بکی

بکی

معنی کلمه بکی در لغت نامه دهخدا

بکی. [ ب َ کی ] ( ع اِ ) نباتی است ، بکاة یکی آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به بکا و بکاء شود.
بکی. [ ب َ کی ی ] ( ع ص ) بسیار گریه کننده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
بکی. [ ب ُ کی ی ] ( ع اِ ) ج ِ باک و باکی. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ).
بکی. [ ب َک ْ کی ] ( ص نسبی ) منسوب است به بعلبک چه منسوب به این شهر را بعلی و بکی هردو گویند. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ). و رجوع به بعلبک شود.
بکی ٔ. [ ب َ ] ( ع ص ) بکیئة. ناقة بکی ٔ، و ناقة بکیئة؛ ماده شتر کم شیر. ج ، بکاء و بکایا. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بکی در فرهنگ فارسی

( صفت ) بسیار گریه کننده .
منسوبست به بعلبک چه منسوب باین شهر را بعلی و بکی هر دو گویند .

معنی کلمه بکی در دانشنامه عمومی

بکی (فیلم). بکی ( به انگلیسی: Becky ) یک فیلم اکشن و دلهره آور آمریکایی محصول سال ۲۰۲۰ به کارگردانی جاناتان میلوت و کری مرنیون براساس فیلم نامه ای از نیک موریس، لین اسکای و راکس اسکای با بازی لولو ویلسون، کوین جیمز، جوئل مک هیل و آماندا بروگل است.
بکی قرار بود اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم ترایبکا در آوریل ۲۰۲۰ انجام دهد، اما جشنواره به دلیل همه گیری کووید ۱۹ به تعویق افتاد. در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۰ بر روی پلتفرم های دیجیتال درخواستی، ویدیویی و در سینماهای منتخب منتشر شد. این فیلم نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد، اگرچه بسیاری از عملکرد ویلسون تمجید کردند. دنباله ای، بنام خشم بکی، در سال ۲۰۲۳ منتشر شد.
بکی دختر سیزده ساله ای است که به تازگی مادرش را از دست داده و از مشکلات روحی و روانی رنج می برد. پدرش او را به خانه بیرون شهرشان می برد و در آنجا کیلا، دوست دختر پدرش، و پسرش هم به آنها می پیوندند. پدر بکی به او خبر می دهد که قصد ازدواج با کیلا را دارد. بکی ناراحت شده و از خانه خارج می شود. در همین حال چهار زندانی فراری به خانه آنها آمده و پدر و کیلا و پسرش را گروگان می گیرند. آنان خواهان یک کلید مرموزند. بکی کلید را پیدا کرده ولی آن را به زندانیان نمی دهد. آنان پدر بکی را شکنجه کرده و سپس می کشند. بکی که پدرش را از دست داده دچار خشمی بسیار شده و در صدد انتقام گرفتن برمی آید.
بکی در آخر هفته افتتاحیه خود از ۴۵ سینما ۲۰۵٫۷۹۷ دلار به دست آورد و در میان فیلم های گزارش شده در جایگاه دوم قرار گرفت. این فیلم در آخر هفته دوم خود از ۵۰ سالن سینما ۱۹۲٫۱۳۸ دلار به دست آورد.

