بوسه
معنی کلمه بوسه در لغت نامه دهخدا

بوسه

معنی کلمه بوسه در لغت نامه دهخدا

بوسه. [ س َ / س ِ ] ( اِ مرکب ) مرکب از: بوس + ه ( پسوند سازنده اسم ) قبله. ماچ. ( حاشیه برهان چ معین ). عملی که حاصل می گردد از انطباق لبها به روی صورت یا دست کسی از روی محبت و یا احترام. و یا انطباق لبها به روی یک چیز مقدس و محترمی مانند قرآن و جز آن. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ فارسی معین ). بوس معرب آن. و سیراب تر، شکرآمیز، گلوسوز، جان پرور، بجا، تشنه لب ، بکر، سرجوش از صفات ، متاع ، نم ، خیر، شر، نیشکر، قند مکرر، ثمر، حلوا، می ، نقل ، شراب ، شربت ، ابریشم ، روزی ، خراج ، گوهر، سیلی ، مرکز، مهر، دزد، و گل از تشبیهات او است. ( آنندراج ) :
با دوسه بوسه رها کن این دل از گُرم و خباک
تا بمنت احسان باشد احسن اﷲ جزاک.رودکی.کار بوسه چو آب خوردن شور
بخوری بیش تشنه تر گردی.رودکی.بوسه یک مهه گردآمده بودم بر دوست
نیمه ای داد و همی خواهم یک نیم دگر.فرخی ( دیوان چ دبیرسیاقی ص 150 ).بوسه و نظرت حلال باشد باری
حجت دارم به این سخن ز وچرگر.زینبی ( از لغت فرس اسدی ص 162 ).وصال تو تا باشدم میهمانی
سزد کز تو یابم سه بوسه نهاری.خفاف ( از لغت فرس اسدی ص 518 ).زو بوسه نیابی اگر او را بزنی کارد
هر چند تو با کارد بوی آن تن تنها.ناصرخسرو ( دیوان چ تهران ص 526 ).بدین مشتی خیال فکرت انگیز
بساط بوسه را کردم شکرریز.نظامی.عاشقان را بوسه از دشنام باشد خشک وتر
گوهر سیرآب جای آب نتواند گرفت.صائب.نه بوسه ای نه شکرخنده ای نه پیغامی
بهیچ وجه مرا روزی از دهان تو نیست.صائب. || نزد صوفیه ، بمعنی فیض و جذبه باطن که به نسبت سالک واقع شود. ( کشاف اصطلاحات الفنون ).
- بوسه به پیغام ؛ حصول مقصود به وساطت غیر. ( آنندراج ) :
معشوق در آغوش بود طالع ما را
اما ز لبش بوسه به پیغام گرفته.کلیم ( از آنندراج ).- || کنایه از امر محال . ( آنندراج ) :
باز مشتاق ترا بوسه به پیغام افتاد
گفتگوهای زبانی بلب بام افتاد.استاد ( از آنندراج ).این هر دو ترکیب ، مصطلح پارسی زبانان هند بوده است.

معنی کلمه بوسه در فرهنگ معین

(س ِ ) ( اِ. ) ۱ - تماس لب های کسی بر لب ، گونه ، دست و پای کس دیگر یا چیز مقدس از روی محبت و احترام و عشق یا چاپلوسی . ۲ - ماچ .

معنی کلمه بوسه در فرهنگ عمید

عملی که با گذاشتن هر دو لب بر روی گونه یا لب های کسی یا بر روی چیزی صورت می گیرد، ماچ.

معنی کلمه بوسه در فرهنگ فارسی

عملی که باگذاشتن دولب روی هم یاچیزدیگرانجام شود
( اسم ) تماس لبهای کسی بر لب گونه دست و پای دیگری یا چیزی مقدس از روی محبت و احترام بوس قبله ماچ .

معنی کلمه بوسه در فرهنگ اسم ها

اسم: بوسه (دختر) (فارسی) (تلفظ: buse) (فارسی: بوسه) (انگلیسی: buseh)
معنی: لمس محبت آمیز توسط لب ها

