گولاگ

گولاگ

معنی کلمه گولاگ در دانشنامه عمومی

گولاگ (فیلم). گولاگ ( انگلیسی: Gulag ) فیلمی به کارگردانی کورنبرگ یونگ است که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد.

معنی کلمه گولاگ در دانشنامه آزاد فارسی


گولاگ (Gulag)
(سرواژه ای روسی برای عبارت «مدیریت کل اردوگاه های کار تأدیبی») شبکه ای از نهادهای کیفری در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، پایه گذاری شده در ۱۹۱۸ پس از انقلاب روسیه. در دورۀ حکومت یوسیف استالین، شمار زیادی از مردم (براساس آمار رسمی شوروی، فقط در فاصلۀ سال های ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۷ تعداد ۱۰میلیون تن) که مظنون به ارتکاب جرایمی برضد دولت بودند (جرایمی که می توانست به معنی هر چیزی باشد، از دگراندیشی سیاسی گرفته تا عدم همکاری با برنامه های اشتراکی سازی استالین) به کار اجباری در این اردوگاه ها محکوم شدند. خود سازمان گولاگ پس از مرگ استالین متلاشی شد، اما اردوگاه های کار اجباری همچنان تا پایان دورۀ شوروی وجود داشت. کتاب ۳جلدی مجمع الجزایر گولاگ (۱۹۷۳ـ۱۹۷۸)، نوشتۀ الکساندر سولژنیتسین، بررسی نظام کیفری شوروی و سیر تکاملی آن در فاصلۀ دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۵۰ است. این بررسی، که بر پایۀ تجربیات شخصی نویسنده استوار است، با نامه ها، خاطرات، و گزارش های ۲۲۷ شاهد دیگر تأیید شده است. اصطلاح گولاگ دربارۀ نهادهایی که در چین و دیگر کشورها برای زندانیان سیاسی وجود دارد نیز به کار رفته است.

معنی کلمه گولاگ در ویکی واژه

اردوگاههای کار اجباری زندانیان در نواحی دورافتاده اتحاد جماهیر شوروی سابق.

جملاتی از کاربرد کلمه گولاگ

پیش از جنگ جهانی دوم او بیش از ۳۰ فیلم‌نامه برای فیلم‌های لهستانی و خارجی نگاشته بود. پس از تهاجم آلمان به لهستان، او به لویو رفت، اما در آنجا توسط نیروهای کمیساریای خلق در امور داخلی دستگیر و به گولاگ فرستاده شد.
با همین اتهام سولژنیتسین در تابستان ۱۹۴۵ به هشت سال زندان در اردوگاه کار اجباری (گولاگ) محکوم شد. در ۱۹۵۲ ناتالیا ریچتوفسکایا که از سوی دولت همسر «دشمن مردم» خوانده می‌شد، برای اینکه بتواند شغلی پیدا کند از سولژنیتسین طلاق گرفت. الکساندر سولژنیتسین پس از گذراندن هشت سال زندانی در گولاگ‌های استالین در فوریه ۱۹۵۳ چند هفته پیش از مرگ استالین، از اردوگاه خارج شد. اما برای گذراندن «تبعید ابد» به قزاقستان فرستاده شد. در آنجا به خاطر ابتلا به سرطان معده که در اردوگاه به آن مبتلا شده بود مورد درمان قرار گرفت.
الکسی وانگنگایم (روسی: Алексей Феодосьевич Вангенгейм؛ ۲۲ اکتبر ۱۸۸۱ – ۳ نوامبر ۱۹۳۷) استاد هواشناسی دانشگاه مسکو و بنیان‌گذار اداره دولتی هواشناسی اتحاد شوروی بود که دستگیر و به گولاگ دوران استالین فرستاده شد. او در سال ۱۹۳۷ به جرم پیش‌بینی غلط وضعیت هواشناسی با هدف نابودی کشاورزی اتحاد شوروی اعدام شد. این دستگیری برای مجرم‌تراشی قحطی هولودومور اکراین بود که بعدها معلوم شد عامدانه و به دستور استالین برای سرکوب جمعیت دهقان اکراین بوده.
چاپِ این روزنامه در سال ۱۹۴۹ و با دستگیریِ سردبیرِ آن میخاییل بورودین متوقف شد و بورودین نیز در اسارت در کمپِ گولاگ جان داد. سپس دوباره در ۴ ژانویه ۱۹۵۶ با سرپرستیِ حزب کمونیست اتحاد شوروی بازنشر شد.
با تعداد زیاد مرگ و میر نامعمول که در زمان حکومت استالین رخ داد، او به عنوان «یکی از بدنام‌ترین چهره‌های تاریخ» شناخته می‌شود. این مرگ‌ها نتیجهٔ کلکتیویزاسیون، قحطی، پاکسازی‌ها، بیماری، جنگ و مرگ در گولاگ بوده‌اند. از آنجایی که اکثر مرگ و میرهای نامعمول در زمان استالین به‌طور مستقیم ناشی از کشتار نبودند، تعیین تعداد دقیق قربانیان استالینیسم دشوار است زیرا اجماعی میان محققان در مورد اینکه کدام مرگ‌ها را باید به رژیم نسبت داد وجود ندارد. استالین همچنین به نسل‌کشی به وسیلهٔ کوچ اجباری جمعیت اقلیت‌های قومی در شوروی و قحطی در اوکراین متهم شده است.