب و الحریر للنساء و ذم تزین الرجال بزینة النساء و الحلیة ما یتحلی به الانسان و سمی اللَّه عز و جل اللؤلؤ فی موضعین من القرآن حلیة و یقال حلیة و حلی و جمع الحلیة حلی و جمع الحلی حلی.
العشق یقول لی تزین الزینه عندنا تیقن
شاهنشین شمالی برای زمستان بسیار مناسب می‌باشد. دو ستون جلوی این شاه‌نشین از سنگ یکپارچه معروف به گندمک می‌باشد که بر روی آن تزینات گل شاه عباسی نقش بسته‌است. در این شاه‌نشین که نمای بسیار زیبایی دارد یک نیم کاسهٔ مقرنس رو به حیاط وجود دارد و زیر آن بخاری قرار دارد و قسم دوال زیر سقف با مقرنس تزیین شده و سقف کاذب آن چوبی بوده‌است. اتاقهای شمالی کاملاً قرینهٔ قسمت جنوبی می‌باشد.
نظریه‌های گالیله‌ای و کارتزین دربارهٔ فضا، ماده و حرکت از بنیان‌های انقلاب علمی هستند که با انتشار مبادی ریاضیات نیوتن در سال ۱۶۸۷به اوج رسید. نیوتن به کمک نظریه‌هایش دربارهٔ فضا و زمان توانست حرکت اجسام را توضیح دهد. اگرچه نظریه وی به عنوان تاثیرگذارترین در فیزیک شناخته می‌شود، در واقع برآمده از ایده‌های پیشینیان او در همان مورد بود.
و گفت: نافع‌ترین اخلاص آن بود که دور کند از تو ریا و تصنع و تزین.
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا ای ان الحیاة الدنیا و ما صلة ای الحیاة القربی فی الدار الاولی، لَعِبٌ، ای عبث و باطل لا حاصل له، وَ لَهْوٌ، ای فرح ینقضی لا بقاء له، وَ زِینَةٌ، هو ان تتزین المرء فیها بما لا یحبه اللَّه و لا یرضاه، وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ، هو ان تفاخر الرجل جاره و قرینه، وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ، ای مباهاة بکثرة المال و الولد.
ساخت کاخ ال اسکوریال در سال ۱۵۶۳ آغاز و در سال ۱۵۸۴ به پایان رسید. تزینات داخلی این قصر مورد توجه بسیاری از هنرمندان در دوره رنسانس و باروک در این کاخ موجود است. در حال حاضر این مجموعه به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گيرد. این موزه در ۴۵ کیومتری شمال غرب مادرید قرار گرفته است. این کاخ محل استقرار پادشاهان اسپانیا در فصل گرم سال بوده‌است. ال اسکوریال به دستور پادشاه فیلیپه دوم در مادرید ساخته شد و در سال ۱۹۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این کاخ توسط معمار خوان باتیسا د تلدو و دستیارش خوان داررا طراحی شده‌است. ال اسکوریال بر روی دامنه ای به نام گرونه گوادارا ما سیرا واقع شده‌است.