دم کردن

دم کردن

معنی کلمه دم کردن در لغت نامه دهخدا

دم کردن. [ دَ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) با آتش ملایم چیزی راپختن بدون آنکه جوش آید. ( ناظم الاطباء ). بر آتش ملایم نهادن چنانکه چای را دم کردن و غالباً راه برون شدن بخار مایع درونی را گرفتن ، چنانکه پلو را دم کردن.آب گرم بر روی گیاه دارویی یا چای بستن تا مهیا شود. ( یادداشت مؤلف ). ریختن مایع جوشان بر روی جسم دارویی و نگاهداری آن تا سرد شدن است و منظور بیرون کشیدن و حل برخی مواد محلول در گرما و آب گرم می باشد. مایع حاصل را دم کرده می گویند: دم کرده برگها و گلها را با نیم ساعت و دم کرده ریشه ها و پوستها را با دو ساعت دم کردن تهیه می کنند. دم کردن این مزیت را دارد که باعث حل مواد نشاسته ای نمی شود و دم کرده ها تقریباًزلال می باشند. ( از کارآموزی داروسازی صص 26 - 27 ).
- دم کردن پلاو و جز آن ؛ آتش را در دیگدان کم کردن و بروی دیگ آتش کردن. ( ناظم الاطباء ). پلویا چلو را پس از نیم پز کردن و آبکش کردن و بار دیگردر دیگ ریخته و بر آتش ملایم نهادن و راه خروج بخار را بستن تا نیک پزد. ( از یادداشت مؤلف ).
- دم کردن چای ؛ ریختن آب جوشان بر چای خشک و ماندن تا رنگ افکند. ( یادداشت مؤلف ).
|| گرم شدن و داغ شدن با اندک رطوبتی : هوا امروز دم کرده است ؛ یعنی گرم و مرطوب است. ( یادداشت مؤلف ). اشباع شدن مکانی از بخار بطوری که تنفس در آن مشکل باشد.
- دم کردن هوا ؛ بخاری گرم در هوا پیدا شدن ، چنانکه در جای گرم و مرطوب به روز آفتابی. ( یادداشت مؤلف ).
|| نفخ کردن شکم : شکمم دم کرده است ؛ یعنی باد ( گاز ) در آن بسیار شده است. ( یادداشت مؤلف ). || نفس کردن. نفس زدن. دم زدن. همنفس شدن. ( از یادداشت مؤلف ).
- دم کردن با کسی ( حیوانی ) ؛ همدم و همنفس او شدن. با او بسر بردن :
چگونه تلخ نَبْوَد عیش آن مرد
که دم با اژدهایی بایدش کرد.نظامی.

معنی کلمه دم کردن در فرهنگ معین

(دَ. کَ دَ ) ۱ - (مص ل . ) اشباع شدن مکانی از بخار به طوری که تنفس در آن مشکل باشد. ۲ - (مص م . ) چای ، قهوه و مانند آن را در قوری دارای آب گرم کردن بطوری که طعم مطبوعی یا بد، جوشاندن چای و مانند آن . ۳ - برنج را پس از آبکش کردن در دیگ برگرداندن و روی دیگ آ

معنی کلمه دم کردن در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) اشباع شدن مکانی از بخار بطوری که تنفس در آن مشکل باشد . ۲ - ( مصدر ) چای قهوه و مانند آن را در غوری دارای آب گرم کردن بطوری که طعم مطبوعی یابد . جوشاندن چای و مانند آن . ۳ - برنج را پس از آبکش کردن در دیگ بر گردان و روی دیگ آتش ریختن تا آب خشک شود و برنج بپزد .

معنی کلمه دم کردن در دانشنامه عمومی

دم کردن روشی برای پختن بدون جوش آودن با آتش ملایم یا بخار خود غذا است. این روش به خصوص برای تهیه برنج و ماکارونی با دم کنی مورد استفاده قرار می گیرد، که از ورود قطره های آب حاصل از بخار به داخل غذا جلوگیری شود.

معنی کلمه دم کردن در ویکی واژه

اشباع شدن مکانی از بخار به طوری که تنفس در آن مشکل باشد.
چای، قهوه و مانند آن را در قوری دارای آب گرم کردن بطوری که طعم مطبوعی یا بد؛ جوشاندن چای و مانند آن.
برنج را پس از آبکش کردن در دیگ برگرداندن و روی دیگ آتش ریختن تا آب خشک گردد و برنچ بپزد.
با آتش ملایم چیزی را پختن بدون جوش آمدن.
همدم و همنفس کسی شدن، با کسی بسر بردن
پنهانی همداستانی یا همکاری کردن بویژه برای هدفهای فریب‌آمیز یا ناقانونی
تبانی کردن، ساخت و پاخت کردن

