تخصص

تخصص

معنی کلمه تخصص در لغت نامه دهخدا

تخصص. [ ت َ خ َص ْص ُ ] ( ع مص ) خاص گردیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( المنجد ). || یگانه شدن به چیزی. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ). || ( اصطلاح علم اصول ) قسیم تخصیص. خروج شی از حکم بطبیعت و ذات نه بواسطه مخصص لفظی. مثلاً اگر گویند «دانشمندان پرهیزکار را اکرام کنید»، دو گروه از این حکم خارج اند:دانشمندان ناپرهیزکار که با قید لفظی «پرهیزکار» خارج شدند و آنرا تخصیص گویند، مردم نادان که بذاته ازتحت حکم خارجند و آنرا تخصص گویند و بعبارت دیگر تخصیص را خروج بواسطه دلیل لفظی و تخصص را خروج بواسطه دلیل لبی گویند. رجوع به کتابهای اصول فقه شود.

معنی کلمه تخصص در فرهنگ معین

(تَ خَ صُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - به چیزی مخصوص شدن . ۲ - در کاری مهارت داشتن .

معنی کلمه تخصص در فرهنگ عمید

۱. خاص گردیدن، به چیزی مخصوص شدن.
۲. در کاری یا امری مهارت داشتن.

معنی کلمه تخصص در فرهنگ فارسی

خاص گردیدن، بچی ی مخصوص شدن، ویژه کردن، مهارت
۱-( مصدر ) خاص گردیدنبامری مخصوص شدن . ۲- در کاری مهارت داشتن . ۳- ( اسم ) اختصاص ویژگی . ۴- مهارت .جمع : تخصصات .

معنی کلمه تخصص در دانشنامه عمومی

تخصص (پزشکی). تخصص یکی از مراحل تحصیل علوم بالینی اعم از دامپزشکی و پزشکی است. دکتران عمومی پس از اتمام تحصیلات خود در دانشکده دامپزشکی و پزشکی و. . . ، به طور معمول تحصیلات تکمیلی خود در یک تخصص خاص آغاز می کنند، که پس از طی این دوره که به رزیدنتی موسوم است، تبدیل به یک متخصص در همان تخصص خاص می شوند.
تا حدودی می توان گفت پزشکان مدت هاست که تخصص دارند. به گفته جالینوس، تخصص در بین پزشکان رومی رایج بود. سیستم خاص تخصص های پزشکی مدرن به تدریج در قرن نوزدهم تحول یافت اما به رسمیت شناختن غیررسمی تخصص پزشکی در جوامع قبل از رسمی شدن آن انجام شده است. تقسیم بندی تخصص های پزشکی در هر کشور متفاوت و تا حدی دلخواه است.
میانگین حقوق سالانه یک پزشک متخصص در آمریکا در سال ۲۰۰۶ معادل ۱۷۵٬۰۱۱ دلار و برای جراحان ۲۷۲٬۰۰۰ دلار بود.
در جدول زیر میزان متوسط حقوق دریافتی پزشکان متخصص مختلف امریکا در ژوئیه ۲۰۱۰ به تفصیل ذکر شده است. همچنین به طور میانگین ساعات کار هفتگی برای پزشکان تمام وقت ( داده های ۲۰۰۳ ) آورده شده است.
در ایران ۲۷ تخصص پزشکی آموزش داده می شوند که به شرح زیر هستند:
• پزشکی خانواده
• بیماری های داخلی
• بیماری های مغز و اعصاب
• بیماری های قلب و عروق
• بیماری های عفونی و گرمسیری
• زنان و زایمان
• پزشکی کودکان
• روان پزشکی
• جراحی عمومی
• ارتوپدی
• جراحی کلیه و مجاری ادراری
• جراحی مغز و اعصاب
• چشم پزشکی
• جراحی گوش و حلق و بینی
• بیهوشی
• بیماری های پوست
• طب اورژانس
• طب کار
• پزشکی قانونی
• پزشکی فیزیکی و توانبخشی
• پزشکی ورزشی
• پزشکی هسته ای
• پرتوشناسی
• رادیواُنکولوژی
• آسیب شناسی
• پزشکی هوافضا و زیرسطحی
• جراحی قلب

معنی کلمه تخصص در دانشنامه آزاد فارسی

تَخَصُّص
در اصول فقه، خروج چیزی از موضوع حکم عام را تخصّص گویند. چنان که گویند: «دانشمندان را احترام کن» بدیهی است که جاهل تخصّصاً از این فرمان خارج است؛ چون درموضوع عبارت، داخل نیست.

