تاون

معنی کلمه تاون در لغت نامه دهخدا

تاون. [ وَ ] ( اِ ) گوساله ای که به جفت بندند کشت زمین را. ( از لسان العجم شعوری ج 1 ورق 286 ). این کلمه مصحف تاوَل است.
تأون. [ ت َ ءَوْ وُ ] ( ع مص ) لغت نویسان عرب این فعل را در مورد خر بکار برده اند و معنی آن ، علف و آب خوردن خر است تا شکمش مانند «اون » درآگنده شود . رجوع به منتهی الارب و ناظم الاطباء شود. تأون به معنی تأوین است. ( از منتهی الارب ). رجوع به تأوین شود.

معنی کلمه تاون در فرهنگ فارسی

لغت نویسان عرب این فعل را در مورد خر بکار برده اند و معنی آن علف و آب خوردن خر است تا شکمش مانند ( اون ) در آگنده شود .

معنی کلمه تاون در فرهنگستان زبان و ادب

{oven, four (fr. )} [عمومی] نوعی کوره یا اجاق بسته برای پخت وپز * معادل "تاون" از ترکیب "تاو (تاب )" و "ـ َن" (پسوند اسم ابزارساز ) ساخته شده است.

معنی کلمه تاون در ویکی واژه

نوعی کوره یا اجاق بسته برای پخت‌وپز

جملاتی از کاربرد کلمه تاون

اللَّه تاونده است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هادرزفیلد تاون، باشگاه فوتبال هارتل پول یونایتد، و باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال مرثر تاون و باشگاه فوتبال چارلتون اتلتیک اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کترینگ تاون، باشگاه فوتبال پیتربورو یونایتد، و باشگاه فوتبال هیبریج اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پرستون نورث اند، باشگاه فوتبال بولتون واندررز، باشگاه فوتبال منچستر یونایتد، باشگاه فوتبال هادرزفیلد تاون، و باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد اشاره کرد.
تَنْزِیلُ الْکِتابِ فرو فرستادن این نامه، مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ (۱) از اللَّه است آن توانای تاونده دانا.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال منزفیلد تاون و باشگاه فوتبال بارنزلی اشاره کرد.
در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷، گومز اولین قرارداد حرفه ای خود را با منچستریونایتد امضا کرد و در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۸ اولین بازی خود را در جام حذفی انجام داد و به عنوان جانشین ۸۸ دقیقه ای برای مارکوس رشفورد در پیروزی ۴–۰ مقابل یوویل تاون در دور چهارم قرار گرفت. در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۹، گومز اولین گل بزرگسالان خود را در یک پیروزی دوستانه ۲–۱ قبل از فصل مقابل تاتنهام هاتسپر به ثمر رساند.
عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ دانای نهان و آشکارا. الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (۱۸) آن توانای دانا، تاونده داننده.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال والتام فورست، باشگاه فوتبال گیلینگام، باشگاه فوتبال هروگیت تاون، باشگاه فوتبال اکستر سیتی، باشگاه فوتبال یورک سیتی، باشگاه فوتبال رکسهام، باشگاه فوتبال هارتل پول یونایتد، باشگاه فوتبال پلیموث آرگیل، باشگاه فوتبال استوک‌پورت کانتی، باشگاه فوتبال کارلایل یونایتد، باشگاه فوتبال هارو بورو، باشگاه فوتبال سوئیندون تاون، باشگاه فوتبال گیتزهد، باشگاه فوتبال هال سیتی، باشگاه فوتبال گرایس اتلتیک، باشگاه فوتبال ای. اف. سی بورنموث، باشگاه فوتبال نورتویچ ویکتوریا، باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد، باشگاه فوتبال آرسنال، و باشگاه فوتبال اشینگتون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال شفیلد ونزدی، باشگاه فوتبال استوک‌پورت کانتی، باشگاه فوتبال چلتنهام تاون، باشگاه فوتبال استون ویلا، باشگاه فوتبال بریستول راورز، باشگاه فوتبال لینکولن سیتی، و باشگاه فوتبال والسال اشاره کرد.