معنی کلمه بوسه در دانشنامه عمومی

بوسه (استان آمور). بوسه ( به لاتین: Busse ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در استان آمور واقع شده است.
بوسه (فیلم ۱۹۱۶). «بوسه» ( انگلیسی: The Kiss ( 1916 film ) ) یک فیلم به کارگردانی دل هندرسون است که در سال ۱۹۱۶ منتشر شد.
بوسه (فیلم ۱۹۲۹). بوسه ( انگلیسی: The Kiss ) فیلمی در ژانر درام و رمانتیک به کارگردانی ژاک فیدر است که در سال ۱۹۲۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به گرتا گاربو، کنراد نیگل و لو آیرس اشاره کرد.
بوسه (فیلم ۱۹۵۸). «بوسه» ( انگلیسی: The Kiss ( 1958 film ) ) یک فیلم است که در سال ۱۹۵۸ منتشر شد.
بوسه (فیلم ۱۹۸۸). «بوسه» ( انگلیسی: The Kiss ( 1988 film ) ) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به شاون لوی اشاره کرد.
بوسه (فیلم ۲۰۰۳). بوسه ( انگلیسی: The Kiss ) فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک است به کارگردانی گارمن بچرد که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.
• الیزا دوشکوه
• ترنس استامپ
• بیلی زین
• ایلیانا داگلاس
• ویلیام میپاتر
• پتی مک کورمک
بوسه (فیلم ۲۰۰۷). «بوسه» ( ژاپنی: 接吻 ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ایکو کویک اشاره کرد.
بوسه (لهستان). بوسه ( به لهستانی: Bose ) یک روستا در لهستان است که در گمینا سینه واقع شده است.
بوسه (مجسمه رودن). بوسه ( فرانسوی: Le Baiser ) یک پیکرهٔ مرمرین است. این مجسمه توسط مجسمه ساز فرانسوی، اگوست رودین، در سال ۱۸۸۲ میلادی ساخته شد و در آغوش گرفتن زوجی را به تصویر کشیده می کشد. این تندیس در پاریس وجود دارد.
این مجسمه بوسه در اصل با عنوان فرانچسکا دا ریمینی بود که در اشاره به کمدی الهی دانته نامگذاری شده بود.
بوسه (مونک). بوسه یک نقاشی رنگ روغن روی بوم اثر ادوارد مونک نقاش نمادگرای نروژی است که به سال ۱۸۹۷ میلادی ترسیم شده است. این نقاشی، که بخشی از «کتیبهٔ زندگی» اوست، [ یادداشت ۱] یک زن و مرد را در حال بوسه نمایش می دهد. بوسه حاصل مجموعه آزمون و خطاهایی است که توسط نقاش در سال های ۱۸۸۸ تا ۱۸۸۹ میلادی کشیده شدند و نقش مایه آن در ذهن هنرمند شکل گرفت: زوجی در حال بوسیدن یکدیگر که چهره هایشان به عنوان نمادی از وحدت و یکی شدن، درهم آمیخته شده. تصویر مذکور در اوایل ۱۹۰۳ به نمایش گذاشته شد و هم اکنون در موزه مونک در اسلو نگهداری می شود.
بوسه یک نقاشی رنگ روغن بر روی بوم است که در اندازهٔ ۸۱ در ۹۹ سانتیمتر کشیده شده. تصویر زوجی را نشان می دهد که با تاریکی احاطه شده اند و اندک سویی از لای پنجره به درون می تابد ولی دیگر قسمت های پنجره توسط پرده ای پوشانده شده. هم آغوشی و ادغام صورت های آن ها به گونه ای است که نشانگر حالتی از یگانگی است. روبرتا اسمیت، منتقد هنری، اعتقاد دارد که «ضربات متوالی سکته ای قلم مو، تا حد بسیار زیادی مسبب لک دار شدن نقاشی گردیده. »
