تأهل

معنی کلمه تأهل در لغت نامه دهخدا

تأهل. [ ت َ ءَهَْ هَُ ] ( ع مص ) زن کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ). بااهل شدن. ( زوزنی ) ( از قطر المحیط ). زن خواستن و با اهل شدن. ( منتهی الارب ). زن خواستن و صاحب عیال و اطفال شدن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). زن خواستن و نکاح کردن. ( فرهنگ نظام ). زن گرفتن و خداوند اهل و عیال شدن. ( ناظم الاطباء ). زن گرفتن. کدخدا شدن. کدخدایی.

معنی کلمه تأهل در فرهنگ معین

( تأهل ) (تَ أَ هُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) زن گرفتن ، ازدواج .

معنی کلمه تأهل در فرهنگ عمید

زناشویی کردن.

معنی کلمه تأهل در فرهنگ فارسی

زناشویی، زن گرفتن، دارای عیال واولاد
( مصدر ) زن کردن زن خواستن .

معنی کلمه تأهل در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تأهل. اهلی کردن حیوان، صلاحیت یافتن برای چیزی و همچنین همسر گزیدن را تأهل می گویند.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۳۲۴.
[ویکی فقه] اهلی کردن حیوان، صلاحیت یافتن برای چیزی و همچنین همسر گزیدن را تأهل می گویند.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۳۲۴.
...

