تروک
معنی کلمه تروک در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه تروک
متروک شده رحم و پرستاری و انفاق بسیار فراوان شده شیادی و زراق
من ساختهام قصه مجنون متروک تو کردهای افسانه لیلی منسوخ
آسیابهای آبی طلاآباد مربوط به اواخر دوره صفوی است و در شهرستان کاشمر، بخش مرکزی، روستای قوژد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۱۸۲ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. این آسیابها تا چند سال پیش فعال بودهاست و در اثر خشکسالی سالهای اخیر متروک ماندهاند.[نیازمند منبع]
«وَ یَجْعَلُونَ لِلَّهِ ما یَکْرَهُونَ» ای یجعلون للَّه البنات اللّاتی یکرهونهنّ، «وَ تَصِفُ أَلْسِنَتُهُمُ الْکَذِبَ» ای و تقول السنتهم الکذب، «أَنَّ لَهُمُ الْحُسْنی» ای البنین. و قیل الحسنی الجنّة، و محلّ ان نصب بدل من الکذب، ای یقولون انّ لنا الجنّة ان کان البعث حقّا. زجّاج گفت: معنی آیت آنست که ایشان با فعل قبیح و گفتار بیهوده که گفتند: لنا البنون و للَّه البنات، همی طمع بهشت دارند و میگویند: انّ لنا عند اللَّه الجزاء الاحسن یعنی الجنّة، ربّ العالمین گفت: «لا» ای لیس الامر کما وصفوا، «جَرَمَ أَنَّ لَهُمُ النَّارَ» ای حقّ لهم النّار و وجبت. و قیل کسبت قولهم، «أَنَّ لَهُمُ النَّارَ وَ أَنَّهُمْ مُفْرَطُونَ» ای متروکون فی النّار منسیون.
أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ او لم یسافروا هؤلاء الکفار فی ارض اللَّه فَیَنْظُرُوا الی آثار من قبلهم من الامم، فیعتبروا. و قیل معنی ینظروا یتعرفوا، کقوله: فَلْیَنْظُرْ أَیُّها أَزْکی طَعاماً. و قیل معناه فیعلموا کقوله:وْمَ یَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ یَداهُ و انّما امرهم بالمسیر فی الارض لمشاهدة آثار المهلکین قبلهم لمّا عصوا لیزول عنهم الشکّ، عن صدق ما یخبر عنهم، و الکلام عند قوله مِنْ قَبْلِهِمْ تامّ ثم استأنف الخبر عن صفاتهم فقال: کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً ای الامم الماضیة کانوا اشدّ قوة من قریش وَ أَثارُوا الْأَرْضَ، ای قلبوا وجه الارض لاستنباط المیاه و استخراج المعادن و القاء البذور فیها للزّراعة، و الاثارة تحریک الشیء حتی یرتفع ترا به وَ عَمَرُوها أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوها فیه ثلاثة اوجه: احدها من العمر، ای یقواهم فیها اکثر من بقاء هؤلاء، و التقدیر: عمروا فیها و الثانی من العمری، ای سکنوا فیها، کقوله: وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِیها، ای استسکنکم و الثالث من العمارة، ای عمروا الارضین بالغراس و الزّراعة. و انّما قال ذلک لانّه لم یکن لاهل مکة حرث و زرع. وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ فلم یؤمنوا فاهلکهم اللَّه، فَما کانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ، للظلم ثلاثة اوجه: وضع الشّیء فی غیر موضعه، و اخذ الشیء قبل وقته، و النقصان. و قوله: فَما کانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ اجتمع فیه المعانی الثلاثة، ای لم یأخذهم قبل وقت اخذهم و لا ینقص عنهم شیئا ممّا قدّر من ارزاقهم و لا وضع العذاب فی غیر موضعه، وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ بایرادها موارد الهلاک. ثم کان معطوف علی خبر متروک، ای جاءتهم رسلهم فکذّبوهم و امهلوا.