این نقاشی، در عین حال ساده تر از اثر مشابه دیگری است که مونک در همین دوره نقاشی کرده است. بوسه را مونک در سال ۱۹۰۳ در نمایشگاه بیداری عشق به همراه یک کپی از تابلوی مدونا به نمایش گذاشت. هم اکنون تصویر اصلی در مجموعهٔ موزه مونک در شهر اسلو، که آثار مونک را جمع آوری می کند، نگهداری می شود.
ادوارد مونک، هنرمند نمادگرای نروژی، ( ۱۸۶۳–۱۹۴۴ ) در دوران گذر از مشکلات روانی، مبارزه با بیماری و مرگ اعضای خانواده قرار داشت. پدرش نیز شخصی شدیداً مذهبی و سخت گیر بود. وی در دوران زندگی اش به خاطر شکست عشقی و سلامتی ناپایدار، دچار مالیخولیا شد و به مصرف دائم الکل روی آورد. او هرگز ازدواج نکرد. این مسئله در آثارش انعکاس یافته و حالات هیجانی نقاشی ها از آن نشئت می گیرد. رابرت اسمیت دربارهٔ فیگورها و مدل های مونک می گوید: «دیوانه نیستند، اما توسط اقیانوسی از احساس های غم و اندوه، حسادت، شهوت یا یأسی که بسیاری از مردم را از تمایلات جنسی شان منزجر می کند و خامی یا آگاهی از بی ثباتی روانی، فلج شده اند. » اگر چه تکان دهنده هستند، اما نقاشی هایش با یک صداقت و ایضاً، صداقت عاطفی مشخص می شوند که برانگیزانندهٔ هیجان در بیننده هستند.
بوسه (کلیمت). بوسه ( Der Kuss ) اثری از گوستاو کلیمت ( ۱۸۶۲–۱۹۱۸ میلادی ) ، نقاش نمادگرای اتریشی است که بی شک، از مشهورترین کارهایش به شمار می رود. اصل این نقاشی، هم اکنون، در یکی از گالری های قصر بلویدیر در شهر وین نگهداری می شود.
این نقاشی زن و مردی را که از نمادهای گوناگون و طلا پوشیده شده اند، نشان می دهد که در پس زمینه ای آرام و یکنواخت، یکدیگر را می بوسند. مرد خم شده است تا زن را در حالی روی بستری از گل زانو زده است ببوسد در حالی که به نظر می آید زن بیشتر پذیرای بوسه باشد، به جای این که فعالانه در آن شرکت کند. بخشی از طلایی که برای پوشش مرد استفاده شده است، از اشکالی سیاه و سفید و مستطیلی شکل تشکیل شده در حالی که لباس زن با گلهایی رنگارنگ نقطه چین شده است.
برداشتهای گوناگونی از این اثر تاکنون شده است:
• این پوشش طلاکاری شده و پس زمینه ای نامشخص مفهوم زمان گریز بودن را القا می کند و اینکه چگونه یک بوسه، یکی شدن را باعث می شود.
• نشان می دهد که چقدر همه چیز درخشان، زیبا و طلایی است وقتی که کسی را برای اولین بار می بوسید.
• مرد در بوسه غرق شده است ( بی چهره و بی هویت ) ، در حالی که زن صورتش را برای کناره گیری و دوری از بوسه چرخانده است.
• زن خود را تسلیم مرد کرده است در حالی که لحظه اوج لذت جنسی را تجربه می کند.
در مورد این اثر حدس هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کِلیمت از معشوقه اش، امیلی فلاگ در خلق این شاهکار به عنوان مدل استفاده کرده است.
معنی کلمه بوسه در فرهنگ معین
معنی کلمه بوسه در فرهنگ عمید
معنی کلمه بوسه در فرهنگ فارسی

