خوشایند

معنی کلمه خوشایند در لغت نامه دهخدا

خوشایند. [ خوَ / خ ُ ی َ ] ( اِمص مرکب ) تملق. تبصبص. ( ناظم الاطباء ) ( یادداشت بخط مؤلف ): برای خوشایند او این کارها را کرد. این کار خوشایند نیست. || ( نف مرکب ) بانوازش. دلنواز. ( ناظم الاطباء ). || بامزه. لذیذ. ( یادداشت بخط مؤلف ). || مقبول. دلپذیر. موافق. پسند. محبوب. پسندیده. مطبوع. ( ناظم الاطباء ). مرغوب فیه. ( یادداشت بخط مؤلف ). موردپذیرش. موردپسند.

معنی کلمه خوشایند در فرهنگ معین

( خوش آیند ) ( ~. یَ ) (ص فا. ) = خوشایند: مقبول ، دلپذیر، پسندیده .

معنی کلمه خوشایند در فرهنگ عمید

۱. چیزی که آن را می پسندد، پسندیده، شایسته، مقبول.
۲. (اسم مصدر ) چاپلوسی، تملق.
۳. رضایت.

معنی کلمه خوشایند در فرهنگ فارسی

( صفت ) مقبول دلپذیر پسندیده .
تملق یا با مزه لذیذ
( خوش آیند ) ( صفت ) مقبول دلپذیر پسندیده .

جملاتی از کاربرد کلمه خوشایند

چو زلف نیست در اقلیم حسن دلچسی اگر چه هست خوشاینده خط ولی جان زلف
خط آن پشت لب از چهره خوشاینده ترست سبزه را جلوه دیگر به لب جو باشد
چنانچه با تو مرا زندگی [خوشایند] است به یاد وصل تو مردن خوش است خوش باشد
افراد مبتلابه عارضه «آسیمبولی درد»، بدون گیرنده‌های درد متولد می‌شوند و طبیعتاً دردهم نمی‌کشند اما در عوض در واکنش به عامل محرکی که برای همه مردم ناخوشایند و دردناک است لبخند زده یا می‌خندند.
یخ‌شکن‌ها اغلب مورد پسند نیستند، اما اینکه شرکت کنندگان احساس ناخوشایندی می‌کنند یا فکر می‌کنند که این ورزش ناخوشایند یا باعث شرمساری است، تأثیر آنها را در نزدیک کردن افراد به هم مختل نمی‌کند.
من این کنم و بود که آید نزدیک تو این عمل خوشایند
شهرت این نمایشنامه به سبب محتوای نامتعارف و به‌دور از نزاکت، اما «بسیار خوشایند و دلچسب» و همچنین تلاش‌هایی برای سانسور کردنش توسط گروه‌های نظامی و مذهبی بود.
چو خال چهره خوشاینده بودی، ار به مثل به آفتاب ازو ذرّه‌ای شدی داخل
دلم از دیدن مکتوب تو جان کرد نثار بی تکلف چه خوشاینده جوابی ننوشت
با وجود این حوادث، نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۱۱ توسط بی‌بی‌سی نشان داد که ۹۰ درصد از مردم فیلیپین دیدگاه مطلوبی نسبت به ایالات متحده دارند، بالاتر از دیدگاه ایالات متحده در هر کشور دیگر. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، ۹۲ درصد از فیلیپینی‌ها به ایالات متحده خوشایند بوده و فیلیپین را به آمریکایی‌ترین طرفدار آمریکا در جهان تبدیل کرده‌است.
شنوندگان غنای وی را ناخوشایند خواندند و وی گفت: آن روز که بخت به من رو کرده بود، ادرار کردم و از دستم بشد. دیگران قصه به امیر گفتند، وی را خوش آمد و دستور داد خلعتش بدهند.
چرا هرگاه محمد چیزی دربارهٔ ولایة علی که خوشایند شما نبود برایتان آورد، کبر ورزیدید و از خاندان محمد گروهی را دروغگو خواندید و عده ای راُ کشتید؟
احساسات موقتی تنهایی در حالی که ناخوشایندند، اما گاهی توسط همه تجربه می‌شود و تصور نمی‌شود که باعث آسیب بلند مدت شود. در اوایل قرن بیستم گاه با تنهایی به عنوان یک پدیده کاملاً منفی رفتار می‌شد. با این حال، تنهایی گذرا، اکنون به‌طور کلی مفید است. ظرفیت احساس آن ممکن است به صورت تکاملی برای یک فرد انتخاب شده باشد، احساسی ناخوشایند اما سالم است که افراد را در تقویت روابط اجتماعی سوق می‌دهد. تنهایی گذرا گاهی با گرسنگی کوتاه مدت مقایسه می‌شود، که ناخوشایند است اما در نهایت مفید است زیرا ما را به خوردن غذا سوق می‌دهد.
هرگز نبرم شکوه دلدار به اغیار افسر، گله از یار خوشایند نباشد
سواد طره موج از بیاض گردن مینا خوشاینده است اما زلف او جای دگر دارد
ویتس در کارهای اولیه‌اش یا پیانو می‌نواخت یا گیتار، ولی از این سازها خسته شده بود و می‌گفت «دست‌های آدم مثل سگ‌هایی هستند که فقط به جاهایی می‌روند که عادت دارند. باید حواست جمع باشد که به جایی نرسی که نواختن ساز، به جای مغز در دست‌هایت انجام شود و هی به جای اولشان بروند. باید عادت‌هایشان را از بین ببری، وگرنه از کشف کردن بازمی‌مانی و نتیجه این می‌شود که فقط چیزی را که بلدی و خوشایندت است می‌نوازی. من دارم سعی می‌کنم عادت‌هایم را با نواختن سازهای جدیدی که هیچ‌چیز در موردشان نمی‌دانم بشکنم.»
نیز هم او راست: می فروش عشق تو. جامی پیش آورد، زمانه آرام است، برخیز شمعی بیفروزیم. تا چه زمان راز احوال ناخوشایند خویش همی پوشی، پرده بیفکن و دمی آرام گیر!