وَ تَرَی الْمَلائِکَةَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ ای محیطین بالعرش محدقین بحفافیه، ای جانبیه و ذلک بعد ان احیاهم اللَّه. تقول: حفّوا بی و احفّوا بی، ای احاطوا بی. و قیل: الحافّ بالشیء الملازم له. یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ تلذّذا لا تعبّدا لانّ التکلیف متروک فی ذلک الیوم. وَ قُضِیَ بَیْنَهُمْ یعنی بین اهل الجنّة و النّار، «بالحقّ» ای بالعدل، فاستقرّ فی الجنة اهل الجنة و اهل النار فی النار. وَ قِیلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ تأویل هذا الکلام ان اللَّه عز و جل لا یندم علی امر قد قضاه و لا یتردّد فی حکم امضاه، کقوله: وَ لا یَخافُ عُقْباها، مجاز قوله: قِیلَ ای قال اللَّه: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ. و قال الزجاج: ان اللَّه ابتدأ خلق الاشیاء بالحمد فقال: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ، کذلک ختم بالحمد فقال لمّا استقرّ اهل الجنة فی الجنة و اهل النار فی النار: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ».
آوه شهری است در بخش مرکزی که در جنوب شهرستان ساوه در استان مرکزی ایران قرار دارد.طبق برخی روایات این شهر پس از حملهٔ مغول به ایران متروک گشت.
هر یک از قابها و مجموعه کوبهها را گاهی «باتری» یا به طرز گیج کننده ای «تمبر» مینامند و آسیابها را گاهی بر اساس تعداد تمبرهایشان دستهبندی میکنند، یعنی یک «آسیاب ۱۰ تمبر» ۱۰ مجموعه دارد. آنها معمولاً به صورت خطی چیده میشوند، اما وقتی یک آسیاب بزرگ میشود، ممکن است به جای گسترش خط یک خط جدید ساخته شود. مکانهای آسیاب متروک (همانطور که تاریخ دانان صنعتی مستند کردهاند) معمولاً دارای ردیفهای خطی از مجموعه پیها به عنوان برجستهترین ویژگی قابل مشاهده هستند، زیرا ارتفاع دستگاه میتواند بیش از ۲۰ فوت باشد و به پیهای بزرگ نیاز دارد. تمبرها معمولاً در مجموعههای پنج تایی چیده میشوند.
کودک ۱۲ سالهای آرزو دارد که پول کافی برای درمانِ مادربزرگِ بیمار خود داشته باشد. در یک خانهٔ متروک و جنزده، صاحب اسرارآمیز آن، به پسرک وعده میدهد که یکی از آرزوهایش را برآورده کند: «اعجاز پولسازی». کودک از آن پس، به هرچیز دست میزند، مبدل به طلا میشود؛ اما خیلی زود درمییابد که این تواناییاش، بیش از آنکه موهبت باشد، طلسمی دردسرآفرین است.
در طول دههٔ ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم علاقهٔ عمومی به سوسیالیسم لیبرترین در کشورهای غربی افزایش یافت. آنارشیسم در جنبش پادفرهنگ در دههٔ ۶۰ مؤثر بود و آنارشیستها فعالانه در اعتراضات ۱۹۶۸ که شامل خیزشهای دانشجویی و کارگری میشد شرکت داشتند. در سال ۱۹۶۸ بینالملل فدراسیونهای آنارشیستی در کارارا تأسیس شد. بحران مسکن و کار در اکثر کشورهای اروپای غربی به شکلگیری کمونها و جنبشهای تصرف (از جمله در بارسلونا، اسپانیا) انجامید. در دانمارک عدهای با تصرف یک مرکز نظامی متروکه فریتاون کریستیانا را به عنوان پناهگاهی خودگردان در کپنهاگ مرکزی بنیان گذاشتند.
تتروکسید اسمیوم بسیار سمی است. غبار اوسمیوم در هوا حتی به میزان کم 7-10 گرم بر متر مکعب باعث گرفتگی ریه و آسیب به پوست و چشم میشود.
