تجا

معنی کلمه تجا در لغت نامه دهخدا

تجا. [ ت َ ] ( ص ) تند و تیز. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). برنده. ( ناظم الاطباء ). تجا و تجار و تجاره هر سه لغت بالفتح ؛ تندوتیز. ( فرهنگ رشیدی ). در طبری ؛ تج ( تند و تیز ). «نصاب طبری » مازندرانی کنونی تیج همریشه تیز «واژنامه 199» گیلکی تیج. ( حاشیه برهان چ معین ). || ( نف ) تند و تیز رونده. ( فرهنگ نظام ). در فرهنگ اززند بمعنی رونده آورده. ( فرهنگ رشیدی ) :
بر در بارگه رفعت او بدر منیر
یک الاغیست که از راه تجا می آید.شرف شفروه ( از فرهنگ رشیدی ).|| ( اِ )در اکثر فرهنگها کره اسبی که زین نکرده باشند و ستاغ نیز گویند. ( فرهنگ رشیدی ). کره اسبی که هنوز زین نشده. لفظ مذکور مخفف تجار است. ( فرهنگ نظام ). ریشه این لفظ در سانسکریت تچ موجود است و در زبان ولایتی مازندران هم لفظ بهمان معنی هست. ( فرهنگ نظام ). رجوع به تجار و تجاره شود.

معنی کلمه تجا در فرهنگ معین

(تَ ) (ص . ) تند و تیز.

معنی کلمه تجا در فرهنگ عمید

تیز، تندوتیز.

معنی کلمه تجا در فرهنگ فارسی

( صفت ) تند تیز.

معنی کلمه تجا در ویکی واژه

تند و تیز.

جملاتی از کاربرد کلمه تجا

تجار ز فقر ناشکیبا گشتند بی چیز و گدا ز پیر و برنا گشتند
پیک انفاس بر طریق مراد دعوت مستجاب من رانده است
نفس او با تو همخطاب شود سخنت جمله مستجاب شود
سونی و اریکسون تجارت خود را در مارس ۲۰۰۲ با هم ترکیب کردند و آنها در گذشته محصولات کاملی برای همه گروها در زیر چتر «سونی اریکسون» داشتند.
پیشنهادهای ویلسون شامل سه محور عمده بود. اولین موضوع، جلوگیری از جنگ‌های آینده به وسیله کاهش اقدام‌هایی نظیر محدودیت‌های تجاری، ایجاد اختلال در آزادی دریاها، دیپلماسی پشت پرده، تنش‌های استعماری و مسابقه تسلیحاتی بود. محور دوم، مجموعه‌ای از پیشنهادها با هدف به توافق رسیدن بر سر نکات مورد اختلاف در اروپا در زمینه تمامیت ارضی، مرزهای ملی و ناسیونالیسم قومی بود. محور سوم نیز دربرگیرنده مجمعی از کشورها بود که برای حفظ صلح فعالیت می‌کرد.
وی متهم به جرم‌هایی وحشتناک از جمله قتل، تجاوز، مثله کردن و قطع عضو است. آندره به بیش از 56 فقره قتل اعتراف کرده و در بین قربانیان آن دست کم 52 کودک و زن دیده می‌شوند. وی به طور قطعی به 53 فقره قتل محکوم شد. وی در ابتدا معلم یک مدرسه بود که به دلیل انجام برخی حرکات غیر اخلاقی با دانش آموزان اخراج شد. بعد از آن بود که قتل‌های زنجیره‌ای وی آغاز شده و دو قتل نخست آن شامل دو دختر 9 و 17 ساله می‌شدند. وی پس از دستگیری ادعا کرده بود که خون مقتولان را می‌چشیده است.
در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ اعلام شد تجارت ایران و چین افت چشمگیری در سال ۲۰۱۹ داشته‌است، به‌طوری که صادرات ایران به چین بیش از ۳۶ درصد کاهش داشته و به ۱۳ میلیارد و ۴۳۴ میلیون دلار افت کرد و صادرات چین به ایران نیز با کاهش حدود ۳۱ درصدی به ۹ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار رسید.
از آن رزم هایی که او کرده بود ز کار تجانو که بسپرده بود
معشوق و جام می به دعا می کنم طلب یارب دعای من به کرم مستجاب کن
تجانو نگه کرد کان شیر مرد ز گردان هندی برآورد گرد
مدت سه سال در زادگاه‌ش به کارهای مختلف دست زد تا عاقبت در سال ۱۸۷۶ برای کسب شغل مناسب تر عازم باکو شهر صنعتی طلای سیاه گشت باکو در آن زمان از نظر منابع نفت اهمیت فراوان داشت و به همین دلیل هم تجار نفت و هم کارمندان و کارگران به آنجا روی آورده بودند.
جز به توشاها به دیگر کس نگردم ملتجی کانکه آوردالتجا سوی تو شد مقضی المرام
به سختی می‌توان میزان ثروتی که او از راه تجارت برده و شکر بدست آورده‌است را بدون داشتن مدرک ارزیابی کرد. چراکه گذشته از تجارت برده و شکر، وی از راه‌های دیگری نظیر تجارت کالاهای معمولی، نزول دادن و سایر معاملات نیز سود کسب کرد.
دعای بنده مگر مستجاب خواهد بود که در دهانش سخن همچو در مکنون باد
ای نور دیده را به غبار تو التجا خاک درت به کعبهٔ دلها دهد صفا
چو هیچ دعوت من در جهان نمی‌شنوند امید تا کی دارم که مستجاب کنند