ترغیب

ترغیب

معنی کلمه ترغیب در لغت نامه دهخدا

ترغیب. [ ت َ ] ( ع مص ) راغب گردانیدن و رغبت نمودن. ( تاج المصادر بیهقی ). رغبت نمودن. ( زوزنی ). خواهانی نمودن. ( دهار ). راغب کردن کسی را و خواهان گردانیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). در رغبت و خواهش انداختن کسی را. ( آنندراج ). برانگیختگی و تحریض و تحریک و اغوا. ( ناظم الاطباء ). || اعطای چیزی به کسی که خواهان آن است. ( از المنجد ).

معنی کلمه ترغیب در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) به رغبت آوردن ، خواهان کردن .

معنی کلمه ترغیب در فرهنگ عمید

راغب کردن، به رغبت آوردن، خواهان کردن.

معنی کلمه ترغیب در فرهنگ فارسی

راغب کردن، برغبت در آوردن، خواهان کردن
( مصدر ) ۱- خواهان کردن گراینده کردن راغب کردن برغبت آوردن . ۲- ( اسم ) گرایندگی راغبی . جمع : ترغیبات .

معنی کلمه ترغیب در فرهنگستان زبان و ادب

{persuasion} [روان شناسی] تلاش برای تغییر دادن رفتارها یا باورهای یک فرد نسبت به یک موضوع یا مفهوم یا فردی دیگر

معنی کلمه ترغیب در دانشنامه عمومی

ترغیب (رمان). ترغیب ( انگلیسی: Persuasion ) رمانی از جین آستن است که در سال ۱۸۱۸ ( عملاً در دسامبر ۱۸۱۷ ) و پس از مرگ او به همراه رمان نورثنگر ابی، منتشر شد. اما جین آستن آن را در سال های ۱۸۱۵ و ۱۸۱۶ نوشته بود. این آخرین رمان جین آستین نیز سرشار است از طنز، نکته بینی و نگاه هوشمندانه به رفتار آدم ها. اما غیر از این ها، که از ویژگی همهٔ رمان های جین آستین به شمار می روند، تفاوتی میان ترغیب و رمان های دیگر او به چشم می خورد، و آن لحن بدبینانه تر این رمان است.
داستان این کتاب در مورد آن الیوت، یک زن ۲۷ سالهٔ انگلیسی است که خانواده اش به خاطر بدهی تصمیم به نقل مکان به مکان کم خرج تری دارند. در همین حین، جنگ نیز پایان می یابد. آن ها خانه خود را به یک فرد از خانواده آدمیرال و همسرش اجاره می دهند.
این رمان توسط رضا رضایی به فارسی برگردانده شده و نشر نی آن را منتشر کرده است.
• اقناع محصول انگلیس ۱۹۹۵
• ترغیب محصول آمریکا ۲۰۲۲
ترغیب (فیلم ۲۰۲۲). ترغیب ( انگلیسی: Persuasion ) یک فیلم درام آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی کری کرانل است که بر اساس فیلمنامه ای از رانالد بس و آلیس ویکتوریا وینسلو ساخته شده است. فیلم نامهٔ این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشتهٔ جین آستن ساخته شده و داکوتا جانسون، کوسمو جارویس، نیکی آموکا - برد، میا مک کنا - بروس، ریچارد ئی. گرانت و هنری گلدینگ بازیگران این فیلم هستند.
این فیلم در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۲ از طریق نتفلیکس منتشر شد.
• داکوتا جانسون در نقش آن الیوت
• کوسمو جارویس در نقش کاپیتان فردریک ونتورث
• هنری گلدینگ در نقش آقای ویلیام الیوت
• نیکی آموکا - برد در نقش لیدی راسل
• میا مک کنا - بروس در نقش مری الیوت
• ریچارد ئی. گرانت در نقش سر والتر الیوت
• بن بیلی در نقش چارلز ماسگروو
• نیا تاول در نقش لوئیزا ماسگروو
• ایزوکا هویل در نقش هنریتا ماسگروو
• یولاندا کتل در نقش الیزابت الیوت
• ادوارد بلومل در نقش کاپیتان هارویل
• افولابی آلی در نقش کاپیتان بنویک
• جنی رینزفورد در نقش خانم هارویل
• لیدیا رز بیولی در نقش خانم پنه لوپه کلی
در آوریل ۲۰۲۱ اعلام شد که داکوتا جانسون به بازیگران این فیلم ملحق شده است. همچنین اعلام شد کارگردانی آن بر عهدهٔ کری کرانل است که از فیلم نامه ای از ران باس و آلیس ویکتوریا وینسلو، بر اساس رمانی به همین نام از جین آستن ساخته شده است، و نتفلیکس قرار است این فیلم را توزیع کند. در می ۲۰۲۱، هنری گلدینگ، کوسمو جارویس، سوکی واترهاوس، ریچارد ئی. گرانت، نیکی آموکا - برد، بن بیلی اسمیت، ایزوکا هویل، میا مک کنا بروس و نیا تاول به گروه بازیگران فیلم پیوستند. در ژوئن ۲۰۲۱، ادوارد بلومل، لیدیا رز بیولی و یولاندا کتل به بازیگران فیلم پیوستند.
مراحل تصویربرداری اصلی این پروژه در می ۲۰۲۱ آغاز شد.
این فیلم در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۲ از طریق نتفلیکس به نمایش درآمد.
ترغیب در وبگاه نقد و بررسی راتن تومیتوز بر اساس نظر ۱۰۰ منتقد امتیاز %۳۱ و نمرهٔ ۵٫۲/۱۰ را کسب کرده است. این فیلم در متاکریتیک بر اساس نظر ۳۳ منتقد، میانگین امتیاز ۴۳ از ۱۰۰ را دارد که نشان گر «نقدهای مختلط یا متوسط» است.