مُهْطِعِینَ إِلَی الدَّاعِ بسوی اسرافیل می‌شتاوند، چشمها دور بمانده، یَقُولُ الْکافِرُونَ و ناگرویدگان می‌گویند هذا یَوْمٌ عَسِرٌ (۸) اینت روزی دشوار.
لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ، فرستادیم فرستادگان خویش را به پیغامهای روشن و حق درو پیدا، وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ، و فرو فرستادیم با ایشان نامها، وَ الْمِیزانَ و ترازو، لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ، تا مردمان بر ایستاد کنند بدادگری، وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ، و فرو فرستادیم آهن، فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ، در آن است زور سخت رسانیدن، وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ، و منفعتها مردمان را، وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ، تا اللَّه بیند، مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ، که آن کیست که او را و فرستاده او را یاری دهد، بِالْغَیْبِ، از بهر خدای نادیده باومید بهشت نادیده و از بیم دوزخ نادیده، إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ (۲۵) اللَّه تاونده است تمام توان سخت‌گیر.
فَلَمَّا جاءَ أَمْرُنا چون فرمان ما آمد نَجَّیْنا صالِحاً وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ رهانیدیم صالح را و ایشان که گرویدگان بودند با او، بِرَحْمَةٍ مِنَّا ببخشایشی از ما، وَ مِنْ خِزْیِ یَوْمِئِذٍ از رسوایی آن روز، إِنَّ رَبَّکَ هُوَ الْقَوِیُّ الْعَزِیزُ (۶۶) خداوند تو اوست آن تاونده با نیروی و کم آورنده سخت‌گیر.
إِذِ الْأَغْلالُ فِی أَعْناقِهِمْ آن گه که غلها که در دستهای ایشان بود در گردنهای ایشان افکنند وَ السَّلاسِلُ و ایشان را در زنجیرها کشند، یُسْحَبُونَ فِی الْحَمِیمِ (۷۱) ایشان را بر رویها در آب جوشان دوزخ می‌کشند، ثُمَّ فِی النَّارِ یُسْجَرُونَ (۷۲) و ایشان را می‌سوزند و دوزخ بایشان می‌تاوند.
اندی شَرْ خورْ تاونهْ آسْمُونه نه اِرْزه یکی گُوشه‌یِ ته چشُونه
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال استوک سیتی، باشگاه فوتبال پورتسموث، باشگاه فوتبال کمبریج یونایتد، باشگاه فوتبال دربی کانتی، باشگاه فوتبال لوتون تاون، باشگاه فوتبال پانیونیوس، باشگاه فوتبال اورتون، و باشگاه فوتبال برایتون اند هوو آلبیون اشاره کرد.
خانواده آدولف گرونبام که یهودی بودند در سال ۱۹۳۸ آلمان نازی را ترک کردند و به ایالات متحده مهاجرت کردند. گرونبام در سال ۱۹۴۳ مدرک لیسانس خود را با ممتاز دوگانه در فلسفه و ریاضیات از دانشگاه وسلین میدل‌تاون، کنتیکت دریافت کرد.
«ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ» سزای اللَّه تعالی بندانستند چنان که بایست، «إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ» (۷۴) اللَّه یاری قوی است تاونده هر چیز را کم آورنده.
یَوْمَ یُحْمی‌ عَلَیْها فِی نارِ جَهَنَّمَ آن روز که آن را می‌تاوند و بر آن آتش می‌افروزند در دوزخ، فَتُکْوی‌ بِها جِباهُهُمْ و داغ میکنند بآن پیشانیهای ایشان را. وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ و پهلوهای ایشان و پشتهای ایشان هذا ما کَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ و ایشان را میگویند این آن گنج است که خویشتن را می‌نهادید، فَذُوقُوا ما کُنْتُمْ تَکْنِزُونَ. (۳۵). چشید جزاء آن گنجی که خود را مینهادید.