جملاتی از کاربرد کلمه تأهل

هر که با دخترِ دوشیزۀ رز متأهل نشود عِنّین است
تا دسامبر ۱۸۱۰، بیست‌وهفت زن دیگر عضو سازمان شده بودند. در ژانویه ۱۸۱۱، دادخواستی مبنی بر تصویب ثبت حقوقی در هیئت قانون‌گذاری ویرجینیا پذیرفته شد. زنان این انجمن را پایه‌گذاری کردند و فقط در جست‌وجوی متولیان بانویی بود که حق ورود به قراردادها، آوردن دادخواست به دادگاه و خرید و فروش ملک را داشته باشند. در آن زمان زنان متأهل به لحاظ قانونی چنین حقوقی نداشتند. کارینگتون از سال ۱۸۱۱ تا سال ۱۸۳۷ دبیر انجمن بود.
شوپنهاور طبیعتی ناآرام و متزلزل داشت و پر از سوءظن بود. متأهل نشد و زندگانی را به تنهایی به سر برد. چند کتاب دیگر هم تألیف نمود که چندان چیزی بر مطالب اصلی‌ترین کتابش نیفزود. در سال‌های آخر عمر کم‌کم شهرت یافته بود و پس از مرگ، شهرتش قوت گرفت.
ابراهیم محمدوف متأهل و دارای دو فرزند بود.
من یبدل روحه به سیف و سهام یستأهل آن یقعدو الناس قیام
و چون به دعوت حاضر شد به چیزی خوردن و ناخوردن تکلف نکند بر حکم وقت برود. و چون صاحب دعوت محرم باشد روا بود که متأهلی زَلّه‌ای برگیرد و اگر نامحرم بود به خانهٔ وی رفتن روا نبود. اما همه وقت زله ناکردن اولی‌تر باشد؛ که سهل بن عبداللّه رضی اللّه عنه گوید: «الزَّلةُ زَلّةٌ. زلّه زلّت بود.» و اللّه اعلم بالصّواب.
پس از اینکه مارن در حین توقف در یک کارناوال محلی ابراز گرسنگی می‌کند، لی یک کارگر مرد در یگک غرفه گشت‌زنی می‌کند و او را می‌کشد. پس از اینکه این زوج جسد قربانی را می‌خوردند، مارن ابراز گناه می‌کند زیرا متوجه می‌شود که این مرد متأهل بوده و خانواده دارد.
آن دو تا آن زمان متأهل بودند ولی جدا از همسرانشان زندگی می‌کردند. یوکو اونو هفت سال از لنون بزرگ‌تر بود. جان آن موقع (سال ۱۹۶۶) ۲۶ ساله بود و یوکو اونو ۳۳ ساله.
هزار سعدی اگر دایمش ثنا گوید هزار چندان مستوجبست و مستأهل
وی در ۱۶ ژوئن ۱۹۴۳ در ایروان به دنیا آمد و از دانشکده زبان‌شناسی، زبان و ادبیات دانشگاه دولتی ایروان فارغ‌التحصیل گشت. وی به زبان‌های روسی انگلیسی پرتغال و اسپانیایی تسلط داشت. یغیازاریان متأهل و صاحب یک دختر بود. وی در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶ در سن ۷۳ سالگی در ایروان درگذشت.
شیخ قدس اللّه روحه العزیز هر مریدی کی تأهل ساختی اهل او را بخواندی و گفتی سه کار بکن اول هرچ این کدخدای در خانۀ تو آرد از غله و حوایج تصرف خرج خود از آن نگاه دار و خرج مکن چنانک زنان در وجه دوک رشتن و کرباس بافتن دهند بی‌فرمان شوهر، کی برکات از آن بشود و دیگر خانۀ عنکبوت در خانه بمگذار که شیطان آنجا مأوی گیرد و هم نشینان ما هم‌نشین شیطان نباشند، و هر طعام کی خواهی ساخت و هرچ در دیک خواهی کرد از گوشت و حبوبات اول به آب نمازی کن آنگاه در دیک فرو کن و این هر سه را یاد دار.
باید که باعث بر تأهل دو چیز بود حفظ مال و طلب نسل، نه داعیه شهوت یا غرضی دیگر از اغراض.
وی در ۲۱ مارس ۱۹۸۱ در ایروان به دنیا آمد و از دانشگاه دولتی ایروان (۲۰۰۳) و از دانشگاه آمریکایی ارمنستان (۲۰۰۴) فارغ‌التحصیل گشت. وی متأهل و صاحب سه فرزند می‌باشد.
شیخ الاسلام گفت: قومی بودند به کواشان با من می‌بودند خداوندان دل روشن دل، از من خواستند که مرا بشیخ بوعبداللّه طاقی برد ستوری خواستم از وی، پس بوی بردم ایشان را و بگفتم: که ایشان از من خواستند و می‌خواهند، که ما را وصیتی کنی. شیخ گفت: متأهلانند؟ «گفتم: متأهلانند» گفت: مکتسبانند؟ گفتم: آری! گفت: سخت نیک از ایذر کار می‌کنید. و اهل نیکو می‌دارید، و شبانگاه هر کسی بهرهٔ خود از طعام برگیرید وبا یکدیگر آرید و با هم بخورید و ساعتی باشید و آنگه بپرا گنید و ایشان را دعا کرد وبرخاستیم، من آن شیخ عمو را گفتم شیخ عمو گفت: اصحاب بوعبداللّه دونی وبوالحسین طزری چنان می‌کردند تا برجای بماندند. کسی فرا چشتیان گفت که هرگز میان شما نقار و ناخوشی و خلاف نبود؟ جواب دادند:کی ما با یکدیگر فزونی نه زئیم یعنی نباشیم پیوسته، تا از بکدیگر سیر نگردیم.
او به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، فنلاندی و روسی صحبت می‌کند. وی متأهل و دارای سه فرزند است.
آلبرت سولویان در سال ۱۹۴۹ در شهر کاپان در استان سیونیک ارمنستان به دنیا آمد؛ سولویان در سال ۱۹۷۱ از انستیتو تربیت بدنی دولتی ارمنستان فارغ‌التحصیل شد. وی در ارتش شوروی خدمت نمود. سولویان که با زبان فارسی هم آشنا بود، سال ۱۹۹۸ برای نخستین بار هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت و در بازی‌های آسیایی موفق به کسب یک طلا و یک برنز شد. سولویان پس از پایان دوره اول همکاری با ایران، در کشورهای هنگ کنگ، تاجیکستان و مالزی هم به مربیگری پرداخت. او در دوره جدید، قرار بود تا سال ۲۰۱۸ و بازی‌های آسیایی به میزبانی اندونزی در خدمت تیم ملی ایران باشد. وی متأهل و صاحب دو فرزند بود.
ابراهیم کتابدار در ۲۸ بهمن سال ۱۳۶۸ در تبریز متولد شد. او متأهل و دارای ۲ فرزندِ دختر ۴ ساله و ۲ ساله به نام‌های «سِودا» و «سوگند» بود. وی در مهدی‌آباد کیانمهر کرج مکانیکی و نمایشگاه اتومبیل داشت.