نباتی

معنی کلمه نباتی در لغت نامه دهخدا

نباتی. [ ن َ تی ی / تی ] ( از ع ، ص نسبی ) منسوب به نبات است. ( الانساب سمعانی ). گیاهی. رجوع به نبات شود. || گیاه شناس. حشایشی. عشاب. شجار. العارف بالنباتات و الحشائش. ( معجم متن اللغة ). عارف به نبات.( اقرب الموارد ). نبات شناس. رجوع به گیاه شناس شود.
نباتی. [ن َ ] ( ص نسبی ) منسوب به نبات بمعنی شکر مصفای بلورین. || کنایه از شیرین است. به شیرینی نبات. شیرین چون نبات : انگور نباتی. || نام رنگی است. ( فرهنگ نظام ). به رنگ نبات. ( ناظم الاطباء ). زرد تیره کم رنگ. رجوع به نباتی رنگ شود :
شد جلوه گر آن رنگ نباتی شب مهتاب
دارد مزه این عیش که شیر است و شکر هم.؟ ( از آنندراج ).- هندوانه نباتی ؛ هندوانه زردرنگ به رنگ نبات.
نباتی. [ ن َ ] ( ص نسبی ) منسوب به نبات بمعنی گیاه. ( ناظم الاطباء ). هر چیز که نسبت به نبات داشته باشد. ( فرهنگ نظام ) ( آنندراج ). || از جنس نبات. گیاهی. مقابل جمادی و حیوانی.
- نفس نباتی ؛ قوه ای است که جسم را در طول و عرض و عمق بکشد و بزرگ گرداند و نفس طبیعی خادم نفس نباتی باشد [ رجوع به طبیعی شود ]. نفس نباتی را هشت خادم دیگر باشد و آن جاذبه ، ماسکه ، هاضمه ، ممیزه ، دافعه ، مصوره ، مولده و منمیه است. ( یادداشت مؤلف ).
|| ( حامص ) نبات بودن. گیاه بودن :
از حال نباتی برسیدم به ستوری
یکچند همی بودم چون مرغک بی پر.ناصرخسرو.
نباتی. [ ن ُ ] ( ص نسبی ) منسوب است به نباتة. ( از الانساب سمعانی ).
نباتی. [ ن َ ] ( اِخ ) ابوالقاسم ( سید... ). فرزند سیدمحترم اشتبینی قره داغی تبریزی ، متخلص به نباتی . از عارفان و صوفی مشربان قرن سیزدهم هجری است. او را به لهجه ترکی آذربایجانی دیوان شعر است و این دو بیت او راست :
گوشه وحدت نه عجب جایمش
سرّ نهان اوردا هویدایمش
عاشق و دیوانه لرین منزلی
رتبیه باخ عرش معلایمش.
وی به سال 1262 هَ. ق. در اشتبین وفات کرد. ( از ریحانةالادب ج 4 ص 163 از ذریعة ). و نیز رجوع به فهرست کتابخانه مجلس شورای ملی ص 434 و دانشمندان آذربایجان ص 370 شود.
نباتی. [ ن َ ] ( اِخ ) احمدبن محمدبن مفرح ، معروف به ابن الرومیة. رجوع به ابن الرومیة شود.

معنی کلمه نباتی در فرهنگ فارسی

نبات بودن گیاه بودن : ازحال نباتی برسیدم به ستوری یک چندهمی بودم چون مرغک بی پر. ( ناصرخسرو.۱۷۳ )
احمد بن محمد بن مفرح معروف به ابن الرومیه .

جملاتی از کاربرد کلمه نباتی

سه شنبه ۱ شهریور، جمعی از کارگران و بازنشستگان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست‌های‌شان، در این شهر تجمع اعتراضی بر پا کردند.
سه شنبه ۱۵ آذر اعتصاب کارگران سیمان سپاهان و پتروشیمی کردستان برای دومین روز ادامه یافت. ۶۰۰ نفر از کارگران پیمانی پتروشیمی چوار و ۴۵۰۰ کارگر پالایشگاه آبادان به عدم اجرای طبقه‌بندی مشاغل اعتراض کردند. خبر اعتراض کارگران روغن نباتی نرگس شیراز و داروگر تهران به تعویق حقوق و حق بیمه، رکود تولید و نداشتن امنیت شغلی نیز ۱۵ آذر به رسانه‌ها راه یافت. اعتصاب کامیون‌داران که از ۵ آذر آغاز شده نیز ادامه یافت.
دیگر از آثار نباتی منظومه‌ای است به نام (عین العشق) که بنا به نوشته مشار به سال ۱۳۳۲ در لاهور به طبع رسیده‌است.
جهد کن کز نباتی و کانی تا به عقلی و تا به حیوانی
این ترکیب در بسیاری از چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی یافت می‌شود، اما در مجموع در چربی‌های حیوانی بیشتر از چربی‌های گیاهی موجود است. استثناء مهم در این ارتباط کره کاکائو و کره درخت شیا می‌باشند که تا ۴۵ درصد از اسید چربهای موجود در آن‌ها از اسید استاریک تشکیل شده‌است.
گر نبات مصر مشهورست در عالم به ذوق رسته بر گرد لبش شیرین نباتی دیگرست
روز ۵ آذر ۱۳۹۷ کارگران روغن نباتی جهان زنجان در اعتراض به عدم دریافت حقوق ۱۰ ماه خود در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند، آن‌ها همچنین نسبت به بی‌توجهی کارفرمای بخش خصوصی به مطالباتشان معترض بودند.
جز نباتی کلک شهد آمیز شیرین گفت وی از یکی نی تنگ ها شکر که یارد پرورید
یک ساعت خرج جود تو نبود مجموع جهان نباتی و کانی
شیرین نباتی خاسته گرد لب شکر فشانش شیرین چرا نبود، بگو، آن سبزه کز شکر دمد
سرخ گلی سبزتر از نیشکر خشک نباتی همه جلاب‌تر
تا زبرج حوت آهنگ حمل کرد آفتاب در حمل در هر نباتی صد عمل کرد آفتاب
شاد و دولت یار بادی تا به سعی آ فتاب در نما نفس نباتی را صبا یاری کند
شرکت نفت شل دو جاده عمومی در نروژ را در سال ۲۰۰۷ با آسفالت مبتنی بر روغن نباتی آسفالت کرد. نتایج این مطالعه هنوز در حال بررسی است.
سر برآوردند ارواح نباتی از زمین صور اسرافیل تا از رعد گردید آشکار
هر لحظه برون آید ازین صفه نباتی کندر هوس او شکر انگشت گزانست