معنی کلمه تخصص در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ــ تخصص به معنی خروج حقیقی چیزی از موضوع دلیل است؛ مانند خروج زید جاهل از دلیل وجوب اکرام عالمان (اکرم العلماء)، به شی ء محکوم به خروج- مانند زید در مثال- «خارج به تخصص» گفته می شود. ــ تخصص به معنای خروج حقیقی چیزی از شمول موضوع عام به کار می رود.
ـــ تخصص به معنی خروج حقیقی چیزی از موضوع دلیل است. واژۀ تخصص در برابر تخصیص از اصطلاحات علم اصول فقه و عبارت است از خروج حقیقی و وجدانی چیزی از موضوع دلیل چیزی دیگر، مانند خروج زید جاهل از دلیل وجوب اکرام عالمان (اکرم العلماء) و سرکه از موضوع دلیل حرمت شراب. به شی ء محکوم به خروج- مانند زید و سرکه در دو مثال یاد شده- «خارج به تخصّص» گفته می شود. ـــ تخصص، به معنای خروج حقیقی چیزی از شمول موضوع عام است؛ به بیان دیگر، تخصص آن است که عنوان عام به خودی خود شامل فرد یا افرادی نمی باشد و برای خارج کردن آنها به تخصیص نیاز نیست؛ به این گونه خروج، خروج موضوعی می گویند؛ در مقابل تخصیص که خروج حکمی است.
← مثال
ورود نیز همچون تخصص، خروج حقیقی چیزی از موضوع دلیل چیزی دیگر است، با این تفاوت که خروج، در تخصص، وجدانی و در ورود، تعبّدی است.
[ویکی فقه] تخصّص. ــ تخصص به معنی خروج حقیقی چیزی از موضوع دلیل است؛ مانند خروج زید جاهل از دلیل وجوب اکرام عالمان (اکرم العلماء)، به شی ء محکوم به خروج- مانند زید در مثال- «خارج به تخصص» گفته می شود. ــ تخصص به معنای خروج حقیقی چیزی از شمول موضوع عام به کار می رود.
ـــ تخصص به معنی خروج حقیقی چیزی از موضوع دلیل است. واژۀ تخصص در برابر تخصیص از اصطلاحات علم اصول فقه و عبارت است از خروج حقیقی و وجدانی چیزی از موضوع دلیل چیزی دیگر، مانند خروج زید جاهل از دلیل وجوب اکرام عالمان (اکرم العلماء) و سرکه از موضوع دلیل حرمت شراب. به شی ء محکوم به خروج- مانند زید و سرکه در دو مثال یاد شده- «خارج به تخصّص» گفته می شود. ـــ تخصص، به معنای خروج حقیقی چیزی از شمول موضوع عام است؛ به بیان دیگر، تخصص آن است که عنوان عام به خودی خود شامل فرد یا افرادی نمی باشد و برای خارج کردن آنها به تخصیص نیاز نیست؛ به این گونه خروج، خروج موضوعی می گویند؛ در مقابل تخصیص که خروج حکمی است.

معنی کلمه تخصص در ویکی واژه

specialità
به چیزی مخصوص شدن.
در کاری مهارت داشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه تخصص