معنی کلمه بوسه در ویکی واژه

[buse]
bacio
تماس لب‌های کسی بر لب، گونه، دست و پای کس دیگر یا چیز مقدس از روی محبت و احترام و عشق یا چاپلوسی.
ماچ.
لمس یا فشردن لب به نقطه‌ای دیگر

جملاتی از کاربرد کلمه بوسه

به این ترتیب او و عمویش شارل، کاردینال لورن در سال ۱۵۶۴ برای ورود به پاریس تلاش کردند تا قدرت خود را نشان دهند، اما ورود آنها با محاصره شدن هر دو در محل سکونت خود و اجبار به تسلیم پایان یافت. هنگامی که در سال ۱۵۶۶، ولیعهد شارل را در مولینز مجبور کرد تا با کولینی برای پایان دادن به دشمنی آنها بوسه صلح ببخشد، آنری از شرکت در آن خودداری کرد. او همچنین کولینی و آن دو مونت مورنسی را برای دوئل به چالش می‌کشید، اما آنها تلاش‌های او را رد کردند.
پی تبریک سال نو در آن بار زمین را بوسه دادم روز نوروز
ابوسهل نوبختی (متوفی ۹۲۳م) در نیابت امام غایب به محمد بن عثمان کمک می‌کرد و بخاطر ارتباطاتی که در دربار عباسی داشت به ترویج مذهب اثنی عشری کمک کرد.
ابومعشر در آثار خویش کوشیده‌است تا با یاری گرفتن از سنت‌های ایرانی، هندی و یونانی و با بکارگیری فلسفه سریانی که به کارایی ستارگان و سحر رنگ نوافلاطونی می‌داد و در نوشته‌های کندی و کتاب‌های حرانیان و نیز در آثار دانشمندان ایرانی پیش از وی مانند ماشاءالله، ابوسهل فضل بن نوبخت، عمربن فرحان طبری و ابویوسف یعقوب قصرانی منعکس است، درستی احکام اخترشناسی و کاربرد آن را در سحر و افسون به اثبات رساند. برهان فلسفی ابومعشر ارسطویی و همراه با عناصر نوافلاطونی بوده و در این باره از نوشته‌های منسوب به هرمس و آگاثودمون۱، پیشوایان حرانی، سود برده‌است.
بر مقدمت از بهر شرف بوسه زند بخت بر تارکت از فرط شعف سجده برد تاج
تا بوسه چند از لب پیمانه نگیریم چون شیشه خالی به جگر آب نداریم
به خنده گفت که حافظ خدای را مَپسَند که بوسهٔ تو رخِ ماه را بیالاید
تا به کی نادیده‌شان گیرند؟ تا به کی [بر کومه‌های آتش] بسوزانند؟... هزاران بار [گناه‌کاران] از دیده‌ها پنهان‌شان کنند؛ هزاران بار [پرهیزگاران] آن‌ها را ازنو نویسند؛ تا سرانجام به دست نیکویان رسند؛ و در فرَشگَرد (پایان جهان)، دادگران گیتی آن‌ها را [از دلِ ویرانه‌ها] بازجویند. اینان [نَسک‌ها را بر چشمان و سینه‌های خود نهند و] بر نوشته‌هایش بوسه زنند و گویند: «ای خِرَدِ بزرگی، ای زِره سترگ فرشتهٔ روشنی (رسولِ نور)، کجا از دیده‌ها پنهان شدید؟ از کجا می‌آیید؟ از کجا پیدا شدید؟»
گفت از خون فروغی دامنی آلوده کن گفت باید بوسه زد دست نگارین مرا
برخی از تاریخ نگاران که پزشکانی بنام نیز بوده‌اند و نیز بسیاری از معاصران، ابوسهل را استاد ابن سینا در پزشکی دانسته یا به شهرت این انتساب اشاره کرده‌اند، اما ابن سینا درباره فراگیری پزشکی از کسی نام نبرده و تنها گفته است: « از آنجا که این دانش چندان دشوار نیست، من در اندک مدتی بر همه آن آگاه شدم.» بسیاری بر چیره‌دستی او در پزشکی تأکید داشته‌اند و حتی برخی او را برتر از ابن سینا دانسته‌اند. قطب الدین شیرازی در جای جای کتاب بزرگ خود التحف‍ـة السعدی‍ـة که شرحی مفصل بر قانون ابن سینا، همراه با تحلیل و مقایسه آن با آراء پزشکان و فیلسوفان دیگر است، از نظریان ابوسهل بیش از آراء دیگر دانشمندان سود جسته و در برخی جاها نظر وی را بر آراء ابن سینا و دیگران ترجیح داده است.
بخش دوم «آژید هاک» نام دارد که ماجرای جمشید است که به جام جهان‌بین دست یافته و با ضحاک فرزند ناخلف مرداس درگیر می‌شود، شیطان بر شانه‌های ضحاک بوسه می‌زند و مارهایی بر شانه ضحاک می‌روید و پس از آن تسخیر ایران توسط قدرت شیطانی‌اش.
پس از مراسم بوسه سلطنتی، مراسم مانور هوایی با هواپیماهای زمان جنگ جهانی دوم و تعدادی هواپیمای مدرن، انجام شد. هواپیماهای تورنادو و تایدو برای ادای احترام و وفاداری به خانواده سلطنتی بر روی کاخ باکینگهام پرواز کردند.
بوسه چین آفتاب در ره او خاک روب آسمان ز درگه او
از باده تلخ کهنی بوسه شیرین راه دل رندان قلندر زده ای باز
گفته شده در بیماریِ درگذشتِ حسن عسکری، به عیادت آن امام رفته‌است، و مهدی را در حضور پدر دیده‌است. ابوسهل شرح این دیدار را به تفضیل نقل کرده‌است، از جمله گوید: در آن حالِ بیماری، حسن عسکری خواست تا آن کودک را نزد او آورند.
هان و هان این موهبت را ما و تو در خور نه ایم بوسه ای بر خاک سلیمان و در قنبر زنید
ابوسهل بیژن بن رستم کوهی یا ابوسهل کوهی (درگذشتهٔ \یرامون ۴۰۵ ه‍. ق) ریاضیدان و ستاره‌شناس ایرانی عضو دارالحکمه در سدهٔ دهم میلادی/چهارم هجری و اهل مازندران بود. دانشنامه ایرانیکا سال ولادت او را حدود ۳۳۰ قمری(۹۴۰میلادی) در کوه دانسته که طبق ابن ندیم در مازندران بوده است.
در آن میان که همی بوسه دادمش بر لب هزار بار غلط کردم از میانه شمار
گرفت جان عوض بوسه و نداد افغان که هر معامله ی با بتان زیان دارد
بیهقی به دلیل نزدیکی به کانون قدرت، اطلاع خوبی از رخدادهای عصر خود داشت. پس از مرگ بونصر مشکان در ۴۳۱ هجری قمری (۱۰۳۹ میلادی)، سلطان مسعود یکی از یاران خود به نام بوسهل زوزنی را به دبیری دیوان رسائل و بیهقی را به معاونت او منصوب کرد. بونصر مشکان به سلطان مسعود توصیه کرده بود که بیهقی را جانشین او کند و احمد بن عبدالصمد (وزیر) هم بیهقی را در حضور سلطان مسعود ستوده بود. گزارش شده است که مسعود در خلوت گفته اگر به خاطر جوانی بیهقی (۴۶ سال) نبود، او را به عنوان دبیر دیوان رسائل منصوب می‌کرد.