تاخیر

معنی کلمه تاخیر در لغت نامه دهخدا

تأخیر. [ ت َءْ ] ( ع مص ) واپس افکندن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از دهار ). سپس گذاشتن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). واپس گذاشتن. ( آنندراج ) ( فرهنگ نظام ). واپس بردن. ( آنندراج ). تعقیب و تعویق. ( فرهنگ نظام ). با لفظ کردن و آوردن مستعمل است. ( آنندراج ). با لفظ انداختن و کردن و شدن مصدر مرکب آید، این لفظ در عربی مصدر است اما در فارسی هم مصدر استعمال شود و هم اسم جامد. ( از فرهنگ نظام ) : و در آن تقدیم و تأخیر صورت نبندد. ( کلیله و دمنه ).
وعده تأخیر به سرنامده
لعبتی از پرده به درنامده.نظامی.گر جان طلبد حبیب عشاق
نه صبر روا بود نه تأخیر.سعدی.- امثال :
در تأخیر آفتها است ؛ فی التأخیر آفات :
روزبازار جوانی چند روزی بیش نیست
نقد را باش ای پسر کآفت بود تأخیر را.سعدی.بفتراک ار همی بندی خدا را زود صیدم کن
که آفتهاست در تأخیر و طالب را زیان دارد.حافظ ( ازامثال و حکم ). || دفعالوقت. || ممانعت. ( ناظم الاطباء ). || سپس ماندن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || درنگی و دیری. توقف. عقب انداختگی ودیرکردگی و عقب ماندگی. ( ناظم الاطباء ).
- بلاتأخیر ؛ بدون درنگ و بسرعت. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تاخیر در فرهنگ معین

( تأخیر ) (تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - دیر کردن . ۲ - دیر آمدن . ۳ - (اِمص . ) دیرکرد.

معنی کلمه تاخیر در فرهنگ عمید

۱. به عقب انداختن.
۲. دیر کردن.

معنی کلمه تاخیر در فرهنگ فارسی

دنبال انداختن، عقب انداختن، واپس انداختن
۱- ( مصدر ) دنبال افکندن پس انداختن دیر کردن . ۲- دیر آمدن . ۳- ( اسم ) دیر کرد. جمع : تاخیرات .

معنی کلمه تاخیر در فرهنگستان زبان و ادب

تأخیر
{delay} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، مهندسی مخابرات] بازۀ زمانی بین دو رویداد در سامانۀ مخابراتی
{retardation} [موسیقی] نوعی تعلیق که به صورت متصل و بالارونده حل می شود
[حمل ونقل درون شهری-جاده ای] ← زمان تأخیر

معنی کلمه تاخیر در دانشنامه آزاد فارسی

تأخیر (latency)
مدت زمان لازم برای عبور یک سیگنال از یک نقطه شبکه به نقطه دیگر آن.