دانشمندان همواره با مشکلات پیچیده‌ای با ماهیت میان رشته‌ای مواجه‌اند که حل آنها نیازمند انجام پژوهش توسط گروهی از دانشمندان با تخصص‌ها، روابط، اطلاعات و مهارت‌های ارتباطی ویژه است. اوج پیشرفت‌های علم در مواقعی به دست آمده که گروهی از پژوهشگران از رشته‌های مختلف علوم با همدیگر همکاری و فعالیت داشته‌اند. برای مثال کشف ژنوم انسان جز در سایه همکاری میان دانشمندان رشته‌های مختلف علمی مانند زیست‌شناسی و علوم رایانه حاصل نمی‌شد. حوزه دیجیتال هیومنیتیز هم از همکاری متخصصان علوم انسانی با متخصصان علوم کامپیوتر در سال‌های اخیر ایجاد شده‌است.
از آنجا که پیفکه این مارش را در رخدادهای مهم اجرا می‌کرد، برای مدت طولانی این مارش برای عموم مردم ناشناخته بود. در سال ۱۹۰۹ نسخه دست‌نوشته این مارش تقریباً فراموش شده پیدا شد و توسط پروفسور گراورت، متخصص موسیقی ارتشی، دوباره تنظیم شد. اندکی پس از آن در مجموعه راهپیمایی‌های ارتش پروس گنجانده شد.
اغتذا و نمو پدید آید آن تخصص چو بر مزید آید
وی سابقه ۴۴ بازی و ۰ گل ملی برای تیم ملی فوتبال فرانسه در کارنامه دارد، همچنین پست تخصصی او هافبک دفاعی است.
ابن زید گفت نامهای ذریّت آدم و لغتها که در آن سخن میگویند عربی و پارسی و عبرانی و سریانی و غیر آن، هر لغت که فرزند آدم در آن سخن میگویند. ضحاک از ابن عباس گفت اسمای اجناس بود چون مردم و پری و چهار پای مرغان و ددان بیابان و درختان و زمین و آسمان و مانند آن. مقاتل گفت جانوران و جمادات را همه فرا آدم نمود که همه آفریده بود در آن شش روز از پیش، و آدم را از پس همه آفرید در آخر روز جمعه، چنانک در خبرست آن گه نام یک یک وی را در آموخت و گفت یا آدم هذا فرس و هذا بغل و هذا حمار الی آخرها عطیة بن بشر گفت علّمه الف حرفة ثم قال قل لاولادک ان أردتم الدّنیا فاطلبوها بهذه الحرف و لا تطلبوها بالدّین. اهل اشارت گفتند مقتضی لفظ عموم آنست که هر چه اسما بود آدم را در آموخت هم اسماء خالق هم اسماء مخلوقات، پس آدم بدانستن اسماء مخلوقات از فرشتگان متمیّز شد و متخصّص، و افزونی وی بریشان پیدا شد و علم وی بنامهای آفریدگار خود سرّی بود و متخصص و افزونی وی بریشان پیدا، و علم وی بنامهای آفریدگار خود سرّی بود میان وی و میان حق که فریشتگان را بر آن اطلاع نبود، پس ثمره علم نام مخلوق در حق آدم آن بود که مسجود فریشتگان گشت، و ثمره علم خالق آنک بمشاهده حق رسید و کلام حق شنید.
آلفرد مارشال در سال ۱۸۴۲ در منطقه کارگرنشین برموندسی شهر لندن به دنیا آمد. پدرش کارمند بانک و مادرش دختر یک قصاب بود. او با کمک مالی عموی خود وارد دانشگاه کمبریج شد و به مطالعه ریاضیات، فلسفه و اقتصاد سیاسی پرداخت. مارشال تصمیم گرفت اقتصاد را به عنوان تخصص اصلی خود برگزیند. یکی از مهم‌ترین دلایل این تصمیم، گذر او از محله‌های فقیرنشین در بسیاری از شهرها و مشاهده فلاکت و بدبختی افراد فقیر بود.
علاوه بر این، چسبرو در استفاده از چدن و ​​سیمان هیدرولیک برای سیستم های لوله کشی پیشگام بود. تخصص و نوآوری های او در مهندسی به تغییر زیرساخت های شهری در سراسر ایالات متحده کمک کرد.
هست اسم وجود حق اما متخصص به موجب اشیا
وی در سال ۱۸۷۹ با دوریس فون هورن ازدواج نمود و از وی صاحب دو دختر و سه پسر گردید. در سال ۱۸۹۱ پس از گذراندن آموزش مقدماتی سه ساله در دانشکده جنگ، در ستاد ارتش آلمان در برلین استخدام گردید. رئیس ستاد مشترک ارتش آقای هلموت فون مولتکه وی را «شخصیتی دوست داشتنی» توصیف کرد. وی جهت خدمت به‌عنوان آجودان رئیس جدید ستاد ژنرال آلفرد فون شلیفن فراخوانده شد؛ کسی که مکنسن وی را به چشم یک «متخصص آموزش رهبری ارتشهای میلیونی» می‌دید.
بین آزادسازی و مردم‌سالاری‌شدن تفاوت مشخصی وجود دارد. آزادسازی می‌تواند بدون دموکراسی‌سازی انجام شود و با ترکیبی از سیاست‌ها و تغییرات اجتماعی که در یک موضوع خاص، مانند آزادسازی اموال دولتی برای خرید خصوصی، تخصص دارد، سروکار داشته باشد. مردم‌سالاری‌شدن از نظر سیاسی بسیار تخصصی است. می‌تواند از یک آزادسازی ناشی شود، اما در سطح وسیع تری از آزادسازی دولتی کار می‌کند.
آنجلا خیمنز، ملقب به ستوان آنجل (زاده ۱۸۸۶، در جالاپا دل مارکز) در دوران انقلاب مکزیک، یک سولدادرا (زن مبارز) بود. او وظایف مختلفی مانند پرچمدار، جاسوس و گاهی آشپزی را انجام می‌داد. او همچنین متخصص مواد منفجره بود.
در آن هنگام که آتن تبدیل به یکی از قدرت‌های دریایی شد، فرماندهی ناوگان‌ها به ارشدترین امرای نیروی زمینی سپرده شد. هر کشتی جنگی توسط یک تریرارکوس یا تریارک فرماندهی می‌شد. تریارک در اصل به معنی «افسر کشتی جنگی» بود اما بعدها با ظهور انواع کشتی‌های دیگر نیز همچنان برای نامگذاری فرمانده آن‌ها استفاده می‌شد. همچنین همانند نیروهای دریایی امروزی مسئولیت‌های مختلف در کشتی به افراد تحت امر سپرده شد. از آن میان می‌توان به کیبرنتس یا سکاندار، کلئوستس یا مسئول سرعت پاروزنی و تریرائولس که مسئول نواختن فلوت برای هماهنگی پاروزنان بود اشاره کرد. به دنبال تخصصی‌سازی امور نظامی در آن زمان یک استراتیگوس دریایی جای خود را به نائورکوس داد که یک افسر دریایی بود و می‌توان آن را با دریاسالار مقایسه کرد.
پزشک یا جراحی که دوره دستیاری خود را طی کرده باشد و مشغول طبابت در رشتهٔ تخصصی خود باشد را پزشک اتند می‌نامند. پزشکان سپس باید در یک امتحان کتبی و شفاهی در زمینهٔ تخصص خودشان قبول شوند تا به آن‌ها دانشنامه یا گواهینامه تخصصی اعطا شود.