وَ لَوْ تری شِئْنا لَآتَیْنا کُلَّ نَفْسٍ فی الدّنیا هُداها ای رشدها و توفیقها للایمان و ما یهتدون به الی النجاة. و قیل: لارشدنا کل نفس الی طریق الجنّة، وَ لکِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی ای سبق و عدی و وجب القول منّی، لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ ای من کفرة الجن و الانس و ذلک قوله لابلیس: لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکَ وَ مِمَّنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعِینَ. و قیل سبق الحکم منّی بادخال اهل الجنّة الجنّة و اهل النّار النّار. ثمّ یقال لاهل النّار: فَذُوقُوا بِما نَسِیتُمْ قال مقاتل اذا دخلوا النار قال لهم الخزنة: فَذُوقُوا بِما نَسِیتُمْ یعنی فذوقوا العذاب بما ترکتم، لِقاءَ یَوْمِکُمْ هذا فلم تعملوا له. و قیل: ترکتم الایمان به فی الدّنیا، إِنَّا نَسِیناکُمْ ترکناکم فی النّار، و قوله عزّ و جلّ: فَنَسِیَ ای ترک الطاعة، و قوله: نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ ای ترکوهم فترکهم و النسی المنسیّ، الشیء الملقی المتروک، وَ ذُوقُوا عَذابَ الْخُلْدِ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ من الکفر و تکذیب الرسل. و عن کعب الحبر قال: اذا کان یوم القیامة تقوم الملائکة فیشفعون ثم یقوم الانبیاء فیشفعون، ثم یقوم الشهداء فیشفعون ثم یقوم المؤمنون فیشفعون، حتی اذا انصرمت الشفاعة کلها خرجت الرّحمة فتشفع حتی لا یبقی فی النار احد یعبأ اللَّه به شیئا ثم یعظم اهلها ثم یؤمر بالباب فیقبض علیهم فلا یدخل فیها روح و لا یخرج منها غم ابدا.
اتوبان کودک نام نخستین شهربازی شهر تهران در محله امیریه بود که در حال حاضر به شکل زمین متروکه رها شدهاست. اطلاعات دقیقی از سال افتتاح این شهربازی در دستری نیست. طبق منابع موجود در آن سالها در حاشیه خیابان در حوالی باغ قدیم امیریه باغ نایبالسلطنه ناصرالدینشاه بود که بعد از مرگش به شهرداری داده شده٫ و نهایتاً تبدیل به این شهربازی شده.
پس از وی سینا تروکس نامدار به جای پسر عم بشد شهریار
مسابقات مارپیچ معمولاً در فضاهای محصور با ابعاد مناسب همانند پارکینگهای بلا استفاده بزرگ یا باند فرودگاههای متروک برگزار میگردد. معمولاً برای هر مسابقه مسیر جدیدی طراحی میشود که با مسیر مسابقات قبلی متفاوت است. به همین دلیل لازم است که رانندگان قبل از هر مسابقه با مسیر آشنا شوند؛ و در اغلب موارد رانندگان قبل از مسابقه مسیر رایک بار به صورت دور مارشال یا حتی پیاده میپیمایند و استراتژی خود را برای عبور از مسیر مشخص مینمایند.
رسوم فضل نگردد به عهد او متروک طریق جود نماند به وقت او مطموس
آتا نام رایجی است که به استخوانها و بقایای یک جنین ۱۵سانتیمتری داده شدهاست. آتا در سال ۲۰۰۳ در یک شهر متروکه در صحرای آتاکاما در شیلی یافت شد. تجزیه و تحلیل دیانای این جنین نارس، در سال ۲۰۱۸ انجام شد و جهشها و اختلالاتی غیرمعمول و مرتبط با کوتولگی و اسکولیوز شناسایی شد اما این یافتهها بعداً مورد مناقشه قرار گرفتند. این بقایا توسط «اسکار مونوز» پیدا شده بود و وی آنها را به فروش رساند. مالک کنونی آتا، تاجری اسپانیایی بهنام «رامون ناویا اوسوریو» است.
همچنین به نام نیشهای موردور نیز خوانده میشوند. دو برج که در دو طرف دروازهٔ سیاه موردودر قرار دارند که هرکدام نام مخصوص خود را دارند؛ کارچاست و نارچاست. این برجها توسط مردان گاندور پس از شکست سائورون در دوران دوم ساخته شدند تا برای نگهبانی از ورودی موردور استفاده شوند ولی بعدها در دوران سوم توسط سائورون تسخیر شدند. برجها حدود سال ۱۹۴۴ پس از شکست اوندوهر از ارابهسواران متروک و رها شدند ولی به نظر میرسد قبل از آن در آنجا نگهبانانی وجود داشتهاست.