معنی کلمه تاخیر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تأخیر. به عقب انداختن عمل از اوّل وقت امکان آن را تأخیر می گویند که از عنوان تأخیر در بیشتر ابواب فقه ـ اعم از عبادات و معاملات ـ به مناسبت سخن رفته و احکامی بر آن مترتّب شده است.
عمل به لحاظ ظرف زمانی آن یا دارای امتداد است که انجام دادن آن در تمامی آنات آن زمان ممتد، جایز و صحیح است و یا امتداد ندارد، بلکه فوریت دارد. تأخیر در انجام دادن عمل از نوع دوم ـ مانند تأخیر ازاله نجاست از مسجد جایز نیست، برخلاف نوع اوّل که جایز و صحیح است و گاه به عللی واجب یا مستحب و یا مکروه می‏گردد. مصادیق تأخیر واجب مانند تأخیر نماز تا قبل از آخر وقت برای کسی که به علّت عذری باید تیمّم کند یا کسی که فاقد شرطی از شرایط نماز همچون پوشش برای پوشاندن عورت است که بنابر قول گروهی در هر دو مورد، تأخیر واجب است. مصادیق تأخیر مستحبمانند تأخیر نماز عشا تا هنگام ناپدید شدن شفق که زمان پایانی وقت فضیلت نماز مغرب می باشد.مصادیق تأخیر مکروه مانند تأخیر نماز از اوّل وقت بدون عذر به قول مشهور. حکم وضعی تأخیر بر تأخیر، احکام وضعی که به آن اشاره می شودـ و آثار آن به شمار می‏رود ـ مترتّب می‏گردد. ← سقوط حق با تأخیر تأخیر در استفاده حق فسخ در موارد فوری بودن آن ـ مانند خیار فسخ نکاح به سبب عیوب خاص و تدلیس ـ موجب سقوط آن خواهد شد. ← ضمان و رد بدون تأخیر در ودیعه اگر مالک، مالی را که نزد کسی به امانت گذاشته است از او مطالبه کند ردّ فوری آن واجب است و در صورت امتناع و تأخیر ـ با قدرتِ بر باز پس دادن آن در اوّل وقت امکان ـ ضامن است. ← بطلان عقد با تآخیر از شرایط صحّت عقد لازم، فوری بودن قبول بعد از ایجاب به حسب عرف است و تأخیر آن به‏گونه‏ای که به نظر عرف، جواب ایجاب محسوب نگردد موجب بطلان عقد است .
[ویکی فقه] به عقب انداختن عمل از اوّل وقت امکان آن را تأخیر می گویند که از عنوان تأخیر در بیشتر ابواب فقه ـ اعم از عبادات و معاملات ـ به مناسبت سخن رفته و احکامی بر آن مترتّب شده است.
عمل به لحاظ ظرف زمانی آن یا دارای امتداد است که انجام دادن آن در تمامی آنات آن زمان ممتد، جایز و صحیح است و یا امتداد ندارد، بلکه فوریت دارد.
تأخیر در انجام دادن عمل از نوع دوم ـ مانند تأخیر ازاله نجاست از مسجد
جایز نیست، برخلاف نوع اوّل که جایز و صحیح است و گاه به عللی واجب یا مستحب و یا مکروه می‏گردد.
مصادیق تأخیر واجب
مانند تأخیر نماز تا قبل از آخر وقت برای کسی که به علّت عذری باید تیمّم کند یا کسی که فاقد شرطی از شرایط نماز همچون پوشش برای پوشاندن عورت است که بنابر قول گروهی در هر دو مورد، تأخیر واجب است.
مصادیق تأخیر مستحب
مانند تأخیر نماز عشا تا هنگام ناپدید شدن شفق که زمان پایانی وقت فضیلت نماز مغرب می باشد.
مصادیق تأخیر مکروه
...

