تاکس
معنی کلمه تاکس در لغت نامه دهخدا

تاکس

معنی کلمه تاکس در لغت نامه دهخدا

تاکس. ( فرانسوی ، اِ ) نرخ و مالیات هر چیزی. این لفظ از زبان فرانسه است و در فارسی مستعمل ولیکن جزء زبان فارسی نشده است. ( فرهنگ نظام ). || نرخ مقطوع و معین. || در تداول عوام ، مزد مقطوع زنان روسپی.

معنی کلمه تاکس در فرهنگ معین

(کْ ) [ فر. ] (اِ. ) نرخ ، قیمت ثابت هر چیز.

معنی کلمه تاکس در فرهنگ عمید

قیمت ثابت که از طرف دولت برای چیزی معین شود، نرخ.

معنی کلمه تاکس در فرهنگ فارسی

نرخ، نرخ رسمی، نرخ ثابت ازجانب دولت
( اسم ) قیمت نرخ نرخ ثابت هر چیز.

معنی کلمه تاکس در دانشنامه عمومی

تاکس ( به انگلیسی: Tux ) شگون و نماد تجاری رسمی هسته لینوکس است. تاکس توسط لری یوئینگ در سال ۱۹۹۶ طراحی شد که به شکل یک پنگوئن خوشحال و راضی است.
ایده پنگوئن بودن برند لینوکس از لینوس توروالدز، خالق لینوکس گرفته شد؛ لینوس «پنگوئن ها را دوست دارد»؛ به گفته او هنگامی که برای تعطیلات به استرالیا می رود، در بازدید از یک باغ وحش—هنگام بازی با یک پنگوئن، حیوان دست وی را گاز می گیرد و همین باعث می شود تا از پنگوئن به عنوان نشان لینوکس استفاده کند. او حتی پس از آن اتفاق به شوخی می گوید که با گاز گرفتن آن پنگوئن اکنون به بیماری گرفتار شده که شب ها با فکر کردن به پنگوئن ها و احساس عشق زیاد نسبت به آنها نمی تواند بخوابد!
اولین کسی که پنگوئن را «تاکس» نامید، جیمز هیوز بود که گفت مخفف کلمه «Torvalds UniX» است. با این حال، تاکس مخفف tuxedo نیز هست، پوشیدن لباسی که از نظر ظاهری شباهتی با پنگوئن ایجاد می کند.
تاکس (پروتکل). تاکس ( انگلیسی: Tox ) یک پروتکل همتابه همتا برای پیام رسانی متنی و تصویری رمزگذاری شده است.
معنی کلمه تاکس در فرهنگ معین

معنی کلمه تاکس در ویکی واژه

نرخ، قیمت ثابت هر چیز.