جملاتی از کاربرد کلمه دم کردن

تا نگوییم چرا سجدهٔ آدم کردند پرده‌ای بیش نبود آدم و حق مسجود است
چه چاره آنچ بگوید ببایدم کردن چگونه عاق شوم با حیات کان و عقیق
نیاز خاک راه ناامیدی بایدم کردن دل خون‌گشته در دستی‌، سر فرسوده در پایی
به یک تن عشق او صد گنج غم داد از این در بایدم کردن گدایی
و گفت: هفتاد و سه سال با حق زندگانی کردم که سجده بر مخالفت شرع نکردم و یک نفس بر موافقت نفس نزدم و سفر چنان کردم که از عرش تا بثری هر چه هست مرا یک قدم کردند.
همانا بایدم کردن مداوا که تا زایل شود جنسیّت از ما
چو کار زندگی شد در جهان تنگ سوی ملک عدم کردند آهنگ
در جریان رزمایش پیامبر اعظم۷، انواع موشک‌های بالستیک سپاه به صورت همزمان با شلیک از نقاط مختلف، هدفی واحد که شبیه‌سازی شده از پایگاه‌های کشورهای فرامنطقه‌ای است را در کویر ایران و نیز اهدافی در دریا را منهدم کردند.
پس از او هرمهب تمام فقر و سختی های ناشی از جنگ را در نظر مردم به او نسبت داد و سعی در منهدم کردن آثار باقی مانده از او کرد
به گزارش خبرنگار وبگاه کلمه «حضور نیروهای امنیتی در این مراسم بسیار کم رنگ بوده است و نیروهای انتظامی نهایت همکاری را با مردم کردند و حتی نسبت به شعار دادن آنها اعتراضی نمی‌کردند.»
زبان تیشه با فرهاد گفتا در دم رفتن که راه کوی شیرین را ز سر باید قدم کردن
سپس خداوند ملائکه را به گرد هم آورد و برتری آدم را به آن‌ها اثبات نمود. فرشتگان نیز با مشاهده این امر اعلام عجز و ناتوانی نسبت به آدم کردند. طبق قولی که خداوند از فرشتگان گرفته بود مبنی بر اینکه پس از دمیده شدن روح در آدم باید بر او سجده کنند، به دستور خداوند فرشتگان بر آدم سجده کردند.
رسانه‌های آمریکا در این مورد اقدام به نظر سنجی از مردم کردند. نظر سنجی انجام شده، مایکل جکسون را یهودستیز، ضدمسیح و ضددین می‌خواند و این در حالی بود که مراسم اجرای جوایز بریت در آمریکا پخش نشد و آمریکایی‌ها آن اجرا را ندیده بودند.
القصه دو دوست گشته همدم کردند اساس عشق محکم
نیروهای اویغور یعقوب بیگ با عنوان جهاد علیه چینی‌های مسلمان می‌جنگیدند. فقهای دربار یعقوب بیگ به اشتباه بر این باور بودند که چینی‌های مسلمان شافعی بوده‌اند و حنفی شده‌اند. یعقوب بیگ برای جنگ با چینی‌های مسلمان مزدور اجیر می‌کرد.او روابط خوبی با امپراتوری روسیه و بریتانیای کبیر برقرار کرد اما موفق نشد که پشتیبانی‌ای از آن‌ها در مقابل امپراتوری چین به دست آورد. در آخر نیروهای چینی به رهبری ژنرال سوئی و ژنرال هوا لشکر یعقوب بیگ را منهدم کردند.
اسرائیل مدعی است که حزب‌الله لبنان دست کم دوازده پهپاد ابابیل را پیش از جنگ ۲۰۰۶ لبنان دریافت کرد و سه تای آن را هم در جریان درگیری‌ها به سمت اسرائیل روانه کرد که جت‌های اسرائیلی پیش از آنکه هرگونه خسارتی توسط این پهپادها وارد شود، آنها را منهدم کردند.
استادکارآبجو، آبجو کیسر یا بیامایستا (به آلمانی)، در بسیاری از استانهای آلمان مانند ارفورت، کلن و نورنبرگ شناخته شده‌است، از جمله وظایف این فرد نظارت بر بندهای مربوط به قانون خلوص یا قانون تهیه آبجو با توجه به کیفیت آب، و علاوه بر آن سیستم توزیع و شرایط منطقه ای، کارهای اضافی مرتبط با دم کردن فصلی آبجو در تابستان و زمستان است. در فرانکونیا میانه از آنها به عنوان بازرس آبجو نیز یاد می‌شود.
درپی روزی تلاش آدمی امروز نیست از ازل آواره دارد فکرگندم کردنش
در مورد کشف قهوه به عنوان یک نوشیدنی برخی معتقدند در سده ۹ میلادی ابتدا چوپانی به نام خالد در اتیوپی با مشاهده رفتار پرانرژی‌تر بزهایش پس از خوردن دانه‌های یک گیاه تصمیم گرفت از آن بخورد و قهوه از آن پس وارد رژیم غذایی انسان شد. به هرحال این اعتقاد چه افسانه باشد و چه واقعیت آنچه امروزه از تاریخ برآمده حاکی از آن است که قهوه توسط انسان در یمن و به روش بو دادن و دم کردن وارد چرخه غذایی شد. سپس دانه‌های قهوه و نوشیدن قهوه به عنوان یک نوشیدنی گرم رفته‌رفته توسط دریانوردان و تجارت دریایی به مناطق دیگر جهان گسترش یافت.