تخته سنگ

تخته سنگ

معنی کلمه تخته سنگ در لغت نامه دهخدا

تخته سنگ. [ ت َ ت ِ س َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان بیضا در بخش اردکان شهرستان شیراز است که در هفتادویک هزارگزی جنوب خاوری اردکان و دوهزارگزی راه فرعی زرقان به بیضا قرار دارد.دامنه ای معتدل است و 161 تن سکنه دارد. آب آن از قنات و محصولش غلات و چغندر است. شغل اهالی زراعت است وراه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).

معنی کلمه تخته سنگ در فرهنگ معین

( ~. سَ ) (اِمر. ) سنگ بزرگ با سطح هموار.

معنی کلمه تخته سنگ در فرهنگ فارسی

دهی از دهستان بیضا در بخش اردکان شهرستان شیراز است که در هفتاد و یک هزار گزی راه جنوب خاوری اردکان و دو هزار گزی راه فرعی زرقان به بیضا قرار دارد دامنه معتدل و ۱۶۱ تن سکنه دارد آب آن از قنات و محصولش غلات و چغندر است و شغل اهالی زراعت است و راه مالرو دارد .

معنی کلمه تخته سنگ در فرهنگستان زبان و ادب

{boulder} [زمین شناسی] قطعه سنگی با قطر بیشتر از 256 میلی متر

معنی کلمه تخته سنگ در دانشنامه عمومی

تخته سنگ ( انگلیسی: Boulder ) یا گرداله در زمین شناسی به قطعاتی از سنگ گفته می شود که اندازه آن ها بزرگ تر از ۲۵٫۶ سانتی متر ( ۲۵۶ میلی متر ) است. قطعات سنگی کوچک تر از این اندازه را قلوه سنگ ( Cobble ) و سنگ ریزه یا ریگ ( Pebble ) می نامند. برخی از تخته سنگ ها ممکن است به اندازه ای کوچک باشند که با دست حرکت داده یا چرخانده شوند؛ در حالی که برخی دیگر بسیار بزرگ هستند. به طور کلی تخته سنگ بزرگ تر از اندازه ای است که یک شخص بتواند آن را جابه جا کند. قطعات کوچک تر را سنگ می نامند.
قطعات تخته سنگی در برخی سنگ های رسوبی مانند کنگلومرای درشت دانه و یخ نهشت یافت می شود.

معنی کلمه تخته سنگ در ویکی واژه

roccia
scoglio
سنگ بزرگ با سطح هموار.

