هیچ‌چیز

هیچ‌چیز

معنی کلمه هیچ‌چیز در لغت نامه دهخدا

هیچ چیز. ( ق مرکب ) چیزی. به چیزی. || ( ص مرکب ) بی اعتبار. بی ارزش. ( فرهنگ فارسی معین ).
- به همه هیچ چیز خریدن ؛ بضاعت فراوان در مقابل متاع بی ارزشی دادن. ( فرهنگ فارسی معین ).
- به هیچ چیز برنگرفتن ؛ ارزش ننهادن. به چیزی نشمردن. ( فرهنگ فارسی معین ).
- هیچ چیز نشمردن ؛ وقع ننهادن. اهمیت ندادن.( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه هیچ‌چیز در فرهنگ فارسی

۱- چیزی بچیزی . ۲- ( صفت ) بی اعتبار بی ارزش . یا بهمه هیچ چیز خریدن . بضاعت فراوان درمقابل متاع بی ارزش دادن . یا به هیچ چیز برنگرفتن . ارزش ننهادن بچیزی نشمردن . یا به هیچ چیز نشمردن . وقع ننهادن اهمیت ندادن .

معنی کلمه هیچ‌چیز در دانشنامه عمومی

هیچ چیز (ترانه). هیچ چیز ( انگلیسی: Nada ) تک آهنگی از هنرمند اهل کلمبیا شکیرا است که در ۳ نوامبر ۲۰۱۸ منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم شخص زرین قرار داشت.
هیچ چیز (فیلم). هیچ چیز ( انگلیسی: Nothing ) فیلمی کانادایی در سبک علمی–تخیلی، معمایی و کمدی - درام به کارگردانی وینچنزو ناتالی محصول سال ۲۰۰۳ است.

معنی کلمه هیچ‌چیز در ویکی واژه

برای نفی و سلب پدیده، شیء، حالت، مقدار، موضوع، سخن، امر ذهنی و جزء آنها بکار میرود. چیزی.

جملاتی از کاربرد کلمه هیچ‌چیز

درین جهان ز فراخی به هرچه درنگری گمان بری‌ که جز آن نیست هیچ‌چیز دگر
شیخ گفتش عهد دارم من که نیز جز ز حق نستانم از کس هیچ‌چیز
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به هیچ‌چیز مگر یک مرد اشاره کرد. لینکلن در سال ۱۹۹۰ پس از سالها، در فیلمی به کارگردانی اسپایک لی بازی کرد. لینکلن در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه پشتوانه ملی هنرهای آمریکا شد.
و صدق در سه چیز پدید آید: در قول و در حال و در عمل. اما صدق در قول ثمرهٔ بهشت است.فضیل عیاض‑رحمة اللّه علیه‑گفت هیچ‌چیز بر حق تعالی مکرم‌تر از زبان راست گوی نیست.
«غالبِ آدمیان چنان درگیرِ امورِ شخصیِ خویش‌اند که هیچ‌چیز به طورِ اساسی علاقهٔ آنان را جلب نمی‌کند؛ جز خودِ آن‌ها. از این‌رو اگر کسی چیزی بگوید، فوراً به خود می‌اندیشند و همهٔ توجه‌شان به امورِ شخصیِ خودشان معطوف می‌گردد و همهٔ وجودشان را در بر می‌گیرد — هر چند آن‌کس رابطهٔ نزدیکی با آنان نداشته باشد — چنان‌که دیگر نمی‌توانند موضوعِ عینیِ گفته را درک کنند.
جانان: صفت قیومی را گویند، که قیام جمله موجودات بدو است، که اگر آن دقیقه پیوسته موجودات را نبودی هیچ‌چیز وجود و بقا نیافتی.