معنی کلمه تاخیر در ویکی واژه

ritardo

جملاتی از کاربرد کلمه تاخیر

ماموریت که در ابتدا برای ۲۹ اکتبر ۱۹۸۳ برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل نگرانی‌هایی به تاخیر افتاد. این نگرانی درباره دهانه خروجی دود در موشک سوخت جامد سمت راستی بود. برای اولین بار در تاریخ برنامه شاتل، شاتلِ نصب شده در محل پرتاب، برای بازبینی برگردانده شد. پس از خارج کردن از حالت پرتاب به تاسیسات فراوری مدارگر انتقال یافت تا موتور مزبور مورد تعمیر قرار گیرد. مدارگرد، پس از بازبینی دوباره در تاریخ ۸ نوامبر ۱۹۸۳ به سکوی پرتاب بازگشت.
خدای تعالی می فرماید: «عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم». شاه چون این کلمات و مقدمات بشنید، مثال داد تا پسر را سیاست کنند. چون خبر سیاست به سمع وزیر دوم رسید، سیاف را فرمود که کشتن در تاخیر دار تا من شاه را ببینم و فواید ترک تعجیل با او بگویم.
حق بفرماید که نه ازْ خواریِّ اوست عین تاخیر عطا یاری اوست
و ناگذشتن هر صانعی از صناع نباتی و حیوانی‌اندر تخمها و بیخها و نطفه‌هاست از آن یک صنع که بر آن قدرت یافتست، اعنی چو از تخم سیب جز سیب گری نیاید، وز تخم کنجد جز کنجدگری نیابد، و از گاو جز گاو نزاید، و ملازمت این صناع جزوی برین صناعات معلومات دلیلست ما را بر آنک مر هر یکی را ازین صناع جزوی بر آن صنع کزو همی آید صانعی نهادست که صانع کل اوست، و چو ما از چگونگی صنع صانع جزوی عاجزیم و بضرورت مقریم که این صنع از جوهری همی آید مه‌اندرین تخم است، چرا ازین بگذیریم؟ و بسبب آنک این را همی بسیار بینیم، همی پنداریم که این را دانسته‌ایم، و گوییم چگونه صانع کل از طبایع بی زایش مردم کرد، بل میان هر دو اهل حکمت اتفاق است بدانک وجود جفتان ابداعی از حیوان و وجود تخمهاء ابداعی از نبات تا وجود عالم بیک دفعت بود بی تقدیمی و تاخیری البته. و باثبات پدرو مادر اولی کآن نوع مردم بود بابداع بی زایش، ثابت شاید کردن پدر نفسانی مر ناطق را و مادر (نفسانی) مر اساس را بتایید بی تعلیم. و ابداع‌اندر اجساد نوع مثل است بر تایید‌اندر اشخاص و تایید بی تقدیم ممثول ابداع است بی تولید. این اشارت را بحق پدید باید کردن تا شبهت بر خیزد.
و قرائت در نماز جهری به آواز خواند و سه نکته به جای آرد، یکی چون تکبیر کند وجهت می خواند و ماموران به فاتحه خواندن مشغول شوند دوم چون فاتحه برخواند، سوره تاخیر کند، چنان که کسی فاتحه نخوانده بود یا تمام نکرده بود تمام کند سوم چون سورت برخواند، چندان آرام گیرد که تکبیر از آخر سوره گسسته شود و مامون جز فاتحه هیچ چیز نخواند سپس امام، مگر دور بایستد و آواز امام نشنود.
دستور اول باعث ۳۰ ثانیه تاخیر می‌شود.
کافر بسته دو دست او کشتنیست بسملش را موجب تاخیر چیست
طبق گزارش رسانه‌های حکومتی به دنبال تاخیر در حذف پیمانکار و تبدیل وضعیت نیروهای مستمر به «قرارداد معین»، دور جدیدی از اعتراضات با شعار «سفره همه کارگران یکی است» از ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ بین کارگران پروژه‌ای در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و سایر مراکز نفت و گاز و ارکان ثالث با هدف ۱۴ روز کار ۱۴ روز مرخصی و افزایش دستمزدها آغاز شده است. برپایه این گزارش تا امروز دست‌کم سه هزار نیروی قراردادی، پروژه‌ای، ارکان ثالث و ۲۵ شرکت دیگر به این اعتراضات پیوستند.