جملاتی از کاربرد کلمه تخته سنگ

کاکتوس‌های کشیده و مخروطی در این سرده قرار دارند. این جنس از کاکتوس‌ها در مناطق سردسیری در فضای گلخانه‌ها قابل حفاظت و نگهداری می‌باشند. این گیاهان به دلیل خارهای گزنده و حساسیت‌زا ایجاد مشکل می‌کنند پس در منازل از دسترس بچه‌ها دور نگه دارید. جنس سرئوس پایه‌های مناسبی برای پیوند هستند به طوری که بعضی از آنها (لمایرو سرئوس: پایه نقره ای، تریکو سرئوس: پایه خیاری و …)را با نام پایه نقره ای و خیاری و … می‌شناسند مامیلاریا از جمله کاکتوس‌های کوچک و ریز هستند که گل دهی منظم هر ساله دارند. این کاکتوس بسیار کوچک و دارای فرم دایره‌ای کوچک هستند گیاه لی توپس که به کاکتوس شباهت دارد عیناً شبیه یک تخته سنگ است که از وسط آن یک گل خارج شده‌است (شبه کاکتوس).
جزیرهٔ لونا بسیار کوچک می‌باشد، آبشار نقاب عروس در ظاهر مانند آبشار آمریکایی است، افت عمودی این آبشار ۲۴ متر است، آب این آبشار پس از سقوط به تخته سنگ‌های تالوس برخورد کرده و استخر دوشیزه را به عمق ۳۱ متر تشکیل می‌دهد.
دومین نقش برجسته بر روی تخته سنگی مثلثی قرار دارد و باز هم صحنه مراسم مذهبی قربانی کردن را نشان می‌دهد. فردی در میان صحنه وجود دارد که دستان خود را به حالت نیایش جلوی صورت خود گرفته‌است. لباس او بر خلاف معمول ایلامیها تا زانوی او است ولی در اکثر موارد مشاهده می‌کنیم که لباس ایلامیها تاقوزک پا است. در جلوی صورت این شخص صحنه قربانی کردن حجاری شده‌است و مردی گاو نری را از پشت بر زمین زده‌است و چند قربانی دیگر نیز روی زمین قرار دارند. در سمت چپ نیز ۴ مرد با احترام دنبال شخصیت وسط صحنه در حال حرکت هستند
پرستش ایزدان شمال به چند طریق انجام می‌شد، از پرستش تندیس‌های ثور، اودین و فریر در پرستشگاه باشکوه آپسالای سوئد گرفته که در آنجا قربانی‌های انسانی نیز انجام می‌شد تا پیشکش‌های ساده خوراکی که به درختزارها، صخره‌ها و تخته سنگ‌هایی که فکر می‌کردند ایزدان حامی آن‌ها در آنجا به سر می‌برند، نثار می‌کردند. محراب‌های سنگی را نیز در فضای باز برای این‌گونه قربانی‌ها می‌ساختند.
به کین بگرفت بر کف تخته سنگی به جنگ دشمن آمد بی درنگی
قسمت عمدهٔ الماس‌های درشت تا چند قرن از هندوستان به دست می‌آمد، ولی اکنون بزرگ‌ترین معدن‌های الماس در آفریقا است. الماس‌های آفریقا در یک نوع تخته سنگ به نام «زمین آبی» یافت می‌شود. تخته سنگ را از عمق زمین درمی‌آورند و خرد می‌کنند. سپس آن را با گل و لای مخلوط می‌کنند. الماس سخت‌تر از آن است که ماشین‌های خردکننده به آن آسیب برسانند. گل و لای و سنگ خردشده را با آب شستشو می‌دهند تا الماس ته‌نشین شود.
طاغی (طغیان کننده) و هنرمند چهره‌هایی هستند که کامو آن‌ها را قهرمانان پوچی می‌نامد. این مردمان معنا را در حرفهٔ خود یافته‌اند و بنابراین به یک حد استانداردی می‌رسند که ما را به یاد چهرهٔ افسانه ای سیزیف می‌اندازد، کسی که محکوم بود تا تخته سنگی را بالای کوهی ببرد و می‌دانست که به محض رها کردن آن سنگ دوباره پایین می‌افتد و او مجبور است تا آن کار را تا ابد تکرار کند.
او توسط یک تخته سنگ به مدت ۵ روز در دره بلوجان واقع در ایالت یوتا زندانی شد، توانست با قطع کردن دستش خود را نجات دهد، سپس کتابی به نام بین سنگ و یک مکان سخت نوشت و به شهرت رسید. آرون رالستون در کتابش بیان کرده که کریستوفر مک کندلس الگوی وی و سفرهایش بوده است.
اسکارها برای تولید مثل باید به سن ۱۸ ماهگی برسند و اندازه آن‌ها حداقل ۱۵ الی ۲۰ سانتیمتر شده باشد. یکی از علائمی که نشان دهنده نزدیک بودن فصل تخم ریزی اسکارها این است که در مکان تخم ریزی (معمولاً میان تخته سنگها) شروع به تمیز کردن و ایجاد حفره می‌کنند. چه نر و چه ماده از فرزندان خود به‌طور یکسان مراقبت می‌کنند و شرایط زیستی را برای فرزندان خود آسان می‌کنند.
‫با تخته سنگهایت به رقصند و در شکار‬ ‫اوْ سیلدیریم داشلارینان اوْینارکن‬
در پایان ژوئن سال ۲۰۰۲م، یک تخته سنگ طبیعی به عنوان یادبود آنِّه پِدِرسْدوُتِر و سرگذشت تلخ وی و دیگرانی که در شعله‌های آتش قربانی گشتند، رونمایی شد. در مراسم رونمایی این تخته سنگ که سنگ جادوگران نام گرفته، گفته شد: این تخته سنگ هشدار حقوقی و اخلاقی در مورد قتل و آزار در لباس قانونی است که در روزگار ما نیز امکان وقوع دارد!
رشد قطری سالیانهٔ ارژن بسته به آب و هوا حدود یک تا دو میلی‌متر است؛ لذا حفاظت از پایه‌های کوچک آن نیز در اکوسیستم خشک بوم فلات ایران ضروری و مهم است. ارژن گونه مقاومی است که در خاکهای آهکی و در میان تخته سنگهای کوهستانها نیز می‌روید، دارای ریشه‌های عمیق و مقاوم در برابر کم آبی و وزش بادهای شدید است. پژوهشی که بر روی این درختچه در فریدن استان اصفهان انجام شده نشان می‌دهد نیروی گسیختگی ریشه‌های آن بسیار بالاست.
نهاد پیر، یکی تخته سنگ بر سر آن سپس به چشم خداحافظی جاویدان
چه دروازه سد بسته در راه جنگ به هم متصل گشته دو تخته سنگ
بر تخته سنگی ار گذرد در کنار راه باد افتدش به بینی و لب ها ورم کند
هر تخته سنگ داشت بر خوان نخجیر کباب و کبک بریان
‎دست زدم شاخه گرفتم به چنگ ‎پای نهادم به سرِ تخته سنگ
که در زیر این تخته سنگ و رخام یکی گنج یابی همه لعل فام
نمود آن تخته سنگش تختگاهی نشست آنجا چو نیکو بخت شاهی