بویر

بویر

معنی کلمه بویر در دانشنامه عمومی

بویر ( انگلیسی: Boyer ) شرکت صنایع غذایی آمریکایی است، که در سال ۱۹۳۶ تأسیس شد.

معنی کلمه بویر در دانشنامه آزاد فارسی

بوئِر (Boer)
عنوان مهاجرین هلندی یا اعقاب هلندی ها و مهاجرین هوگنو در افریقای جنوبی. نیز ← آفریکانر

معنی کلمه بویر در ویکی واژه

این زمین، این زمین مشخص، این زمین تفکیک شده. بویر احمد به معنی زمین یا کشور احمد.

جملاتی از کاربرد کلمه بویر

امامزاده میرسالار، امام زاده ای در روستای فارتق اطراف بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
سپهدار و گردان پرخاشجوی بویرانی دژ نهادند روی
گنجست غم عشقت و ویران دل خواجو از بهر دلم گنج بویرانه رها کن
سپاه غمزه در هر ملک دل کان شه برانگیزد بویران ساختن اول دهد فرمان سپاهش را
نبد خواست یزدان که ایران زمین بویرانی آرند ترکان چین
امامزاده سادات، روستایی از توابع بخش سرفاریاب شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
بر طبق آمارهای منابع طبیعی استان، ۷۵ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵ رخ داده که در این آتش‌سوزی‌ها ۹۵۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد در آتش سوخت. همچنین در سال ۹۶ نیز تا پایان آذرماه، ۱۱۰ آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان رخ داد که در آنها، ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های استان در آتش سوخت. در سال ۹۸ نیز ۳۶۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان دچار آتش‌سوزی شده‌است. به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عامل اغلب آتش‌سوزی‌ها را در سال گذشته عامل انسانی بیان کرده‌است و یکی از دلایل اصلی آتش‌سوزی در این مناطق را آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی است.
جویند بویرانه دل گنج محبت ای شهر خرابی تو که ویرانه نداری
بویرانه یی رفت و تنها نشست ره خویش و بیگانه، بر خویش بست
آب پوتی گلال، روستایی از توابع بخش لوداب شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان، شهرستان بویراحمد به مرکزیت یاسوج می‌باشد. جمعیت این استان حدود هشتصد هزار نفر می‌باشد.
این چنین کز هر طرف سنگ ملامت میرسد خانه ناموس جمعی رو بویرانی بود
معلمان در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، قم و خوزستان دست به اعتصاب زده و در مقابل ادارات آموزش و پرورش این استان‌ها تجمع کردند.
در ره عشق جهانسوز چه شاه و چه گدا حکم سیلاب بویرانه و آباد رود
اشکفت سفلی گلال، روستایی از توابع بخش لوداب شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
سحر خسروی دید بر روی تخت شبانگه بویرانه یی برده رخت
کشور دل بی حضور او خراب آباد شد رو بویرانی نهد ملکی که در وی شاه نیست
مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد حادثهٔ پیش آمد در مورد زارعی گفت که «او به همراه سه نفر دیگر در حال خاموش کردن آتش جنگل‌های منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ روستای دیل بوده که در محاصرهٔ آتش قرار می‌گیرند، به صخره‌ای پناه می‌برند که سه نفر از صخره بالا می‌روند و نفر چهارمی که البرز بود به علت سقوط، از ناحیهٔ کمر آسیب دیده و چون امکان فرار مجدد را نداشته در میان علف‌های در حال سوختن قرار می‌گیرد و این مسئله منجر به سوختگی شدید او می‌شود. بلافاصله پس از دریافت گزارش این حادثه از طرف چند امدادگر حاضر در محل، بالگرد برای انتقال او درخواست شد اما به دلیل ناتوانی بالگرد برای نشستن در محل حادثه، با آمبولانس به بیمارستان اعزام می‌شود.»
آب‌چندار گوزنان، روستایی از توابع بخش لوداب شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.ومردم آن از طایفه ی کی های چهارده تایی بویری هستند.
بویراحمدی‌ها پیرو مذهب شیعه‌اند و دین یکی از اجزای اساسی فرهنگ آنهاست که بر تمام جنبه‌های زندگی شان اثر نهاده‌است. فرهنگ آن‌ها همانند دیگر اقوام ایرانی، فرهنگی ایرانی ـ اسلامی است که نباید، همانند برخی پژوهشگران، در نقش و اهمیت عناصر ایرانی پیش از اسلام در فرهنگ و اعتقادات بویراحمدی‌ها غلو کرد؛ وگرنه تصویری کاملاً غیرواقعی و محرف از فرهنگ و باورهای دینی بویراحمدی‌ها پدید خواهد آمد.