به گفته احمدی نژاد مارادونا برای به عهده گرفتن سرمربی گری تیم ملی به ایران می‌رود. رئیس جمهور در حاشیه مراسم تجلیل از مدال آوران بازیهای آسیایی با بیان اینکه مارادونا با تاخیر به ایران می‌آید در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر سپردن تیم ملی فوتبال ایران به این آرژانتینی سرش را به نشانه تایید تکان داد. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمود احمدی نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر حضور مارادونا در ایران تاکید کرد: «مارادونا به ایران می‌آید اما با تاخیر». بی‌بی‌سی فارسی
سه فصل از این مجموعه اوایل بهمن 89، با دوبله فارسی توسط موسسه قرن 21 و پارس ویدئو عرضه شد.به‌دلیل عدم استقبال مردم و همچنین تاخیر در دوبله شرکت پارس ویدیو دوبله این مجموعه رو ادامه نداد
۳. زلزله‌های سترگ و ویرانگر: زلزله‌های بی‌سابقه و سترگی تمام کره خاکی را به لرزه درمی‌آورد، همه چیز در هم ریخته است و از بین می‌رود و تمام انسان‌ها در لحظه‌ای کوتاه مدفون می‌شوند: «ای مردم! از پروردگارتان بترسید و پرهیزگاری پیشه کنید که زلزله رستاخیر مسئله مهمی است».
عرفان بعد از پخش اولین آلبوم خود به نام از خانه تا گور تصمیم به ساخت آلبومی با نام همیشگی گرفت.[نیازمند منبع] همیشگی بعد از اینکه تاخیرهای زیادی برای پخشش به دلایل مختلف خورد سرانجام آلبوم همیشگی عرفان بعد از حدوداً ۳ سال با ۱۸ ترک در شهریور ۱۳۸۹ به صورت رسمی از کمپانی آونگ وارد بازار موسیقی شد که البته این آلبوم برای دانلود هم‌زمان بر روی خیلی از سایت‌ها نیز قرار گرفت که باعث شد از فروش آلبوم کم شود. از نظر موضوعی اکثر موضوعات آلبوم حول محور زندگی شخصی عرفان می‌چرخد.
بدین مایه داد و ستد بعد ماهی چه تاخیر سردست چون می‌توانی
اسکارسلی و همکاران (2007) یک آزمایش پاک‌کن کوانتومی با انتخاب تاخیردار بر اساس یک طرح تصویربرداری دو فوتونی را گزارش کرد. پس از شناسایی یک فوتون عبوری از یک شکاف دوگانه، یک انتخاب تصادفی تأخیردار برای پاک‌کردن یا عدم پاک‌کردن اطلاعات کدام مسیر با اندازه‌گیری دوقلو درهم تنیده آن انجام شد. رفتار ذره مانند و موج مانند فوتون به طور همزمان و به ترتیب تنها توسط یک مجموعه از آشکارسازهای مشترک ثبت شد.
از آن پیش که میر قبیله بوی فتیله خورد و پیله ام النسا که اصل عناد است نسل فساد حیله تاخیر سگالد، سمندی نوند از کند کشیده، بندی مستمند را مصحوب ضمینی امین و کمینی گزین به تاج الدین فرستادم، مصرع: از پیش سوره اخلاص دمیدیم و برفت.
گاه بدظن می‌شدی اندر دعا از پی تاخیر پاداش و جزا
بگاه جود ندانی که چون بود تاخیر بگاه حلم ندانی که چون بود تعجیل
در سیستم‌های فراصوت، پالس‌های مکانیکی با فرکانسی در محدودهٔ فراصوت، توسط پرآب مخصوص منتشر می‌گردد. این پراب‌ها دارای آرایه‌ای از فرستنده‌های فرا صوت می‌باشد. بخشی از امواج منتشر شده در محیط (در اینجا بافت‌های زیستی)، با برخورد به مرزهای دو بافت با چگالی متفاوت، دچار بازتابش (اکو) می‌گردند. میزان این بازتابش وابسته به امپدانس انتشار امواج فراصوت در دو محیط می‌باشد. اساس سیستم‌های تصویربرداری آلتراسوند، تشخیص تاخیرهای سیگنال‌های دریافتی و پالس‌های ارسال شده می‌باشد.
نوید کشتنم دی داد، امروز نمی دانم چرا تاخیر دارد
پس از تکمیل چند هواگرد پیش‌تولید، کارخانه آگ‌اُ در اوشرسلیبن موظف به تولید ۴۰ فروند دیگر از هواگرد آر ۲۴۰ شد. مدل آر ۲۴۰آ سال ۱۹۴۱ آماده تولید انبوه بود اما این فرایند به تاخیر افتاد. در این حال نخستین هواگردهای جت پا به عرصه گذاشتند. بدین شکل، ماه دسامبر سال ۱۹۴۲ برنامه تولید آر ۲۴۰ که دیگر ادامه کار بر روی آن مورد توجه نبود، به جهت تداوم مشکلات توسعه متوقف شد. آرادو مستقلانه پیش‌نمونه‌های هفتم تا دوازدهم را تا سال ۱۹۴۳ تولید کرد که موفقیت چندانی به دست نیاورد.[نیازمند منبع] بدین ترتیب آر ۲۴۰ هیچگاه فرا تر از مرحله پیش‌نمونه نرفت.