رله
معنی کلمه رله در فرهنگ معین

رله

معنی کلمه رله در فرهنگ معین

(رِ لِ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - دستگاه تقویت کنندة امواج صوتی . ۲ - دستگاه تکرار کنندة صوتی یا تصویری . ۳ - دستگاه تبدیل مدار الکتریکی . ۴ - تقویت امواج صوتی یا تصویری .

معنی کلمه رله در فرهنگ عمید

۱. دستگاهی برای داخل کردن جریان اضافی در جریان ضعیف تر.
۲. صفت [عامیانه، مجاز] مرتب.

معنی کلمه رله در دانشنامه عمومی

رله ( به انگلیسی: Relay ) نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می شود. روش کنترل باز و بسته شدن این کلید الکتریکی به صورتهای مختلف مکانیکی، حرارتی، مغناطیسی، الکترو استاتیک و. . . می باشد. رله دو پایه نرمال بسته و نرمال باز و دو پایه سیم پیچ و یک پایه com دارد. به این صورت که نرمال بسته همیشه به کام وصل است اما اگر ولتاژ سیم پیچ تغییر کند نرمال باز به کام وصل و اگر دوباره ولتاژ به حالت اول برگردد نرمال بسته به کام وصل میشود. رله را جوزف هنری در سال ۱۸۳۵ میلادی اختراع کرد.
از آنجا که رله می تواند جریانی قوی تر از جریان ورودی را هدایت کند، به معنی وسیع تر می توان آن را نوعی تقویت کننده نیز دانست.
در گذشته رله ها معمولاً با سیم پیچ ساخته می شد و از جریان برق برای تولید میدان مغناطیسی و باز و بسته کردن مدار سود می برد. امروزه بسیاری از رله ها به صورت حالت جامد ساخته می شوند و اجزای متحرک ندارند.
• رله آورکارنت
• رله دیستانس
• رله بوخهولتز
• رله حرارتی
• رله فرکانسی
• رله مبتنی بر میکروکنترلر
• رله مخصوص
در رله های سنجشیِ دقت و حساسیت معینی تعریف می شود تا در موقع تغییر کردن یک کمیت الکتریکی و یا یک کمیت فیزیکی دیگری شروع به کار کند. چنین رله ای برای مقدار معینی از یک کمیت مشخص تنظیم می شود و اگر آن کمیت از مقدار تعیین و تنظیم شده کمتر و یا بیشتر باشد رله آن تغییرات را می سنجد. رله سنجشی دو نوع دارد: ساده و مرکب.
رله سنجشی ساده اغلب دارای یک سیم پیچی تحریک شونده می باشد که در اثر تغییر جریان و یا ولتاژ تحریک و موجب وصل شدن کنتاکتی می شود؛ مانند رله حرارتی و رله جریان زیاد و رله فشار کم.
همچنین رله سنجشی مرکب دارای دو سیم پیچی تحریک شونده است که همانند رله ای که نسبت ولتاژ و جریان را می سنجد ( رله سنجش مقاومت ظاهری ) ، آن قسمت از شبکه را که اتصالی شده است از مدار جدا می کند، مانند رله دیستانس.
رله زمانی به تنهایی برای حفاظت تأسیسات الکتریکی کاربرد ندارد، بلکه همراه با رله سنجشی برای حفاظت شبکه الکتریکی استفاده می گردد. زمان استعمال رلهٔ زمانی در مواقعی است که تأخیری عمدی در عمل کلیدزنی ( قطع و وصل با فرکانس بسیار پایین ) در شبکه مورد نظر باشد.
از رله جهت یاب، برای کنترل و سنجش جهت توان و نیرو در شبکه الکتریکی و یا قسمتی از شبکه جریان متناوب استفاده می شود. این رله از آن جهت نقش تعیین کننده ای در شبکه دارد که تعیین جهت نیرو برای حفاظت محلی و سلکتیو در اغلب شبکه ها کاملاً ضروری و لازم است. به کمک رله جهت یاب می توان فقط آن قسمت از شبکه که خسارت دیده و معیوب شده را از مدار خارج کرد. حتی می توان از این رله جهت حفاظت ژنراتور و توربین در موقع برگشت توان نیز استفاده نمود [ نیازمند منبع] .
معنی کلمه رله در فرهنگ عمید

معنی کلمه رله در دانشنامه آزاد فارسی

رِلِه (relay)
در مهندسی برق، نوعی کلید الکترومغناطیسی. جریان اندکی که از سیم پیچی پیچیده شده به دور هستۀ آهنی می گذرد، آرمیچری را جذب می کند که حرکت آن سبب بسته شدن یک جفت کنتاکت فنری و تکمیل مدار ثانویه می شود. این مدار ثانویه جریان بیشتری را حمل یا وسایل دیگری را فعال می کند. معادل حالت ـ جامد آن نوعی وسیلۀ قطع و وصل تایریستوری است.