جملاتی از کاربرد کلمه بکی

دولت اخیر بعد از مدتها تأخیر منابع مالی زیادی برای مبارزه با این اپیدمی اختصاص داده‌است اخیراً تحقیقی در مجله آفریقایی ایدز به چاپ رسیده که کار توماس رل والیوشیسانا است و نشان می‌دهد که سطح این بیماری در حال کاهش است و از ۲/۴ درصد به ۷/۱ درصد برای افراد ۴۹–۱۵ ساله رسیده و مرگ ومیرآن در سال ۲۰۰۸ به ۴۸۷۳۲۰ نفر می‌رسد. در سال ۲۰۰۰ ،تابو امبکی، رئیس‌جمهور وقت، اهمیت ابتلا به ایدز را زیر سؤال برد و به طرز جنجال‌برانگیزی فقر را عامل اصلی آن دانست.
تابکی گه ناز این گه ناز آن محفلم خالی کنید ای دوستان
تا بکی در عرض ره خواهیم گشتن عمر شد بهر کاری فیض خود را در سفر افکنده‌ایم
اریک آرکانت، سبکی تازه را از موزیک جاز، پاپ، شش و هشت را برای هنرمندان ایرانی به ارمغان آورد و سازهای بادی و جاز را در ایران پروراند.
این شبکه تلویزیونی که از ژانویه ۲۰۰۴ آغاز به‌کار کرده‌است و بیشتر به زبان‌های ازبکی و ترکمنی برنامه پخش می‌کند. این شبکه از جانب عبدالرشید دوستم حمایت شده و متخصصان ترکیه در راه‌اندازی آن کمک کرده‌اند.
هم‌خوان‌های ازبکی مشابه هم‌خوان‌های فارسی هستند. حروف «ث، ح، ذ، ژ، ص، ض، ط، ظ، ع» در واژگان ازبکی استفاده نمی‌شوند و فقط مختص واژگان دخیل از عربی، فارسی، و زبانهای اروپایی هستند.
ازبک‌ها یکی از اقوام ترک‌تبار افغانستان محسوب می‌شوند. ازبک‌های افغانستان به زبان ازبکی جنوبی به‌عنوان زبان نخست و فارسی به‌عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند. جمعیت ازبک‌های افغانستان در سال ۱۹۹۶ حدود ۱٫۲ میلیون تن برآورد شد و در سال ۲۰۱۳ باور بر این بود که جمعیت‌شان حدود ۲٫۸ میلیون تن است.
تا به چند از حرقت فرقت بسوزم چون جحیم تا بکی ازکلفت الفت بنالم چون رباب
اگر برای پهن کردن طیف، از تکنیک چابکی فرکانس استفاده شده باشد، و جمر بتواند نرخ تغییر یا جهش فرکانس را استخراج کند، قادر خواهد بود، اخلال را به صورت نقطه‌ای یا جاروب کردن نرخ تغییر فرکانس رادار، ارسال کند؛ لذا باید نرخ تغییر فرکانس رادار، ارسال کند؛ لذا باید نرخ تغییر فرکانس تا حد امکان سریع و نظم آن نامشخص باشد.
بی تعلق رود آسان ز جهان سبکی راحله این سفر است
دل ز اسیری می بری، هیچ غمش نمی خوری تا بکی این ستمگری دست منست و دامنت
حوزه مطالعات دانشگاهی تورج اتابکی تاریخ اجتماعی، تاریخ فرودستان، تاریخ کار و کارگری، تجدد و نوسازی در قلمرو جغرافیایی خاورمیانه، قفقاز و آسیای مرکزی است. تورج اتابکی هم اینک مدیریت طرح تدوین تاریخ اجتماعی صد ساله صنعت نفت در ایران را دارد.
تا بکی باشم براه وعده ات در انتظار ای ترا با عاشقان دایم فراموشی شعار
در پس دیوار هستی مانده ای آخر، ای دل، تا بکی باشی چنین؟
همی کنم سبکی در بزرگ مجلس تو و لیکن آن ببر حلم تو گران نبود
به عنوان یک سبک، یوری برخلاف همتاهای همجنس‌گرای مرد خود یائویی (که بازار آن مخاطبان زن را تشکیل می‌دهد)، و گی مانگا (که بازار آن مخاطبان همجنس‌گرایی مردانه را تشکیل می‌دهد)، اساساً یک جمعیت‌شناختی جنسیتی مفرد را هدف قرار نمی‌دهد. اگرچه یوری از همان ابتدا به عنوان سبکی برای مخاطبان زن ساخته شد، اما آثار یوری نیز تولید شده‌اند که مخاطبان مرد را هدف قرار می‌دهند. همان‌طور که در مانگا می‌توان مجلهٔ خواهر کمیک یوری هیمه یعنی کمیک یوری هیمه اس را مشاهده کرد که مخاطبانش مرد است.
کارم از کاکل تو تا بکی آشفته شود حالم از زلف تو تا چند مشوش باشد
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آرابکیر، پیونیک، باشگاه فوتبال کیلیکیا، آرسنال کیف، راپید بخارست، و استوا بخارست اشاره کرد.
هر آن کس که بد بابکی در ستخر بدان پور فرخنده جستند فخر
نوول‌های ناتورالیستی کامیل لمیونیر با آثار خود شهرت فراوان کسب کرد، او بعدها با شیوه و سبک متنوع خود بیشتر تابع سبکی شاعرانه شد و مقداری از بهترین آثار و کارهای ادیبش غنائی بود.