تاکتیک

معنی کلمه تاکتیک در لغت نامه دهخدا

تاکتیک. ( فرانسوی ، اِ ) فن بکار انداختن لشکر در حضور دشمن ، این لفظ از زبان فرانسه است و در فارسی مستعمل ، لیکن هنوز جزو زبان فارسی نشده است. ( فرهنگ نظام ). تعبیةالجیش. صف آرائی. سپه آرایی. || روش حصول کامیابی و موفقیت.

معنی کلمه تاکتیک در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) ۱ - به کار انداختن قوای مختلف نظامی در جنگ .۲ - شیوه های عملی اجرای یک برنامة سیاسی که ممکن است در ظاهر با اصل طرح هماهنگ نباشد.

معنی کلمه تاکتیک در فرهنگ عمید

۱. (نظامی ) فن حرکت دادن سربازان و به کار انداختن نیروها و امکانات نظامی در جنگ.
۲. فن انجام کاری.
۳. (ورزش ) شیوۀ برنامه ریزی یک تیم ورزشی.

معنی کلمه تاکتیک در فرهنگ فارسی

رزم آزمایی، رزم آرایی، تدبیرجنگ، صف آرایی
( اسم ) بکار انداختن قوای مختلف نظامی در جنگ تدبیر حرب .

معنی کلمه تاکتیک در ویکی واژه

به کار انداختن قوای مختلف نظامی در جنگ.
شیوه‌های عملی اجرای یک برنامة سیاسی که ممکن است در ظاهر با اصل طرح هماهنگ نباشد.

جملاتی از کاربرد کلمه تاکتیک

در حالی که افسانه‌ها ناتوانی جسمی آیوار را نشان می‌دهند در عین حال بر خرد، حیله‌گری و تسلط وی بر استراتژی و تاکتیک‌های جنگی نیز تأکید دارند.
هرمس ۴۵۰ (به عبری: הרמס 450) یک پهپاد چندمنظورهٔ تاکتیکی سایز متوسط است که جهت پروازهای طولانی در شرکت البیت سیستمز اسرائیل طراحی و توسعه یافته‌است. عملیات‌های شناسایی، پایش و مراقبت و رله ارتباطی مأموریت‌های اصلی این پهپاد هستند.
پست تخصصی آردا وینگر بود ولی خصوصیات منحصر به فردی داشت که باعث شده بود او در تمام قسمت‌های میانی زمین، بازیکن مؤثری باشد. در اتلتیکوی سیمئونه با آرایش تاکتیکی ۲-۴-۴، او غالباً به عنوان یک هافبک کناری مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در بارسلونا که همواره از سه بازیکن در میانه زمین استفاده می‌کند، او پشت سر اینیستا به کار گرفته می‌شد.
در ۲۳ ژوئیه ناوگان انگلستان و ناوگان آرمادا برای یک بار دیگر درگیر شدند، این بار نیز یک تغییر در شرایط جوی و بادِ مخالف علیه نیروی اسپانیا گردید و باعث شد تا به نزدیکی ناوگان انگلستان برسند، اما دست‌یابی آنها به موفقیت با توجه به کشتی‌های کوچکتر، سریعتر و مانور پذیرتر انگلیسی ناممکن شد، در یک مقطع از جنگ، هووارد کشتی خود را به نزدیکی خط مقدم نبرد هدایت کرد و برای حمله در یک رِنج یا بُرد هدف مناسب تمام تسلیحات آتشین کشتی‌اش را آماده و مهیا کرد هر چند نتیجهٔ سودمندی از این حرکت تاکتیکی به دست نیامد
عملیات محرم عملیات نظامی تهاجمی محدود نیروهای مسلح ایران، در خلال جنگ ایران و عراق بود، که به مدت ۱۰ روز، در آبان‌ماه ۱۳۶۱ به‌صورت مشترک توسط نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران، در منطقه دهلران و موسیان انجام شد. عملیات محرم با هدف تصرف ارتفاعات سرکوب منطقه حمرین و قرار گرفتن در موضع برتر تاکتیکی، طراحی و اجرا گردید، که با انجام آن، ۷۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد شد، همچنین ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک عراق نیز توسط نیروهای ایرانی تصرف گردید.
سال ۱۹۰۵، انتقال الماس از آفریقای جنوبی به انگلستان با یک مشکل امنیتی روبه رو بود. کارآگاه‌هایی که از لندن بر روی یک کشتی بخار که شایع شده بود سنگ به وسیله آن حمل شده، قرار گرفتند اما این یک تاکتیک انحرافی بود. سنگ روی کشتی یک سنگ بدل بود که به منظور جلب توجه کسانی که علاقه‌مند به دزدیدن آن بودند، آنجا گذاشته شده بود.
در ژوئیه ۲۰۰۵، دفتر دادستانی عمومی برلین علیه سه برادر کشته شدگان به اتهام قتل با هم اتهاماتی را مطرح کرد و آنها را به انگیزه‌های پست و تاکتیک‌های موذیانه متهم کرد.
نیروی دریایی شیلی در سال ۱۹۷۷ ده فروند اس آ-۳۱۹ب سفارش داد. این هلیکوپترها تا اواسط سال ۱۹۷۸ تحویل داده شدند و پیش از اوج بحران کانال بیگل با آرژانتین عملیاتی شدند و نخستین هلیکوپترهای تاکتیکی کشتی‌نشین بودند که به وسیلهٔ نیروی دریایی شیلی به کار گرفته شدند. این هلیکوپتر مجهز به رادار و مسلح به موشک، مسلسل، خرج عمقی، و یک فروند اژدر ضدزیردریایی سبک شدند. یک فروند اس آ-۳۱۹ب نیروی دریایی شیلی عملیاتی و در شرایط بسیار خوبی بودند و در این دهه جای خود را به هلیکوپترهای اس آ۵۳۳ سوپر پوما دادند و خود به وسیلهٔ کاربران غیرنظامی خریداری شدند.
معترضین در ابتدا فقط خواستار پس گرفتن لایحهٔ استرداد شدند. در پی تشدید واکنش تاکتیکی پلیس علیه تظاهرکنندگان در ۱۲ ژوئن و تعلیق این لایحه در ۱۵ ژوئن، هدف معترضین دستیابی به این پنج خواسته‌است:
تا سال ۱۹۷۲ اف-۱۰۰ در نیروی هوایی آمریکا بازنشسته شد، ولی در گارد ملی هوایی به خدمت خود به عنوان جنگندهٔ تاکتیکی ادامه داد. با بازنشسته شدن اف-۱۰۰ در گارد ملی هوایی در سال ۷۹ هواپیماهای اف-۴ فانتوم ۲، ای-۷ کورسر ۲ و ای-۱۰ تاندربولت ۲ جایگزین این هواپیما شدند. اف-۱۰۰ در نیروی هوایی دانمارک و ترکیه تا سال ۱۹۸۲ مشغول خدمت بود.