معنی کلمه رله در ویکی واژه

دستگاه تقویت کنندة امواج صوتی.
دستگاه تکرار کنندة صوتی یا تصوی
دستگاه تبدیل مدار الکتریکی.
تقویت امواج صوتی یا تصوی

جملاتی از کاربرد کلمه رله

رله: یکی از پرکاربردترین تجهیزات خانه هوشمند رله است. وظیفه رله قطع و وصل جریان برق است. با استفاده از رله های هوشمند می توان روشنایی، سیستم گرمایش و سرمایش، شیرهای برقی و … تجهیزات ساختمان را کنترل کرد.
الکساندر استپانویچ پوپوف (به روسی: Алекса́ндр Степа́нович Попо́в) دانشمند فیزیک‌دان و مخترع اهل روسیه بود. وی در سال ۱۹۰۰ میلادی توانست برای نخستین بار در جهان، علامت خطر در دریا را از طریق رادیو رله کند. این رادیوگرام برای کاپیتان کشتی یخ‌شکن «یرماک» ارسال شده بود.
شورله بازیکن تیم‌های ملی پایه پرتغال است که بازیکن زیر ۱۶ سال پرتغال، زیر ۱۸ سال و زیر ۱۹ سال پرتغال بوده‌است.
گورر عاقل بود شتونگ لاله سیندین چشم دل بیرله که دائم عشرت ایچره کلفتی، توی ایچره دوریاسی
روند عضویت در این گروه موانعی نیز داشت، از آن‌ها به مفقود شدن تعداد زیادی از افسران لهستانی (نتایج کشتار کاتین)، مشکلاتی که شوروی با گروه‌های غیرلهستانی ساکن لهستان داشت (مانند یهودیان، بلاروسی‌ها و اکراینی‌ها). شوروی با قرار دادن ارجحیت‌های پایین برای این افراد به آن‌ها اجازه می‌داد که به شوروی را ترک کنند و به ارتش لهستان در جبههٔ غرب کمک کنند. دیگر مشکل فرماندهان کمپ‌های اردوگاه‌های کار اجباری مانند گولاگ بودند که اجازهٔ خروج لهستانی‌ها را صادر نمی‌کردند، زیرا برای تولیدات پشت جبهه به این افراد نیاز داشتند.
یک روز، گرگیرش و دو تن از دوستان یالمار به نام‌های رلینگ و مولویک، مشغول خوردن ناهار هستند که هاکون ورله از راه می‌رسد و می‌کوشد گرگیرش را متقاعد کند که به خانه برگردد. گرگیرش می‌گوید که نمی‌تواند این کار را بکند و حقیقت را به یالمار خواهد گفت. هاکون مطمئن است که یالمار از دخالت گرگیرش در ماجرا خوشحال نخواهد شد. پس از رفتن او، گرگیرش از یالمار می‌خواهد که همراه یکدیگر قدمی بزنند و آنجا حقیقت را درباره رابطهٔ پدرش با گینا برملا می‌کند.
اؤرده گین خلوت ائدیب گؤلده پری لرله چیمنده
آنتن راهنمای موج پرتوی با رله ی پرتو امواج رادیویی که به واسطه ی دیش و از طریق مسیر چند انعکاسی با یک آنتن فید ثابت در محفظه ی فید در
ج: پایش تمام تجهیزات مربوط به اتوماسیون شامل سوییچ‌ها، سرورها و کنترل‌کننده‌ها و رله‌ها
گئده ک صدام کافرله جهاده ییخاق بو بی مروت ائو ییخانی
او نوالرله پری لر گاه اویوب گاه اویانیرلار
مگر پورلهراسپ گشتاسپ شاه که آرد همی سوی ترکان سپاه
شوال اسب بود موله بغل و شامه شتر جرس گرله و سل زین و مرگ باشد مر
از زمان تأسیس کمپانی هالیبرتون در سال ۱۹۱۹ این کمپانی، تحت رهبری مؤسس آن؛ ارله هالیبرتون قرار داشت و تا سال ۱۹۵۷ که وی درگذشت، همواره به عنوان مدیرعامل هالیبرتون، فعالیت نمود.
مارشال نماینده ایالات متحده در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ در مونیخ آلمان بود. او در مرحله مقدماتی رله آزاد بانوان ۴ تا ۱۰۰ متر بانوان تیم ملی آمریکا موفق به شنا شد اما مدال دریافت نکرد. طبق قوانین بین‌المللی شنا در سال ۱۹۷۲، فقط شناگران رله ای که در مسابقات نهایی شرکت می‌کردند، مدال گرفتند. وی به صورت انفرادی نیز در رقابت‌های آزاد ۲۰۰ متر بانوان به رقابت پرداخت و در فینال رویداد با زمان ۲:۴۵:۰۵ در رده چهارم قرار گرفت
دوندی آغزیدیش سیزلوقدان ئیلان سوراخنه آغلا آغلا بو آغیز پیرله نه گولماق چاقیدور
قوی قلمقاش لارین اوچسون فره لرله، هامی باخسین
مدعی بیرله سوزم وار سخنور لوقده قانی بیر حاکم عادل یته دیوانمزه
در سال ۱۹۵۷ مؤسس این کمپانی، ارله هالیبرتون در شهر لس‌آنجلس درگذشت. در آن زمان، کمپانی هالیبرتون، ارزشی معادل ۱۹۰ میلیون دلار داشت.
فکل ملیح حسنه من جمالها معارله، بل حسن کل ملیحة