معنی کلمه ترغیب در ویکی واژه

به رغبت آوردن، خواهان کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه ترغیب

آسیه دختر مزاحم (عربی: آسِيَة بنت مُزاحِم) نامی است که منابع اسلامی به زن بی‌نام فرعون در قرآن داده‌اند. منابع اسلامی او را یکی از چهار زن برگزیده می‌دانند. واژهٔ آسیه در لغت به معنی شفادهنده است اما در قرآن نیامده و از وی با عنوان زن فرعون یاد شده است. بر اساس قرآن هنگامی که خاندان فرعون، موسی را از آب گرفتند همسر فرعون او را به زنده نگاه داشتن موسی ترغیب کرد. در باور مسلمانان، آسیه از نخستین کسانی بود که به دین توحیدی موسی ایمان آورد. مسلمانان آسیه را یکی از چهار زن مقدس برگزیده می‌دانند. در روایت تورات، موسی را دختر فرعون از آب می‌گیرد. برابر صحیح بخاری دومین زن مؤمن است.
عقل بر دین می‌کند ترغیب و عشق او به کفر کفر عشق اسلام دان و ز عقل و دین بیزار باش
به عنوان مثال، در طول انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده سال 2020، کمپین وینرد دونالد ترامپ از الگوی تاریکی مشابهی استفاده کرد و کاربران را به تعهد به اهدای ماهانه تکراری ترغیب کرد.
برقراری مقررات تجارت آزاد و وجود حمل و نقل ریلی به توسعه سریع اقتصاد انجامید، بازار را برای محصولات داخلی پررونق ساخت، به رشد فعالیت مدیران میان‌رده کمک کرد، تقاضا را برای استخدام مهندسین و معماران و کارگران افزایش داد و سرمایه‌گذاران را به تجارت زغال‌سنگ و آهن ترغیب کرد.
سافینا در خانواده‌ای دوستدار موسیقی در شهر سیه نا متولد شد. پدرش خواننده بود و همیشه از سوی مادرش ترغیب به ادامهٔ این راه می‌شد.
نیروهای امنیتی و انتظامی در بهمن ۱۳۹۰ با یورش به مناطق عرب‌نشین در شوش، حمیدیه و اهواز ۴۹ نفر را بازداشت کردند. سه نفر از بازداشت شدگان نیز به نام‌های ناصر آلبوشوکه درفشان، محمد کعبی و رضا مغامسی به دلیل «جراحات ناشی از شکنجه» در زندان کشته شدند. این بازداشت‌ها در ارتباط با تبلیغ برای ترغیب مردم به تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۱۳۹۰ صورت گرفت.
دولت ایران هیچ‌گونه اقدامی حتی در سطح اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی برای ترغیب مردم بحرین نسبت به الحاق نهایی خود به ایران اعمال نکرد درحالی که همان زمان بحرین تحت سلطهٔ بریتانیا قرار داشت.
نیروهای صلیبی در سفوریس گرد آمده بودند. رونو و جرارد رایدفورت در تلاش بودند تا پادشاه گی را برای حمله به ارتش صلاح‌الدین ترغیب کنند در حالی که ریموند تلاش می‌کرد پادشاه متقاعد سازد که از جنگ مستقیم با صلاح‌الدین اجتناب کند؛ به همین خاطر، رونو ریموند را متهم کرد که با دشمن همکاری می‌کند تا پادشاه اورشلیم چرا که درصدد فرار از جنگ با صلاح‌الدین است. گی پس از بحث‌ها متقاعد شد که به سمت صلاح‌الدین حمله برد. سرانجام صلاح‌الدین در حطین، نیروهای صلیبی را در ۴ ژوئیه درهم شکست. بیشتر فرماندهان ارتش پادشاهی از جمله گی لوزینیان و رونو شاتیون سیر صلاح‌الدین شدند و مابقی نیز همچون ریموند و بالین ابلین از معرکه گریختند.
بشنود چون بنده ترغیب خدا نی شناسد پا ز سر نی سر ز پا
به تیه ظلمت نفس اوفتاده بودم دوش مرا به کوی تو می‌کرد خضر ترغیبی
به ترغیب مردان خروشید کوس زمین بر رخ آسمان داد بوس