بیگم
معنی کلمه بیگم در لغت نامه دهخدا

بیگم

معنی کلمه بیگم در لغت نامه دهخدا

بیگم. [ ب َ / ب ِ گ ُ ] ( ترکی ،ص ، اِ ) ( اصل آن بکسر گاف است بمعنی بیگ من چنانکه خانم نیز بمعنی خان من است لکن متداول بضم گاف است ) تأنیث بیگ. مؤنث بیگ. ( ناظم الاطباء ). لقب گونه ای است که در آخر اسم زنان آید: فاطمه بیگم. ( یادداشت مؤلف ). عنوان زنان ارجمند. خانم. خاتون. بی بی. بانو. سیده خاتون. ستی. خدیش. کدبانو. و بیگم بیشتر به علویه ها گویند. ( یادداشت مؤلف ). لقب زنان نجیب و محترم. ( ناظم الاطباء ). || زن بیگ ( و میم درین لغت برای تأنیث است )، چنانکه خانم زن خان باشد. ( آنندراج ). || ملکه مادر. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه بیگم در فرهنگ معین

(بِ گُ ) [ تر. ] (ص . اِ. ) خانم ، خاتون ، بانو.

معنی کلمه بیگم در فرهنگ عمید

خانم، بانو، خاتون.

معنی کلمه بیگم در فرهنگ فارسی

بگم، خانم، بانو، خاتون
( صفت اسم ) ۱ - ملک. مادر . ۲ - عنوان زنان ارجمند خانم خاتون .

معنی کلمه بیگم در فرهنگ اسم ها

اسم: بیگم (دختر) (ترکی) (تلفظ: beygom) (فارسی: بیگم) (انگلیسی: beygom)
معنی: ملکه مادر، عنوان زنان ارجمند، خانم، خاتون، به صورت پسوند همراه با بعضی نامها می آید و نام جدید می سازد مانند فاطمه بیگم، عنوان زنام منسوب به خانواده های سلطنتی و بزرگان

معنی کلمه بیگم در دانشنامه عمومی

بِیگُم ( به انگلیسی: Begum ) لقبی است تُرکی، مؤنث لقب بیگ که برای زنان نجیب و محترم استفاده می شود. بیگم یک لقب سلطنتی و اشرافی برای زنان در آسیای مرکزی و جنوبی است و معادل زنانه عنوان «بیگ» یا «بک» است که در زبان ترکی به معنای «مقام عالی» است. بیگم معمولاً به زن یا دختر بیگ گفته می شود که به شکل «بیگ زاده» نیز مشاهده می شود.
در جنوب آسیا، به ویژه در پنجاب، سند، حیدرآباد، دهلی، خیبر پختونخوا و سیلهت، برای استفاده به عنوان یک لقب افتخاری برای زنان مسلمان با موقعیت اجتماعی بالا یا به عنوان یک نام خانوادگی استفاده شده است.

معنی کلمه بیگم در ویکی واژه

خانم، خاتون، بانو.

جملاتی از کاربرد کلمه بیگم

وگر جنگ جویی همی بیگمان نیاساید از کین دلت یک زمان
ای که می پرسی نشان از زلف جانان بیگمان پیش ارباب یقین هر ذره یک موی اوست
همسر وی حمیده بانو بیگم که در ایران با معماری ایرانی آشنا شده بود با الهام از مقابر ایرانی و فضای چهار باغ یا باغ جنت آرامگاه همایون را در سال ۱۵۶۲ یک سال پس از مرگ همایون آغاز و پس از هشت سال (نه سال پس از مرگ همایون) به پایان رساند.
آقا نجفی از همسر اول خود چهار دختر (غیر از دو دختر و پسری که در نجف فوت شده‌اند) به نام‌های حمیده، خدیجه، معصومه و بی‌بی شریعه داشته‌اند که همه به رحمت خدا پیوسته‌اند. حمیده و خدیجه یکی پس از دیگری همسر حاج شیخ غلامرضا غروی بوده‌اند، که دومی بعد از فوت اولی، همسر ایشان شد. معصومه بیگم همسر حاج سید محمود بزرگ‌نیا و بی‌بی شریعه همسر سید مهدی صابری قوچانی بود.
مرقد منور ارجمندبانو بیگم مخاطب به ممتاز محل متوفی سنه...
آمنه بیگم عمری بلند داشت و در اصفهان درگذشت. مدفنش در مسجد جامع اصفهان نزدیک مدفن پدر و پدربزرگش است.
لیک از قال آنکه دارد حال برسد بیگمان بشهر وصال
یقین چون آیدت تو بیگمان شو حقیقت در یقین تو جان جان شو
پدرش ملا محمدصالح مازندرانی زادهٔ روستای تیلک چهاردانگه‌ی ساری بود و مادرش آمنه بیگم مجلسی از زنان به اجتهاد رسیده در اصفهان بود و پدر بزرگ مادری او محمدتقی مجلسی (از شاگردان شیخ بهایی و پدر محمدباقر مجلسی)، عالم شیعه در عصر ایران صفوی بود.
بیا تا ببینی زشراب شراب کند بیگمان خانمان ها خراب
یقین شد حاصلم کل بیگمانم که از سرّ یقین شد کل عیانم
مادر آغا بیگم دختر میرزا زین‌العابدین مرعشی بود. میرزا زین‌العابدین پسر میرزا محمدشفیع مرعشی (خواهرزاده شاه سلیمان دوم) و شهربانو بیگم (دختر شاه سلطان حسین صفوی) بود.
کجی را چون بدید اندر کمان او یقین بشناختش خود بیگمان او
آئینه (اردو: آئینه) یک فیلم در ژانر موزیکال به کارگردانی نذر الاسلام است که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به شبنم، ندیم بیگ، ریحان و بهار بیگم اشاره کرد.
مهر اوکان بیگمان مهر و تو لای تو باشد دست قدرت ریخته روز ازل در ماء وطینم
سید حسین بروجردی در صفر ۱۲۹۲ در بروجرد به دنیا آمد. پدر وی سیدعلی طباطبایی و مادرش سیده آغابیگم هر دو از سادات طباطبایی بودند. نسب وی با ۳۲ واسطه، به حسن ابن علی (امام دوم شیعیان) می‌رسد.
اسماعیل اول (۱۵۲۴–۱۴۸۷م) (۹۳۰–۹۰۷ق) از مارتا و شیخ حیدر در اردبیل به دنیا آمد. مادرش مارتا یا حلیمه بیگم، دختر اوزون حسن، فرمانروای سلسله ترکمان آق قویونلو و همسر مسیحی او تئودورا معروف به دسپینا خاتون بود. دسپینا خاتون دختر ژان چهارم امپراتور ترابوزان بود. او در قراردادی برای محافظت از امپراتوری ترابوزان در برابر ترکان عثمانی با اوزون حسن ازدواج کرده بود. اسماعیل خود را مهدی موعود می‌دانست
حضور جان و دل دارد چنان گم که باشد بیگمان مانند قلزم
بیگمان هر کو تأمل در چنین صنعی کند هم بصر هم سمع یابد گر دلش کور و کرست
در هنگام گماشتن اکبر نه ساله به عنوان والی غزنی، او با دختر هندل، رقیه سلطان بیگم، یعنی همسر نخستش، پیوند زناشویی بست. همایون فرماندهی لشکر هندل را به اکبر سپرد و تمام ثروت هندل را به او و همسرش رقیه واگذار کرد. مراسم زناشویی اکبر با رقیه در جلندر، پنجاب، زمانی که هر دو ۱۴ ساله بودند، جشن گرفته شد.