هردو

هردو

معنی کلمه هردو در فرهنگ فارسی

شامل دوچیز یادوشخص .یا هردو جهان ( عالم ). دنیاو آخرت .

معنی کلمه هردو در دانشنامه عمومی

هر دو (فیلم). هر دو ( انگلیسی: Both ) ( به هندی: Dono ) فیلم هندی رمانتیک درام هندی - زبان است که در سال ۲۰۲۳ اکران گردید، کارگردان فیلم دبوتانت اَونیش اس. بارجاتیا، پسر سورج بارجاتیا می باشد و نویسندگان آن اَونیش اس. بارجاتیا و مانو شرما هستند. این فیلم به صورت مشترک توسط شرکت های راجشری پروداکشنز و جیو استودیوز ساخته شد. نقش اصلی آن را هنرمندان تازه کار، راجویر دئول و پالوما دیلون بازی کرده اند. فیلم در روز ۵ اکتبر ۲۰۲۳ به نمایش درآمد.

معنی کلمه هردو در ویکی واژه

entrambi

جملاتی از کاربرد کلمه هردو

چو میخرند بهیچم گران خرید و کنون اگر بهردو جهانم فروشد ارزانم
رابطه عصبی-شیمیایی بین افسردگی و مکانیزم خواب یکی دیگر از احتمالات است. دی‌اس‌پی‌دی ممکن است باعث تولید بیش از حد یا نامناسب ملاتونین شود. سروتونین، تنظیم کننده خلق‌وخو، ماده تشکیل‌دهنده ملاتونین است. در نتیجه، افزایش تولید ملاتونین درون‌زا می‌تواند باعث کاهش سطح سروتونین و بروز افسردگی شود. واضح است که دی‌اس‌پی‌دی در ایجاد افسردگی نقش دارد زیرا می‌تواند اختلالی استرس‌زا و سوءتفاهم‌زا باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ از سوی دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، هیچ ارتباطی بین اختلال دو قطبی با دی‌اس‌پی‌دی مشاهده نکرد و اظهار داشت که ممکن است ارتباطی بین دی‌اس‌پی‌دی و افسردگی بابت وجود همزمان هردو بیماری، وجود داشته باشد.
وی همچنین در فیلم ۲۰۰۴ دارای ۲ پوشش ابرقهرمانی بود. در هردو گونه‌ای بوت بلند داشت که هردو اثر ضربات پا را افزایش می‌دادند.
باد اگر گرم یا که سرد بُوَد هردو گنجور رنج و درد بُوَد
تو گفتی آن لب و آن چشم هردو حامله‌اند یکی به گوهر خشک و یکی به گوهر تر
هردو کشور چین و روسیه دست به گریبان ناآرامی‌هایی در مرزهای استراتژیک خود بودند. در چین عامل ناآرامی‌ها گروه‌های جدایی‌طلب مسلمان اویغور بودند که در استان غربی سین‌کیانگ در جوار مرز افغانستان و برخی نواحی قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان سکونت داشتند، در روسیه، مشکل بزرگ مبارزه با نیروهای جدایی‌طلب و افراطی چچن و حامیان عرب آن‌ها بود که به اعتقاد مسکو زیر نفوذ طالبان و القاعده قرار داشتند و طی سال‌های تسلط طالبان بر افغانستان بین ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، در اردوگاه‌های طالبان و دیگر گروه‌های سنی افراطی در افغانستان و آسیای میانه آموزش می‌دیدند.
من و دل در چنین شب هردو بیدار ز خود مخمور و مست از جام دیدار
غضب و حقد هر دو مجبورند وین صفت هردو از خدا دورند
مایکروسافت لینک و مایکروسافت لینک برای مک هردو برخلاف پیام‌رسان ویندوز لایو (و بعدها اسکایپ) نرم‌افزار سازمانی هستند؛ آنها مجموعه ویژگی متفاوتی دارند که هدف محیط‌های ابرشرکتی است.