جملاتی از کاربرد کلمه تاکس

شورای رقابت از پروندهٔ عجیب میان دو شرکت تاکسی اینترنتی و محکومیت شرکت اسنپ به دلیل شکایت شرکت تپسی خبر داد.
چو من به خاک درت تاکسی نیابد راه ره سرای تو را زآب چشم تر بندم
دیگر آنکهپیوسته به خدمت مشغول باشند و هیچ اصل در طریقت نیکوتر از خدمت کردن نیست.هر کس که بدان رغبت نماید مقبول طریقت باشد. تاکسی نصیب و نهاد و رسم و هوای خود را از پیش برنگیرد و به ترک اسم و رعونت نگوید کمر خدمت بر میان نتواند بست که خدمت را عشق و صدق و حرمت و امانت و تسلیم و یقین و ورع و دیانت و صبر بر مکاره و ایثار مراد و ترک جزع و قطع حرص و قمع هوا و سکون غضب و کوتاهی امل و رفع تمیز و دفع تکلف و اعتقاد کامل «باید» و یک طرف از قاعدهٔ خدمت مختل شود.
کو وفا تاکسی آگاه شود که محبت به‌گسستن تاریست
چون خط پرگار بر انجام می‌سوزد نفس تاکسی سررشتهٔ آغازپیدا می‌کند
خیال هستی موهوم سرخوشم دارد وگرنه در رگ تاکست موج صهبایم
تاکسیرانی کرج یکی از زیرمجموعه‌های سازمان حمل‌ونقلِ بار و مسافر شهرداری کرج می‌باشد که در حوزه تاکسیرانی درون‌شهری کرج فعالیت می‌کند.
علاقه‌اش به بازیگری، او را به کلاس‌های بازیگری کشاند. آشنایی حصاری با ابراهیم وحیدزاده، کارگردان، خیلی زود او را واردِ بازیگری حرفه‌ای در سینما کرد و در اولین فیلمش به نام تاکسی نارنجی در سال ۱۳۸۷ جلوی دوربین این کارگردان رفت. در همان سال در فیلم نطفهٔ شوم به کارگردانی کریم آتشی نیز ایفای نقش کرد.
بسکه غفلت درکمین انقلاب آگهی‌ست تاکسی چشمی‌کند بیدار خفتن می‌شود
آندریاس متاکساس (یونانی: Ανδρέας Μεταξάς؛ ۱۷۹۰ – ۸ سپتامبر ۱۸۶۰) یک سیاست‌مدار اهل یونان بود.
یک روز شیخ بوالعباس فصد کرده بود، آن شب رگ بند ازدستش باز شد و رگش گشاده گشت و دست و جامۀ بوالعباس آلوده گشت، از آن حظیره بیرون آمد و چون شیخ بوسعید پیوسته مترصد بودی بشست و ببست و جامه‌ای و هم در شب خشک کرد و پیش وی برد. شیخ بوالعباس اشارت کرد کی ترا باید پوشید. شیخ ما گفت کی شیخ بدست مبارک خویش در ما پوشد، شیخ بوالعباس کی شیخ مافرا گرفت. و تاکسی گمان نبرد که چون از پیری خرقه‌ای پوشیدی از پیری دیگر خرقه نشاید گرفت چه سر خرقه پوشیدن این است که چون پیری از پیران طریقت که او را دست خرقه باشد، اعنی که اقتدا را شاید، کی هم علم شریعت داند و هم علم طریقت و هم علم حقّیقت، و عمل این هر سه علم به تمام و کمال بجای آورده باشد و کیفیّت آن مقامات و چگونگی منازل و مراحل این راهها دیده ودانسته وآزموده، و از صفات بشریت پاک گشته، چنانک شیخ بوالحسن خرقانی در حقّ شیخ ما گفته است، بوقتی که شیخ آنجا رسید، گفت اینجا بشریت نماندی، اینجا نفس نماندی، اینجا همه حقّی، اینجا همه حقّی! و این خود بجای خود آورده شود، غرض استشهادی بود. چون چنین پیری بر احوال مریدی یا محبی واقف گشت و سر و علانیۀ او از راه تجربت معلوم گردانید، و بدیدۀ بصیرت و بصر شایستگی این مرد بدید، و بدانست کی او را استحقّاق آن پدید آمد کی از مقام خدمت قدمش فراتر آرد تا در میان این طایفه بتواند نشست، و بدید کی آن استعداد حاصل کرد کی از درجۀ ریاضت و مجاهدت فرا پیش‌ترش آرد تا یکی ازین جمع باشد، و این اهلیت یا به سبب پرورش این پیر باشد یا به سبب پرورش و ارشاد و هدایت پیر دیگر که استحقّاق مرید پروردن دارد، چون این پیر در میان قوم مقبول القول باشد و مشارالیه، همگنان بر آن اعتماد کنند. همچون شهادت گواه عدل و حکم قاضی ثابت حکم، در شریعت.
از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم تاکسی اشاره کرد.
دسترسی به متروی تهران، با خط‌های تاکسی از محله ممکن است.
پس از آغاز به کار این نرم‌افزار، در برخی موارد اسنپ مورد انتقاد صنف تاکسیرانی قرار گرفت و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شد. با این وجود اسنپ در دو سال اول فعالیت خود، توانست به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شود. درحال حاضر اسنپ با بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل تمام وقت، نیم میلیون کاربر به‌عنوان راننده[نیازمند منبع] و ده میلیون کاربر به‌عنوان مسافر توانسته به یکی از سیستم‌های رفت‌وآمد هوشمند در بیشتر شهرهای ایران تبدیل شود. هم‌اکنون در بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران با رانندگان ایرانی و سایر کشورها فعال است. نرم‌افزار اسنپ در حال حاضر برای دو سیستم عامل اندروید و آی‌اواس منتشر شده‌است. [نیازمند منبع]
نباشد هیچ حاجت جستجو را نشد غایب که تاکس جوید او را
اربطدره، روستایی از توابع بخش ضیاءآباد شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است.
کرم کیفیتی چون باده بخشد جان سایل را کف دست کرامت پنجه تاکست پنداری
امامزاده کمال مربوط به سدهٔ ۹ ه‍.ق است و در شهرستان تاکستان شهر حیدریه و در کنار ابهررود واقع شده‌است.
تاکسی کو پیشم آید راز جوی گویدم آخر چه بودت باز گوی
رفت و آمد درون‌شهری ارزوئیه از طریق تاکسی شهری و تاکسی ها تلفنی صورت می‌گیرد.