رشوه را می‌توان از قدیمی‌ترین جرایم تاریخ کیفری بشر دانست. سابقه تاریخی این جرم به زمان تشکیل اولین دولت‌ها و ساختار دیوان سالاری در سطح جهان بازمی‌گردد. حکومت ها نیز چون این جرم را مخل نظم و موجب بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت می‌دانستند مجازات های بسیار سنگینی برای آن‌ها در نظر می‌گرفتند به عنوان مثال هردوت مورخ بزرگ یونانی در کتاب خود آورده‌است که کمبوجیه، دومین پادشاه هخامنشی دستور داد تا یکی از قضات بزرگ به نام سیسامنس را به جرم دریافت رشوه اعدام کنند، پوست از تنش جدا کنند و آن پوست را بر مسند قضاوت پهن کنند سپس پسر قاضی را به جای او منصوب کرد و به او یادآوری کرد که بر چه جایی نشسته‌است.
بگفت این و از هردوان بی درنگ برآمد خروشی که خون گشت سنگ
دویدند و بستند با بند سخت مر آن هردو را مردم تیره بخت
تعداد کثیری هم حزب‌های کوچک وجود دارند که به ندرت می‌توانند به مجلس راه یابند، زیرا برای ورود به مجلس در هردو سطح ایالتی و کشوری باید ۵ درصد آرا را به دست آورد.
الگوریتم آلفاگو از تکنیک جستجوی درختی مونت کارلو برای یافتن حرکات که مبتنی بر دانش قبلی یادگرفته از یادگیری ماشینی و مخصوصاً ازشبکه عصبی مصنوعی با یادگیری عمیق از هردوی انسان و اجرای رایانه است، استفاده می‌کند.
ابا شاه پیکار در خور بدی چو باب و پسر، هردو یاور بدی
بسیار وقت بود که به سبب مردمان نشاط عبادت پدید آید و آن نشاط درست باشد و از ریا نبود که مومن همیشه اندر عبادت راغب باشد، ولیکن بود که عایقی از آن منع کند و باشد که به سبب مردمان آن عایق برخیزد یا آن نشاط حرکت کند چنان که کسی اندر خانه بود، تهجّهد بر وی دشوار بود که با اهل به خواب و حدیث مشغول شود یا جامه خواب ساخته بود و چون به خانه دیگری افتد این عوایق برخیزد و نشاط عبادت پیدا آید. یا اندر خانه غریب افتد خواب نیاید به نماز مشغول شود یا قومی را بیند که همه به نماز مشغول اند، نشاط وی نیز بجنبد و گوید من نیز موافقت کنم که مرا نیز به ثواب حاجت کمتر از ایشان نیست و یا جای دیگر بود که روزه همی دارند و یا طعام ببرک نبود، نشاط روزه پدید آید، یا قومی را بیند که اندر مسجد نماز تراویج می کنند و اندر خانه کاهل باشد. چون ایشان را بیند کاهلی بشود و به قوت موافقت و یاروز آدینه خلق را بیند همه به حق مشغول، وی نیز نماز و تسبیح کردن گیرد زیادت از آن که هر روزی. این همه ممکن بود که اندر وی هیچ ریا نبود. و شیطان وی را گوید، «مکن، این که به سبب مردمان پدید آمد این ریا باشد». و بود که نشاط به سبب مردمان بود نه به رغبت خیر و زوال عوایق. و شیطان گوید که مکن و ملایکه گویند که بکن که این رغبت خود اندر تو بود ولیکن عوایق اندر پیش بود. اکنون عوایق برخاست، پس باید که این هردو از یکدیگر جدا کند و نشان آن بود که تقدیر کند که اگر آن قوم وی را نبیند و وی ایشان را همی بیند، این نشاط همچنین بر جای باشد؟ اگر بر جای خود بود سبب رغبت خیر است، اگر نبود ریاست پس باید که دست بدارد و اگر هردو باشد، هم رغبت خیر و هم دوستی ثنای خلق، نگاه کند تا غالبتر کدام است، اعتماد بر آن کند.
گرشاه (من) برقعه شطرنج بنگرد نبود عجب که هردو رخش خارگل کند
رابطه پدر و پسری بن‌مایه‌ای در تمام فیلم است. کاستلو به شکل چهره‌ای پدرانه با هردوی سالیوان و کاستیگان برخورد می‌کند؛ درحالی‌که کویینان به شکل نقطه مقابلی برای کاستلو در نقش پدری عمل می‌کند و هردو روی صورت نوعی پدر ایرلندی-آمریکایی را ارائه می‌دهند. سالیوان هرگاه برای مطلع کردن کاستلو از فعالیت‌های پلیس‌ها با وی تماس می‌گیرد وی را «پدر» خطاب می‌کند.